Gå til innhold

Egenmelding fredag. Sykt barn

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Barnet er fremdeles syk. Et det ok å bruke egenmelding i morgen?  Osb..

Anonymkode: e541c...e13

Det kommer an på om arbeidsgiver godtar det. Mange gjør det, men du har ikke krav på det så vidt jeg vet.

Anonymkode: 1e759...3db

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Sykt barn dager er dag for dag, så helgen regnes ikke med. Du kan derfor ta sykt barn dag på mandag

Anonymkode: 4887a...d93

Det stemmer ikke. I utgangspunktet må du skaffe legeattest fra dag 4, selv om det er helg mellom. Helgen vil imidlertid ikke telle med i de dagene du har rett på fri på et år hvis du ikke skulle jobbet da.

Frem til 1.juli er det likevell et unntak fra loven. Frem til det er det gitt fritak for dokumentasjonskrav i loven på grunn av pandemien. Det vil si at denne mandagen trenger du ikke legeattest, men neste mandag kunne arbeidsgiver krevd det.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1997-02-28-19/KAPITTEL_5-5-2#§9-8

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det stemmer ikke. I utgangspunktet må du skaffe legeattest fra dag 4, selv om det er helg mellom. Helgen vil imidlertid ikke telle med i de dagene du har rett på fri på et år hvis du ikke skulle jobbet da.

Frem til 1.juli er det likevell et unntak fra loven. Frem til det er det gitt fritak for dokumentasjonskrav i loven på grunn av pandemien. Det vil si at denne mandagen trenger du ikke legeattest, men neste mandag kunne arbeidsgiver krevd det.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1997-02-28-19/KAPITTEL_5-5-2#§9-8

Arbeidsgiver KAN kreve legeattest fra dag 4. Hun kan uansett være hjemme mandag hvis barnet er sykt, men må da høre med arbeidsgiver/sjekke personalhåndboken om de krever legeattest. 

Anonymkode: 4190f...549

Annonse

Sykt barn dager er dag for dag, så helgen regnes ikke med. Du kan derfor ta sykt barn dag på mandag

Anonymkode: 4887a...d93

Helga regnes da med, i hvertfall hvis man har ia avtale.

Anonymkode: 41eea...701

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Ånei. Nå ble jeg usikker... hva gjør jeg da?

Kan jeg bare bruke ny egenmelding periode? I stedet for dag 4?

Du bruker ikke av dine egenmeldinger i det hele tatt, du bruker dager for sykt barn. De telles enkeltvis, så om du er borte med sykt barn fredag og mandag har du brukt opp to dager. Men arbeidsgiver kan be om legeerklæring på at barnet er sykt fra dag 4, inkludert helg, men jeg har aldri trengt det og har ikke hørt om andre som trenger det heller, så informer leder om at du må være hjemme og spør samtidig om du må skaffe det eller ikke. 

Anonymkode: 87c29...843

Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Ånei. Nå ble jeg usikker... hva gjør jeg da?

Kan jeg bare bruke ny egenmelding periode? I stedet for dag 4?

Nei, det kan du ikke. Det må ha gått en viss periode, muligebsx2 uker, før du kan begynne en ny periode, men ettersom det ikke er 1.juli enda gjelder koronaunntaket fortsatt slik at du slipper dokumentasjon.

Anonym bruker skrev (47 minutter siden):

Nei, det kan du ikke. Det må ha gått en viss periode, muligebsx2 uker, før du kan begynne en ny periode, men ettersom det ikke er 1.juli enda gjelder koronaunntaket fortsatt slik at du slipper dokumentasjon.

Ikke når det gjelder «sykt barn dager». Det er ingen karantenetid på denne type sykedager. 

Anonymkode: b4a91...9a2

Annonse

Ikke når det gjelder «sykt barn dager». Det er ingen karantenetid på denne type sykedager. 

Du har krav på fri med betaling, men ikke å bruke egenmelding. De fleste arbeidsgivere godtar det likevell.

Anonym bruker skrev (55 minutter siden):

Du har krav på fri med betaling, men ikke å bruke egenmelding. De fleste arbeidsgivere godtar det likevell.

Hun mener nok egenmelding som vi si «sykt barn dager». Og der er det ikke karantenetid før du kan ta ut flere dager. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hun mener nok egenmelding som vi si «sykt barn dager». Og der er det ikke karantenetid før du kan ta ut flere dager. 

Nei, men du må ha legeattest hvis arbeidsgiver krever det, på samme måte som for egenmelding for egen sykdom. Hvis barnet er sykt på fredag trengs det legeattest på mandag og selv om du går på jobb på tirsdag og onsdag vil det kreves egenmelding på tirsdag hvis du skal være hjemme med barnet da. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nei, men du må ha legeattest hvis arbeidsgiver krever det, på samme måte som for egenmelding for egen sykdom. Hvis barnet er sykt på fredag trengs det legeattest på mandag og selv om du går på jobb på tirsdag og onsdag vil det kreves egenmelding på tirsdag hvis du skal være hjemme med barnet da. 

Vi var nettopp på legevakten. Legen nektet å skrive legeattest 😠

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Vi var nettopp på legevakten. Legen nektet å skrive legeattest 😠

Legevakta pleier ikke å skrive attester, snakk med fastlegen i dag. Og understek at du ikke forventet sykemelding men at du trenger en legeattest på at barnet fortsatt er sykt.

Anonymkode: 87c29...843

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...