Anonym bruker Skrevet 25. juni 2022 #1 Skrevet 25. juni 2022 Vi reiser til syden. Det eldste barnet er 19 år. Har deltidsjobb og er under utdanning. Bor hjemme og jeg dekker alt utenom transport, klær o.l. 19-åringen er med til syden. Jeg har betalt reisen på 10000 pr person og holde kost på ferie. Siden eldste barnet er i jobb tenkte jeg å la eldste barne holde egne lommepenger. Men litt spesielt å gi til de andre yngre barna og plutselig ikke dette barnet. Er litt ny på å store barn og det føles då urettferdig. Men de mindre søskena har ikke jobb og veldig mindre å rutte med. Ok å dele ut sommerpenger til alle utenom det største? Anonymkode: a33ba...596
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2022 #2 Skrevet 25. juni 2022 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Vi reiser til syden. Det eldste barnet er 19 år. Har deltidsjobb og er under utdanning. Bor hjemme og jeg dekker alt utenom transport, klær o.l. 19-åringen er med til syden. Jeg har betalt reisen på 10000 pr person og holde kost på ferie. Siden eldste barnet er i jobb tenkte jeg å la eldste barne holde egne lommepenger. Men litt spesielt å gi til de andre yngre barna og plutselig ikke dette barnet. Er litt ny på å store barn og det føles då urettferdig. Men de mindre søskena har ikke jobb og veldig mindre å rutte med. Ok å dele ut sommerpenger til alle utenom det største? Anonymkode: a33ba...596 Jeg hadde gitt likt til alle. Anonymkode: 0f44b...3d4
Frida_22 Skrevet 25. juni 2022 #3 Skrevet 25. juni 2022 Jeg hadde også gitt likt til alle. Skal ikke straffe seg å jobbe!
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2022 #5 Skrevet 25. juni 2022 Enig med de andre. Anonymkode: f85eb...c92
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2022 #6 Skrevet 25. juni 2022 Jeg er enig med deg. Eldste er gammel nok til at han/hun har jobb, tjener penger og bor gratis. Alt på ferien er dekket. Han/hun kan bruke av sine egne penger til å kjøpe ting han/hun har lyst på. Regner med det er sånn hjemme også? At de minste barna er for små til å jobbe, og derfor må selvfølgelig du dekke ting til de. Eldste jobber og betaler ting han/hun vil shoppe selv. Det samme kan vel gjelde på ferie? Anonymkode: ad29d...41b
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2022 #7 Skrevet 25. juni 2022 Jeg hadde gitt til eldste også. Anonymkode: 5c06b...b66
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2022 #8 Skrevet 25. juni 2022 Snakk med eldste og fortell at hen må betale lommepenger selv da hen er i jobb. Det er ikke å straffe som en sier her, men heller å lære hva som er riktig og rettferdig. Når barn blir voksne så skal de også lære seg å ta hensyn til både foreldre og andre. Min sønn hadde blitt flau om jeg ga han lommepenger. Han har jobbet siden han var 16 år, og setter selvfølgelig sin ære i å betale tung selv! Han er like gammel som din nå. Det er snilt av deg å betale reisen, og helt ok, men lommepenger er hen da jammen i stand til å ha selv. Anonymkode: ea8f0...8b4
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2022 #9 Skrevet 25. juni 2022 Jeg syns eldste burde holde seg med reine lommepenger selv (her tar jeg høyde for at dere spiser sammen og dere foreldre tar regninga). Han har jobb og får påspandert en super ferie. Lommepenger burde han klare å fikse selv. Brødrene mine og jeg fikk sydentur i julegave av mamma, jeg var 17 det året. Kun minstemann på 13 fikk dekket lommepenger. Både storebror og jeg hadde jobber og bodde (selvfølgelig) gratis hjemme. Ingen av oss forventet at mamma skulle dekke lommepenger for alle tre. Selv min 8-åring må spare lommepenger til ferie. Jeg er ikke lagd av penger, så jeg syns det er greit at han innimellom kjøper ting han har lyst på på ferie for sine egne penger. Lommepengene spares av bursdags- og julegaver, flaskepant og feriepenger fra besteforeldre og pappaen. Anonymkode: 86bd1...310
Lagertha Skrevet 26. juni 2022 #10 Skrevet 26. juni 2022 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Vi reiser til syden. Det eldste barnet er 19 år. Har deltidsjobb og er under utdanning. Bor hjemme og jeg dekker alt utenom transport, klær o.l. 19-åringen er med til syden. Jeg har betalt reisen på 10000 pr person og holde kost på ferie. Siden eldste barnet er i jobb tenkte jeg å la eldste barne holde egne lommepenger. Men litt spesielt å gi til de andre yngre barna og plutselig ikke dette barnet. Er litt ny på å store barn og det føles då urettferdig. Men de mindre søskena har ikke jobb og veldig mindre å rutte med. Ok å dele ut sommerpenger til alle utenom det største? Anonymkode: a33ba...596 Kjempeurettferdig. Gi likt til barna. Vil ungdommen bruke mer, får han ta av sine egne penger. Pappa gjorde det der med meg som er eldst. Jeg måtte betale selv. Blodig urettferdig. Faktisk en av årsakene til at vi ikke har god kontakt. Pappa, søster og jeg var på tur. Jeg måtte betale selv, søster fikk div. Kjempedårlig gjort. Følte meg mindre verdt og mindre elsket. Faktisk.
Pobie Skrevet 26. juni 2022 #11 Skrevet 26. juni 2022 Er da helt normalt at voksne barn betaler for seg selv. Det er ikke straff, det er normalt. Du betaler jo faktisk for ferie for han, det er jo supert og han burde være takknemlig for at han slipper å betale selv. I tillegg høres det ut som han nesten ikke har utgifter pga dere betaler for han i det daglige. Da kan han selvfølgelig betale for det han vil ha selv. Er vel sjelden man har så god råd som når man jobber og fremdeles bor hjemme og får mesteparten av utgiftene dekket. Men hvis han var 25-30 og bodde for seg selv og betalte for alt selv, da skulle han vel måttet betale for billetten og alle utgifter selv, selv om han da helt sikkert hadde hatt dårligere råd enn han har nå.
prekæs Skrevet 26. juni 2022 #12 Skrevet 26. juni 2022 Ville nok betalt for maten. Skulle barnet hatt noe utover det, måtte det betalt selv. Det handler ikke om hva du har råd til. Det handler om at som voksen, er det å betale for eget noe man gjør. Ta praten på forhånd. "Du får reise og mat av oss, utover det bruker du egne penger". Ikke strengt, slemt eller urettferdig i det hele tatt. Så antyder du fordelen med å bidra selv. Langt fra alle skjønner det med å bidra. Spandere is på småsøsken, kjøpe en flaske vin til foreldrene etc, etc.
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2022 #13 Skrevet 26. juni 2022 Vi var i syden da barna var 2, 16 og 20 år og vi betalte alt når vi gjorde noe sammen. Ville de eldste finne på noe på egenhånd eller kjøpe seg noe brukte de da egne penger. Jeg kom ikke på at de skulle hatt lommepenger fra oss, de tjente jo sine egne på det tidspunktet, begge to. Så nei, jeg syns ikke det er urettferdig. Hvor lenge skal man fortsette å gi sine voksne barn lommepenger da? Anonymkode: 7613b...b5e
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2022 #14 Skrevet 26. juni 2022 Helt greit å ikke gi til eldste så lenge du stopper ved samme alder for de yngre også. Jobb eller ikke bør ikke være utslagsgivende. Anonymkode: 744c3...689
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2022 #15 Skrevet 26. juni 2022 17 hours ago, Anonym bruker said: Vi reiser til syden. Det eldste barnet er 19 år. Har deltidsjobb og er under utdanning. Bor hjemme og jeg dekker alt utenom transport, klær o.l. 19-åringen er med til syden. Jeg har betalt reisen på 10000 pr person og holde kost på ferie. Siden eldste barnet er i jobb tenkte jeg å la eldste barne holde egne lommepenger. Men litt spesielt å gi til de andre yngre barna og plutselig ikke dette barnet. Er litt ny på å store barn og det føles då urettferdig. Men de mindre søskena har ikke jobb og veldig mindre å rutte med. Ok å dele ut sommerpenger til alle utenom det største? Anonymkode: a33ba...596 synes det er helt ok. mine foreldre gjorde det med alle oss søskene og ingen reagerte på det Anonymkode: 4ecc2...a84
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2022 #16 Skrevet 26. juni 2022 Lagertha skrev (8 timer siden): Kjempeurettferdig. Gi likt til barna. Vil ungdommen bruke mer, får han ta av sine egne penger. Pappa gjorde det der med meg som er eldst. Jeg måtte betale selv. Blodig urettferdig. Faktisk en av årsakene til at vi ikke har god kontakt. Pappa, søster og jeg var på tur. Jeg måtte betale selv, søster fikk div. Kjempedårlig gjort. Følte meg mindre verdt og mindre elsket. Faktisk. Er du seriøs?🙈 Anonymkode: ad29d...41b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå