Anonym bruker Skrevet 27. juni 2022 #51 Skrevet 27. juni 2022 Mine svigerforeldre bor store deler av året på Algarvekysten. Jeg unner dem det, men barna kjenner dem dessverre ikke spesielt godt. Vi har ikke råd til å dra dit hvert år, og når de er i Norge har de mange andre de også skal se. For oss er det ikke noe stort tap, men vi kommer nok ikke til å følge dem så tett opp når de blir pleietrengende, tror jeg. Anonymkode: f9aef...dcc
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2022 #52 Skrevet 27. juni 2022 Anonym bruker skrev (33 minutter siden): Sier en bitter alenemor som aldri har fått hjelp. Anonymkode: b52aa...db7 Hehe... er godt gift og vi klarer å planlegge dagene våre utifra barn og aktiviteter 😁 Anonymkode: 39882...519
Twintipp Skrevet 27. juni 2022 #53 Skrevet 27. juni 2022 Du kan jo ikke nekte dem, men jeg hadde blitt overrasket over et slikt valg selv. Men, for meg er det ingen klima i verden som kunne slått det å se barnebarna mine vokse opp. Til alle hverdagsøyeblikk med familien, til å støtte og lene seg på hverandre.. til å se barnebarn spille fotballkamper, til å lage pepperkaker og ha familien på middager. Så for meg er det meget spesielt å gjøre dette. Ingen verdensdel hadde overgått nære relasjoner! Aldri.
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2022 #54 Skrevet 27. juni 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Sier en bitter alenemor som aldri har fått hjelp. Anonymkode: b52aa...db7 Det er nå en tullete kommentar. Msn bør ikke få flere barn enn msn kan passe på selv. Jeg har fire og det funker helt fint, selv uten avlastning. Jeg har nemlig flyttet langt fra familien. Uten å spørre mine foreldre om lov ( det går vel begge veier?). Vi har god kontakt men de er selvfølgelig ikke barnevakt så ofte. Anonymkode: bc928...004
prekæs Skrevet 27. juni 2022 #55 Skrevet 27. juni 2022 Jeg tenker vel at besteforeldrene legger lista her, på godt og ondt. Å gjøre seg utilgjengelige, kan fort gjøre barna utilgjengelig når det blir omvendt. Klart man velger livet sitt som man vil, men det gjelder også barna og ikke bare foreldrene. Personlig hadde jeg ikke kunnet besøkt gamle slektninger på gamlehjem i syden hver uke. Det kunne jeg gjort hvis de var her. Her kunde jeg også gjort tjenester som å kjøre til lege og frisør og hentet til søndagsmiddag.
prekæs Skrevet 27. juni 2022 #56 Skrevet 27. juni 2022 Twintipp skrev (48 minutter siden): Du kan jo ikke nekte dem, men jeg hadde blitt overrasket over et slikt valg selv. Men, for meg er det ingen klima i verden som kunne slått det å se barnebarna mine vokse opp. Til alle hverdagsøyeblikk med familien, til å støtte og lene seg på hverandre.. til å se barnebarn spille fotballkamper, til å lage pepperkaker og ha familien på middager. Så for meg er det meget spesielt å gjøre dette. Ingen verdensdel hadde overgått nære relasjoner! Aldri. Fullstendig enig.
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2022 #57 Skrevet 27. juni 2022 prekæs skrev (5 minutter siden): Jeg tenker vel at besteforeldrene legger lista her, på godt og ondt. Å gjøre seg utilgjengelige, kan fort gjøre barna utilgjengelig når det blir omvendt. Klart man velger livet sitt som man vil, men det gjelder også barna og ikke bare foreldrene. Personlig hadde jeg ikke kunnet besøkt gamle slektninger på gamlehjem i syden hver uke. Det kunne jeg gjort hvis de var her. Her kunde jeg også gjort tjenester som å kjøre til lege og frisør og hentet til søndagsmiddag. Våre foreldre er langt fra gamle enda da, og jeg regner med at de kommer tilbake til den tid. Jeg vil jo at alle skal ha en god relasjon uansett avstand. Det er verst for søsteren min, men vi har et godt forhold og jeg er forberedt på å stille opp. Hun gjør også det. Anonymkode: c17ec...163
Superdolly Skrevet 27. juni 2022 #58 Skrevet 27. juni 2022 Twintipp skrev (53 minutter siden): Du kan jo ikke nekte dem, men jeg hadde blitt overrasket over et slikt valg selv. Men, for meg er det ingen klima i verden som kunne slått det å se barnebarna mine vokse opp. Til alle hverdagsøyeblikk med familien, til å støtte og lene seg på hverandre.. til å se barnebarn spille fotballkamper, til å lage pepperkaker og ha familien på middager. Så for meg er det meget spesielt å gjøre dette. Ingen verdensdel hadde overgått nære relasjoner! Aldri. Jeg er helt enig i dette. Jeg kunne aldri ha tatt dette valget selv, og valgt bort den jevne kontakten med barn og barnebarn. Miste muligheten til å hente barnebarn i barnehagen og ha dem på overnatting en helt vanlig onsdag. Og FaceTime er supert det, men det kan faktisk ikke erstatte fysisk nærhet og kontakt. Selvsagt har de rett til å gjøre dette, og selvsagt er det bare deres valg. Sannsynligvis vil de også ha det helt fint, i hvert fall i de første årene. Jeg synes likevel det er rart at de velger å brenne alle bruer på denne måten, spesielt med tanke på at det faktisk har vært en del saker i media i noen år om hvor vanskelig det kan være når man blir syk og vil hjem. Håper jo for deres del at de beholder tilknytningen til Norge og medlemskapet i Folketrygden.
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2022 #59 Skrevet 27. juni 2022 prekæs skrev (25 minutter siden): Jeg tenker vel at besteforeldrene legger lista her, på godt og ondt. Å gjøre seg utilgjengelige, kan fort gjøre barna utilgjengelig når det blir omvendt. Klart man velger livet sitt som man vil, men det gjelder også barna og ikke bare foreldrene. Personlig hadde jeg ikke kunnet besøkt gamle slektninger på gamlehjem i syden hver uke. Det kunne jeg gjort hvis de var her. Her kunde jeg også gjort tjenester som å kjøre til lege og frisør og hentet til søndagsmiddag. Dette. Og dersom de tror at det blir like morsomt når en av dem eventuelt blir enke/enkemann der nede, så tar de feil. Anonymkode: 62442...024
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2022 #60 Skrevet 27. juni 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Barnebarn som er over 20 år klarer seg selv. Er ikke int i henge med besteforeldre. Er noe annet med en 7 åring, foreldre som jobber osv. Rart du ikke ser dette selv. Anonymkode: b52aa...db7 Har du samme tanke om de som bor langt fra hverandre i Norge også? Besteforeldre skal være en ekstraressurs, ikke hovedomsorgsperson. Anonymkode: 17980...18f
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2022 #61 Skrevet 27. juni 2022 Superdolly skrev (37 minutter siden): Jeg er helt enig i dette. Jeg kunne aldri ha tatt dette valget selv, og valgt bort den jevne kontakten med barn og barnebarn. Miste muligheten til å hente barnebarn i barnehagen og ha dem på overnatting en helt vanlig onsdag. Og FaceTime er supert det, men det kan faktisk ikke erstatte fysisk nærhet og kontakt. Selvsagt har de rett til å gjøre dette, og selvsagt er det bare deres valg. Sannsynligvis vil de også ha det helt fint, i hvert fall i de første årene. Jeg synes likevel det er rart at de velger å brenne alle bruer på denne måten, spesielt med tanke på at det faktisk har vært en del saker i media i noen år om hvor vanskelig det kan være når man blir syk og vil hjem. Håper jo for deres del at de beholder tilknytningen til Norge og medlemskapet i Folketrygden. Det er jo svært mange besteforeldre som bor for langt borte i Norge også til å gjøre alle disse tingene. Er de også egoistiske og bør belage seg på en alderdom i ensomhet? Anonymkode: 17980...18f
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2022 #62 Skrevet 27. juni 2022 Vi har ett sett besteforeldre i nærheten, som får med seg hverdagsgledene. Og så har vi ett sett besteforeldre 8 timer unna, som har langtidsglede, ofte en uke i strekk. Ungene har veldig godt forhold til alle sammen.Det blir det vi gjør det til... Anonymkode: 67494...597
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2022 #63 Skrevet 27. juni 2022 Jeg har ikke lest hele tråden. Vil bare minne dere søstrene og dine foreldre om dette: https://www.nrk.no/vestland/nordmenn-i-utlandet-kan-ikke-soke-sykehjemsplass_-_-vil-gjennomga-lovverket-1.14846588 Hvis dagen kommer hvor en eller begge av dine foreldre trenger sykehjemsplass, så har de ikke lenger rett på det i Norge. Da blir det gjerne du og din søster som får problemene (og ev. kostnadene), HI. Dette er noe jeg ville tatt opp med foreldrene. De bør sette av store beløp for å sikre alderdommen sin, for den kan bli veldig annerledes enn de selv tror... Anonymkode: 68947...342
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2022 #64 Skrevet 27. juni 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Jeg har ikke lest hele tråden. Vil bare minne dere søstrene og dine foreldre om dette: https://www.nrk.no/vestland/nordmenn-i-utlandet-kan-ikke-soke-sykehjemsplass_-_-vil-gjennomga-lovverket-1.14846588 Hvis dagen kommer hvor en eller begge av dine foreldre trenger sykehjemsplass, så har de ikke lenger rett på det i Norge. Da blir det gjerne du og din søster som får problemene (og ev. kostnadene), HI. Dette er noe jeg ville tatt opp med foreldrene. De bør sette av store beløp for å sikre alderdommen sin, for den kan bli veldig annerledes enn de selv tror... Anonymkode: 68947...342 Takk, men jeg har ikke blandet meg i økonomibiten her, for info kan være viktig for flere. De har sikret seg 😊 Anonymkode: c17ec...163
Superdolly Skrevet 27. juni 2022 #65 Skrevet 27. juni 2022 Anonym bruker skrev (54 minutter siden): Det er jo svært mange besteforeldre som bor for langt borte i Norge også til å gjøre alle disse tingene. Er de også egoistiske og bør belage seg på en alderdom i ensomhet? Anonymkode: 17980...18f Hvor skrev jeg at de var egoistiske og måtte belage seg på en alderdom i ensomhet?
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2022 #66 Skrevet 27. juni 2022 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Det er jo svært mange besteforeldre som bor for langt borte i Norge også til å gjøre alle disse tingene. Er de også egoistiske og bør belage seg på en alderdom i ensomhet? Anonymkode: 17980...18f Hvis de flytter langt vekk etter å ha blitt kjent med barnebarna, så MÅ de jo nødvendigvis innse at kontakten vil bli mindre. Det gjelder enten det er i Norge eller utlandet. Anonymkode: 62442...024
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2022 #67 Skrevet 28. juni 2022 Anonym bruker skrev (15 timer siden): De må få lov til å flytte, men dere må regne med at kontakten blir liten. Det er begrenset hvor mye kontakt man gidder på facetime ol. De første årene får de det nok fint. Når de blir eldre kommer de til å bli ekstremt ensome. Anonymkode: 78017...4a9 Jada, alltid noen som truer med ødelagte familieforhold og at besteforeldrene kommer å sitte alene på sykehjem. Har du noen gang hatt et langdistanseforhold til nær familie? Jeg bor 200 mil fra mine foreldre og har gjort det i snart 20 år. Mine barn er yngre enn det, så de kjenner ikke noe annet enn at morfar og mormor bor langt unna. Vi bruker Skype med stor suksess, besøker dem 1-2 ganger i året og de kommer hit minst like ofte. Vi har meget godt forhold, det er hva man gjør med tiden sammen man har til rådighet. Kvalitet over kvantitet. Anonymkode: d0e84...e32
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2022 #68 Skrevet 28. juni 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Jada, alltid noen som truer med ødelagte familieforhold og at besteforeldrene kommer å sitte alene på sykehjem. Har du noen gang hatt et langdistanseforhold til nær familie? Jeg bor 200 mil fra mine foreldre og har gjort det i snart 20 år. Mine barn er yngre enn det, så de kjenner ikke noe annet enn at morfar og mormor bor langt unna. Vi bruker Skype med stor suksess, besøker dem 1-2 ganger i året og de kommer hit minst like ofte. Vi har meget godt forhold, det er hva man gjør med tiden sammen man har til rådighet. Kvalitet over kvantitet. Anonymkode: d0e84...e32 "Kvalitet over kvantitet" er den største løgnen. Det er den fortløpende kontakten som teller. Ikke Tårnfrid-kontakten, helgepappakontakten. Den kontakten vi andre har med besteforeldre er nemlig høy både på kvalitet og kvantitet. Anonymkode: 9b754...f57
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2022 #69 Skrevet 28. juni 2022 Hvis de kommer hjem til jul pluss spanderer flere turer i året på dere så kommer dere til å se dem mye mer enn våre barn ser sine besteforeldre og de bor 1 time unna bare. Jeg skjønner du synes det er synd, men de må få lov å gjøre som de vil med sitt liv og jeg tenker at nå blir det sjeldnere dere sees, men når dere først sees så blir det besøk over flere dager og da vil dere få mye mer utav den tiden enn man ofte får av korte ettermiddagsbesøk i en hektisk hverdag, så kontakten trenger ikke å bli dårligere. Å skaffe dere litt avlastning må dere jo bare finne en annen løsning på da, finne en god barnevakt eller hjelpe hverandre mer, det er ikke besteforeldre sitt ansvar. Og de vil nok sikkert avlaste og hjelpe dere litt når dere kommer og besøker dem, så da får dere hvile litt og kanskje gå ut alene når de ber dere på besøk. Vær positiv og gled deg på deres vegne, dette er deres drøm som de har spart til og fortjener. Anonymkode: c3518...d48
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2022 #70 Skrevet 28. juni 2022 Anonym bruker skrev (16 timer siden): De har kjøpt leilighet 4 timers flytur unna, og dette informerte de om i helgen på familiemiddag. De har fire barnebarn under 10 år, og hvor en datter er alene med to små. Ingen avlastning annet enn at de to døtrene er litt barnepass for hverandre og besteforeldre, til nå. De sa at de hadde bestemt det for et år siden, at de ville leve i et bedre klima med flere venner rundt seg. Grunnen til at de ikke hadde fortalt det, var at de ville ikke bli overtalt til å ikke flytte og for å unngå langvarig konflikter. De flytter i slutten på august, og de vil komme hjem til jul og også spandere et par turer ned på oss i året. Men hva med kontakt med barnebarn, litt hjelp og bursdager og slikt? De sier vi vil ha god kontakt på facetime nesten når vi vil. Hva tenker dere som voksne barn og også som foreldre til disse om dette? Anonymkode: c17ec...163 Så bra for besteforeldrene. Det unner du dem, skjønner dem godt. Det skal jeg også gjøre når jeg blir så gammel. Dessuten er samfunnet i Norge en skam, og verre blir det når ingen tar grep. Anonymkode: d2a69...989
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2022 #71 Skrevet 28. juni 2022 Alle må finne ut hva som er best for seg og sine. Vi merker hvor slitsomt det er og hvordan det tærer på forhold og barnas ve og vel at vi aldri har avlastning. Besteforeldrene hjalp ikke så mye til da de levde, også ble de plutselig syke (av kreft) og døde (den ene etter den andre) da barna våre var 4 og 1 år (og den andre besteforelderen da de var 5 og 2 år). Derfor har vi tenkt mye på hva vi ønsker å gjøre selv når vi blir besteforeldre. Å bidra til at barna våre får en enklere start på foreldelivet enn vi fikk (begge barna våre hadde kolikk og den første hylte døgnet rundt i 4 måneder!) er så utrolig viktig for oss. Vi kommer derfor til å stille opp. Om vi ikke bor for langt unna kommer vi til å hjelpe til i hverdagen med henting eller levering for å hjelpe dem å få kabalen til å gå opp. Om vi bor litt lenger unna så avlastning i helger og ferier. Jeg mener at familien er det viktigste, og at om man har satt barnet til verden har man et ansvar som ikke slutter på 18-årsdagen til barnet. Et ansvar for å støtte og guide dem og hjelpe til når det behøves, samtidig som barna skal læres opp til å bli selvstendige individer. Hjelp til selvhjelp mest, men også direkte hjelp når dette behøves. Vi bor i et (på dette området) kaldt samfunn som krever for mye av småbarnsfamilier og ikke skjønner hvor viktig det er at barn får en trygg og god start på livet med foreldre som har overskudd, som får sovet ut av og til, og ha egentid av og til. Som krever to fulltidsarbeidende foreldre for å få familien AS til å gå rundt, med boliglån og alt som koster penger. Vi er frie mennesker og vi kan velge å være egoistiske eller å stille opp for andre. Erfaring tilsier at de som stiller opp for andre har det mye bedre med seg selv enn de som kun tenker på seg selv. Min kjære (nå avdøde) svigermor tenkte alltid på andre og hadde det også veldig fint. Min svigerfar (som også er død) var veldig navlebeskuende og meg-meg-meg og hadde det også veldig vondt med seg selv pga det. Anonymkode: 0ea2d...313
Elina Skrevet 28. juni 2022 #72 Skrevet 28. juni 2022 mamma til adhd gutt<3 skrev (14 timer siden): Det er aldri EGO å prioritere egen helse. Det er et valg å bli og et valg å flytte. Ikke dra inn egoisme i dette . Nei, ikke ego i det hele tatt. Skjønner ikke hvorfor besteforeldrene skal bli i Norge for å avlaste barna sine. De er pensjonister og de må gå nyte et bedre varmere klima etter mange år i arbeidslivet. Hvorfor skulle de vente på at barnebarna ble 20? Ingen vet hva framtiden bringer og når helsa brister. Tenk om de ble i Norge og en av de ble syk om 5 år slik at de aldri fikk reist. HI, Hold kontakten via Snapchat og få besteforeldrene til å være frivillig medlem av folketrygden. Tenk gjerne på hva slags situasjoner som kan oppstå men kun fordi man da kan planlegge deretter.
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2022 #73 Skrevet 28. juni 2022 Elina skrev (2 minutter siden): Nei, ikke ego i det hele tatt. Skjønner ikke hvorfor besteforeldrene skal bli i Norge for å avlaste barna sine. De er pensjonister og de må gå nyte et bedre varmere klima etter mange år i arbeidslivet. Hvorfor skulle de vente på at barnebarna ble 20? Ingen vet hva framtiden bringer og når helsa brister. Tenk om de ble i Norge og en av de ble syk om 5 år slik at de aldri fikk reist. HI, Hold kontakten via Snapchat og få besteforeldrene til å være frivillig medlem av folketrygden. Tenk gjerne på hva slags situasjoner som kan oppstå men kun fordi man da kan planlegge deretter. Når folk ligger på dødsleie er de som regel lei seg for at de ikke brukte MER tid med sine kjære og nære. Å ville bruke sine eldre år i nærheten av barn og barnebarn er naturlig. Men man må selvsagt ha sådd «frøene» i mange år før og oppdratt barna bra og sørget for å ha et godt forhold til barna. Da vil barna og barnebarna også være der når man blir syk og døende. Anonymkode: 0ea2d...313
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2022 #74 Skrevet 28. juni 2022 Min pappa flyttet 11 timer i bil unna oss for ca 5 år siden (i Norge). Kan ta fly, men det er fortsatt 3,5 time å kjøre fra flyplassen. Sønnen min var 3 år da morfar flyttet. Forholdet deres har absolutt ikke tatt skade av at han flyttet, det er bare endret seg. Fra å være en "selvfølge" vi kunne stikke innom hver dag, har nå morfar blitt mye mer stas. Vi ses 2-3 ganger i året. I fjor hadde sønnen 2 uker ferie alene hos morfar, han fløy også alene for første gang. Morfar kommer i bursdagen hans hvert år. Jeg er selv vokst opp med farmor/farfar 10 min unna og bestemor/bestefar 250 mil unna. Vi hadde best relasjon til de lengst unna. Farmor har aldri vært interessert i oss barnebarna. Likevel fikk hun nok av besøk i sine siste år. For familie er familie. Det er iallefall sånn vi er oppdratt. Jeg har aldri skjønt de som legger skylda for dårlig/lite kontakt og dårlige relasjoner på avstander. Det er hva man gjør det til. Mine nieser i Kirkenes, som jeg møter fysisk 1 gang i året, forguder meg som tante og sønnen min som fetter. Vi har et veldig nært forhold. Anonymkode: df198...27c
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2022 #75 Skrevet 28. juni 2022 3 hours ago, Anonym bruker said: Jada, alltid noen som truer med ødelagte familieforhold og at besteforeldrene kommer å sitte alene på sykehjem. Har du noen gang hatt et langdistanseforhold til nær familie? Jeg bor 200 mil fra mine foreldre og har gjort det i snart 20 år. Mine barn er yngre enn det, så de kjenner ikke noe annet enn at morfar og mormor bor langt unna. Vi bruker Skype med stor suksess, besøker dem 1-2 ganger i året og de kommer hit minst like ofte. Vi har meget godt forhold, det er hva man gjør med tiden sammen man har til rådighet. Kvalitet over kvantitet. Anonymkode: d0e84...e32 3 hours ago, Anonym bruker said: "Kvalitet over kvantitet" er den største løgnen. Det er den fortløpende kontakten som teller. Ikke Tårnfrid-kontakten, helgepappakontakten. Den kontakten vi andre har med besteforeldre er nemlig høy både på kvalitet og kvantitet. Anonymkode: 9b754...f57 Jeg er så enig i at kvalitet og kvantitet ofte går sammen. Og vil også legge til av egen erfaring med svigerforeldre langt unna. Det går fint å bo langt fra hverandre når de er spreke. Man kan ha god kontakt. Men når de blir eldre.. Så er min erfaring at kvantitet blir viktigere for de eldre også. Det er ikke like kjekt med en intensiv helg her og der. De hadde ønsket kortere kaffebesøk og hjelp med handling, legekontor og ting som ikke lar seg gjøres på avstand. Det er ved alderdom at avstand virkelig merkes Anonymkode: ff588...6e4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå