Anonym bruker Skrevet 27. juni 2022 #1 Skrevet 27. juni 2022 De har kjøpt leilighet 4 timers flytur unna, og dette informerte de om i helgen på familiemiddag. De har fire barnebarn under 10 år, og hvor en datter er alene med to små. Ingen avlastning annet enn at de to døtrene er litt barnepass for hverandre og besteforeldre, til nå. De sa at de hadde bestemt det for et år siden, at de ville leve i et bedre klima med flere venner rundt seg. Grunnen til at de ikke hadde fortalt det, var at de ville ikke bli overtalt til å ikke flytte og for å unngå langvarig konflikter. De flytter i slutten på august, og de vil komme hjem til jul og også spandere et par turer ned på oss i året. Men hva med kontakt med barnebarn, litt hjelp og bursdager og slikt? De sier vi vil ha god kontakt på facetime nesten når vi vil. Hva tenker dere som voksne barn og også som foreldre til disse om dette? Anonymkode: c17ec...163
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 27. juni 2022 #2 Skrevet 27. juni 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): De har kjøpt leilighet 4 timers flytur unna, og dette informerte de om i helgen på familiemiddag. De har fire barnebarn under 10 år, og hvor en datter er alene med to små. Ingen avlastning annet enn at de to døtrene er litt barnepass for hverandre og besteforeldre, til nå. De sa at de hadde bestemt det for et år siden, at de ville leve i et bedre klima med flere venner rundt seg. Grunnen til at de ikke hadde fortalt det, var at de ville ikke bli overtalt til å ikke flytte og for å unngå langvarig konflikter. De flytter i slutten på august, og de vil komme hjem til jul og også spandere et par turer ned på oss i året. Men hva med kontakt med barnebarn, litt hjelp og bursdager og slikt? De sier vi vil ha god kontakt på facetime nesten når vi vil. Hva tenker dere som voksne barn og også som foreldre til disse om dette? Anonymkode: c17ec...163 Jeg tenker at voksne mennesker skal ha rett til å bestemme over egne liv og at de skal få lov å bosette seg akkurat hvor de vil. For min del har jeg aldri forventet hjelp eller avlastning fra mine foreldre og jeg hadde sett på det som en fantastisk mulighet til å bli kjent med en annen kultur via besøk hos dem i utlandet. Kontakten blir så god som dere fra begge sider gjør den til. Ikke gi dem dårlig samvittighet for å leve livene sine slik de ønsker.
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2022 #3 Skrevet 27. juni 2022 Dette gjorde besteforeldrene til mine barn og. Og jeg unner de virkelig det. Da de flyttet var jeg ikke lenger sammen med sønnen deres. Men barna har hatt jevnlig kontakt med besteforeldrene sine, og vi har besøkt de 1-2 ganger i året. Og da har jo barna det helt fantastisk med besteforeldrene sine. Jeg har betalt for alle turer, og synes det er viktig at barna har godt forhold til sine besteforeldre. Anonymkode: ead27...e68
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2022 #4 Skrevet 27. juni 2022 Full støtte til foreldrene, klart de vil ha noen gode år i varmen som pensjonister. Dere kan dra på besøk og FaceTime tangerer fint med barnebarna Anonymkode: bf13a...361
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2022 #5 Skrevet 27. juni 2022 Jeg tenker at de gjør som de vil og har rett til det. Men at det tildels kan ødelegge relasjonen jeg ikke i tvil om. Det er jo et valg de tar. Helt uavhengig av «hjelpebehovet» hos barna, kan jo dette være en dårlig beslutning. Jeg har store barn og trenger ikke hjelp av min mor og far, men jeg ville likevel ha følt dette som problematisk. De skal ikke bli boende bare for å være til hjelp, men jeg tenker at et valg om å prioritere venner og bedre klima er et valg som har potensial til å splitte familien. Dersom en av dem har en sykdom som blir mye bedre i varmt klima, kan jeg skjønne beslutningen. Anonymkode: 62442...024
Annesmiltillivet Skrevet 27. juni 2022 #6 Skrevet 27. juni 2022 Mine foreldre bor 7 timer unna (men i Norge). jeg har aldri forventet avlasting som du beskriver - men når vi er med hverandre er vi stort sett lengre sammen. Jeg tror i antall timer er mine barn mer med besteforeldre en de som bor 1/2 time unna og som sees innimellom. De har ett veldig tett og godt forhold. Her tilbyr de også å spandere på dere tur ett par ganger i året! Samt å komme hjem til jul. Totalt kan dere ende opp med å se dem masse, om du vil det. Er jo også mulig at de kommer en tur til Norge utenom jul i løpet av året - da må dere være tidlige ute og si at vi har plass sov her! Totalt sett vil du kanskje beholde friske glade foreldre lengere - å det må jo være en gevinst i seg selv!
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2022 #7 Skrevet 27. juni 2022 Annesmiltillivet skrev (Akkurat nå): Mine foreldre bor 7 timer unna (men i Norge). jeg har aldri forventet avlasting som du beskriver - men når vi er med hverandre er vi stort sett lengre sammen. Jeg tror i antall timer er mine barn mer med besteforeldre en de som bor 1/2 time unna og som sees innimellom. De har ett veldig tett og godt forhold. Her tilbyr de også å spandere på dere tur ett par ganger i året! Samt å komme hjem til jul. Totalt kan dere ende opp med å se dem masse, om du vil det. Er jo også mulig at de kommer en tur til Norge utenom jul i løpet av året - da må dere være tidlige ute og si at vi har plass sov her! Totalt sett vil du kanskje beholde friske glade foreldre lengere - å det må jo være en gevinst i seg selv! Der er ingen destinasjoner i Norge som er 7 timer unna med fly, altså. Jeg bor i Nord-Norge og kan komme til de fleste steder på 4 timer. Med mindre siste etappe er ut til en veiløs bygd med kun ferge, da. Anonymkode: 62442...024
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2022 #8 Skrevet 27. juni 2022 Jeg hadde blitt trist for at de skulle flytte, men ikke fordi jeg da ikke fikk avlastning og hjelp. Jeg hadde likevel unnet dem det, hvorfor skal de ikke leve de siste årene av livene sine slik de ønsker? Anonymkode: 9284e...dff
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2022 #9 Skrevet 27. juni 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Der er ingen destinasjoner i Norge som er 7 timer unna med fly, altså. Jeg bor i Nord-Norge og kan komme til de fleste steder på 4 timer. Med mindre siste etappe er ut til en veiløs bygd med kun ferge, da. Anonymkode: 62442...024 Det står ikke 7 timer med fly, det står 7 timer unna. Det er da ikke så uvanlig? Søsteren min bor på andre kanten av landet. Vi har 1,5 time å kjøre til flyplassen, og må være der litt før. Så er det flyturen, og når vi kommer frem er det litt tid i å få baggasjen osv og så må vi kjøre ca en time til søsteren min. Det går en hel arbeidsdag på å komme til henne.... Anonymkode: 0ba2f...587
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2022 #10 Skrevet 27. juni 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Det står ikke 7 timer med fly, det står 7 timer unna. Det er da ikke så uvanlig? Søsteren min bor på andre kanten av landet. Vi har 1,5 time å kjøre til flyplassen, og må være der litt før. Så er det flyturen, og når vi kommer frem er det litt tid i å få baggasjen osv og så må vi kjøre ca en time til søsteren min. Det går en hel arbeidsdag på å komme til henne.... Anonymkode: 0ba2f...587 Da er det ikke sammenlignbart. En 4-timers flytur innebærer to timer på flyplassen i forveien, samt venting i etterkant, og transport til og fra flyplass. Det blir minst 7 timer, det. Så din historie er ikke på noen måte verre. Anonymkode: 62442...024
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2022 #11 Skrevet 27. juni 2022 Det er veldig rart (og egoistisk) å tenke at de ikke skal få realisere sine drømmer siste delen av livet fordi de skal avlaste med barnebarn. Jeg skjønner at det er trist at de flytter, men av helt feil grunner. De er voksne, de er ferdig med småbarnsperioden av livet og vil i noen år realisere drømmen om å bo i varmere klima med venner. Da skal ikke deres ønske om avlastning holde de igjen... Barnebarna trenger slett ikke få noe dårlig forhold til dem for det altså. Det blir mindre hverdagssamvær med dem, men lengre perioder med feriesamvær er gull det også. Man kan få et veldig nært og tett forhold til besteforeldre man bor hos i ferien. Anonymkode: 0ba2f...587
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2022 #12 Skrevet 27. juni 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Da er det ikke sammenlignbart. En 4-timers flytur innebærer to timer på flyplassen i forveien, samt venting i etterkant, og transport til og fra flyplass. Det blir minst 7 timer, det. Så din historie er ikke på noen måte verre. Anonymkode: 62442...024 Verre enn hva da? Hun skriver bare at hun har besteforeldrene til barna 7 timer unna.... Men vi skal ikke ødelegge tråden med dette, det er utenfor tema. Greia er at mange har besteforeldre langt unna, og det går fint. Barna kan ha et fint forhold til dem for det. Anonymkode: 0ba2f...587
Annesmiltillivet Skrevet 27. juni 2022 #13 Skrevet 27. juni 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Der er ingen destinasjoner i Norge som er 7 timer unna med fly, altså. Jeg bor i Nord-Norge og kan komme til de fleste steder på 4 timer. Med mindre siste etappe er ut til en veiløs bygd med kun ferge, da. Anonymkode: 62442...024 Det er rett, jeg bor i nærheten Oslo og foreldrene mine på sør/vestlandet - vi bruker 7 timer med bil (kjører du non stop bruker du ca 6). De bor 2 timer unna flyplassen. Om vi vil kan vi kjøre til Gardermoen som er en liten time unna, komme der 1 time før avgang. Fly en liten time og så få foreldrene mine til å hente oss med to biler (vi er 5 om alle blir med) , det blir da ca 5 timer - men mye styr! Toget tar litt over 6 timer, der må vi også først komme til Oslo S og så hentes - men er dog veldig behagelig og det gjorde jeg ofte når barna var små. Nå kan de reise alene med tog og det er fint!. Så for oss om, reelt tar det 7 timer å dra til foreldrene mine. Jeg kjenner mange som bor enda mer inn i landet eller ut på øya og dermed bruker lengre tid en det. Misforstå meg ikke jeg forstår godt ønsket om å ha dem nærme - spesielt når de blir så gamle at de ikke er 100% kjenner jeg ofte på ønsket om å ha de så nærme at man kan reise ditt på dagstur, Og det er ingen konkurranse om hvem som bor mest vanskelig til. Poenget mitt var vel mer att 4 timer med unna er langt - men overkommelig. Samt at dere vil få mange gode oplevelser sammen uansett!
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2022 #14 Skrevet 27. juni 2022 Takk for svar. Jeg er den eldste og unner dem å flytte, men den yngste tar det naturlig nok tyngre da hun fikk litt avlastning men mest fordi hun føler seg mer alene. Faren til barna hennes har de annenhver helg og besøker sine foreldre heldigvis, så barna har kontakt med andre familiemedlemmer. Jeg er også innstilt på å bidra mer ovenfor henne og barna. Når dette er sagt, så syns jeg også at det er trist. Vi er vant til å se hverandre flere ganger i måneden og tilbringer alltid påskeferien sammen på fjellet. Slike høydepunkt går bort, og jeg er redd barna vil savne dem. Så tenker jeg at de etterhvert kan besøke besteforeldrene alene også, og at kontakten som allerede er etablert ikke forsvinner. Jeg ble litt lei meg fordi de var redde for protester og kritikk, og det ble ikke noe av det, annet enn at søsteren min ble fryktelig lei seg en stund. Anonymkode: c17ec...163
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2022 #15 Skrevet 27. juni 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Verre enn hva da? Hun skriver bare at hun har besteforeldrene til barna 7 timer unna.... Men vi skal ikke ødelegge tråden med dette, det er utenfor tema. Greia er at mange har besteforeldre langt unna, og det går fint. Barna kan ha et fint forhold til dem for det. Anonymkode: 0ba2f...587 Men besteforeldrene i hovedinnlegget blir mye lengre vekk. Det kommer ikke til å gå an å nå dem på 4 timer. Det gjør noe med relasjonen. Anonymkode: 62442...024
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2022 #16 Skrevet 27. juni 2022 Annesmiltillivet skrev (3 minutter siden): Poenget mitt var vel mer att 4 timer med unna er langt - men overkommelig. Samt at dere vil få mange gode oplevelser sammen uansett! Og poenget MITT var at det tar en hel dag å reise til et land som er 4 timer unna. F eks Algarvekysten. Det er en 4-timers flytur fra Gardermoen. Ikke 4 timer fra dør til dør. Anonymkode: 62442...024
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2022 #17 Skrevet 27. juni 2022 Jeg vurderer faktisk å gjøre noe liknende selv når alle barna har flyttet ut og vi en gang blir pensjonister. Om ikke flytte permanent, så i hvert fall i vinterhalvåret. Jeg tåler rett og slett vinterhalvåret her i Norge dårligere og dårligere for hvert år, og drømmer om å flytte til et varmere land. Anonymkode: 7bf7f...c06
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2022 #18 Skrevet 27. juni 2022 Jeg synes du høres bortskjemt ut! Du er voksen og får ta ansvar for dine egne barn. Avlastning er en bonus! Og avstanden er ikke i veien for god kontakt med mindre du er vrang. Anonymkode: bc928...004
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2022 #19 Skrevet 27. juni 2022 Anonym bruker skrev (28 minutter siden): Takk for svar. Jeg er den eldste og unner dem å flytte, men den yngste tar det naturlig nok tyngre da hun fikk litt avlastning men mest fordi hun føler seg mer alene. Faren til barna hennes har de annenhver helg og besøker sine foreldre heldigvis, så barna har kontakt med andre familiemedlemmer. Jeg er også innstilt på å bidra mer ovenfor henne og barna. Når dette er sagt, så syns jeg også at det er trist. Vi er vant til å se hverandre flere ganger i måneden og tilbringer alltid påskeferien sammen på fjellet. Slike høydepunkt går bort, og jeg er redd barna vil savne dem. Så tenker jeg at de etterhvert kan besøke besteforeldrene alene også, og at kontakten som allerede er etablert ikke forsvinner. Jeg ble litt lei meg fordi de var redde for protester og kritikk, og det ble ikke noe av det, annet enn at søsteren min ble fryktelig lei seg en stund. Anonymkode: c17ec...163 Kan ikke besteforeldre komme til norge i påskeferien? Anonymkode: 02c34...585
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2022 #20 Skrevet 27. juni 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Jeg synes du høres bortskjemt ut! Du er voksen og får ta ansvar for dine egne barn. Avlastning er en bonus! Og avstanden er ikke i veien for god kontakt med mindre du er vrang. Anonymkode: bc928...004 Jeg tror ikke at du leste mitt andre innlegg her. Ikke gjør deg opp en mening så fort ut fra noen spørsmål. Anonymkode: c17ec...163
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2022 #21 Skrevet 27. juni 2022 De må få lov til å flytte, men dere må regne med at kontakten blir liten. Det er begrenset hvor mye kontakt man gidder på facetime ol. De første årene får de det nok fint. Når de blir eldre kommer de til å bli ekstremt ensome. Anonymkode: 78017...4a9
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2022 #22 Skrevet 27. juni 2022 Jeg skjønner at det er trist, hadde blitt trist jeg også men allikevel glad på deres vegne. Og dessuten så får dere spandert billetter til å besøke dem flere ganger i året? 😲 Heldig er dere! Anonymkode: 63a00...500
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2022 #23 Skrevet 27. juni 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): De må få lov til å flytte, men dere må regne med at kontakten blir liten. Det er begrenset hvor mye kontakt man gidder på facetime ol. De første årene får de det nok fint. Når de blir eldre kommer de til å bli ekstremt ensome. Anonymkode: 78017...4a9 🙄 Det tror ikke jeg. Anonymkode: 63a00...500
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2022 #24 Skrevet 27. juni 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Kan ikke besteforeldre komme til norge i påskeferien? Anonymkode: 02c34...585 De vil ikke mer på fjellet i snø. De kommer til jul, og det er jo viktigere for alle uansett. Anonym bruker skrev (Akkurat nå): De må få lov til å flytte, men dere må regne med at kontakten blir liten. Det er begrenset hvor mye kontakt man gidder på facetime ol. De første årene får de det nok fint. Når de blir eldre kommer de til å bli ekstremt ensome. Anonymkode: 78017...4a9 Vi skal jo gjøre vårt til at de ikke blir ensomme 🙂 tipper vel at barnebarn også alene etterhvert vil besøke dem. Vi får gjøre det beste ut av det. De er ikke gamle og må få leve livet som de vil. Selv om det er trist på enkelte områder må jeg jo innrømme. Anonymkode: c17ec...163
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 27. juni 2022 #25 Skrevet 27. juni 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): 🙄 Det tror ikke jeg. Anonymkode: 63a00...500 Ikke jeg heller
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå