Anonym bruker Skrevet 24. juni 2022 #1 Skrevet 24. juni 2022 Jeg vet at det er mange lesehester her inne, og jeg vil gjerne by dere på en utfordring! 😊 Nå er ferien straks her for min del, og jeg vil gjerne ha med meg en bok eller fem i kofferten, men i år sliter jeg veldig med å finne den/de rette. Mest fordi jeg er utbrent og fungerer langt dårligere kognitivt enn vanlig, så jeg trenger en spesiell type litteratur for å klare å lese. Normalt er jeg ganske altetende, og har lest utrolig mye forskjellig, inkludert mange tungvektere, men nå må jeg altså ha noe lett. Krim - ja, takk! Men det må være krim med hyggelige hovedpersoner, som i Jæger eller Läckberg sine bøker, ikke antihelter som i Mankell og Nesbø sine. Spennende, men ikke grotesk, og heller helst ikke så mye skildringer og psykologiske dykk som f.eks. Fossum (dessuten har jeg lest nesten alt av henne). Annen litteratur- gjerne! Men helst ikke klissete og klisjéfylte bøker som Moyes sine, eller veldig typisk kjærlighetsromaner. Helst noen med humor og drivkraft, og gjerne litt godt språk. Jeg slitere veldig med konsentrasjonen og fokus for tiden, så boken må være enten spennende, morsom el. Tips? Anonymkode: 816dc...8a3
Himmel og hav Skrevet 24. juni 2022 #2 Skrevet 24. juni 2022 Disse: https://www.bokkilden.no/humoristisk-skjoennlitteratur/ingrid-winters-makeloese-mismot-janne-s-drangsholt/produkt.do?produktId=10984503 https://www.bokkilden.no/humoristisk-skjoennlitteratur/winter-i-verdens-rikeste-land-janne-s-drangsholt/produkt.do?produktId=13150176 https://www.bokkilden.no/humoristisk-skjoennlitteratur/winterkrigen-janne-s-drangsholt/produkt.do?produktId=16462360
TøffiTrynet☠ Skrevet 24. juni 2022 #3 Skrevet 24. juni 2022 Hei! Har du vurdert lydbøker? Jeg har det som deg for tiden, og så plutselig at jeg som Plusmedlem hos hm hadde gratis tilgang på Nextory i 9 uker. Der inne var det masse fine og spennende bøker! Akkurat nå hører jeg på bok 2 i serien om Abel Eik av Rune Angell-Jacobsen. Det er en krimserie, hvor hovedpersonen er en tidligere spesialsoldat. Den inneholder passe med spenning, litt humor og litt kjærlighet. Liker den! 😊 Hvis du heller vil lese, så anbefaler jeg uansett den serien, men start med bok nr 1: En statsråds død. Ellers er jeg glad i britisk krim: Agatha Christie, P.D. James, osv.
*Miss Marple* Skrevet 24. juni 2022 #4 Skrevet 24. juni 2022 Jørn Lier Horst har alt jeg ønsker av krimbøker. Fin hovedperson, noenlunde troverdige plott og velskrevne.
sug lut Skrevet 24. juni 2022 #5 Skrevet 24. juni 2022 (endret) Lars Lenth, Norske tilstander, eller hans Menn som hater ulver. Glimrende svarte krimkomedier. Endret 24. juni 2022 av sug lut
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2022 #6 Skrevet 24. juni 2022 Tusen takk for tips, alle sammen! Jeg noterer flittig ned her 😊 Jeg lytter mye til lydbøker også, men vil gjerne ha noen i papir med på stranden. HI Anonymkode: 816dc...8a3
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2022 #8 Skrevet 24. juni 2022 For noen år siden leste jeg Erlend Loes Dyrene i Afrika, Nina Lykkes Full spredning og Marit Eikemos Gratis og uforpliktende verdivurdering på ferie. Passe lette, men med litt substans. Er noen år gamle, så finnes sikkert i billigpocket. Har du lest gode, gamle Beatles? Den er sikkert fin sommerlektyre. Anonymkode: 16202...580
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2022 #9 Skrevet 24. juni 2022 Den lange hvite skyens land. Første av tre bøker egentlig, men det går fint an å bare lese den ene om du ikke lurer på fortsettelsen. Høres egentlig litt klissete klisjeaktig ut i beskrivelsen, men det er en veldig fin historisk roman som forteller om noe jeg ihvertfall visste veldig lite om på forhånd. Jeg visste at det på 1800 tallet var mest menn i Australia og New Zealand så de "importerte" gifteklare jenter, men hvordan det var på New Zealand på den tiden visste jeg ingenting om. Har lest en del historiske romaner både fra Norge, Europa og USA, men aldri derfra. Sauebøndene, de enorme avstandene, de innfødte osv. Det var veldig spennende å lese om, samtidig som det er en enkel bok å lese, personene er lett å like. https://www.norli.no/den-lange-hvite-skyens-land-3?gclid=CjwKCAjwwdWVBhA4EiwAjcYJEKmki4lHKWXJrzxMMV39nCoB6P2MNoxAiGRoFlMDr1L1brXGOr8tuhoCLM4QAvD_BwE Alle tre bøkene har gått hele runden i vennegjengen min og alle har likt de selv om vi ofte har litt forskjellig smak ellers. Anonymkode: a51af...755
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2022 #10 Skrevet 24. juni 2022 Krimbøkene om Father Brown (Chestertons verk). Han er koselig og morsom, og det er krim. Anonymkode: 17aab...fe7
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2022 #11 Skrevet 24. juni 2022 Nå leser jeg ikke krim, så har ingen å anbefale deg. Liker godt Maryan Keyes da det er mye humor og gode litt absurde historier, men som mange kan kjenne seg igjen i. Perfekte feriebøker! Anonymkode: 2c709...872
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2022 #12 Skrevet 24. juni 2022 Jeg leste nettopp «å vanne blomster om kvelden» (jada, topp 10 på Nordli). Det var en vakker bok og spennende fortelling som ikke krever så mye kognitiv aktivitet 😆 Anonymkode: b2ae8...de4
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2022 #13 Skrevet 24. juni 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): For noen år siden leste jeg Erlend Loes Dyrene i Afrika, Nina Lykkes Full spredning og Marit Eikemos Gratis og uforpliktende verdivurdering på ferie. Passe lette, men med litt substans. Er noen år gamle, så finnes sikkert i billigpocket. Har du lest gode, gamle Beatles? Den er sikkert fin sommerlektyre. Anonymkode: 16202...580 Jeg har faktisk lest alle bøkene du foreslår, og likte de fleste. Eikemos bok slet jeg litt med, jeg ble så sint på den utrolig teite hovedpersonen 😅 Derimot likte jeg veldig godt "Prosjekt Tuva", en av de andre bøkene hennes. En litt spesiell og kul bok, men lett å lese. HI Anonymkode: 816dc...8a3
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2022 #14 Skrevet 24. juni 2022 Tusen takk for enda flere forslag! Så utrolig snille dere er som deler gode forslag! Jeg noterer ned og skal ta en runde neste uke og kjøpe inn litt 😊 HI Anonymkode: 816dc...8a3
Spurvugla Skrevet 24. juni 2022 #15 Skrevet 24. juni 2022 "En rekke avbrutte forsøk" av Selma Lønning Aarø er lett og morsom. Jeg liker årets bok fra henne også, "Privatlivets fred", men den er litt tyngre (og tykkere).
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2022 #16 Skrevet 24. juni 2022 Hyttebok frå helvete av Are Kalvø. Jeg lo høyt mange ganger. Ellers er Kristina Ohlssons bøker veldig bra. Hun har to forskjellige seier: Recht og Bergmann, og Martin Benner. Begge er krim, og veldig spennende. Har du lest Gullburet av Läckberg? Annen hovedperson enn i de andre bøkene, men veldig bra. Ellers er jeg som en over, veldig glad i Marian Keyes. Anonymkode: bf834...59e
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2022 #17 Skrevet 24. juni 2022 https://www.norli.no/som-pesten-1?gclid=CjwKCAjwwdWVBhA4EiwAjcYJEFNqW5Xu4E6kKWmB24oBt3y17hf2qL8KQs4PMO8c8tIaVxS63vbmMBoCJKgQAvD_BwE Jeg er nesten ferdig med «Som pesten». Lettlest, oppfyller alle dine kriterier, og er veldig interessant post-korona lektyre. Anonymkode: 312b4...ec9
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2022 #18 Skrevet 24. juni 2022 Hvis du ønsker lettlest krim, så vil jeg anbefale Mary Higgings Clark. Elsker bøkene hennes, lettlest og spennende. Anonymkode: 55161...d09
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2022 #19 Skrevet 24. juni 2022 Anne Karin Elstad sine bøker liker jeg godt. Herbjørg Wassmos trilogi om Dina. Liane Moriarty har noen gode, engasjerende bøker. Marian Keyes er super på ferie 🤩 Samme med Sophie Kinsella. Lett og ledig, men samtidig godt og smart skrevet. Anonymkode: 3d901...2d8
Holly Golightly Skrevet 24. juni 2022 #20 Skrevet 24. juni 2022 Jeg vil slå et slag for Sommerboken av Tove Jansson. Korte, fine og overraskende morsomme historier. Hun skriver knakende godt og usentimentalt. Krim: Liza Marklunds bøker om Annika Bengtzon, eller Pascal Engman. Begge er opprinnelig journalister, skriver godt, gjør god research, og tar leserne på alvor.
Superdolly Skrevet 25. juni 2022 #21 Skrevet 25. juni 2022 Jeg liker godt Linda Skomakerstuens bøker. De er lettleste og morsomme. Så støtter jeg hun som foreslo Hyttebok frå helvete av Are Kalvø. Jeg har også akkurat lest den, og jeg lo godt. Lene Lauritsen Kjølners bøker om Olivia er lettlest og grei krim, ikke for krevende, ikke skummelt.
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2022 #22 Skrevet 25. juni 2022 Heidi Linde sine bøker. Feks Norsk Sokkel. Anonymkode: 911a3...438
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2022 #23 Skrevet 25. juni 2022 Anonym bruker skrev (På 24.6.2022 den 14.57): Glasshuset👌 Anonymkode: 94b52...014 Obs. Skrev feil. Mente Glassrommet. Av Mawer. Anbefales. Anonymkode: 94b52...014
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2022 #24 Skrevet 26. juni 2022 Jeg leser helst fag, bare et annet fag enn det jeg jobber med. Nå leser jeg etikk. Anonymkode: 9c0ac...d2f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå