Anonym bruker Skrevet 26. juni 2022 #76 Skrevet 26. juni 2022 Spurvugla skrev (1 minutt siden): Det er ikke like lett å finne en barnevakt som syns det er greit å ikke ha noen å ringe om treåringen kaster opp, og mange større barn føler seg nok ikke trygge alene hjemme hvis de ikke kan ringe noen. Det må da være OK? I tillegg er det folk som har telefonvakt på jobb. Da tror jeg nok at disse foreldrene må vente med å gå i selskap eller fest til avkommet blir myndig. Sorry spøken, men det var ikke mer enn 40 år siden, kanskje 30, at det ikke fantes mobil. Folk var på fest, i middager og bryllup uten barn da også. Kanskje de hadde litt mer kompetente barnevakter? Og en adresse de kunne henvende seg til i en krise? Ellers så er det som sagt fritt valg om man vil delta eller ikke. Anonymkode: 9a13c...49c
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 26. juni 2022 #77 Skrevet 26. juni 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Da tror jeg nok at disse foreldrene må vente med å gå i selskap eller fest til avkommet blir myndig. Sorry spøken, men det var ikke mer enn 40 år siden, kanskje 30, at det ikke fantes mobil. Folk var på fest, i middager og bryllup uten barn da også. Kanskje de hadde litt mer kompetente barnevakter? Og en adresse de kunne henvende seg til i en krise? Ellers så er det som sagt fritt valg om man vil delta eller ikke. Anonymkode: 9a13c...49c Vi lever i den tiden vi lever i og nå kommuniserer vi med mobil. På den tiden ga man hustelefon nummer dit man skulle. De aller fleste foreldre ønsker å være tilgjengelig for barna sine hvis det skulle være noe de trenger og barna lærer ganske fort hva som er viktig og ikke viktig å kontakte foreldre om. Når de starter å være alene hjemme kan det være alt mulig rart og når de blir vant til det så ringer de kanskje først hvis strømmen går. De fleste har forståelse for dette.
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2022 #78 Skrevet 26. juni 2022 Folk er forskjellig. Har venner og bekjente som altfor ofte blir sittende på mobil. Synes det er uhøflig når man er på besøk. Hadde kanskje formulert meg litt annerledes; kan vi ikke legge bort mobilene i kveld og kose oss? Er så sjelden vi møtes. Hadde iallfall ikke gått fra selskapet. Har 5 barn, men de har en far som kan ordne opp i eventuelle problemer. Anonymkode: 6084f...aab
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2022 #79 Skrevet 26. juni 2022 mamma til adhd gutt<3 skrev (8 minutter siden): Vi lever i den tiden vi lever i og nå kommuniserer vi med mobil. På den tiden ga man hustelefon nummer dit man skulle. De aller fleste foreldre ønsker å være tilgjengelig for barna sine hvis det skulle være noe de trenger og barna lærer ganske fort hva som er viktig og ikke viktig å kontakte foreldre om. Når de starter å være alene hjemme kan det være alt mulig rart og når de blir vant til det så ringer de kanskje først hvis strømmen går. De fleste har forståelse for dette. Om man ikke kan være "utilgjengelig" fra barna sine noen timer en kveld, hadde jeg satt spørsmål ved barnevakt/far. Noen mødre føler kanskje at de er de eneste som kan ordne opp i eventuelle problem, eller klarer ikke slippe taket... Anonymkode: 6084f...aab
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2022 #80 Skrevet 26. juni 2022 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Da tror jeg nok at disse foreldrene må vente med å gå i selskap eller fest til avkommet blir myndig. Sorry spøken, men det var ikke mer enn 40 år siden, kanskje 30, at det ikke fantes mobil. Folk var på fest, i middager og bryllup uten barn da også. Kanskje de hadde litt mer kompetente barnevakter? Og en adresse de kunne henvende seg til i en krise? Ellers så er det som sagt fritt valg om man vil delta eller ikke. Anonymkode: 9a13c...49c Den gangen var det vanlig å opplyse om telefonnummeret til vertskapet slik at barnevakten eller barna kunne ring dit. Anonymkode: b3e9a...b43
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2022 #81 Skrevet 26. juni 2022 mamma til adhd gutt<3 skrev (1 time siden): Vin er til for å nytes og ikke til å bli full på for min del. Selv om jeg drikker vin ganske ofte så holder det med et glass eller to. For din del nei, men så finnes det andre i verden enn deg da. Anonymkode: df9d8...a73
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2022 #82 Skrevet 26. juni 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Himmel så avhengige dere er av telefonene deres da, alle dere som har svart. Det er da virkelig ikke et så vanskelig ønske å etterkomme, dere høres ut som furtne tenåringer alle sammen. Dere overlever altså ikke en eneste kveld uten å fikle med telefonen, tragisk. Anonymkode: df9d8...a73 Det er ikke det at jeg er avhengig, men jeg hadde blitt passe provosert at voksne mennesker skulle bestemme over meg Anonymkode: 742bb...6aa
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 26. juni 2022 #83 Skrevet 26. juni 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Om man ikke kan være "utilgjengelig" fra barna sine noen timer en kveld, hadde jeg satt spørsmål ved barnevakt/far. Noen mødre føler kanskje at de er de eneste som kan ordne opp i eventuelle problem, eller klarer ikke slippe taket... Anonymkode: 6084f...aab Det er stor forskjell på når barna er alene hjemme og hvis det er voksne der. Er det voksne tilstede så greier de seg stort sett uten bistand fra den som er i selskap.
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2022 #84 Skrevet 26. juni 2022 mamma til adhd gutt<3 skrev (14 minutter siden): Vi lever i den tiden vi lever i og nå kommuniserer vi med mobil. På den tiden ga man hustelefon nummer dit man skulle. De aller fleste foreldre ønsker å være tilgjengelig for barna sine hvis det skulle være noe de trenger og barna lærer ganske fort hva som er viktig og ikke viktig å kontakte foreldre om. Når de starter å være alene hjemme kan det være alt mulig rart og når de blir vant til det så ringer de kanskje først hvis strømmen går. De fleste har forståelse for dette. Du skjønner, at det er faktisk ikke alle som bare henger seg på uten å vurdere og tenke etter hva man driver med. Det er derfor mange som ikke er avhengig av telefon. Du er for at barna skal kontakte deg når du er u selskap, uansett. Andre er ikke der. De sørger for å få litt fritid og egentid, og jeg drar jo endog bort en helt nå og da, og da sier jeg at ingen skal ringe meg før noen nå på akutten. Det er helt nydelig å ha noen timer og et døgn helt uten krav og forventninger og å være 100% tilgjengelig. Jeg blåser forresten i hva "De fleste" har forståelse for. De fleste dikterer ikke hva jeg mener, syns og tror, så jeg gjør hva jeg selv tenker er best jeg altså. Anonymkode: 9a13c...49c
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2022 #85 Skrevet 26. juni 2022 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Det er ikke det at jeg er avhengig, men jeg hadde blitt passe provosert at voksne mennesker skulle bestemme over meg Anonymkode: 742bb...6aa Hva med at andre skal bestemme hva de kan gjøre i ditt hjem da? Anonymkode: 9a13c...49c
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2022 #86 Skrevet 26. juni 2022 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Den gangen var det vanlig å opplyse om telefonnummeret til vertskapet slik at barnevakten eller barna kunne ring dit. Anonymkode: b3e9a...b43 Så naboen eller andre ville ikke duge etter avtale om det var krise? Anonymkode: 9a13c...49c
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 26. juni 2022 #87 Skrevet 26. juni 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Du skjønner, at det er faktisk ikke alle som bare henger seg på uten å vurdere og tenke etter hva man driver med. Det er derfor mange som ikke er avhengig av telefon. Du er for at barna skal kontakte deg når du er u selskap, uansett. Andre er ikke der. De sørger for å få litt fritid og egentid, og jeg drar jo endog bort en helt nå og da, og da sier jeg at ingen skal ringe meg før noen nå på akutten. Det er helt nydelig å ha noen timer og et døgn helt uten krav og forventninger og å være 100% tilgjengelig. Jeg blåser forresten i hva "De fleste" har forståelse for. De fleste dikterer ikke hva jeg mener, syns og tror, så jeg gjør hva jeg selv tenker er best jeg altså. Anonymkode: 9a13c...49c Dine barn har vel måttet lære å være hjemme alene de også? For første gang helt alene mener jeg. Du var vel tilgjengelig da? Eller far hvis han var ute på noe? Det er stor forskjell på å være alene når man er 10 og når man er 16. en 10 åring kan ringe for å spørre om å få ta brus , en 16 åring ringer kanskje først etter at han har tørket opp etter at kjøleskapet tok kvelden. Poenget er at barna må få lov til å lære og de lærer etter som de vokser til.
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2022 #88 Skrevet 26. juni 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Så naboen eller andre ville ikke duge etter avtale om det var krise? Anonymkode: 9a13c...49c Hvis man skulle et sted man ikke var mulig å nå måtte man jo finne en løsning på det. Jeg satt mye barnevakt på den tiden og det var aldri aktuelt at jeg ikke hadde kontaktnummer til foreldrene, det gjaldt også når de var ute og spiste. Da fikk jeg nummeret til restauranten. Anonymkode: b3e9a...b43
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2022 #89 Skrevet 26. juni 2022 Jeg synes denne tråden peker på et problem i tiden. Folk lar være å planlegge, snakke sammen og sette grenser, mange lar ting heller suse. Skal unger være alene hjemme, da avtaler man på forhånd, hvem som skal være der om de skal ha venner på besøk, hva de skal spise/hva de ev. kan lage seg, hvor lenge besøket kan være osv. Det er enkelt for alle parter å ha slike avtaler og regler. Det vil også gjøre at alle vet hva de har å forholde seg til. Og ikke minst - da unngår man stadige avbrytelser via mobil, og man kan heller bruke mobilen som et hjelpemiddel om det er noe viktig som må formidles. Det er ikke en diskret sjekk av mobilen for å sjekke om ungene har tatt kontakt, eller å ta en telefon fra et barn som vet det bare skal ringe om det er noe viktig, som gjør at Hi satte de grensene for egen fest. Årsaken er at gjester ikke har respektert hennes grenser, har delt på nett hennes private hjem og ting uten hennes samtykke (det er ulovlig), har delt bilder av andre som ikke ønsker å bli tatt bilder av og langt mindre at bilder skal deles på nett (også ulovlig). Så har man de som er så avhengige av sosiale medier at de hele tiden må sjekke og har på varslinger på hver minste lille bevegelse på sine sosiale medier. Og så er det de som hele tiden må inn på sosiale medier og så bare mååå dele hva den og den skriver eller har lagt ut, selv om resten av selskapet var midt i en samtale. Alle disse viser total mangel på høflighet og dannelse og respekt for andre generelt og vertinnen spesielt. Der jeg bodde tidligere gjorde voksne klare avtaler med ungene som skulle være hjemme alene. Ungene visste at var det noe viktig, da kunne de skrive melding eller ringe, men det skjedde også bare om det var viktig. De fleste hadde derfor også en annen ringetone når unger/mann ringte enn andre. Det var en selvfølge at ingen la ut bilder uten andres samtykke, og det var en selvfølge at man ikke stadig sjekket sosiale medier eller meldinger fra andre og at man ikke skrev på some eller til andre (såsant det ikke var noe viktig). Da jeg flyttet og fikk kontakt med flere barndoms- og ungdomsvenner igjen ble jeg veldig overrasket. Jeg har ikke tall på avbrytelsene fordi de bare måå ha mobilen og sosiale medier tilgjengelige til enhver tid, og det er jo bare sååå fort gjort å svare noen på some. En ting er at det blir veldig kjedelig å gå på kafé eller gå tur med slike, så det kuttet jeg ut. Men til og med når man møtes til selskap/fest med middag holder de på på samme måte. Dette er personer som er høyt utdannet, som ellers er opptatt av å opptre høflig. Men når det kommer til mobilbruk og sosiale medier, da har de totale skylapper, blir helt blinde for hvordan egen mobil-/nettbruk påvirker andre negativt. Det merkeligste er at har man disse hver for seg, da kan de godt snakke om at de synes en av de andre er så mye på mobil/some, at de egentlig ønsker å kutte ned. Men når de er samlet, da er det nesten som det blir en konkurranse, hvem som får flest avbrytelser. Når jeg møter dem enkeltvis sier jeg fra og to av dem er blitt bedre. Den ene sier det er så godt for hun er aldri stresset når hun er sammen med meg og kun sjekker for å se om ungene tar kontakt. Den andre har innrømmet at hun blir så ukonsentrert når hun selv eller andre stadig avbrytes av mobil/some at hun mister helt fokuset i samtalene. Hun innrømmer også at hun nok har blitt litt avhengig, men hun jobber i det minste for å kutte bruk, og sjekker nå mobilen bare en brøkdel av hva hun gjorde før - noe som har gjort at hun er blitt mer oppmerksom på hvordan de andre i gjengen holder på når de er sammen. Har fått en del andre venner på mitt nye bosted også, og ingen av dem har et slikt avhengighetsforhold til mobil/some. Ingen tar bilder av andre uten å spørre om det er greit, og det respekteres alltid om noen sier nei, og svært sjelden at det spørres om noe kan deles på some, og de som de vet ikke vil ha noe delt, de slipper å bli spurt også. Kort sagt, stor respekt og omtanke for andre og bevissthet rundt hvordan deres mobil-/some-bruk påvirker både dem selv og andre. Venter de på en viktig telefon svarer de kun på den, og de har klare avtaler med barna, så om barna melder eller tekster så vet de at det er viktig og tar det, ellers ikke. Dette mener jeg bør være normalen. Anonymkode: ba815...8a4
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2022 #90 Skrevet 26. juni 2022 mamma til adhd gutt<3 skrev (3 timer siden): Denne svarer jeg gjerne på; når mine barn er hjemme og jeg er på fest eller grilling så er jeg alltid tilgjengelig om det er noe. Har sjelden telefonen med lyd på , men sjekker den innimellom. Det kan være ting som at de lurer på om det er greit at en venn spontant kommer på overnatting, om de kan lage pizza eller om de kan dra på kino. Ofte er det på ingen måte viktige ting , men det kan også være at strømmen har gått og de trenger hjelp, en gang gikk brannalarmen og en gang begynte det å renne vann ut av kjøleskapet. Poenget er at det er greit å være tilgjengelig. Ofte løses det ved hjelp av en kjapp melding eller telefon. mamma til adhd gutt<3 skrev (3 timer siden): Er mannen min hjemme så spør de han. Er han også ute på noe så er det hipp som happ hvem de spør. Ja, jeg synes så absolutt det er ok at de sender melding eller ringer om det er noe. De kan ikke forvente at vi tar telefonen eller svarer med en gang, men ja.. det er alltid ok å kontakte oss. Er noe helt akutt og de ikke får tak i oss så klarer de fint å ta kontakt med naboen feks. mamma til adhd gutt<3 skrev (3 timer siden): Jeg synes ikke du kan bestemme over andres mobilbruk nei. Hadde du bedt meg om å ikke legge ut noen som helst bilder fra kvelden ( ink hage og mat etc) så hadde jeg selvsagt etterkommet det. Hadde jeg ikke kunnet svare på meldinger eller telefoner fra ungene så hadde jeg gått. Hadde feks en venninne ringt eller sendt mld så hadde jeg ikke svart henne når jeg var på fest. Barna mine skal alltid kunne kontakte meg på enten sms eller telefon. Når det er sagt så er det ikke sånn at de kan forvente umiddelbare svar. mamma til adhd gutt<3 skrev (34 minutter siden): Vi lever i den tiden vi lever i og nå kommuniserer vi med mobil. På den tiden ga man hustelefon nummer dit man skulle. De aller fleste foreldre ønsker å være tilgjengelig for barna sine hvis det skulle være noe de trenger og barna lærer ganske fort hva som er viktig og ikke viktig å kontakte foreldre om. Når de starter å være alene hjemme kan det være alt mulig rart og når de blir vant til det så ringer de kanskje først hvis strømmen går. De fleste har forståelse for dette. mamma til adhd gutt<3 skrev (7 minutter siden): Dine barn har vel måttet lære å være hjemme alene de også? For første gang helt alene mener jeg. Du var vel tilgjengelig da? Eller far hvis han var ute på noe? Det er stor forskjell på å være alene når man er 10 og når man er 16. en 10 åring kan ringe for å spørre om å få ta brus , en 16 åring ringer kanskje først etter at han har tørket opp etter at kjøleskapet tok kvelden. Poenget er at barna må få lov til å lære og de lærer etter som de vokser til. Dette er noe av det du har svart i tråden angående når barna kan kontakte deg. Ja, våre barn har vært hjemme alene. De ringer ikke for å spørre om bagateller. De ringte en gang fordi de ikke fikk låst verandadøra. Vi lar ikke unger som ikke klarer å ta en enkel avgjørelse som å spise en pizza være alene en time engang. Anonymkode: 9a13c...49c
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 26. juni 2022 #91 Skrevet 26. juni 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Dette er noe av det du har svart i tråden angående når barna kan kontakte deg. Ja, våre barn har vært hjemme alene. De ringer ikke for å spørre om bagateller. De ringte en gang fordi de ikke fikk låst verandadøra. Vi lar ikke unger som ikke klarer å ta en enkel avgjørelse som å spise en pizza være alene en time engang. Anonymkode: 9a13c...49c Ok. Mine ringte for å spørre om cola når de var mindre. Jeg tror i grunn det var for å få en bekreftelse på at det var greit. Selv om vi sa de kunne forsyne seg selv. Eldste begynte å være alene når han var 6. Han ringer ikke for slikt nå når han er snart 16. poenget er at man godtar mer kontakt fra barn når de er små og tåler spørsmål av ubetydelig art. Når de er små finner de trygghet i at mamma er en telefonsamtale unna. Når han var 6 så ringte han meg på jobb flere ganger. Selvsagt hadde jeg ikke alltid tid til å ta telefonen, men til og med sjefen min hadde forståelse for slikt. ( sfo var stengt pga streik)
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2022 #92 Skrevet 26. juni 2022 mamma til adhd gutt<3 skrev (3 minutter siden): Ok. Mine ringte for å spørre om cola når de var mindre. Jeg tror i grunn det var for å få en bekreftelse på at det var greit. Selv om vi sa de kunne forsyne seg selv. Eldste begynte å være alene når han var 6. Han ringer ikke for slikt nå når han er snart 16. poenget er at man godtar mer kontakt fra barn når de er små og tåler spørsmål av ubetydelig art. Når de er små finner de trygghet i at mamma er en telefonsamtale unna. Når han var 6 så ringte han meg på jobb flere ganger. Selvsagt hadde jeg ikke alltid tid til å ta telefonen, men til og med sjefen min hadde forståelse for slikt. ( sfo var stengt pga streik) Du svarer så mye forskjellig her at det blir vanskelig. Les fjerne #99, for mulig hun satte bedre ord på hva problemet er. Og viktige poeng om planlegging osv Anonymkode: 9a13c...49c
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2022 #93 Skrevet 26. juni 2022 Anonym bruker skrev (54 minutter siden): Da tror jeg nok at disse foreldrene må vente med å gå i selskap eller fest til avkommet blir myndig. Sorry spøken, men det var ikke mer enn 40 år siden, kanskje 30, at det ikke fantes mobil. Folk var på fest, i middager og bryllup uten barn da også. Kanskje de hadde litt mer kompetente barnevakter? Og en adresse de kunne henvende seg til i en krise? Ellers så er det som sagt fritt valg om man vil delta eller ikke. Anonymkode: 9a13c...49c Hørt om fasttelefon? Det var noe som eksisterte i en hundre års tid. Anonymkode: 5a416...7a5
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2022 #94 Skrevet 26. juni 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Du svarer så mye forskjellig her at det blir vanskelig. Les fjerne #99, for mulig hun satte bedre ord på hva problemet er. Og viktige poeng om planlegging osv Anonymkode: 9a13c...49c Du synes å ha vanskeligheter med å forstå at barn i forskjellige aldrer har ulike behov for å kunne ta kontakt. Har alle dine venninner barn på 18 år så er det helt sikkert ikke like story behov for å være tilgjengelig som hvis de fleste barna er 10-12 år feks. De fleste setter også barnas mulighet til å kontakte foreldrene over behovet for å være utilgjengelig. Anonymkode: c6d95...07b
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2022 #95 Skrevet 26. juni 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Hørt om fasttelefon? Det var noe som eksisterte i en hundre års tid. Anonymkode: 5a416...7a5 Jeg skrev mobil da. Jeg kunne jo ikke skrive vertskapet sin telefon, for det hadde blitt ramaskrik! Derfor skrev jeg adr, som i nabo fks Anonymkode: 9a13c...49c
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2022 #96 Skrevet 26. juni 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Du synes å ha vanskeligheter med å forstå at barn i forskjellige aldrer har ulike behov for å kunne ta kontakt. Har alle dine venninner barn på 18 år så er det helt sikkert ikke like story behov for å være tilgjengelig som hvis de fleste barna er 10-12 år feks. De fleste setter også barnas mulighet til å kontakte foreldrene over behovet for å være utilgjengelig. Anonymkode: c6d95...07b Så får dere skaffe barnevakt da, hvis ungene likevel må ha dere tilgjengelige. Her har de vært alene siden eldste var 15 og yngste 13 på samme tid. De fikk beskjed om å ikke ringe for ubetydeligheter, og det har de aldri gjort heller. Hva skal unger være alene for på kveld og natt som det er snakk om her, hvis de ikke klarer det uten å ringe for bagateller? Anonymkode: 9a13c...49c
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2022 #97 Skrevet 26. juni 2022 Jeg skal gi deg det HI, mobilbruk blant voksne er til tider pinlig. Jeg var i operaen for ikke lenge siden. Det er forbud mot å ta bilde og filme, men overholdes det? Ikke i det hele tatt. I tillegg sitter folk med mobilene som lyser opp rundt i salen. Ekstremt forstyrrende. Det skal også tas bilder i hue og ræva hele tiden. Folk er så frenetisk opptatt av å dokumentere at de nesten ikke er til stede. Hadde barna mine vært alene hjemme hadde jeg ikke gitt fra meg mobilen, men om de hadde voksne til stede kunne jeg fint gått med på det. Nå legger jeg aldri ut bilder i SoMe. Jeg tar ytterst sjelden bilder og mann og barn klarer seg stort sett selv når jeg er ute. Så min mobilbruk på fest er vel mest for å sjekke klokka. Anonymkode: eaa96...067
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2022 #98 Skrevet 26. juni 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Så får dere skaffe barnevakt da, hvis ungene likevel må ha dere tilgjengelige. Her har de vært alene siden eldste var 15 og yngste 13 på samme tid. De fikk beskjed om å ikke ringe for ubetydeligheter, og det har de aldri gjort heller. Hva skal unger være alene for på kveld og natt som det er snakk om her, hvis de ikke klarer det uten å ringe for bagateller? Anonymkode: 9a13c...49c Hvis de ikke har vært alene før det er forståelsen for hva som er ubetydelig større enn hvis de hadde vært 10 og 12.. du ser det? Ungene lærer når de vokser til. Her var ungene hjemme alene på kvelden ( dro på kino eller gikk ut og spiste feks) når de var 8 og 10. Hadde jeg sagt til min 8 åring at han ikke skulle kontakte meg hvis det ikke var krise så hadde han hatt vanskeligheter med å vite hvor grensen for krise hadde vært. DET hadde min på 15 hatt større forståelse for. Du skjønner det at det er mange nyanser her? Anonymkode: c6d95...07b
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2022 #99 Skrevet 26. juni 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Jeg skal gi deg det HI, mobilbruk blant voksne er til tider pinlig. Jeg var i operaen for ikke lenge siden. Det er forbud mot å ta bilde og filme, men overholdes det? Ikke i det hele tatt. I tillegg sitter folk med mobilene som lyser opp rundt i salen. Ekstremt forstyrrende. Det skal også tas bilder i hue og ræva hele tiden. Folk er så frenetisk opptatt av å dokumentere at de nesten ikke er til stede. Hadde barna mine vært alene hjemme hadde jeg ikke gitt fra meg mobilen, men om de hadde voksne til stede kunne jeg fint gått med på det. Nå legger jeg aldri ut bilder i SoMe. Jeg tar ytterst sjelden bilder og mann og barn klarer seg stort sett selv når jeg er ute. Så min mobilbruk på fest er vel mest for å sjekke klokka. Anonymkode: eaa96...067 Sykt å sitte sånn i Operaen. Hva feiler folk? Kanskje flere og flere blir dritt leie dette utenfor-meg-selv-livet som fokuset på dokumentasjon og deling er! Anonymkode: 9a13c...49c
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2022 #100 Skrevet 26. juni 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Hvis de ikke har vært alene før det er forståelsen for hva som er ubetydelig større enn hvis de hadde vært 10 og 12.. du ser det? Ungene lærer når de vokser til. Her var ungene hjemme alene på kvelden ( dro på kino eller gikk ut og spiste feks) når de var 8 og 10. Hadde jeg sagt til min 8 åring at han ikke skulle kontakte meg hvis det ikke var krise så hadde han hatt vanskeligheter med å vite hvor grensen for krise hadde vært. DET hadde min på 15 hatt større forståelse for. Du skjønner det at det er mange nyanser her? Anonymkode: c6d95...07b Hvis de fikk vondt eller slo seg, eller hvis noe ble ødelagt, sa jeg. For meg dekker det kriser. Anonymkode: 9a13c...49c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå