Gå til innhold

Alkohol til 16 åring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Diskusjon med mannen.

Vi er i Danmark på ferie, her er aldersgrensen på alkohol 16 år.
Mannen mener derfor at 16 åringen godt kan få lov til å drikke alkohol dersom han ønsker det.
Jeg mener at det å tillate det er det samme som å indirekte si at det er greit om han også drikker når han kommer hjem, og ønsker ikke å tillate det.

Hva tenker dere?

Anonymkode: e0233...9f7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker man fint kan ha regler rundt dette i familien som gjelder overalt. Man kan også ha regler i familien som tilsier at dere forholder dere til gitte aldersgrenser der dere befinner dere. Dette må dere bestemme i felleskap.

Skrevet

Skjønner ikke at det er tema at 16 åringen skal det en gang. Har 16 åringen et ønske om å drikke alkohol med dere?

Anonymkode: ead1b...9ff

Skrevet

Nei og nei. Greit nok at mange 16åringer har smakt alkohol, men det kommer ikke fra oss! 

Tips, ikke reis til Nederland når kidden blir større.. 

Anonymkode: fdf02...4dd

Skrevet
Anonym bruker skrev (59 minutter siden):

Skjønner ikke at det er tema at 16 åringen skal det en gang. Har 16 åringen et ønske om å drikke alkohol med dere?

Anonymkode: ead1b...9ff

Familiesammenkomst til helgen.
Flere søskenbarn på 16-17 år der, og vil nok være at flere av dem kommer til å drikke litt

Skrevet

Kanskje faren kan få bestemme dette uten at du protesterer og diskuterer? Noen ganger er det greit å gå til side å si "greit". Alt må ikke være en jævla diskusjon, må det det? Faren gjør ingenting ulovlig ved å gi gutten en øl. Gutten vil føle seg voksen og vil huske dette som et godt minne hvor han ble inkludert med faren sin. Ikke ødelegg det.

Sønnen din vil ikke bli alkoholiker av dette. Han vet lovene hjemme i Norge. La han få ta den stakkars ølen med pappan sin! 

Anonymkode: 18ce0...c62

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nei og nei. Greit nok at mange 16åringer har smakt alkohol, men det kommer ikke fra oss! 

Tips, ikke reis til Nederland når kidden blir større.. 

Anonymkode: fdf02...4dd

Hvis du tenker på hasj, så bør du følge litt mer med i tiden da det er lovlig langt flere steder enn i Nederland nå.

Dessuten er det snakk om en øl her og nå, så hold deg til tema kanskje?

Skrevet

For meg er det helt uaktuelt å tilby barnet mitt alkohol selv om vi er i ett land der det er lov, det blir helt feil for meg. 

Mine barn var i bryllup til far i utlandet, da fikk de servert alkohol. De selv syns dette var helt hårreisende og enda værre at de følte familien la ett drikkepress på de. Eldste var 16år og syns det i starten var kult hun fikk dette, men når lillesøster også fikk så blei det helt feil. Hun sa hun tror hun tok liv av mange planter den kvelden, for de fikk mye alkohol av glasset hennes. De har ett anstengt forhold til faren ifra før av, så å ta den diskusjonen om å ikke drikke orket de ikke når hele familien mente de skulle drikke. 

Kjenner jeg er litt glad at jeg har fått lært ungene mine litt, selv om jeg vet begge drikker på fester i ny og ne. Eldste som nå er nitten holdt på å dette i bakken når hun spurte om hun kunne få en kaffe med bailys når jeg hadde bailys for litt siden. Hun forventet ikke ett ja, men jeg kjenner jeg fortsatt syns det er rart å skulle drikke sammen med mitt barn. At hun kommer hjem fra fest litt go i farta er greit nok, slikt gjorde jeg også på den tiden men det blir noe annet (og heldigvis liker de å være på fest edru også, så en fest betyr ikke kun alkohol) 

Anonymkode: b57e8...57d

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Kanskje faren kan få bestemme dette uten at du protesterer og diskuterer? Noen ganger er det greit å gå til side å si "greit". Alt må ikke være en jævla diskusjon, må det det? Faren gjør ingenting ulovlig ved å gi gutten en øl. Gutten vil føle seg voksen og vil huske dette som et godt minne hvor han ble inkludert med faren sin. Ikke ødelegg det.

Sønnen din vil ikke bli alkoholiker av dette. Han vet lovene hjemme i Norge. La han få ta den stakkars ølen med pappan sin! 

Du tror at norske lover ikke gjelder for norske statsborgere på ferie i andre land? 

Anonymkode: 869ad...0d1

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Diskusjon med mannen.

Vi er i Danmark på ferie, her er aldersgrensen på alkohol 16 år.
Mannen mener derfor at 16 åringen godt kan få lov til å drikke alkohol dersom han ønsker det.
Jeg mener at det å tillate det er det samme som å indirekte si at det er greit om han også drikker når han kommer hjem, og ønsker ikke å tillate det.

Hva tenker dere?

La ungdommen få smake da. Ikke sikkert han liker det engang. 

I slekta her får vi smake fra 14 års alder. Ingen som har gått av skaftet for det. 

De som aldri får lov til å smake osv, de er de verste. Standard. 

Anonymkode: ba576...fca

Skrevet

Familiesammenkomst til helgen.
Flere søskenbarn på 16-17 år der, og vil nok være at flere av dem kommer til å drikke litt

La dem få prøve seg litt. 

Anonymkode: ba576...fca

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Du tror at norske lover ikke gjelder for norske statsborgere på ferie i andre land? 

Jeg tror at norske 16-åringer helt lovlig både kan kjøpe og drikke alkohol i Danmark, og det er det saken gjelder her smartass

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Jeg tror at norske 16-åringer helt lovlig både kan kjøpe og drikke alkohol i Danmark, og det er det saken gjelder her smartass

Nordmenn er likevel pålagt å forholde seg til norske lover i utlandet, big brains. Det er helt utrolig at du ikke har fått med deg det.

Anonymkode: c4218...54f

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Og norske griser kan lovlig kjøpe sex fra mindreårige i Thailand? Og foreldrene kan denge barna sine på ferie i land der det er lov? Så rart at de blir siktet her hjemme når de kommer tilbake. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Nordmenn er likevel pålagt å forholde seg til norske lover i utlandet, big brains. Det er helt utrolig at du ikke har fått med deg det.

Anonymkode: c4218...54f

Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Og norske griser kan lovlig kjøpe sex fra mindreårige i Thailand? Og foreldrene kan denge barna sine på ferie i land der det er lov? Så rart at de blir siktet her hjemme når de kommer tilbake. 

Er det konkurranse i å være den største kålodden her? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

Det er IKKE lov å kjøpe sex av mindreårige i Thailand!!! Hvor i all verden har du fått det fra?

Skrevet

I Danmark er det faktisk 15 år for å kjøpe øl, du. Vin og brennevin er høyere grense. 

Anonymkode: 9f67a...ff7

Skrevet

Den loven som gjelder der du er, er den du må følge. Du kan bl a røyke hasj i Amsterdam. Norsk politi har ikke myndighet der. 
Men når det gjelder sedelighetsforbrytelser er det noe annet. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Den loven som gjelder der du er, er den du må følge. Du kan bl a røyke hasj i Amsterdam. Norsk politi har ikke myndighet der. 
Men når det gjelder sedelighetsforbrytelser er det noe annet. 

Ååå, så du kan velge hvilke lover du liker og ikke liker, og følge dem du liker når du er i utlandet. Interessant. 

Skrevet

helt greit :) her fikk mine lov fra de var 16 og drikke med oss i danmark

Anonymkode: d08fc...f7f

Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (På 28.6.2022 den 6.24):

Ååå, så du kan velge hvilke lover du liker og ikke liker, og følge dem du liker når du er i utlandet. Interessant. 

Jeg tror du må finne frem lovdata og lese deg opp litt. 
Du har lov til å drikke alkohol når du er 16 i Norge også, faktisk. I Norge har du derimot ikke lov til å servere til en 16-åring. Det har du lov til i Danmark. Og i Danmark følger du dansk alkohollovgivning om det er et tema. Min 16- åring hadde ikke fått alkohol i Danmark selv om det er lov der, men det er en helt annen sak og handler om hva vi i vår familie velger. Jeg er jo fremdeles moren hans og dermed sjefen hans i ferien også. 

Endret av amandine
Skrevet
amandine skrev (22 minutter siden):

Jeg tror du må finne frem lovdata og lese deg opp litt. 
Du har lov til å drikke alkohol når du er 16 i Norge også, faktisk. I Norge har du derimot ikke lov til å servere til en 16-åring. Det har du lov til i Danmark. Og i Danmark følger du dansk alkohollovgivning om det er et tema. Min 16- åring hadde ikke fått alkohol i Danmark selv om det er lov der, men det er en helt annen sak og handler om hva vi i vår familie velger. Jeg er jo fremdeles moren hans og dermed sjefen hans i ferien også. 

Så da kan du kjøpe hasj til sekstenåringen i Nederland? Siden det er lovlig der? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Så da kan du kjøpe hasj til sekstenåringen i Nederland? Siden det er lovlig der? 

Det kan man sikkert, men hun du siterer presiserer jo faktisk at hun IKKE ville gitt sin 16-åring alkohol, selv om det er lovlig i Danmark. Kanskje lese skikkelig før du svarer?

Anonymkode: d1024...5f0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...