Gå til innhold

Dere med hund

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tror dere at alle elsker og forguder hunden deres bare fordi dere gjør det? Og tror dere det er ok å la bikkjene deres stå ute og bjeffe hele tiden og at naboene synes det er den skjønneste lyden i hele verden? 

Dette gjelder såklart ikke alle, men det gjelder mange. 

Du som hundeeier, ville du stått opp om morgenen og satt bikkja di ute i bånd fordi du ikke orker å gå tur, og ikke tatt tak i bikkja når den bjeffer og vekker naboene kl 07.00 lørdag morgen? 

Du som hundeeier, ville du latt bikkja di stå ute og bjeffe og ule klokka 23.45 på kvelden?

Anonymkode: 2c3b5...49f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hør hær! 

Anonymkode: eed66...155

Skrevet

Hør hør! 

Anonymkode: eed66...155

Skrevet

Jeg kjenner ingen hundeeiere som er sånn, og har du en sånn nabo så bør du kontakte mattilsynet eller politiet.

Man har en hundelov i dag, og kan man kan både bøtelegges og bli fratatt hunden om man ikke klarer å ha et godt hundehold.

Jeg har hund og kan svare "Nei, selvfølgelig ikke" på alle spørsmålene dine...

Anonymkode: 70d50...6de

Skrevet

Da burde du kontakte noen. Jeg har hund og kan også svare nei på alle spørsmål. 

Men jeg har en nabo som er sånn med ungene sine. Setter dem ut på trampolina for å hyle fra kl 7 om morgenen 😂 Det er heller ikke den skjønneste lyden i hele verden… 

Anonymkode: a3eac...1d8

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Jeg kjenner ingen hundeeiere som er sånn, og har du en sånn nabo så bør du kontakte mattilsynet eller politiet.

Man har en hundelov i dag, og kan man kan både bøtelegges og bli fratatt hunden om man ikke klarer å ha et godt hundehold.

Jeg har hund og kan svare "Nei, selvfølgelig ikke" på alle spørsmålene dine...

Takk for svar. Visste ikke at man kunne melde til mattilsynet. Vi er flere som reagerer. Hunden står enten ute i bånd og bjeffer og uler, ser aldri at eier er ute. Ikke snakkes det til hunden heller slik de fleste hundeeiere jeg kjenner gjør. Eller så står hunden i kjøkkenvinduet og bjeffer på alle som går forbi.

Eier går aldri tur med den, men mindre det skjer 01.00 på natta så klart. Men den står ofte i bånd og plager alt og alle rundt seg. 

Hvordan er jeg sikker på at den ikke har det bra? Eller er den en vurdering mattilsynet tar? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Da burde du kontakte noen. Jeg har hund og kan også svare nei på alle spørsmål. 

Men jeg har en nabo som er sånn med ungene sine. Setter dem ut på trampolina for å hyle fra kl 7 om morgenen 😂 Det er heller ikke den skjønneste lyden i hele verden… 

Anonymkode: a3eac...1d8

Absolutt enig! Det er såklart like ille😆

Skrevet

Den lever for så vidt også i egen avføring. Kan drite flere dager før det ryddes opp i hagen. Jeg er ikke nærmeste nabo så akkurat det er ikke noe jeg ser og plages av, men naboen jeg besøkte i går kan ikke spise ute på verandaen pga avføring 4 meter lenger unna 😳

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Takk for svar. Visste ikke at man kunne melde til mattilsynet. Vi er flere som reagerer. Hunden står enten ute i bånd og bjeffer og uler, ser aldri at eier er ute. Ikke snakkes det til hunden heller slik de fleste hundeeiere jeg kjenner gjør. Eller så står hunden i kjøkkenvinduet og bjeffer på alle som går forbi.

Eier går aldri tur med den, men mindre det skjer 01.00 på natta så klart. Men den står ofte i bånd og plager alt og alle rundt seg. 

Hvordan er jeg sikker på at den ikke har det bra? Eller er den en vurdering mattilsynet tar? 

Man skal egentlig varsle politiet når dyr "forstyrrer ro og orden", men vi vet jo alle at politiet ofte ikke har kapasitet til å følge opp ting som ikke er så alvorlig.

Da kan både mattilsynet og dyrevernet være til hjelp. Mattilsynet skal egentlig varsles om mishandling av dyr o.l. men det blir ofte et definisjonsspørsmål

Skrevet

Da melder du. Ingen hunder skal leve sånn.

Anonymkode: da3bb...c68

Skrevet

Enig i at du burde melde. Det er ikke du som skal vurdere hundens velferd, overlat det til Mattilsynet. 

Jeg tror selvfølgelig ikke at alle forguder hundene mine, og holder dem unna folk med mindre de viser tydelig at de vil hilse, og de får ikke stå og bjeffe. Litt bjeffing blir det jo likevel, siden de ikke er lydløse. 

Å sette hunden ut i hagen er ikke erstatning for tur. 

Skrevet

Det du beskriver er dyremishandling!

Dette bør du og de nærmeste naboene melde fra om!

Gjør det mandag, for denne hunden lider!

Anonymkode: e1742...412

Skrevet
Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Det du beskriver er dyremishandling!

Dette bør du og de nærmeste naboene melde fra om!

Gjør det mandag, for denne hunden lider!

Anonymkode: e1742...412

Så enig, men Mattilsynet drukner i saker. Vet om en sak der de ringte🥺eier og spurte om innholdet i melding stemte🥺»å nei, nei det hadde vi heller ikke trodd om deg»Ingenting mer skjedde. Vet at dette er sant, dessverre.

Skrevet

Absolutt ikke. Hunden vår står ute av og til fordi den liker å være ute, men da selvsagt i tillegg til tur, ikke i stedet for. Tar den inn så fort den gir lyd fra seg.

Anonymkode: db25c...28f

Skrevet
pele skrev (6 timer siden):

Så enig, men Mattilsynet drukner i saker. Vet om en sak der de ringte🥺eier og spurte om innholdet i melding stemte🥺»å nei, nei det hadde vi heller ikke trodd om deg»Ingenting mer skjedde. Vet at dette er sant, dessverre.

Hvem i all verden skal man da kontakte når ikke politiet gidder prioritere det, og mattilsynet har for mye å gjøre?

Anonymkode: 7b311...df4

Skrevet

Nei på alt. Jeg går ut fra at INGEN liker hunden min. Min hund sover til langt på dag også. Har en hage han hå tisse i men som oftest vekker jeg han for tur. 

Anonymkode: e0e23...ef5

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hvem i all verden skal man da kontakte når ikke politiet gidder prioritere det, og mattilsynet har for mye å gjøre?

Anonymkode: 7b311...df4

Dyrepoliti?

Skrevet

Ok, tusen takk for alle svar. Skal ta en telefon i morgen. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Hvorfor stiller du ett slikt spørsmål til hundeeiere når det er enspesiell hundeeier som plager deg? Veldig spesielt av deg.

Anonymkode: f3d51...983

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Hvorfor stiller du ett slikt spørsmål til hundeeiere når det er enspesiell hundeeier som plager deg? Veldig spesielt av deg.

Burde hun stilt to? Fire? Hvor mange spørsmål synes du ville vært rimelig?

Anonymkode: e8bba...a1e

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Burde hun stilt to? Fire? Hvor mange spørsmål synes du ville vært rimelig?

Hun hadde ikke trengt å stille spørsmålet direkte til noen i det hele tatt, men heller tatt opp det konkrete tilfellet hun faktisk ønsket å ta opp. Når hun stiller spørsmålet  direkte til alle hundeeiere så opplever hundeeiere at hun konfronterer dem, og det kan hindre god kommunikasjon. Litt sånn her:

Dere som har barn, tror dere det er ok å slå barna deres? Synes dere det er innafor å sperre barna deres inne på rommet sitt i flere timer hver gang de gråter, og nekte dem mat og drikke?

Anonymkode: 1d860...597

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Hun hadde ikke trengt å stille spørsmålet direkte til noen i det hele tatt, men heller tatt opp det konkrete tilfellet hun faktisk ønsket å ta opp. Når hun stiller spørsmålet  direkte til alle hundeeiere så opplever hundeeiere at hun konfronterer dem, og det kan hindre god kommunikasjon. Litt sånn her:

Dere som har barn, tror dere det er ok å slå barna deres? Synes dere det er innafor å sperre barna deres inne på rommet sitt i flere timer hver gang de gråter, og nekte dem mat og drikke?

Å, du store min. Du skjønte ikke noe som helst, gjorde du vel?

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Joda, jeg gjorde det. Verre med deg, tror jeg. Hva er det egentlig du ønsker å diskutere?

Skrevet

Kunne fint stilt flere enn ett spørsmål, ønsker du flere?

Dette er det mest alvorlige tilfellet. Men mange hunder står ute og bjeffer uten at eier snakker til de. Uten at hundene har det fælt, jeg bare forstår det ikke.

Jeg har barn, de er verdens beste såklart. Jeg er likevel ikke så dum at jeg tror at naboene mine synes ar mine barn er verdens beste. 

Barna mine får ikke huke på trampolina kl 07.00, hvorfor er det da mer akseptert at kjøteren til naboen vekker meg 07.00?

Barna mine får ikke hyle og skrike som idioter på trampolina ellers på døgnet heller, normal oppførsel forventes sånn at naboene ikke må leve med hyling 24/7. Vi bor veldig tett. 

Så når voksne går ut og snakker til barna sine, hvorfor kan ikke hundeeiere ta inn hundene sine som står og bjeffer? Kjenner mange hundeeiere som snakker til hunden sin når den bjeffer fordi noen går forbi, helt normalt tenker jeg. 

Skrevet

Det gjorde hun nok, hun syns sikkert bare du er dum. 

Anonymkode: bd537...d94

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...