Gå til innhold

Tenker dere hele tiden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kanskje litt rart spørsmål, men hjernen min går i ett - tenker hele tiden på noe, enten det er jobb, familie, venner, samfunnet rundt oss, større spørsmål… altså det kverner døgnet rundt, bortsett fra når jeg sover. Våkner jeg på natta, starter tankene mine igjen, og jeg kan ha vansker med å sovne. 

Mannen min, derimot, ser ut til å ha en helt spesiell ferdighet til å kunne skru av hjernen! 

så hva er mest normalt?😆

Anonymkode: fe466...cc7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker definitivt hele tiden. Bruker aktivt meditasjon og trening for å få pause. 

Anonymkode: 5cf5f...a3a

Skrevet

Menn vil nok ofte påstå at de «ikke tenker på noe». Selv har jeg aldri trodd på den der. De er bare livredde for å bli nødt til å snakke om hva som bor i huet på dem. 

Jeg tenker alltid noe. 

Anonymkode: 7f090...60d

Skrevet

Mannen min sier det samme. Forstår ikke at det er mulig. Ikke alltid det er viktige og krevende tanker, men noe er det hele tiden.

Anonymkode: a2dd9...5c9

Skrevet

Mitt inntrykk er at begge deler er like normalt. Har en venninne som tenker hele dagen, men idet hun setter seg på sengekanten tømmes hodet hennes nesten som om hun skrudde av en knapp, og hun rekker knapt å få hodet på puta før hun sover. Jeg er nesten litt misunnelig på henne ;)

Jeg må jobbe med avspenning eller bli veldig oppslukt i noe som krever alt fokus for å slutte å tenke.

Jeg vet jeg ikke har add eller adhd, men utredning har vist at jeg visstnok ligger langt over snittet intelligensmessig. Om det har noe med saken å gjøre, det vet jeg ikke, vet bare at jeg tenker mer enn mange av mine venner (flere av oss har snakket om det, hvor ulikt vi tenker og forholder oss til omgivelsene).

Anonymkode: 25b91...4a4

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Menn vil nok ofte påstå at de «ikke tenker på noe». Selv har jeg aldri trodd på den der. De er bare livredde for å bli nødt til å snakke om hva som bor i huet på dem. 

Jeg tenker alltid noe. 

En mann sa til meg for mange år siden at han ville ha seg frabedt å bli kalt enkel, for han som mann hadde også et komplisert indre liv og utrolig mange tanker og følelser. Var ikke jeg som hadde sagt at menn ikke kunne tenke på flere ting samtidig eller noe om han, han hadde tydeligvis hørt det fra andre, samt at det er en generell ting som (kvinner?) ofte sier om menn. Ironisk nok var akkurat den setningen hans den mest innsiktsfulle han viste seg å ha, for makan til drama og vingling som han holdt på med, det skal man lete lenge etter ;) Trakk meg til slutt helt unna ham.

Anonymkode: 25b91...4a4

Skrevet

Jeg tenker hele tiden, ja. Jeg skjønner ikke helt hvordan man kan "skru av tankene" eller ikke tenke på noen ting. Men jeg opplever det ikke som tankekjør, og det er slett ikke alltid det er dype tanker og refleksjoner og de store spørsmålene i livet. Like ofte er det en temmelig meningsløs tankerekke om været og at jeg burde tørke støv og der er det en potteplante med noen visne blomster som jeg burde gå og plukke av... Slike ting. Men hjernen går hele tiden, ja.

Skrevet

Dere! Det går ikke an å ikke tenke. Du kan meditere ved å messe et ord for å tømme hodet, men husk nå at hjernen er en muskel! Den er på hele tiden, også når vi sover! Når menn sier at de ikke tenker, så mener de ikke noe spesielt. 

Anonymkode: a43ac...c3c

Skrevet
Superdolly skrev (5 minutter siden):

Jeg tenker hele tiden, ja. Jeg skjønner ikke helt hvordan man kan "skru av tankene" eller ikke tenke på noen ting. Men jeg opplever det ikke som tankekjør, og det er slett ikke alltid det er dype tanker og refleksjoner og de store spørsmålene i livet. Like ofte er det en temmelig meningsløs tankerekke om været og at jeg burde tørke støv og der er det en potteplante med noen visne blomster som jeg burde gå og plukke av... Slike ting. Men hjernen går hele tiden, ja.

Enig. Selv ikke sekundet før jeg sovner er det helt tomt. 

Skrevet

Det er forsket på dette, og det er faktisk en forskjell mellom kjønnene. Kvinner tenker hele tiden, menn kan faktisk la være. F.eks. hvis de sitter og ser på noe, om så bare en utsikt, så kan de faktisk sitte der og bare se, sånn at de ikke tenker på noe annet akkurat da. For en kvinne er det vanskelig å tro på, fordi vi ikke har den muligheten. 

Anonymkode: 230eb...9bf

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Det er forsket på dette, og det er faktisk en forskjell mellom kjønnene. Kvinner tenker hele tiden, menn kan faktisk la være. F.eks. hvis de sitter og ser på noe, om så bare en utsikt, så kan de faktisk sitte der og bare se, sånn at de ikke tenker på noe annet akkurat da. For en kvinne er det vanskelig å tro på, fordi vi ikke har den muligheten. 

Selvfølgelig har vi muligheten til kun å nyte en utsikt uten å tenke på noe annet! Så mye rart som skrives i tråd en her. Ironisk nok om hjernen og tenking. 

Skrevet

Tenker hele tiden! Slitsomt!

Anonymkode: 692e7...548

Skrevet

Hele tiden 🤷🏻‍♀️

Skrevet

Tenker hele tida ja…. Tror det er en øvingssak å klare å skru av hjernen, klarer det fra tid til annen med meditasjon.

Anonymkode: 6c215...277

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Selvfølgelig har vi muligheten til kun å nyte en utsikt uten å tenke på noe annet! Så mye rart som skrives i tråd en her. Ironisk nok om hjernen og tenking. 

Da er du en av de 1-2 % av kvinner som kan dette, men de fleste kan ikke det. Til og med når jeg ser på film eller leser bok, jobber tankene med noe annet samtidig. 

Skrevet

Det er faktisk ikke mulig å ikke tenke på noe. Tankene er tilstede 100% av tiden

Anonymkode: 68024...f69

Skrevet

Jeg har funnet min måte å skru av hjernen litt på, ungene skjønner ikke hvordan jeg ikke får med meg alt de sier eller gjør rundt meg. Da reagerer jeg bare på «feil» lyder eller de sier mamma. De kunne sikkert hatt full fest rundt meg og jeg hadde ikke fått med meg noe. 

Jeg måtte lære meg å koble litt ut når jeg hadde en tøff periode i livet, så jeg måtte finne noe der hodet fikk litt ro på. For meg så betyr ikke det å sitte stille, ha det rolig osv. Tidligere var det å være i drivhuset mitt, være i hagen og pusle med ting. Nå har jeg ulike hobbyprosjekter siden jeg ikke lenger har hage og drivhus. Tenke gjør jeg, men hodet går ikke på høygir.

Jeg har også blitt en slik som sovner så fort jeg finner puta. Ungene har gitt opp å prøve å få kontakt med meg når jeg reiser meg fra stolen om kvelden, for da skrur kroppen min seg av. Nå er jeg minutter unna å finne senga, egentlig litt for sent men plutselig ramla det inne tre gjennomvåte ungdommer som hadde kjørt moped og motorsykkel i regnet så de måtte ha badet før meg. Så om noen få minutter så sover jeg og hjernen har gått i dvale. Utrolig deilig for jeg sleit med å sovne før.

Anonymkode: db702...07a

Skrevet

Jeg hadde et vanvittig tankekjør hele tiden, ble helt ødelagt av det. For min del var det ikke vanlige hverdagting jeg tenkte på, jeg planla og tok høyde for alle eventualiteter for mange år fremover. Både gode og dårlige ting, mye katastrofetanker. 

Jeg gikk også inn i en dyp depresjon i fjor og etter jeg fikk antidepressiva, har tankekjøret gitt seg. Nå kan jeg sitte og se på utsikten uten å gjøre noe som helst annet enn å nyte. Sovner lettere også, selv om fortsatt tar litt tid (men det er også pga tinnitus). 

Anonymkode: 3b832...78e

Skrevet
Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Det er faktisk ikke mulig å ikke tenke på noe. Tankene er tilstede 100% av tiden

Anonymkode: 68024...f69

Du må gjerne prøve å si det du. Men her tror de tydeligvis at de kan sitte å kope uten å tenke på noe. Fantastisk. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (52 minutter siden):

Da er du en av de 1-2 % av kvinner som kan dette, men de fleste kan ikke det. Til og med når jeg ser på film eller leser bok, jobber tankene med noe annet samtidig. 

Det handler om at du ikke finner boken interessant nok. At du ikke klarer å konsentrere deg og å ha fokus. Kort og godt. Det er ganske typisk kvinner ja, mens en del av oss klarer faktisk å være fokusert også. Eller nyte utsikten og kun det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...