Gå til innhold

Hadde du gått eller blitt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde invitert 8 venninner på fest i går, og vi skulle starte med å grille først i hagen. Jeg sa fra at jeg ikke gad at noen brukte mobil til hverken å ta bilder eller annet. Det ble en liten diskusjon som endte med at to gikk derfra. Hva hadde dere som gjester gjort om det ble mobilforbud på fest? 

Anonymkode: 9a13c...49c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde gått og aldri mer kommet tilbake. 

Jeg er voksen og bestemmer selv over min mobilbruk. Å oppfordre til å ikke publisere bilder av andre er én ting, å forby mobil for voksne mennesker er noe av det dummeste jeg har hørt. 

Anonymkode: e4fb2...e2d

Skrevet

Forbud? Det hadde ikke vært aktuelt for meg. Mann og barn må kunne få tak i meg hvis det er noe. Å ikke ta bilder, være på some osv er helt greit, jeg sitter uansett ikke opptatt med mobil når jeg er med folk.

Anonymkode: f2618...f29

Skrevet

Sært forbud. 

Anonymkode: 6c365...ad7

Skrevet

Mobilforbud for voksne? Nei. Mobilforbud i et klasserom hvor én lærer fortjener og trenger oppmerksomhet mot det man lærer bort? Ja. 

enig med hun over, helt ok å si at man ikke ønsker bilder av en selv publisert, men utover det bruker jeg mobilen som jeg vil. Jeg har blant annet 3 barn som kommuniserer med meg der 

Anonymkode: 9f9de...bac

Skrevet

Vennene mine er heldigvis ikke si avhengig av mobilen at det er nødvendig å ha et forbud og hadde noen av dem vært det, hadde jeg ikke invitert dem på fest. Å forby voksne folk å bruke mobilen, selv til å ta bilder, er uansett bare idioti. Jeg hadde nok ikke gått, jeg det sjelden på mobilen når jeg er borte uansett, men jeg hadde vært skeptisk til å be deg på fest senere.

Anonymkode: 78688...60a

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Hadde invitert 8 venninner på fest i går, og vi skulle starte med å grille først i hagen. Jeg sa fra at jeg ikke gad at noen brukte mobil til hverken å ta bilder eller annet. Det ble en liten diskusjon som endte med at to gikk derfra. Hva hadde dere som gjester gjort om det ble mobilforbud på fest? 

Herregud. Hvem er du? Dronninga? Hadde gått jeg. Ikke pga mobilen, men pga deg. 

Anonymkode: 414bc...75a

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Mobilforbud for voksne? Nei. Mobilforbud i et klasserom hvor én lærer fortjener og trenger oppmerksomhet mot det man lærer bort? Ja. 

enig med hun over, helt ok å si at man ikke ønsker bilder av en selv publisert, men utover det bruker jeg mobilen som jeg vil. Jeg har blant annet 3 barn som kommuniserer med meg der 

Må de tre barna dine kommunisere med deg når du er på fest, fordi du alltid må være tilgjengelig for dem? 

Skrevet

Hehehehe, er du ungdomsskolelærer og pleier bestemme over andre eller 😂

Jeg hadde nok ikke gått, men du hadde definitivt blitt ukas snakkis.

Og nei, jeg sitter ikke på mobilen på fest, men forbud synes jeg var temmelig spesielt.

Anonymkode: 32f65...85f

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Herregud. Hvem er du? Dronninga? Hadde gått jeg. Ikke pga mobilen, men pga deg. 

Anonymkode: 414bc...75a

Denne er jeg enig i. Det hadde vært helt merkelig for meg å være på en fest der verten selv starter hele festen med en krangel. Siden stemningen da allerede var satt av vertinnen hadde jeg ikke sett grunnen til å fortsette å være der. 

Anonymkode: 55ec5...5f1

Skrevet

Det er en rimelig sær regel altså! Jeg hadde nok ikke startet noe diskusjon rundt det, men du hadde ikke vært den første jeg hadde prioritert å bruke tiden min på etter dette. Voksne folk må få bestemme egen mobilbruk. Når det er sagt så er det en selvfølge å ikke legge ut bilde av andre på sosiale medier og lignende. Hadde ikke reagert hvis noen feks tok bilde av en flott hage, en pen blomst eller et bugnende flott matbord. Er ikke avhengig av mobilen selv og hadde lett latt den ligge i vesken, men da av egen fri vilje og ikke en regel satt av deg. 

Skrevet

Himmel så avhengige dere er av telefonene deres da, alle dere som har svart.  Det er da virkelig ikke et så vanskelig ønske å etterkomme, dere høres ut som furtne tenåringer alle sammen. Dere overlever altså ikke en eneste kveld uten å fikle med telefonen, tragisk.

Anonymkode: df9d8...a73

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Himmel så avhengige dere er av telefonene deres da, alle dere som har svart.  Det er da virkelig ikke et så vanskelig ønske å etterkomme, dere høres ut som furtne tenåringer alle sammen. Dere overlever altså ikke en eneste kveld uten å fikle med telefonen, tragisk.

Prøv igjen?

Anonymkode: e4fb2...e2d

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Ja mange sinte mennesker her. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Må de tre barna dine kommunisere med deg når du er på fest, fordi du alltid må være tilgjengelig for dem? 

Denne svarer jeg gjerne på; når mine barn er hjemme og jeg er på fest eller grilling så er jeg alltid tilgjengelig om det er noe. Har sjelden telefonen med lyd på , men sjekker den innimellom. Det kan være ting som at de lurer på om det er greit at en venn spontant kommer på overnatting, om de kan lage pizza eller om de kan dra på kino. Ofte er det på ingen måte viktige ting , men det kan også være at strømmen har gått og de trenger hjelp, en gang gikk brannalarmen og en gang begynte det å renne vann ut av kjøleskapet. Poenget er at det er greit å være tilgjengelig. Ofte løses det ved hjelp av en kjapp melding eller telefon. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det tragiske er at noen voksne mener at de skal få bestemme over andre mennesker. Det handler ikke om telefonen i seg selv. 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (1 minutt siden):

Denne svarer jeg gjerne på; når mine barn er hjemme og jeg er på fest eller grilling så er jeg alltid tilgjengelig om det er noe. Har sjelden telefonen med lyd på , men sjekker den innimellom. Det kan være ting som at de lurer på om det er greit at en venn spontant kommer på overnatting, om de kan lage pizza eller om de kan dra på kino. Ofte er det på ingen måte viktige ting , men det kan også være at strømmen har gått og de trenger hjelp, en gang gikk brannalarmen og en gang begynte det å renne vann ut av kjøleskapet. Poenget er at det er greit å være tilgjengelig. Ofte løses det ved hjelp av en kjapp melding eller telefon. 

Så du syns at det er helt i orden at de spør om bagateller når du er på fest eller i selskap? Det er vel gjerne en pappa eller noen andre de kan ringe regner jeg med. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Så du syns at det er helt i orden at de spør om bagateller når du er på fest eller i selskap? Det er vel gjerne en pappa eller noen andre de kan ringe regner jeg med. 

Er mannen min hjemme så spør de han. Er han også ute på noe så er det hipp som happ hvem de spør. Ja, jeg synes så absolutt det er ok at de sender melding eller ringer om det er noe. De kan ikke forvente at vi tar telefonen eller svarer med en gang, men ja.. det er alltid ok å kontakte oss. Er noe helt akutt og de ikke får tak i oss så klarer de fint å ta kontakt med naboen feks. 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (1 minutt siden):

Det tragiske er at noen voksne mener at de skal få bestemme over andre mennesker. Det handler ikke om telefonen i seg selv. 

Det kommer an på hvordan du ser det. Skal ikke voksne få bestemme om de vil offentliggjøre en fest de har, eller hva som helst egentlig? Skal de ikke få bestemme om hage, interiør eller mat og en selv skal på some? Skal en måtte be gjester som ser mer på mobilen og avbryter samtaler fordi et barn lurer på om det kan ta en pizza fire km unna? Du og alle her vet like godt som meg at telefonen vil bli brukt både til å ta masse bilder og å kommunisere med andre enn øvrige gjester. 

Skrevet

Det kommer an på hvordan du ser det. Skal ikke voksne få bestemme om de vil offentliggjøre en fest de har, eller hva som helst egentlig? Skal de ikke få bestemme om hage, interiør eller mat og en selv skal på some? Skal en måtte be gjester som ser mer på mobilen og avbryter samtaler fordi et barn lurer på om det kan ta en pizza fire km unna? Du og alle her vet like godt som meg at telefonen vil bli brukt både til å ta masse bilder og å kommunisere med andre enn øvrige gjester. 

Jeg synes ikke du kan bestemme over andres mobilbruk nei. Hadde du bedt meg om å ikke legge ut noen som helst bilder fra kvelden ( ink hage og mat etc) så hadde jeg selvsagt etterkommet det. Hadde jeg ikke kunnet svare på meldinger eller telefoner fra ungene så hadde jeg gått. Hadde feks en venninne ringt eller sendt mld så hadde jeg ikke svart henne når jeg var på fest. Barna mine skal alltid kunne kontakte meg på enten sms eller telefon. Når det er sagt så er det ikke sånn at de kan forvente umiddelbare svar. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Ja, det gjør de og ja, jeg er alltid tilgjengelig. 
det kan jo være de lurer på noe som er viktig og da vil jeg ha mulighet til å svare 

Skrevet

Jeg hadde nok ikke gått, men jeg hadde informert om at jeg bestemmer over min mobil, ingen andre. Og så hadde jeg lagt mobilen i veska og kun sjekket den en sjelden gang i tilfelle ungene tok kontakt. For jeg sitter ikke på mobilen i selskap.

Men jeg bestemmer altså over den selv.

Skrevet

Jeg lurer litt på hvilke fester dere er på/hvilke venner dere har. På de festene jeg er på så er ikke mobilen et problem. Folk bruker dem til å forevige kjekke øyeblikk (gjerne gruppeselfie) eller en sjelden gang kommunisere med barna hjemme. Er det en grunn til at verten eller noen av deltagerne ikke ønsker at det tas bilder respekteres selvsagt dette uten at man må samle inn telefonene. 

Har vært på én fest der det var en som insisterte på å sende live fra de sene timer der noen var blitt fulle. Da hun ikke ga seg ble hun fratatt telefonen. Utover det har jeg aldri opplevd restriksjoner på mobilen; verken at noen har gitt det eller at man har følt behov for det.  

Anonymkode: 716e1...5be

Skrevet

Ja, det gjør de og ja, jeg er alltid tilgjengelig. 
det kan jo være de lurer på noe som er viktig og da vil jeg ha mulighet til å svare 

Så du sitter rundt et bord og spiser, vi er 8 mødre og alle er tilgjengelige for barna sine. På under en time har tre av mødrene blitt kontaktet av barna og en av mannen. I løpet av de neste to timene har samtlige blitt kontaktet av mann eller barn, og gjester har blitt avbrutt, vi har måtte høre på andres samtaler med folk som ikke er tilstede, og et par har reist seg opp for å snakke uforstyrret. Hun som gjerne ville dele en stor nyhet ble ikke hørt, og en som fortalte om ny jobb, ble avbrutt tre ganger.

I tillegg til dette må de som ikke vil havne på some være påpasselige med hvor de sitter og står når noen tar frem telefonen. Mat skal danderes og glass skal fylles før det perfekte bildet taes med solnedgang i bakgrunnen. Er dette riktig på en fest noen har stelt istand?

Skrevet

Så du sitter rundt et bord og spiser, vi er 8 mødre og alle er tilgjengelige for barna sine. På under en time har tre av mødrene blitt kontaktet av barna og en av mannen. I løpet av de neste to timene har samtlige blitt kontaktet av mann eller barn, og gjester har blitt avbrutt, vi har måtte høre på andres samtaler med folk som ikke er tilstede, og et par har reist seg opp for å snakke uforstyrret. Hun som gjerne ville dele en stor nyhet ble ikke hørt, og en som fortalte om ny jobb, ble avbrutt tre ganger.

I tillegg til dette må de som ikke vil havne på some være påpasselige med hvor de sitter og står når noen tar frem telefonen. Mat skal danderes og glass skal fylles før det perfekte bildet taes med solnedgang i bakgrunnen. Er dette riktig på en fest noen har stelt istand?

Jeg er tilgjengelig for barna mine samme hva du mener om det. Jeg går ikke inn i en lang diskusjon med deg hvor jeg forklarer og forsvarer de valgene jeg tar. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...