Anonym bruker Skrevet 27. juni 2022 #26 Skrevet 27. juni 2022 mamma til adhd gutt<3 skrev (1 time siden): Jeg tenker at voksne mennesker skal ha rett til å bestemme over egne liv og at de skal få lov å bosette seg akkurat hvor de vil. For min del har jeg aldri forventet hjelp eller avlastning fra mine foreldre og jeg hadde sett på det som en fantastisk mulighet til å bli kjent med en annen kultur via besøk hos dem i utlandet. Kontakten blir så god som dere fra begge sider gjør den til. Ikke gi dem dårlig samvittighet for å leve livene sine slik de ønsker. Du har sagt det akkurat som det er, samme tanker hadde jeg også. Hi, jeg forstår at det er trist men du vet aldri, det kan bli bedre enn det du tenker akkurat nå og dessuten så spanderer de turer ned til dem flere ganger i året, det er skikkelig snillt. Tror det her kommer til å bli bra.❤️ Mine foreldre er på ferie i Syden, de har vært der siden april, kommer ikke tilbake før oktober, og jeg gruet meg skikkelig, jeg tenkte jeg bare kommer til å grine og bli trist, fordi vi har så nært forhold til hverandre men det har gått bra, jeg er glad på deres vegne, og bedre at de er der enn her, med dette så ustabile været. Jeg unner dem det. Klem til deg ❤️ Anonymkode: 63a00...500
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2022 #27 Skrevet 27. juni 2022 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): 🙄 Det tror ikke jeg. Anonymkode: 63a00...500 Det kan godt hende jeg tar feil, men for dem jeg kjenner som har gjort noe liknende har det vært fryd og gammen til de ble mellom 75 og 80. Da begynner helsen å svikte for en del, de nye vennene blir skrøpelige, dør, drikker for mye eller flytter tilbake til hjemlandet. Helsevesenet er annerledes enn forventet, barnebarn er lite interessert i besteforeldre som aldri har vært der i hverdagen osv. Det går sikkert fint for noen, men mange ender opp ensome og alkoholiserte. Anonymkode: 78017...4a9
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 27. juni 2022 #28 Skrevet 27. juni 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Det kan godt hende jeg tar feil, men for dem jeg kjenner som har gjort noe liknende har det vært fryd og gammen til de ble mellom 75 og 80. Da begynner helsen å svikte for en del, de nye vennene blir skrøpelige, dør, drikker for mye eller flytter tilbake til hjemlandet. Helsevesenet er annerledes enn forventet, barnebarn er lite interessert i besteforeldre som aldri har vært der i hverdagen osv. Det går sikkert fint for noen, men mange ender opp ensome og alkoholiserte. Anonymkode: 78017...4a9 Fint for NOEN og MANGE ender opp ensomme og alkoholiserte ? Javel…
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2022 #29 Skrevet 27. juni 2022 mamma til adhd gutt<3 skrev (6 minutter siden): Fint for NOEN og MANGE ender opp ensomme og alkoholiserte ? Javel… Ja. Dette er en ganske vanlige historer: https://www.nrk.no/vestland/xl/helseflyktningen-inga-_95_-flyttet-til-spania-pa-80-tallet-_-na-far-hun-ikke-sykehjemsplass-i-norge-1.14744552 https://www.an.no/apropos/den-norske-eldrebolgen-i-spania-handler-ogsa-om-alkoholmisbruk-ensomhet-sykdom-og-andre-sosiale-problemer/o/5-4-113390 Anonymkode: 78017...4a9
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2022 #30 Skrevet 27. juni 2022 Man får vel ikke flere barn enn hva man klarer å ta vare på selv 🤔 Anonymkode: 39882...519
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2022 #31 Skrevet 27. juni 2022 Jeg skal gå i mot strømmen her. Jeg ville syntes det var kjempedumt og trist, og faktisk et valg jeg hadde strevd med å forstå. Jeg måtte jo respektert det.. Jeg flyttet tilbake til min hjemplass for at barna mine skulle vokse opp med storfamilien. Og det er fint! Barnas andre besteforeldre bor er stykke unna. Selv om barna har god kontakt med alle, så er det noe annet med nærmest daglig kontakt. Jeg tenker ikke det er noe galt i å prioritere slik foreldrene dine gjør, men det er veldig langt unna slik jeg selv ville gjort Anonymkode: ff588...6e4
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2022 #32 Skrevet 27. juni 2022 Anonym bruker skrev (44 minutter siden): Det kan godt hende jeg tar feil, men for dem jeg kjenner som har gjort noe liknende har det vært fryd og gammen til de ble mellom 75 og 80. Da begynner helsen å svikte for en del, de nye vennene blir skrøpelige, dør, drikker for mye eller flytter tilbake til hjemlandet. Helsevesenet er annerledes enn forventet, barnebarn er lite interessert i besteforeldre som aldri har vært der i hverdagen osv. Det går sikkert fint for noen, men mange ender opp ensome og alkoholiserte. Anonymkode: 78017...4a9 Dette er dessverre ikke uvanlig. Mange kommer hjem til Norge når de blir alvorlig syke eller trenger pleie, og blir forundret over at de ikke har noen rettigheter lenger. Et godt råd til foreldrene til HI er å ikke være mer enn 6 mnd av året ute av Norge, eller i det minste være frivillig medlem av folketrygden. Anonymkode: ed80b...597
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2022 #33 Skrevet 27. juni 2022 Det er forskjell på folk. Jeg hadde aldri aldri aldri dratt fra barn og barnebarn, så egoistisk er jeg ikke. 4 barn under 10 år.. 🥺 Jeg hadde ventet til barnebarna var 20. Jeg er kronisk syk, og kroppen hadde hatt godt av stabilt og varmt vær. Men så ego er jeg ikke. Anonymkode: b52aa...db7
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2022 #34 Skrevet 27. juni 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Det er forskjell på folk. Jeg hadde aldri aldri aldri dratt fra barn og barnebarn, så egoistisk er jeg ikke. 4 barn under 10 år.. 🥺 Jeg hadde ventet til barnebarna var 20. Jeg er kronisk syk, og kroppen hadde hatt godt av stabilt og varmt vær. Men så ego er jeg ikke. Anonymkode: b52aa...db7 Fint for deg. Så skriver du at du hadde aldri aldri aldri gjort det også skriver du at du hadde ventet til barnebarna var 20. Blir du ikke enig?😅 Anonymkode: 63a00...500
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2022 #35 Skrevet 27. juni 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Dette er dessverre ikke uvanlig. Mange kommer hjem til Norge når de blir alvorlig syke eller trenger pleie, og blir forundret over at de ikke har noen rettigheter lenger. Et godt råd til foreldrene til HI er å ikke være mer enn 6 mnd av året ute av Norge, eller i det minste være frivillig medlem av folketrygden. Anonymkode: ed80b...597 Mine foreldre passer på det her med 6 mnd, men de er aldri borte mer enn 5 uansett. Anonymkode: 63a00...500
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 27. juni 2022 #36 Skrevet 27. juni 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Det er forskjell på folk. Jeg hadde aldri aldri aldri dratt fra barn og barnebarn, så egoistisk er jeg ikke. 4 barn under 10 år.. 🥺 Jeg hadde ventet til barnebarna var 20. Jeg er kronisk syk, og kroppen hadde hatt godt av stabilt og varmt vær. Men så ego er jeg ikke. Anonymkode: b52aa...db7 Det er aldri EGO å prioritere egen helse. Det er et valg å bli og et valg å flytte. Ikke dra inn egoisme i dette .
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 27. juni 2022 #37 Skrevet 27. juni 2022 Jeg flyttet 8 timer unna min mor. Og de er besteforeldre ikke avlastningshjem. De må få leve sine liv.
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2022 #38 Skrevet 27. juni 2022 1 minute ago, Anonym bruker said: Fint for deg. Så skriver du at du hadde aldri aldri aldri gjort det også skriver du at du hadde ventet til barnebarna var 20. Blir du ikke enig?😅 Anonymkode: 63a00...500 Rimelig enkelt å tolke at hun ikke ville ha reist fra barnebarna mens de fortsatt bor hjemme. En 20åring er noe annet enn barn under 10 Anonymkode: ff588...6e4
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2022 #39 Skrevet 27. juni 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg synes du høres bortskjemt ut! Du er voksen og får ta ansvar for dine egne barn. Avlastning er en bonus! Og avstanden er ikke i veien for god kontakt med mindre du er vrang. Anonymkode: bc928...004 I alle andre land i verden, utenfor Skandinavia, stiller familien opp for hverandre. Anonymkode: b52aa...db7
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2022 #40 Skrevet 27. juni 2022 Anonym bruker skrev (26 minutter siden): Man får vel ikke flere barn enn hva man klarer å ta vare på selv 🤔 Anonymkode: 39882...519 Sier en bitter alenemor som aldri har fått hjelp. Anonymkode: b52aa...db7
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2022 #41 Skrevet 27. juni 2022 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Fint for deg. Så skriver du at du hadde aldri aldri aldri gjort det også skriver du at du hadde ventet til barnebarna var 20. Blir du ikke enig?😅 Anonymkode: 63a00...500 Barnebarn som er over 20 år klarer seg selv. Er ikke int i henge med besteforeldre. Er noe annet med en 7 åring, foreldre som jobber osv. Rart du ikke ser dette selv. Anonymkode: b52aa...db7
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2022 #42 Skrevet 27. juni 2022 Hvis de vil beholde medlemskap i folketrygden kan de ikke være i utlandet mer enn 6 mnd i året. Når det er sagt så unner jeg alle som ønsker det p flytte til et varmere strøk. Besteforeldre er ikke et avlastningshjem. Jeg skjønner at det er trist når familiemedlemmer flytter, men de må da få liv til å bestemme over eget liv uten å føle skyld over å følge drømmene sine. Jeg bor 3 timer unna mine foreldre. Våre barn er i tidlig tenårene og Vi ser ikke besteforeldrene så mange ganger i året egentlig. Ungene har sine liv, sine venner og sine interesser. Å besøke besteforeldrene hver måned er ikke aktuelt lenger. Anonymkode: 50948...4bf
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2022 #43 Skrevet 27. juni 2022 mamma til adhd gutt<3 skrev (7 minutter siden): Det er aldri EGO å prioritere egen helse. Det er et valg å bli og et valg å flytte. Ikke dra inn egoisme i dette . Jo, det gjør jeg. Jeg mener at man stiller opp for familien. Selvom jeg har dårlig helse, flytter jeg aldri fra flokken min. Andre får bare gjøre det, planen min er å ha god kontakt med barn og barnebarn. Anonymkode: b52aa...db7
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2022 #44 Skrevet 27. juni 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Hvis de vil beholde medlemskap i folketrygden kan de ikke være i utlandet mer enn 6 mnd i året. Anonymkode: 50948...4bf Man kan betale for å fortsatt ha medlemskap i folketrygden. Det gjør besteforeldrene til barna mine. For de vet at blir helsa dårlig, så kommer de nok tilbake til Norge. Anonymkode: ead27...e68
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 27. juni 2022 #45 Skrevet 27. juni 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Jo, det gjør jeg. Jeg mener at man stiller opp for familien. Selvom jeg har dårlig helse, flytter jeg aldri fra flokken min. Andre får bare gjøre det, planen min er å ha god kontakt med barn og barnebarn. Anonymkode: b52aa...db7 Det å flytte er ikke det samme som ikke å ha god kontakt med familien sin. Jeg har hatt halve min familie i utlandet hele livet og jeg tror ærlig talt ikke at jeg kunne ha vært tettere med min bestemor om hun bodde en time unna her. Kontakten må vedlikeholdes uavhengig av hvor man bor.
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2022 #46 Skrevet 27. juni 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Man kan betale for å fortsatt ha medlemskap i folketrygden. Det gjør besteforeldrene til barna mine. For de vet at blir helsa dårlig, så kommer de nok tilbake til Norge. Anonymkode: ead27...e68 Det kan du:) spesielt som pensjonist med lang botid i Norge. Ulempen er at du, selv med frivillig medlemsskap, mister tilknytning til den kommunen du flyttet fra (eller der familien din bor). Det gjør at du feks ikke kan søke om helsetjenester som omsorgsbolig, sykehjemsplass osv før du har flyttet tilbake til Norge. Blir du syk eller får skrantende helse, og vil flytte hjem, må du først etablere deg i kommunen før du kan søke om tjenester. Deg innebærer feks å kjøpe eller leie bolig. Eller flytte inn hos familiemedlemmer. En av lenkene i tidligere innlegg viser hvor vanskelig det kan være. Det lønner seg (nesten) alltid å beholde bolig i Norge og være her minst 6 mnd i året. Anonymkode: 50948...4bf
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2022 #47 Skrevet 27. juni 2022 Lektor Doppler med tillegg skrev (22 minutter siden): Jeg flyttet 8 timer unna min mor. Og de er besteforeldre ikke avlastningshjem. De må få leve sine liv. Men så kan de heller ikke forvente at barn og barnebarn gidder bruke tid på dem når de blir gamle og syke. Anonymkode: 78017...4a9
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2022 #48 Skrevet 27. juni 2022 Jeg hadde også blitt veldig trist. Ikke på grunn av avlastning, det har vi sjelden fått uansett. Men det gjør noe med kontakten? Facetime er ikke det samme i det hele tatt. Uansett hadde jeg prøvd å glede meg over turene de tilbyr. Nå blir det ikke fjellet med besteforeldre lenger men nye, fine minner kan skapes i utlandet. Forstår deg og din søster, HI. Håper dette går bra og at dere får mange flotte opplevelser sammen på en ny måte. Anonymkode: 52416...95a
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2022 #49 Skrevet 27. juni 2022 Jeg forstår deg godt. Vi har et par besteforeldre i Spania og et par som bor ca 500 meter bortenfor oss. De som bor i Spania går glipp av så utrolig mye, og klarer dessverre ikke opprettholde kontakten. Vi tenker at det er deres tap, men det er selvsagt trist for barna også. De har aldri vært veldig interessert i oss eller barnebarna, derfor ville det vært veldig unaturlig å sende barna alene. De sees maks en gang i året, og da synes svigers at to timer er nok. Anonymkode: 3deb4...180
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2022 #50 Skrevet 27. juni 2022 Avstander er hva en selv gjør det til. Jeg traff kona mi under studietiden, og enden på visa ble at vi slo oss ned her. Her bor min kones foreldre 1 time unna, ser dem minst 1 helg i måneden. Mine foreldre som bor 8 times kjøring unna (6-7 times reise totalt hvis vi tar fly) ser vi til påske og sommer, samt. en-to helger i året, i tillegg til annenhver jul. Kontakten ellers foregår over FaceTime, der barna selv også ber om å «ringe besta, besta!». Begge lærte seg å si besta, onkel, tante etc. før bestemor og bestefar som min kones foreldre blir kalt. Gjensynsgleden hos barna er stor hver gang vi møtes, uavhengig av om det er med besta og besten eller bestemor og bestefar. Anonymkode: 492b1...3d3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå