Gå til innhold

Flåttbitt hos barn! Hva nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble bitt av flått i fjor. Fikk ikke rød ring rundt, kun stort rødt utslett som vokste. Det begynte å vokse først på dag 2-3, Måtte ha antibiotikabehandling. 

Anonymkode: 77064...133

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Alvorlig talt. 

Man tar ikke antibiotika forebyggende, når ingenting indikerer sykdom! Det blir som å ta cellegift uten å ha en kreftdiagnose, bare sånn i tilfelle. 

Unødig bruk av antibiotika er årsak til problemet vi har i samfunnet med antibiotikarestistens.

Anonymkode: 7e3b1...55a

Hvem sa noe om antibiotika forebyggende? Alvorlig talt, du sporer jo helt av. Her var det snakk om å følge med på et bitt.

Anonymkode: 54196...20f

Skrevet
Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Hvem sa noe om antibiotika forebyggende? Alvorlig talt, du sporer jo helt av. Her var det snakk om å følge med på et bitt.

Her er det åpenbart du som ikke klarer å følge med i timen. 

HI sitt spørsmål var om de burde kontakte legen for å få forebyggende behandling.

Anonymkode: 7e3b1...55a

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Hehe du må jo være førstegangsmamma som løper til legen for alt. Ikke rart det er umulig å få legetime når sånne som deg går til legen for tull. 

Anonymkode: a06af...ffc

Det er du som er uviten da. 

Man kan bli ganske syk av flåttbitt. 

Anonymkode: 38f01...016

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Jentungen løp inn til oss i dag morges med flåttbitt rett under brystet. Vi fjernet flåtten og fikk med alt som var - flåtten var levende når den ble fjernet, størrelsen var liten. Litt usikker på om hun fikk den når hun var på camp forrige uke eller om det var under joggeturen i skogen i går. Litt redd hun har hatt den der lenger enn 24 timer for å si det sånn. Renset bittstedet og smurte med litt antibiotika salve. Bittstedet er ganske rødt nå. Vi har tegnet en sirkel rundt det for å følge med. 

Bør jeg ta henne med til legen og starte antibiotika nå? Er skikkelig dårlig på sånn vente og se scenarioer - litt stresset at dette skjedde rett før ferien også. Noen med erfaring med flåttbitt?

Anonymkode: 6936f...a85

Hvis den var ganske liten så har hun ikke hatt den så lenge, etter 1 uke ville den vært ganske stor. Både jeg og barna har hatt flott mange ganger, aldri blitt syke så pust med magen og tenk at dette går nok bra. Litt rødt rundt bittstedet blir det alltid, men hvis det blir hovent, varmt eller det røde området rundt blir større må du ta henne til lege. Det samme hvis hun blir syk på noen måte (feber, muskelverk etc). 

Anonymkode: b57e3...2e2

Skrevet

Bor du på kysten fra Rogaland til Oslo , ville jeg vurdert vaksine, det pga tbe er utbredt i flått der. Ikke funnet i flott i Rogaland ennå, men rekner med at det kommer.

Er det tbe i flåtten, fås det rett etter bittet, uansett om den fjernes raskt.

Tbe er skummelt å få, ikke noe spøk.

Ellers finnes ikke brulidine sårsalve lenger…. Finnes en spray på apotek, som er for både hund, hest og mennesker, den virker sykt bra på både flott og mygg, viss en skal ut i skog og mark.

Anonymkode: f0c65...e4c

Skrevet

Jentungen løp inn til oss i dag morges med flåttbitt rett under brystet. Vi fjernet flåtten og fikk med alt som var - flåtten var levende når den ble fjernet, størrelsen var liten. Litt usikker på om hun fikk den når hun var på camp forrige uke eller om det var under joggeturen i skogen i går. Litt redd hun har hatt den der lenger enn 24 timer for å si det sånn. Renset bittstedet og smurte med litt antibiotika salve. Bittstedet er ganske rødt nå. Vi har tegnet en sirkel rundt det for å følge med. 

Bør jeg ta henne med til legen og starte antibiotika nå? Er skikkelig dårlig på sånn vente og se scenarioer - litt stresset at dette skjedde rett før ferien også. Noen med erfaring med flåttbitt?

Ro deg ned

Anonymkode: c1b70...eef

Skrevet

Jeg bor i Arendal og fjerner flere flått av ungene hver sommer, man trenger ikke gå til lege med mindre det blir en rød ring rundt bittstedet. At det er litt rødt rett etter at den er fjernet er helt normalt.

Anonymkode: 7ecac...eae

Ok, jeg kommer fra Røros. 

Anonymkode: c1b70...eef

Skrevet

Slutt å kalle folk hysteriske da! Det her en en liten dritt å bli bitt av hvis de bærer på noe. Man skal ta det her på alvor. 

Til trådstarter, husk at kun 2 av 100 flått er bærere. 98 % sjanse for at de ikke gjør annen skade enn selve bittet. Du gjør helt riktig ved å fjerne den, rense såret og å holde øye med det fremover. Vær obs på at det kan ta lang tid før noe synes, gjerne oppimot 4 uker, for noen hele 12 uker. Utslettet kan også vandre. En ting til du bør være obs på er hodepine eller dårlig allmenntilstand. Ha litt lavere terskel før du ringer lege for sjekk her en du normalt sett ville hatt. Så krysser jeg fingrene for at dere er blant de 98 %, heldigvis langt mer sannsynlig 🙏🏻

Anonymkode: c17d2...d82

Skrevet

Barna våre får 10-12 flått hver sesong. Jeg er ikke blant de som sier at det er hysterisk å bli bekymret, men det er sjeldent at flått gir sykdom. På kysten, særlig på Sørlandet og i Vestfold, er det en viss - men liten - risiko for TBE, hvis ungen ikke er vaksinert. Det smitter med én gang du blir bitt, og det kan du ikke gjøre noe med, annet enn å følge med på om ungen blir syk og i så fall kontakte lege og sykehus. Hvis flåtten har sittet mer enn 24 timer finnes det en risiko for borreliose. Følg i så fall med på røde ringer, rød- eller blåaktige utslett. Det helt typiske er en ring rundt flåttbittet, men vær også oppmerksom på utslett andre steder på kroppen. I så fall får dere en antibiotika-kur, og så blir alt bra. Hvis du er veldig bekymret er det også mulig at du kan få testet ungen for borreliose-infeksjon. For slike prøver må du nok vente til noen uker etter flåttbittet, og det skal litt til å få en lege med på å ta dem, hvis ungen ikke har fått utslett eller er blitt syk.

Anonymkode: 3e345...ff6

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Hi brukte antibiotika på bittet.

Anonymkode: 2e1ac...6f4

Skrevet
Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Slutt å kalle folk hysteriske da! Det her en en liten dritt å bli bitt av hvis de bærer på noe. Man skal ta det her på alvor. 

Til trådstarter, husk at kun 2 av 100 flått er bærere. 98 % sjanse for at de ikke gjør annen skade enn selve bittet. Du gjør helt riktig ved å fjerne den, rense såret og å holde øye med det fremover. Vær obs på at det kan ta lang tid før noe synes, gjerne oppimot 4 uker, for noen hele 12 uker. Utslettet kan også vandre. En ting til du bør være obs på er hodepine eller dårlig allmenntilstand. Ha litt lavere terskel før du ringer lege for sjekk her en du normalt sett ville hatt. Så krysser jeg fingrene for at dere er blant de 98 %, heldigvis langt mer sannsynlig 🙏🏻

Anonymkode: c17d2...d82

Viss flåtten inneholder TBE, så er det overført med bare bittet. 
Er det mye flått og funn av tbe der du bor, vaksiner deg.

Det er borrelia en sjekker seg for med rødhet og antibiotika, den er og fæl, men går oftes over på de fleste

Anonymkode: f0c65...e4c

Skrevet

Hvordan får man vaksine mot TBE? Vi bor et sted uten flått, men skal på ferie til Sørlandet i juli-august. Burde vi skaffe vaksine nå?

Mulig jeg har bodd under en stein, men jeg har ikke hørt om dette før og de som eier hytta vi skal til har ikke sagt noe om det. Har vært der før og fått flåttbitt, men da har det bare vært snakk om boroliose.

Anonymkode: a31dd...e6d

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Hvordan får man vaksine mot TBE? Vi bor et sted uten flått, men skal på ferie til Sørlandet i juli-august. Burde vi skaffe vaksine nå?

Mulig jeg har bodd under en stein, men jeg har ikke hørt om dette før og de som eier hytta vi skal til har ikke sagt noe om det. Har vært der før og fått flåttbitt, men da har det bare vært snakk om boroliose.

Du får vaksine på apoteket. Koster litt da, så det har vært fremme i media i det siste at noen ønsker at barn som bor i utsatte strøk skal få den gratis. 

Men bare spør på apoteket du.

Anonymkode: 7ecac...eae

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Du må ha tre doser med ganske mange måneders mellomrom, så det hjelper nok bare litt hvis dere begynner nå. Hør med apoteket.

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Du må ha tre doser med ganske mange måneders mellomrom, så det hjelper nok bare litt hvis dere begynner nå. Hør med apoteket.

Nei, du kan sette på dag 0, dag 7 og etter 1-3 mnd ( noe heter hurtigregime, har og god beskyttelse etter 2, men bør da sette den 3 etter turen

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Hi brukte antibiotika på bittet.

Anonymkode: 2e1ac...6f4

Hva snakker du om. Hi her.  Jeg spurte om det var noe vits å gå til legen for antibiotika - hvordan i det huleste skulle jeg ha antibiotika i bakhånd og brukt det uten å gå til legen🙄

Til alle som har svart på denne posten. Tusen takk. Vi ser det an og forhåpentligvis går det bra👍🏽

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Hva snakker du om. Hi her.  Jeg spurte om det var noe vits å gå til legen for antibiotika - hvordan i det huleste skulle jeg ha antibiotika i bakhånd og brukt det uten å gå til legen🙄

Til alle som har svart på denne posten. Tusen takk. Vi ser det an og forhåpentligvis går det bra👍🏽

Vel, det var jo rett det hun skrev da. Du skrev selv i HI at du smurte med antibiotikasalve så da brukte du altså antibiotika på bittet. Rett skal være rett ;)

Anonymkode: 6438c...131

Skrevet
On 6/23/2022 at 9:12 PM, Anonym bruker said:

kjære vene så hysterisk. her har barna fått mange og til og med noen som satt fast , er bare og ta de ut liksom

Anonymkode: 81fc2...342

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...