Gå til innhold

Hadde du gått eller blitt?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Det kommer an på hvordan du ser det. Skal ikke voksne få bestemme om de vil offentliggjøre en fest de har, eller hva som helst egentlig? Skal de ikke få bestemme om hage, interiør eller mat og en selv skal på some? Skal en måtte be gjester som ser mer på mobilen og avbryter samtaler fordi et barn lurer på om det kan ta en pizza fire km unna? Du og alle her vet like godt som meg at telefonen vil bli brukt både til å ta masse bilder og å kommunisere med andre enn øvrige gjester. 

Anonymkode: 9a13c...49c

Om verten hadde oppfordret til at man ikke tok bilder av noe i hjemmet hadde jeg selvsagt etterkommet det ønske, men å forby voksne folk tilgang til telefonen er jo bare helt ute. 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Så du sitter rundt et bord og spiser, vi er 8 mødre og alle er tilgjengelige for barna sine. På under en time har tre av mødrene blitt kontaktet av barna og en av mannen. I løpet av de neste to timene har samtlige blitt kontaktet av mann eller barn, og gjester har blitt avbrutt, vi har måtte høre på andres samtaler med folk som ikke er tilstede, og et par har reist seg opp for å snakke uforstyrret. Hun som gjerne ville dele en stor nyhet ble ikke hørt, og en som fortalte om ny jobb, ble avbrutt tre ganger.

I tillegg til dette må de som ikke vil havne på some være påpasselige med hvor de sitter og står når noen tar frem telefonen. Mat skal danderes og glass skal fylles før det perfekte bildet taes med solnedgang i bakgrunnen. Er dette riktig på en fest noen har stelt istand?

Har dette skjedd på noen fest du har vært på hvor det ikke har vært mobilforbud? Eller kan det hende at du krisemaksimerer bittelitt?

Anonymkode: e4fb2...e2d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så du sitter rundt et bord og spiser, vi er 8 mødre og alle er tilgjengelige for barna sine. På under en time har tre av mødrene blitt kontaktet av barna og en av mannen. I løpet av de neste to timene har samtlige blitt kontaktet av mann eller barn, og gjester har blitt avbrutt, vi har måtte høre på andres samtaler med folk som ikke er tilstede, og et par har reist seg opp for å snakke uforstyrret. Hun som gjerne ville dele en stor nyhet ble ikke hørt, og en som fortalte om ny jobb, ble avbrutt tre ganger.

I tillegg til dette må de som ikke vil havne på some være påpasselige med hvor de sitter og står når noen tar frem telefonen. Mat skal danderes og glass skal fylles før det perfekte bildet taes med solnedgang i bakgrunnen. Er dette riktig på en fest noen har stelt istand?

Det jeg leser ut av dette er at dere er mødre og at barna kontakter dere. Det tenker jeg er ganske normalt. Igjen; det bør respekteres at noen ikke ønsker å bli delt i sosiale medier. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Jeg lurer litt på hvilke fester dere er på/hvilke venner dere har. På de festene jeg er på så er ikke mobilen et problem. Folk bruker dem til å forevige kjekke øyeblikk (gjerne gruppeselfie) eller en sjelden gang kommunisere med barna hjemme. Er det en grunn til at verten eller noen av deltagerne ikke ønsker at det tas bilder respekteres selvsagt dette uten at man må samle inn telefonene. 

Har vært på én fest der det var en som insisterte på å sende live fra de sene timer der noen var blitt fulle. Da hun ikke ga seg ble hun fratatt telefonen. Utover det har jeg aldri opplevd restriksjoner på mobilen; verken at noen har gitt det eller at man har følt behov for det.  

Anonymkode: 716e1...5be

For ikke å snakke om gruooeselfie! Det er så pyton at jeg har ikke ord, så forsøk å være den ene som ikke vil. Det blir ikke sjelden når 8 mødre kommuniserer med barna sine, som i eksempelet over. Det ser ut som om de fleste her har omtrent lik omgangskrets. 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (1 minutt siden):

Det jeg leser ut av dette er at dere er mødre og at barna kontakter dere. Det tenker jeg er ganske normalt. Igjen; det bør respekteres at noen ikke ønsker å bli delt i sosiale medier. 

Nei, det skal overhodet ikke være normalt at mødre ikke kan få egentid en kveld og natt! 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Nei, det skal overhodet ikke være normalt at mødre ikke kan få egentid en kveld og natt! 

Det er i alle fall ikke normalt at mødre sier til barna sine at de ikke ta kontakt om det er noe. Egentid eller ikke. Hvis far eller annen omsorgsperson er hjemme så er jeg enig.

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Altså, dette har aldri skjedd på noen av de festene jeg har vært på. Så det er en ikke-eksisterende problemstilling her.

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (Akkurat nå):

Det er i alle fall ikke normalt at mødre sier til barna sine at de ikke ta kontakt om det er noe. Egentid eller ikke. Hvis far eller annen omsorgsperson er hjemme så er jeg enig.

Du aner ikke hvor hinsides lettet noen ble for å ikke være nettopp tilgjengelig til enhver tid. Det verste er jo at mange mødre ikke gidder å lære ungene normal oppdragelse en gang! Å ringe midt i et måltid er å forstyrre akkurat som om det barnet var der fysisk og overdøvet andre. Det er så uhøflig. Ikke en av de andre mødrene dro hjem før 03 om natten. De hadde egentid og helt fri fra kl 19, og de var kjempeglade og takknemlige alle sammen. Tro du meg. 

Skrevet
LillaGorilla♥♥ skrev (2 minutter siden):

Altså, dette har aldri skjedd på noen av de festene jeg har vært på. Så det er en ikke-eksisterende problemstilling her.

Ok, men det er det absolutt ikke her. Så derfor mobil"nekt" altså. 

Skrevet

Du aner ikke hvor hinsides lettet noen ble for å ikke være nettopp tilgjengelig til enhver tid. Det verste er jo at mange mødre ikke gidder å lære ungene normal oppdragelse en gang! Å ringe midt i et måltid er å forstyrre akkurat som om det barnet var der fysisk og overdøvet andre. Det er så uhøflig. Ikke en av de andre mødrene dro hjem før 03 om natten. De hadde egentid og helt fri fra kl 19, og de var kjempeglade og takknemlige alle sammen. Tro du meg. 

Hvordan skal ungene vite når man spiser? 

Det handler da ikke om folkeskikk om ungene er alene hjemme og trenger en voksen til et eller annet? Du vet det går an å få én mld uten at hele kvelden da skal brukes på telefon?

Anonymkode: 9f9de...bac

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hadde invitert 8 venninner på fest i går, og vi skulle starte med å grille først i hagen. Jeg sa fra at jeg ikke gad at noen brukte mobil til hverken å ta bilder eller annet. Det ble en liten diskusjon som endte med at to gikk derfra. Hva hadde dere som gjester gjort om det ble mobilforbud på fest? 

Jeg hadde reist hjem. 

Anonymkode: d7090...18c

Skrevet

Så vi er over på oppdragelse ja…. Javel. Selv vil jeg si at det er god oppdragelse å lære barna at de kan kontakte oss hvis det er noe. Mine vet at jeg ofte har lyden av og alltid på fest, kino, besøk og lignende. De blir også oppdratt til at man bare ringer en gang og at de ikke kan forvente umiddelbart svar. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Ingen i min omgangskrets oppfører seg på den måten. Telefonene står på lydløs og folk skriver eventuelt diskret en melding om det er nødvendig.

Noen ganger tar en eller annen en telefon, men ikke mens vi sitter ved bordet. 

Jeg hadde nok ikke gått med en gang, men jeg hadde ikke lagt vekk mobilen heller. Jeg hadde holdt den litt diskret under bordet og så sansynlig vis gått tidlig hjem. Hvis du insisterte på at mobilene skulle samles inn eller liknende ville jeg gått, delvis fordi jeg vill være tilgjengelig, delvis fordi du som vertinne har så lite respekt for gjestene dine at jeg ikke hadde følt meg velkommen.

Anonymkode: b3e9a...b43

Skrevet

Er jeg bort, så ligger mobilen i veska. Jeg tar den fram iblant for å sjekke om jeg har fått melding. Barna mine er tenåringer, jeg er alene med de, så da har de bare meg og kontakte da de lurer på noe. Men sier til de at det er lettest med melding, og at jeg svarer da jeg har mulighet. De kan ringe hvis det er krise. 

Og jeg har aldri vært på fest, hvor det har vært problematisk med mobilbruk.

Anonymkode: 8b44d...86e

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Hvordan skal ungene vite når man spiser? 

Det handler da ikke om folkeskikk om ungene er alene hjemme og trenger en voksen til et eller annet? Du vet det går an å få én mld uten at hele kvelden da skal brukes på telefon?

Jo det gjør det. Man sier at man skal bort til noen å spise og at man ikke skal forstyrre under måltidet. Hvis ungen ikke kan være hjemme alene uten å skjønne dette, så må man jo sørge for barnevakt da? Du får én meld, og de andre får én eller flere meldinger. Hvorfor ikke bare være tilstede helt og fullt med de andre gjestene? La verden utenfor seile sin egen sjø noen timer? Veldig spesielt at man ikke klarer å la være og bruke telefonen noen timer engang. Verste er jo at selv når man er sammen med andre. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jo det gjør det. Man sier at man skal bort til noen å spise og at man ikke skal forstyrre under måltidet. Hvis ungen ikke kan være hjemme alene uten å skjønne dette, så må man jo sørge for barnevakt da? Du får én meld, og de andre får én eller flere meldinger. Hvorfor ikke bare være tilstede helt og fullt med de andre gjestene? La verden utenfor seile sin egen sjø noen timer? Veldig spesielt at man ikke klarer å la være og bruke telefonen noen timer engang. Verste er jo at selv når man er sammen med andre. 

Klarer fint å la telefonen være jeg. Jeg har klokke jeg lesser mld på. Ungene vet at hvis de MÅ ha svar på noe må de sende sms, så jeg kan lese på klokka og avgjøre om det er viktig. Ungene mine er store nok til å være alene hjemme de, men jeg vil gjerne ha beskjed om de plutselig drar avgårde eller får besøk feks. Er det virkelig så vanskelig å forstå at ikke alle tar samme valg som deg?

Skrevet

Du må ha en veldig merkelig omgangskrets hvis dette er noe du i det hele tatt må tenke på å gi beskjed om. Jeg var på en sånn venninnekveld sist helg, da var vi 9 stykker, 7 med barn hjemme. Absolutt ingen mottok noen telefoner, to av oss måtte svare på en sms fra (store) barn som var alene hjemme. En tok et par bilder, og en viste et bilde av noe som var et samtaleemne, men ellers kan jeg ikke huske at noen brukte mobilen til noe. På de 6-7 timene jeg var der var det altså under 1 minutts bruk av mobilen totalt for 9 personer. Det er jo ikke akkurat et problem.

Samme i går da vi hadde to vennepar over til middag. Ingen telefonsamtaler, og kun ene tok opp mobilen en gang underveis, da for å vise bilder av noe vi snakket om slik at vi bedre skjønte hva de mente.

I min verden er det altså normalt og vanlig å la mobilen ligge i vesken eller lommen i besøk, så det du beskriver er virkelig ikke en problemstilling en gang. 

Anonymkode: d537a...a4c

Skrevet

Jeg bruker veldig sjelden telefon når jeg er i festlige lag. Men å ga den opp for å sjekke den av og til gjør jeg uansett om noen mener det er ok eller ikke.

Vet ikke om jeg hadde blitt eller gått, men hvis den diskusjonen som oppstod hadde hatt en stor negativ effekt på flere av oss, så hadde jeg nok gått tidlig i alle fall. Det er kjedelig å være i sosialt lag når en person har lagt føringen for hvordan andre skal bruke mobil, og stemningen på grunn av det blir anspent. 

Anonymkode: d7b6e...6a3

Skrevet

Klarer fint å la telefonen være jeg. Jeg har klokke jeg lesser mld på. Ungene vet at hvis de MÅ ha svar på noe må de sende sms, så jeg kan lese på klokka og avgjøre om det er viktig. Ungene mine er store nok til å være alene hjemme de, men jeg vil gjerne ha beskjed om de plutselig drar avgårde eller får besøk feks. Er det virkelig så vanskelig å forstå at ikke alle tar samme valg som deg?

Nå spiller det jo ikke så stor rolle om det er klokke eller telefon. Det handler om å ha fokus og oppmerksomhet mot de rundt deg som forteller deg noe. Det handler om å vise at man er tilstede.

Jeg syns det er overraskende mange som tenker at de er uunnværlige en kveld. At de må sjekke om det er noe de har gått glipp av. Jeg blir overrasket over at man kan bli så avhengig som mange er, ja.

Vi ble sittende å snakke om dette i går kveld også. Det er jo helt sprøtt at to voksne går fordi de ikke kan bruke telefonen. Eller rettere sagt at de får beskjed om at det er uønsket. Veldig uforståelig for meg, det er sikkert også. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg bruker veldig sjelden telefon når jeg er i festlige lag. Men å ga den opp for å sjekke den av og til gjør jeg uansett om noen mener det er ok eller ikke.

Vet ikke om jeg hadde blitt eller gått, men hvis den diskusjonen som oppstod hadde hatt en stor negativ effekt på flere av oss, så hadde jeg nok gått tidlig i alle fall. Det er kjedelig å være i sosialt lag når en person har lagt føringen for hvordan andre skal bruke mobil, og stemningen på grunn av det blir anspent. 

Anonymkode: d7b6e...6a3

Nei, det gikk helt greit det. Det ble ingen sint ordveksling, og vi som ble tilbake så jo bare humoren i det. Selv om vi også ble sittende å snakke mer seriøst om fenomenet også. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Nå spiller det jo ikke så stor rolle om det er klokke eller telefon. Det handler om å ha fokus og oppmerksomhet mot de rundt deg som forteller deg noe. Det handler om å vise at man er tilstede.

Jeg syns det er overraskende mange som tenker at de er uunnværlige en kveld. At de må sjekke om det er noe de har gått glipp av. Jeg blir overrasket over at man kan bli så avhengig som mange er, ja.

Vi ble sittende å snakke om dette i går kveld også. Det er jo helt sprøtt at to voksne går fordi de ikke kan bruke telefonen. Eller rettere sagt at de får beskjed om at det er uønsket. Veldig uforståelig for meg, det er sikkert også. 

Nå vet jeg ikke hva slags festlige lag du frekventerer, men mine venninnekvelder er ikke en historiering. Vi sitter ikke i dyp konsentrasjon og lytter til evige historier fra andre. Jeg klarer å være tilstede selvom jeg leser en sms fra ungene. Det er ikke sånn at jeg scroller insta/face/TikTok. 

Skrevet

Er du sikker på at det handlet om telefonen? Jeg må innrømme at jeg ikke liker så godt at folk bestemmer over meg. Nå bruker ikke jeg telefonen så mye på fest til vanlig, men jeg kunne funnet på å bli litt trassig av et forbud. 

Hadde likevel ikke gått hvis dette er noen jeg trives sammen med, og hadde ønsket å være der utgangspunktet... 

Anonymkode: 2beee...560

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Du må ha en veldig merkelig omgangskrets hvis dette er noe du i det hele tatt må tenke på å gi beskjed om. Jeg var på en sånn venninnekveld sist helg, da var vi 9 stykker, 7 med barn hjemme. Absolutt ingen mottok noen telefoner, to av oss måtte svare på en sms fra (store) barn som var alene hjemme. En tok et par bilder, og en viste et bilde av noe som var et samtaleemne, men ellers kan jeg ikke huske at noen brukte mobilen til noe. På de 6-7 timene jeg var der var det altså under 1 minutts bruk av mobilen totalt for 9 personer. Det er jo ikke akkurat et problem.

Samme i går da vi hadde to vennepar over til middag. Ingen telefonsamtaler, og kun ene tok opp mobilen en gang underveis, da for å vise bilder av noe vi snakket om slik at vi bedre skjønte hva de mente.

I min verden er det altså normalt og vanlig å la mobilen ligge i vesken eller lommen i besøk, så det du beskriver er virkelig ikke en problemstilling en gang. 

Anonymkode: d537a...a4c

Dette er jo normalen. Jeg tror hi må ha en svært spesiell omgangskrets med svært uselvstendige barn om det hun beskriver virkelig skjer. 

Hadde vertskapet forbudt meg å styre min egen mobil, som har fast plass i vesken når jeg er ute, hadde jeg blitt ganske månebedotten. 

Skrevet

Mobilbruk er aldri et problem i selskapene eller festene Jeg er på. Folk bruker den til å sjekke google eller lese meldinger, men lite ellers. Å være tilgjengelig for barn tror jeg de aller fleste har forståelse for. 

Er din omgangskrets veldig opptatt av å publisere i sosiale medier? Det er ikke min.. 

Så en sånn regel ville vært VELDIG merkelig. 

Anonymkode: b882d...0d9

Skrevet

Det er greiere å omgås folk som allerede er ferdig oppdratt og ikke 13 år gamle.

Skrevet

Nå vet jeg ikke hva slags festlige lag du frekventerer, men mine venninnekvelder er ikke en historiering. Vi sitter ikke i dyp konsentrasjon og lytter til evige historier fra andre. Jeg klarer å være tilstede selvom jeg leser en sms fra ungene. Det er ikke sånn at jeg scroller insta/face/TikTok. 

Det er noen i omgangskretsen her som liker å legge ut det meste som glitrer på some. De har lagt ut bilder fra selskap her før, for her er det instavennlig med god mat, drikke, akseptabelt område og sjøen rett ned i enden av hagen. Jeg har sagt fra før uten at det er blitt respektert. Tilmed malerier jeg har malt er blitt delt på some uten at jeg visste det! Det er mye. Så er det hun som omtrent begynner å gråte fordi hun pga funksjonshemming ikke vil bli avbildet, og det heller ikke blir respektert. Det er hun som veier for mye til at hun trives, og så er det de som er som flere her, som bare må sjekke telefonen ørten ganger! Flere tar også telefonen når den ringer.

Dette er omgangskretsen min. 

I går kveld og i natt ble flere fulle kun fordi de turte, og det var skråling og tilmed nakenbading på et par! Prøv det uten mobilforbud. Så snakket vi og spiste og hadde det kjempegøy. Neste gang skal jeg be minst åtte til, og da uten navlestrengen til omverdenen utenfor. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...