Anonym bruker Skrevet 27. juni 2022 #1 Skrevet 27. juni 2022 Jeg har en sønn som straks blir 18 år. Han har vært undervektig hele livet, uansett hva vi gjorde (både proteinshakes som tilskudd til vanlig mat, øke porsjoner, prøve forskjellig kosthold osv). Vi har aldri hatt begrensninger og pøst på med helmelk, kalorier og lignende. For en stund siden fikk han vedvarende problemer med magen, og skal nå til sykehus for undersøkelser. Men altså, han har aldri tidligere hatt problemer med magen, mens vekten var like lav hele tiden. Nå har han BMI på rundt 16,3, som er da kraftig undervekt. På hans alder hadde jeg BMI på 16,8, selv om jeg spiste som tre voksne menn. Kan det rett og slett være gener? Jeg mistenker at han har cøliaki eller lignende som hemmer opptak av mat i kroppen, men det hadde vel vist seg på tidligere tidspunkt? Anonymkode: b2aa1...857
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2022 #2 Skrevet 27. juni 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Jeg har en sønn som straks blir 18 år. Han har vært undervektig hele livet, uansett hva vi gjorde (både proteinshakes som tilskudd til vanlig mat, øke porsjoner, prøve forskjellig kosthold osv). Vi har aldri hatt begrensninger og pøst på med helmelk, kalorier og lignende. For en stund siden fikk han vedvarende problemer med magen, og skal nå til sykehus for undersøkelser. Men altså, han har aldri tidligere hatt problemer med magen, mens vekten var like lav hele tiden. Nå har han BMI på rundt 16,3, som er da kraftig undervekt. På hans alder hadde jeg BMI på 16,8, selv om jeg spiste som tre voksne menn. Kan det rett og slett være gener? Jeg mistenker at han har cøliaki eller lignende som hemmer opptak av mat i kroppen, men det hadde vel vist seg på tidligere tidspunkt? Anonymkode: b2aa1...857 Dersom han alltid var undervektig, så HAR jo sykdommen vist seg på et tidligere tidspunkt? Anonymkode: 70ad6...44e
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2022 #3 Skrevet 27. juni 2022 Min sønn fikk påvist cøliaki som 15-åring. Han var ikke undervektig, men litt tynn i forhold til høyden sin. Han hadde heller ingen symptomer utover at han innimellom hadde litt vondt i magen og stadig vekk fikk mangel på jern og b-vitaminer. Men han trenger ikke å komme seg til sykehus for å finne ut om han har cøliaki, nesten alle med cøliaki vil få utslag på blodprøver. Du kan til og med kjøpe en test på apoteket i dag hvis du vil. Siden han ikke er fylt 18 år, kan det også være han slipper gastroskopi dersom det viser seg at han har cøliaki, hvis verdiene på blodprøvene er høye nok (over 70, normalen er 0-7, vår sønn hadde 250>, som er det høyeste man kan få). Håper dere finner ut av det! Og PS. Skulle du teste hjemme, sånn i mellomtiden, og testen slår ut positivt, er det veldig viktig at han IKKE begynner med glutenfritt kosthold før diagnosen er fastsatt av en spesialist. Anonymkode: 12156...5f9
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2022 #4 Skrevet 27. juni 2022 Anonym bruker skrev (33 minutter siden): Min sønn fikk påvist cøliaki som 15-åring. Han var ikke undervektig, men litt tynn i forhold til høyden sin. Han hadde heller ingen symptomer utover at han innimellom hadde litt vondt i magen og stadig vekk fikk mangel på jern og b-vitaminer. Men han trenger ikke å komme seg til sykehus for å finne ut om han har cøliaki, nesten alle med cøliaki vil få utslag på blodprøver. Du kan til og med kjøpe en test på apoteket i dag hvis du vil. Siden han ikke er fylt 18 år, kan det også være han slipper gastroskopi dersom det viser seg at han har cøliaki, hvis verdiene på blodprøvene er høye nok (over 70, normalen er 0-7, vår sønn hadde 250>, som er det høyeste man kan få). Håper dere finner ut av det! Og PS. Skulle du teste hjemme, sånn i mellomtiden, og testen slår ut positivt, er det veldig viktig at han IKKE begynner med glutenfritt kosthold før diagnosen er fastsatt av en spesialist. Anonymkode: 12156...5f9 Han har tatt masse blodprøver hos legen, men de fant kun lavt jern og et par andre mangler. Anonymkode: b2aa1...857
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2022 #5 Skrevet 27. juni 2022 Gener har nok noe å si. Min søster var tynn som en strek, min ene datter er tynn som en strek og mitt ene tantebarn er det. Min søster begynne å få noen gram på seg når hun begynte på proteinpulver iforbindelse med idretten hun holdt på med. Mye fikk hun ikke på seg, men streken fikk litt mer former. Normal kropp fikk hun vel først etter tre barn, da var hun ikke tynn som en strek lengre, selv om hun ikke ble tykk eller feit. Min datter har prøvd i mange år å få på seg noen gram, for hun syns selv hun er for tynn. Hun begynte med Waight gainer og trene. I kilo gikk hun egentlig ikke opp noe, men i cm gikk hun opp. Ikke mye, men nok til at hun fikk skikkelig gnisten. Nå er det litt over to år siden hun startet og hun har gått opp nesten ti kilo og mange cm. Etter bmi er hun fortsatt undervektig, men hun ser sunnere ut og ikke minst så føler hun seg mer vel. Nå prikker hun protein pulver og trener mye. Hun trener vekter, noe hun syns er så gøy. Mitt tantebarn prøvde det samme som min datter, de hadde veddemål om hvem som klarte å gå opp x ant kilo først. Men han er så utolmodig at han hoppet av nesten før han begynte. Han trener mye, spiser ganske likt som alle oss i familien. Vi har ett narturlig sundt og variert kosthold uten magre produkter og light varianter. Anonymkode: 50eea...444
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå