Anonym bruker Skrevet 26. juni 2022 #51 Skrevet 26. juni 2022 sug lut skrev (4 minutter siden): Det er greiere å omgås folk som allerede er ferdig oppdratt og ikke 13 år gamle. Joda, men nå vil jeg ikke bytte ut halve omgangskretsen heller. De er da helt ålreite mennesker ellers, sånn stort sett. Anonymkode: 9a13c...49c
*Miss Marple* Skrevet 26. juni 2022 #52 Skrevet 26. juni 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Det er noen i omgangskretsen her som liker å legge ut det meste som glitrer på some. De har lagt ut bilder fra selskap her før, for her er det instavennlig med god mat, drikke, akseptabelt område og sjøen rett ned i enden av hagen. Jeg har sagt fra før uten at det er blitt respektert. Tilmed malerier jeg har malt er blitt delt på some uten at jeg visste det! Det er mye. Så er det hun som omtrent begynner å gråte fordi hun pga funksjonshemming ikke vil bli avbildet, og det heller ikke blir respektert. Det er hun som veier for mye til at hun trives, og så er det de som er som flere her, som bare må sjekke telefonen ørten ganger! Flere tar også telefonen når den ringer. Dette er omgangskretsen min. I går kveld og i natt ble flere fulle kun fordi de turte, og det var skråling og tilmed nakenbading på et par! Prøv det uten mobilforbud. Så snakket vi og spiste og hadde det kjempegøy. Neste gang skal jeg be minst åtte til, og da uten navlestrengen til omverdenen utenfor. Anonymkode: 9a13c...49c Jeg tror du må innse at det er din krets som er spesiell og ikke normalen.
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2022 #53 Skrevet 26. juni 2022 *Miss Marple* skrev (1 minutt siden): Jeg tror du må innse at det er din krets som er spesiell og ikke normalen. Hva er poenget ditt egentlig? Du har jo sikkert en ensartet og flott omgangskrets uten noen med slike irriterende sider , og det er jo veldig fint for deg. Nå handler jo dette om min omgangskrets sim du da ser består av ganske ulike personligheter, og noen av dem er iherdige til å dele på some. Andre er som mange her som "bare" må sjekke telefonen, og som er uunnværlige for barna. Så poenget ditt er? At du skjønner mobil"forbudet" mitt, eller? Anonymkode: 9a13c...49c
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 26. juni 2022 #54 Skrevet 26. juni 2022 Dersom du tenker forbud basert på dårlige erfaringer, så ville jeg heller å vist til de episodene og sagt at du synes det er ugreit. At selvsagt må folk få svare på henvendelser de mener de må svare på, men at det ikke er så koselig å være sosial med mennesker som ikke er mentalt til stede. Du kan også si at du helst ser at ingen tar bilde av hjemmet ditt og deg, eller ihvertfall ikke poster det på sosiale medier. Du kan bli ansett som sær, så du må vurdere hva som er viktigst. Blir ikke oppfordringene dine respektert ville jeg sluttet å invitere de som ikke klarer å holde seg unna. Ettersom det viktigste for dem er telefonen, vil neppe hverken du eller dem anse det som et tap. Men et generelt forbud, der hadde du mistet meg. Og sannsynligvis de fleste andre. Jeg er heller ikke der at jeg ikke tør å drikke meg full, det er bare aldri et mål.
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 26. juni 2022 #55 Skrevet 26. juni 2022 Den perfekte mor, påan igjen skrev (6 minutter siden): Dersom du tenker forbud basert på dårlige erfaringer, så ville jeg heller å vist til de episodene og sagt at du synes det er ugreit. At selvsagt må folk få svare på henvendelser de mener de må svare på, men at det ikke er så koselig å være sosial med mennesker som ikke er mentalt til stede. Du kan også si at du helst ser at ingen tar bilde av hjemmet ditt og deg, eller ihvertfall ikke poster det på sosiale medier. Du kan bli ansett som sær, så du må vurdere hva som er viktigst. Blir ikke oppfordringene dine respektert ville jeg sluttet å invitere de som ikke klarer å holde seg unna. Ettersom det viktigste for dem er telefonen, vil neppe hverken du eller dem anse det som et tap. Men et generelt forbud, der hadde du mistet meg. Og sannsynligvis de fleste andre. Jeg er heller ikke der at jeg ikke tør å drikke meg full, det er bare aldri et mål. Kunne ikke vært mer enig i spesielt den siste setningen din.
*Miss Marple* Skrevet 26. juni 2022 #56 Skrevet 26. juni 2022 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Hva er poenget ditt egentlig? Du har jo sikkert en ensartet og flott omgangskrets uten noen med slike irriterende sider , og det er jo veldig fint for deg. Nå handler jo dette om min omgangskrets sim du da ser består av ganske ulike personligheter, og noen av dem er iherdige til å dele på some. Andre er som mange her som "bare" må sjekke telefonen, og som er uunnværlige for barna. Så poenget ditt er? At du skjønner mobil"forbudet" mitt, eller? Anonymkode: 9a13c...49c Det er litt rart at du ikke skjønner det, men nei, jeg er ikke enig i å forby gjestene å bruke mobilen når de føler at det trengs.
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2022 #57 Skrevet 26. juni 2022 2 hours ago, Anonym bruker said: Hadde invitert 8 venninner på fest i går, og vi skulle starte med å grille først i hagen. Jeg sa fra at jeg ikke gad at noen brukte mobil til hverken å ta bilder eller annet. Det ble en liten diskusjon som endte med at to gikk derfra. Hva hadde dere som gjester gjort om det ble mobilforbud på fest? Anonymkode: 9a13c...49c Hadde nok gått, jeg er et voksen menneske som bestemmer selv. Anonymkode: 59cc9...977
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2022 #58 Skrevet 26. juni 2022 Dette spør jeg om fordi jeg oppriktig lurer ut fra problemstillingen din, og ikke for å være ekkel: Tilhører du en venninnegjeng som ønsker en såkalt «glatt» fasade, ala vellykket influencer-lookalike-fasade? Det var kanskje mest denne voldsomme avhengigheten til mobilen og tydeligvis også trangen til å legge ut fasadebilder på Some som trigget nysgjerrigheten min. Ofte vil «vi dødelige» ikke ha dette behovet. Anonymkode: 1f831...fda
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2022 #59 Skrevet 26. juni 2022 Den perfekte mor, påan igjen skrev (1 minutt siden): Dersom du tenker forbud basert på dårlige erfaringer, så ville jeg heller å vist til de episodene og sagt at du synes det er ugreit. At selvsagt må folk få svare på henvendelser de mener de må svare på, men at det ikke er så koselig å være sosial med mennesker som ikke er mentalt til stede. Du kan også si at du helst ser at ingen tar bilde av hjemmet ditt og deg, eller ihvertfall ikke poster det på sosiale medier. Du kan bli ansett som sær, så du må vurdere hva som er viktigst. Blir ikke oppfordringene dine respektert ville jeg sluttet å invitere de som ikke klarer å holde seg unna. Ettersom det viktigste for dem er telefonen, vil neppe hverken du eller dem anse det som et tap. Men et generelt forbud, der hadde du mistet meg. Og sannsynligvis de fleste andre. Jeg er heller ikke der at jeg ikke tør å drikke meg full, det er bare aldri et mål. Nå har jeg endel sammenkomster, og jeg har som nevnt sagt fra tidligere. Jeg er lei deling på some, hensynsløshet og mas samt at andre gjester føler det sjenerende. Så jeg har sagt fra flere ganger på en pen måte. Når det ikke har nyttet så ble det sånn. Nå var nok målet her for hun ene å drikke seg full da, og jeg skjønner henne godt. Tror hun feiret at det ikke var en eneste mobil fremme! Sånn skal det fortsette her også vet jeg. Anonymkode: 9a13c...49c
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2022 #60 Skrevet 26. juni 2022 *Miss Marple* skrev (2 minutter siden): Det er litt rart at du ikke skjønner det, men nei, jeg er ikke enig i å forby gjestene å bruke mobilen når de føler at det trengs. Det er vel minst like rart at du ikke kan si hva poenget ditt er? Anonymkode: 9a13c...49c
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 26. juni 2022 #61 Skrevet 26. juni 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Nå har jeg endel sammenkomster, og jeg har som nevnt sagt fra tidligere. Jeg er lei deling på some, hensynsløshet og mas samt at andre gjester føler det sjenerende. Så jeg har sagt fra flere ganger på en pen måte. Når det ikke har nyttet så ble det sånn. Nå var nok målet her for hun ene å drikke seg full da, og jeg skjønner henne godt. Tror hun feiret at det ikke var en eneste mobil fremme! Sånn skal det fortsette her også vet jeg. Anonymkode: 9a13c...49c Målet å drikke seg full? Feire ? Javel… Kjenner jeg er glad for at vi tydeligvis ikke er på de samme festene. Kan faktisk ikke huske sist jeg var på fest hvor noen ble fulle , som i mer enn godt humør og brisen.
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2022 #62 Skrevet 26. juni 2022 Anonym bruker skrev (41 minutter siden): Det er noen i omgangskretsen her som liker å legge ut det meste som glitrer på some. De har lagt ut bilder fra selskap her før, for her er det instavennlig med god mat, drikke, akseptabelt område og sjøen rett ned i enden av hagen. Jeg har sagt fra før uten at det er blitt respektert. Tilmed malerier jeg har malt er blitt delt på some uten at jeg visste det! Det er mye. Så er det hun som omtrent begynner å gråte fordi hun pga funksjonshemming ikke vil bli avbildet, og det heller ikke blir respektert. Det er hun som veier for mye til at hun trives, og så er det de som er som flere her, som bare må sjekke telefonen ørten ganger! Flere tar også telefonen når den ringer. Dette er omgangskretsen min. I går kveld og i natt ble flere fulle kun fordi de turte, og det var skråling og tilmed nakenbading på et par! Prøv det uten mobilforbud. Så snakket vi og spiste og hadde det kjempegøy. Neste gang skal jeg be minst åtte til, og da uten navlestrengen til omverdenen utenfor. Anonymkode: 9a13c...49c Jeg viille ha kuttet ut de som har så lite respekt for andre som det du beskriver her. Ikke innført forbud. Dere andre hadde det jo tydeligvis hyggeligere uten dem uansett... Anonymkode: f2618...f29
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2022 #63 Skrevet 26. juni 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Jeg viille ha kuttet ut de som har så lite respekt for andre som det du beskriver her. Ikke innført forbud. Dere andre hadde det jo tydeligvis hyggeligere uten dem uansett... Anonymkode: f2618...f29 Nei jeg vil jo ikke kutte dem ut! De er både snille og morsomme personer som det er gøy å være med. De mister bare litt vett og perspektiv noen ganger. Jeg vedder på at de kommer neste gang faktisk. De liker ikke å miste slike anledninger, så de må bare avvennes sin hang til å dokumentere og dele. Anonymkode: 9a13c...49c
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2022 #64 Skrevet 26. juni 2022 Har et vennepar vi treffer til middag ute/hjemme som regel 2-3 ganger i mnd. Hun MÅ ha tlf tilgjengelig i tilfelle barna ringer. Vel, disse barna er 27 og 31. Så vi har alle rundet 50. Tlf ligger alltid ved siden av tallerkenen. Hun avbryter måltidet hvis barnebarnet er på FaceTime. Må jo si natta vettu. Det piper inn meldinger på messenger hele tiden. Kan jo hende det noe viktig. Så joda, jeg vurdere sterkt et mobil forbud neste gang de kommer til oss. Det er rett og slett en uhøflig oppførsel. Både vi og mannen hennes har sagt ifra flere ganger, men det går ikke inn. Anonymkode: 1eb84...edd
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2022 #65 Skrevet 26. juni 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Har et vennepar vi treffer til middag ute/hjemme som regel 2-3 ganger i mnd. Hun MÅ ha tlf tilgjengelig i tilfelle barna ringer. Vel, disse barna er 27 og 31. Så vi har alle rundet 50. Tlf ligger alltid ved siden av tallerkenen. Hun avbryter måltidet hvis barnebarnet er på FaceTime. Må jo si natta vettu. Det piper inn meldinger på messenger hele tiden. Kan jo hende det noe viktig. Så joda, jeg vurdere sterkt et mobil forbud neste gang de kommer til oss. Det er rett og slett en uhøflig oppførsel. Både vi og mannen hennes har sagt ifra flere ganger, men det går ikke inn. Anonymkode: 1eb84...edd Ja, det ble noe historier her også i går. Det er mange som rett og slett er dønn avhengige og nærmest lever mer gjennom telefonen enn i virkeligheten. Så skylder de på barna fordi det er jo uangripelig, tenker de. Alt for barnas skyld, men det er tull. Det er ren avhengighet, og vi var flere her også som vil ha selskap og fester uten mobil. Folk må lære seg å slappe av uten. Anonymkode: 9a13c...49c
Spurvugla Skrevet 26. juni 2022 #66 Skrevet 26. juni 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Det er noen i omgangskretsen her som liker å legge ut det meste som glitrer på some. De har lagt ut bilder fra selskap her før, for her er det instavennlig med god mat, drikke, akseptabelt område og sjøen rett ned i enden av hagen. Jeg har sagt fra før uten at det er blitt respektert. Tilmed malerier jeg har malt er blitt delt på some uten at jeg visste det! Det er mye. Så er det hun som omtrent begynner å gråte fordi hun pga funksjonshemming ikke vil bli avbildet, og det heller ikke blir respektert. Det er hun som veier for mye til at hun trives, og så er det de som er som flere her, som bare må sjekke telefonen ørten ganger! Flere tar også telefonen når den ringer. Dette er omgangskretsen min. I går kveld og i natt ble flere fulle kun fordi de turte, og det var skråling og tilmed nakenbading på et par! Prøv det uten mobilforbud. Så snakket vi og spiste og hadde det kjempegøy. Neste gang skal jeg be minst åtte til, og da uten navlestrengen til omverdenen utenfor. Anonymkode: 9a13c...49c Hvis dette er dine erfaringer, er det sikkert greit med mobilforbud. Men, og et stort men, det er noe du må si fra om når du inviterer, ikke etter at gjestene har kommet og allerede gjort avtaler med barn og eventuelle barnevakter. Når jeg satt barnevakt i yngre dager var det alltid med betingelse om at foreldrene var tilgjengelige hvis noe skulle skje, det er ikke sånt man kan endre på etter at avtalen er gjort.
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2022 #67 Skrevet 26. juni 2022 Spurvugla skrev (2 minutter siden): Hvis dette er dine erfaringer, er det sikkert greit med mobilforbud. Men, og et stort men, det er noe du må si fra om når du inviterer, ikke etter at gjestene har kommet og allerede gjort avtaler med barn og eventuelle barnevakter. Når jeg satt barnevakt i yngre dager var det alltid med betingelse om at foreldrene var tilgjengelige hvis noe skulle skje, det er ikke sånt man kan endre på etter at avtalen er gjort. Nå tok jeg ikke fra noen telefonene altså 🙂 jeg bare sa at bruk var uønsket, og da mente jeg å sjekke, sende meldinger, ta bilder og å legge ut. Jeg burde muligens gitt beskjed da jeg inviterte, men bestemte meg bare noen timer før iom at jeg ikke orket tanken på det styret som ville skje. Neste gang gir jeg helt klart beskjed ved invitasjon. Anonymkode: 9a13c...49c
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2022 #68 Skrevet 26. juni 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Nei, det gikk helt greit det. Det ble ingen sint ordveksling, og vi som ble tilbake så jo bare humoren i det. Selv om vi også ble sittende å snakke mer seriøst om fenomenet også. Anonymkode: 9a13c...49c Men det ble antakelig anspent da diskusjonen pågikk, og selv om du mener dere hadde humor rundt det, så hadde nok noen dette i bakhodet hele tiden Anonymkode: d7b6e...6a3
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2022 #69 Skrevet 26. juni 2022 Jeg ville ikke gått på en fest der jeg ikke kunne være tilgjengelige hvis barna trengte meg. Neste gang bør du si ifra på forhånd, så slipper folk å glede seg/sette av tid til noe de ikke kan delta på likevel. Anonymkode: c43ec...d96
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2022 #70 Skrevet 26. juni 2022 Forby er sært, oppfordre til å ikke bruke den hele tiden et greit. Hadde ikke dratt uansett, men tenkt et par tanker om forbudet og snakket litt i skjul med de andre. Vi er i 2022, mobilen er en drl av hverdagen og kommet for å bli. Anonymkode: 9d3e0...b3b
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2022 #71 Skrevet 26. juni 2022 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Men det ble antakelig anspent da diskusjonen pågikk, og selv om du mener dere hadde humor rundt det, så hadde nok noen dette i bakhodet hele tiden Anonymkode: d7b6e...6a3 Nei det var ikke særlig anspent. Hun ene ble bare sånn "at nei, dette gidder jeg ikke", så gikk de. Ikke mer mas om det. Tror ikke at de hadde det så gøy på byen hvor de dro isteden heller, så neste gang blir de nok. Litt krøll får man ho uansett regne med i en venninnegjeng iblant. Anonymkode: 9a13c...49c
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2022 #72 Skrevet 26. juni 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Nei det var ikke særlig anspent. Hun ene ble bare sånn "at nei, dette gidder jeg ikke", så gikk de. Ikke mer mas om det. Tror ikke at de hadde det så gøy på byen hvor de dro isteden heller, så neste gang blir de nok. Litt krøll får man ho uansett regne med i en venninnegjeng iblant. Anonymkode: 9a13c...49c Hvorfor tror du ikke at de hadde det gøy? Og hvorfor tenker du at det greit å bestemme over vennene dine? Anonymkode: c6d95...07b
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2022 #73 Skrevet 26. juni 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Jeg ville ikke gått på en fest der jeg ikke kunne være tilgjengelige hvis barna trengte meg. Neste gang bør du si ifra på forhånd, så slipper folk å glede seg/sette av tid til noe de ikke kan delta på likevel. Anonymkode: c43ec...d96 De kunne da delta? Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Forby er sært, oppfordre til å ikke bruke den hele tiden et greit. Hadde ikke dratt uansett, men tenkt et par tanker om forbudet og snakket litt i skjul med de andre. Vi er i 2022, mobilen er en drl av hverdagen og kommet for å bli. Anonymkode: 9d3e0...b3b Snakk i vei. Akkurat det vet alke som en rundt meg at jeg nok ikke bryr meg noe som helst om gitt. Helt greit at mange vil ha den som en del av hverdagen, men da er det kanskje på tide at noen klarer å skille fest, selskap og opplevelser litt fra hverdagen da? Skulle noen i gjengen her ta initiativ til dette, så måtte det bli meg. Jeg tror oppriktig at flere velger bort telefonen etter dette. Det er noe med å ikke være konstant tilgjengelig, overvåket og distrahert fra det som skjer fysisk. Det blir nok mer frihet og lave skuldre, og kanskje flere og flere vil oppdage det. Anonymkode: 9a13c...49c
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2022 #74 Skrevet 26. juni 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Hvorfor tror du ikke at de hadde det gøy? Og hvorfor tenker du at det greit å bestemme over vennene dine? Anonymkode: c6d95...07b Jeg har sett hva de har lagt ut, og de har snakket med ei som var her. Jeg bestemmer ikke over vennene mine. Jeg setter en regel i mitt hus når jeg har fest. Fordi de har bestemt tidligere at de gjør som de vil her. Da snudde jeg på det. Anonymkode: 9a13c...49c
Spurvugla Skrevet 26. juni 2022 #75 Skrevet 26. juni 2022 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): De kunne da delta? Snakk i vei. Akkurat det vet alke som en rundt meg at jeg nok ikke bryr meg noe som helst om gitt. Helt greit at mange vil ha den som en del av hverdagen, men da er det kanskje på tide at noen klarer å skille fest, selskap og opplevelser litt fra hverdagen da? Skulle noen i gjengen her ta initiativ til dette, så måtte det bli meg. Jeg tror oppriktig at flere velger bort telefonen etter dette. Det er noe med å ikke være konstant tilgjengelig, overvåket og distrahert fra det som skjer fysisk. Det blir nok mer frihet og lave skuldre, og kanskje flere og flere vil oppdage det. Anonymkode: 9a13c...49c Det er ikke like lett å finne en barnevakt som syns det er greit å ikke ha noen å ringe om treåringen kaster opp, og mange større barn føler seg nok ikke trygge alene hjemme hvis de ikke kan ringe noen. Det må da være OK? I tillegg er det folk som har telefonvakt på jobb.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå