Gå til innhold

Matbudsjet. Kan du hjelpe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er ok pris i mnd for mat til:

1 voksen, 3 bhg barn og en 9 åring 

Anonymkode: 58813...7b1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer an på. Spiser dere vegetarmat eller kjøtt? Baker du og lager mat fra bunnen av? Med rimelige råvarer? 
Eller kjøper dere det dere har lyst på utenpå se på pris…

Det er egentlig ikke noe annet å gjøre enn å begynne å notere hva du bruker pr i dag, og så eventuelt ta mer økonomiske valg for å justere forbruket. 

Anonymkode: 4ac83...60e

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Det kommer an på. Spiser dere vegetarmat eller kjøtt? Baker du og lager mat fra bunnen av? Med rimelige råvarer? 
Eller kjøper dere det dere har lyst på utenpå se på pris…

Det er egentlig ikke noe annet å gjøre enn å begynne å notere hva du bruker pr i dag, og så eventuelt ta mer økonomiske valg for å justere forbruket. 

Anonymkode: 4ac83...60e

Lurer på hva som er anbefalt. Hva bruker dere?

Skrevet

Vi er en voksen, en baby, to på barneskole og en tenåring. Klarer oss på 6000 kr hvis vi er flinke. 😊

Anonymkode: 6b5c1...55d

Skrevet

Med SIFOs referansebudsjett (https://www.oslomet.no/om/sifo/referansebudsjettet ) får jeg litt over 10 000 til mat og drikke per måned. Det går sikkert an å få det lavere, men det budsjettet viser et ganske normalt forbruk.

Det går an å bruke Oda (tidligere kolonial) til å teste ut budsjettet. Bare legg matvarene du tror du trenger inn i handle kurven, så regner den ut prisen for deg. Du kan eksperimentere med å ta varer inn og ut, bytte til billigere versjoner og så videre. Dette er mye enklere enn å skrive inn priser og sånt og regne ut selv. (Du behøver ikke å opprette konto for å bruke handlekurven på denne måten hvis du ikke har tenkt å handle hos dem.)

Anonymkode: 14677...215

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Med SIFOs referansebudsjett (https://www.oslomet.no/om/sifo/referansebudsjettet ) får jeg litt over 10 000 til mat og drikke per måned. Det går sikkert an å få det lavere, men det budsjettet viser et ganske normalt forbruk.

Det går an å bruke Oda (tidligere kolonial) til å teste ut budsjettet. Bare legg matvarene du tror du trenger inn i handle kurven, så regner den ut prisen for deg. Du kan eksperimentere med å ta varer inn og ut, bytte til billigere versjoner og så videre. Dette er mye enklere enn å skrive inn priser og sånt og regne ut selv. (Du behøver ikke å opprette konto for å bruke handlekurven på denne måten hvis du ikke har tenkt å handle hos dem.)

Super tips om å regne ut gjennom kurven i online butikk, notert her og skal brukes fremover istedenfor excel :) 

Anonymkode: bcc87...a92

Skrevet

Jeg tok vare på alle kvitteringer i en måned, så regnet jeg både ut hva jeg brukte totalt, men også hva jeg brukte på brød, middag, vaskemidler, snop, brus osv.

Vi er to voksne og fire barn, men større barn. Yngste har fylt 13 så mine barn spiser jo som voksne.

Vi sliter med å holde budsjettet på 15.000 selv om jeg er ganske bevisst...

Anonymkode: 6387f...306

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Jeg tok vare på alle kvitteringer i en måned, så regnet jeg både ut hva jeg brukte totalt, men også hva jeg brukte på brød, middag, vaskemidler, snop, brus osv.

Vi er to voksne og fire barn, men større barn. Yngste har fylt 13 så mine barn spiser jo som voksne.

Vi sliter med å holde budsjettet på 15.000 selv om jeg er ganske bevisst...

Anonymkode: 6387f...306

Det var lurt. Det skal jeg gjøre. Blir jo litt jobb, men er nok verd det.

15000 er mye, syns mat har blitt så dyrt 😔

Skrevet
Anonym bruker skrev (57 minutter siden):

Vi er en voksen, en baby, to på barneskole og en tenåring. Klarer oss på 6000 kr hvis vi er flinke. 😊

Anonymkode: 6b5c1...55d

Wow ! Hvordan er det mulig? Ikke verst

Skrevet
Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Oj! Så bra tips. Takk ! 😊

Skrevet
Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

I følge linken bør jeg ligge på 11 100 kr i mnd pluss personlig pleie 😊

Skrevet

Ta utgangspunkt i sifo-budsjettet. Det er romslig til vanlig, sunn, hverdagsmat, men har ikke rom for å spise ute ukentlig ol.

Anonymkode: 7bacb...580

Skrevet
Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Ta utgangspunkt i sifo-budsjettet. Det er romslig til vanlig, sunn, hverdagsmat, men har ikke rom for å spise ute ukentlig ol.

Anonymkode: 7bacb...580

Ja. Det var helt supert 

Skrevet

Har klart å holde oss på 8500kr, alt i matvarebutikk inkludert (såper, røyk, kattemat m.m). Vi er 2 voksne og 3 barn. Dette var før prisvekst.

Anonymkode: f7eec...d3d

Skrevet
On 6/25/2022 at 12:44 AM, Anonym bruker said:

Hva er ok pris i mnd for mat til:

1 voksen, 3 bhg barn og en 9 åring 

1000 i uka og 4000 i mnd

Anonymkode: 3e52d...25d

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

1000 i uka og 4000 i mnd

Det var veldig lite til 1 voksen og 4 barn.

Anonymkode: f045e...a22

Skrevet

Jeg kalkulerer med 7000 i mnd, meg og en ungdom, i utgangspunktet halve tida, men aller helst mer.

Anonymkode: 6ab80...b0b

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

1000 i uka og 4000 i mnd

Det er helt urealistisk!

Anonymkode: eb3a6...d63

Skrevet
On 6/26/2022 at 9:53 PM, Anonym bruker said:

Det er helt urealistisk!

Anonymkode: eb3a6...d63

nei.klarer det fint

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

nei.klarer det fint

Håper for guds skyld at du ikke har 4 unger.

Skrevet
1 minute ago, Anonym bruker said:

Håper for guds skyld at du ikke har 4 unger.

har 3 og er alene med dem

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

har 3 og er alene med dem

Stakkars unger

Skrevet
On 6/30/2022 at 7:20 PM, Anonym bruker said:

Stakkars unger

hvorfor er det synd på de? de får alt de trenger , både mat og klær

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

hvorfor er det synd på de? de får alt de trenger , både mat og klær

Handler du f eks kjøtt, fisk, frukt, grønnsaker, ost og yoghurt på vanlig norsk matbutikk? Eller er dere ekstremt småspiste?  Kjenner jeg har store problemer med å tro deg...

Anonymkode: 88599...dfc

Skrevet
3 minutes ago, Anonym bruker said:

Handler du f eks kjøtt, fisk, frukt, grønnsaker, ost og yoghurt på vanlig norsk matbutikk? Eller er dere ekstremt småspiste?  Kjenner jeg har store problemer med å tro deg...

Anonymkode: 88599...dfc

vi handler kun i sverige, burde selvsagt nevnt det

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...