GÃ¥ til innhold

Skeive...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser ordet "skeiv" brukes overalt i media. Synes dere skeive det er greit? Jeg assosierer ordet med noe som ikke er rett, dvs noe annenrangs 🤔. 

Anonymkode: 3fe4a...e9c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er skeiv og skal innrømme at jeg noen ganger tenker at skeiv=feil=galt 😂 Vanskelig å forklare. Blir overhodet ikke fornærmet, men tenker at vi kunne omtales som noe annet enn skeiv 😅 Eller ikke omtales som noe i det hele tatt, bare mennesker 😅

Anonymkode: e3bc8...d70

Skrevet

Jeg bryr meg ikke om hvilke ord som brukes så lenge det ikke brukes på en negativ måte. Ingen ord er derimot ok hvis man bruker dem som skjellsord.

Anonymkode: d649c...a93

Skrevet

"Skeiv" kommer av engelsk, der det egentlig ikke brukes. Ironisk nok. Men der brukes "straight", som er blitt oversatt til norsk-engelsk. Straight ble brukt om de som kommer til himmelen ("following the straight and narrow"). "Skeiv" brukes ikke på engelsk, av den innlysende grunn at en ikke ønsket å omtale seg som "den som havner i helvete". Det er noen slik kristen greie om at den som går den rette og smale veien kommer til himmelen.

Anonymkode: 372b0...b4c

Skrevet

Ja, synes det høres litt rart ut å si at noen er skeiv. Å elske noen av samme kjønn er for meg helt normalt. Selv om jeg selv er det de kaller for straight. 

Anonymkode: c4374...b41

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ser ordet "skeiv" brukes overalt i media. Synes dere skeive det er greit? Jeg assosierer ordet med noe som ikke er rett, dvs noe annenrangs 🤔. 

Kan ikke bry meg mindre. Så lettkrenket folk er i dag... Er flaut. 

Anonymkode: d2994...0e3

Skrevet

Har faktisk også tenkt litt på at det og synes du har et poeng, det indikerer jo at noe er feil ja.

Anonymkode: 9f2cb...6bc

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Ja, synes det høres litt rart ut å si at noen er skeiv. Å elske noen av samme kjønn er for meg helt normalt. Selv om jeg selv er det de kaller for straight. 

Anonymkode: c4374...b41

Enig. Det burde ikke finnes slike begreper som "skeiv" eller "homofil". Alt burde bare hete "å være normal". 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

"Skeiv" kommer av engelsk, der det egentlig ikke brukes. Ironisk nok. Men der brukes "straight", som er blitt oversatt til norsk-engelsk. Straight ble brukt om de som kommer til himmelen ("following the straight and narrow"). "Skeiv" brukes ikke på engelsk, av den innlysende grunn at en ikke ønsket å omtale seg som "den som havner i helvete". Det er noen slik kristen greie om at den som går den rette og smale veien kommer til himmelen.

Det brukes på engelsk, jo. «Bent» var brukt i mange år før, men det er vel regnet som et skjellsord nå. Og «queer» er vel det ordet man har henta det fra, det brukes fortsatt. Ikke et skjellsord.

Anonymkode: ac08a...117

Skrevet

Enig. Det burde ikke finnes slike begreper som "skeiv" eller "homofil". Alt burde bare hete "å være normal". 

Det er like naivt som å si «jeg er fargeblind, jeg» i møte med rasisme… De som lever med dette tett på kroppen, skal ikke nektes et språk som forklarer hvem de er og hva de opplever. 

Skrevet

Kan ikke bry meg mindre. Så lettkrenket folk er i dag... Er flaut. 

Anonymkode: d2994...0e3

Øøøøhhh… det er de skeive som bruker ordet, da! Så det er ikke de som er krenka. 

Skrevet

Både skeiv og queer er vel ord som tidligere ble brukt som nedsettende slangord, som de homofile tok eierskap over - og dermed ble ordene nøytrale?

Anonymkode: 15dc8...77d

Skrevet

Jeg er ikke veldig bekvem med ordet og bruker lesbisk eller homo om meg selv. Jeg blir ikke fornærmet av at andre sier skeiv.

Anonymkode: 3d117...94c

Skrevet

Jeg er hetero, og syns ordet er rart. Jeg sier homo eller lesbisk. Har ingen lesbiske venninner, hadde de omtalt seg som lesbe hadde jeg sikkert sagt det selv. Har flere homofile venner og de sier "jeg er homo" så da sier jeg det og.

Anonymkode: 39d2e...e4f

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Jeg er ikke veldig bekvem med ordet og bruker lesbisk eller homo om meg selv. Jeg blir ikke fornærmet av at andre sier skeiv.

Men du er normal. Ikke lesbisk eller homo bare normal.

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Brukes "straight" om hetrofil på norsk? Jeg har bare hørt det brukt om folk som ikke bruker dop (og ellers lever et A4-liv).

Anonymkode: d54db...c7e

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Brukes "straight" om hetrofil på norsk? Jeg har bare hørt det brukt om folk som ikke bruker dop (og ellers lever et A4-liv).

Det er det det opprinnelig ble brukt som ja. Jeg tror du skal lete lenge skal du finne et språk der ord aldri utvikles eller brukes videre for å favne om andre ting enn det opprinnelig ble brukt til.

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Det er jo litt praktisk å vite hvilke preferanser folk har da? Så ord og uttrykk må man jo ha, uten at det betyr at folk ikke er normale selv om man liker det ene eller andre. Jeg har mange skeive venner, både gutter og jenter. Mitt inntrykk er at gutter omtaler seg som homo/homofil, mens jenter bruker ordet skeiv. Min skeive venninne synes ordet lesbisk er ekkelt, derfor sier hun skeiv😂

Anonymkode: 42759...6fa

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Det er jo litt praktisk å vite hvilke preferanser folk har da? Så ord og uttrykk må man jo ha, uten at det betyr at folk ikke er normale selv om man liker det ene eller andre. Jeg har mange skeive venner, både gutter og jenter. Mitt inntrykk er at gutter omtaler seg som homo/homofil, mens jenter bruker ordet skeiv. Min skeive venninne synes ordet lesbisk er ekkelt, derfor sier hun skeiv😂

Anonymkode: 42759...6fa

Hvorfor det? Jeg trenger ikke fortelle noen at jeg liker menn. Jeg er normal. Det er alt folk trenger å vite. Det er du også. Jeg synes alle disse ordene for å kategorisere mennesker er skrekkelige.

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Det er det det opprinnelig ble brukt som ja. Jeg tror du skal lete lenge skal du finne et språk der ord aldri utvikles eller brukes videre for å favne om andre ting enn det opprinnelig ble brukt til.

Jeg vet det, det var derfor jeg spurte. Jeg burde vel uttrykt meg klarere, jeg mente er det brukt om hetrofile på norsk nå, i motsetning til da jeg var ung.

Skrevet

Men du er normal. Ikke lesbisk eller homo bare normal.

?

Det vet vel strengt tatt jeg mer om enn du gjør?

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

?

Hvis du tenker på noe annet enn det at du forelsker deg i samme kjønn (om du gjør det) så er jeg enig med deg i at du vet det bedre enn noen annen. Men det at du forelsker deg i samme kjønn (om du gjør det) gjør deg ikke psyk. Det er lenge siden (50 år faktisk) det ble slutt på å skrive diagnose på den som forelsker seg i samme kjønn.

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

?

Jeg er enig med prinsippet. Når jeg møter noen, er jeg lite interessert i hvem personen forelsker seg i eller hva han/hun gjør i sengen. Jeg deler ikke mine seksuelle preferanser med gud og hvermann, og synes det blir rart at mennesker skal gjøre det bare fordi der er homofile.

Anonymkode: 74724...20c

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er enig med prinsippet. Når jeg møter noen, er jeg lite interessert i hvem personen forelsker seg i eller hva han/hun gjør i sengen. Jeg deler ikke mine seksuelle preferanser med gud og hvermann, og synes det blir rart at mennesker skal gjøre det bare fordi der er homofile.

Anonymkode: 74724...20c

Det gjør de heller ikke vanligvis? Men homofile må også få lov til å snakke om sine kjærester, samboere og ektefeller, og da kommer det fram at de er homofile. Det er det Pride handler om, ingen skal behøve å holde en så viktig del av livet hemmelig.

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Hvis du tenker på noe annet enn det at du forelsker deg i samme kjønn (om du gjør det) så er jeg enig med deg i at du vet det bedre enn noen annen. Men det at du forelsker deg i samme kjønn (om du gjør det) gjør deg ikke psyk. Det er lenge siden (50 år faktisk) det ble slutt på å skrive diagnose på den som forelsker seg i samme kjønn.

Jeg har sagt at jeg bruker begrepene lesbisk eller homo om meg selv. Åpenbart når det er relevant.

Hvordan - i all videste verden - tolker du det til at du bør opplyse om at mine tiltrekningsmønstre ikke gjør meg psyk?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...