Gå til innhold

Flåttbitt hos barn! Hva nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jentungen løp inn til oss i dag morges med flåttbitt rett under brystet. Vi fjernet flåtten og fikk med alt som var - flåtten var levende når den ble fjernet, størrelsen var liten. Litt usikker på om hun fikk den når hun var på camp forrige uke eller om det var under joggeturen i skogen i går. Litt redd hun har hatt den der lenger enn 24 timer for å si det sånn. Renset bittstedet og smurte med litt antibiotika salve. Bittstedet er ganske rødt nå. Vi har tegnet en sirkel rundt det for å følge med. 

Bør jeg ta henne med til legen og starte antibiotika nå? Er skikkelig dårlig på sånn vente og se scenarioer - litt stresset at dette skjedde rett før ferien også. Noen med erfaring med flåttbitt?

Anonymkode: 6936f...a85

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Herregud så hysterisk da! Barnet mitt får mange flåttbitt hver eneste sommer å det er jo ikke noe å bli hysterisk av! Bare fjern flått når du ser det. 

Anonymkode: a06af...ffc

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Herregud så hysterisk da! Barnet mitt får mange flåttbitt hver eneste sommer å det er jo ikke noe å bli hysterisk av! Bare fjern flått når du ser det. 

Eh...synes ikke jeg var hysterisk her, men greit nok. 

Spurte om råd for hva vi bør gjøre nå. Takk for ingenting....flåtten er jo fjernet.

Skrevet

Ta gjerne på brulidin sårsalve og følg med på om det blir rød ring rundt. Utenom det trenger du ikke bekymre deg :) Om det er mye flått, ville jeg vurdert vaksine mot TBE til neste sesong.

Anonymkode: c9907...da2

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Eh...synes ikke jeg var hysterisk her, men greit nok. 

Spurte om råd for hva vi bør gjøre nå. Takk for ingenting....flåtten er jo fjernet.

Ja hva er det du er så hysterisk for da?? Ta en chillpill!

Skrevet

Ta gjerne på brulidin sårsalve og følg med på om det blir rød ring rundt. Utenom det trenger du ikke bekymre deg :) Om det er mye flått, ville jeg vurdert vaksine mot TBE til neste sesong.

Anonymkode: c9907...da2

Takk for svar! Vi bor på Østlandet - bikkja får flåttmiddel, men var ikke klar over at man kan ta vaksine mot TBE. Litt usikker på om det er noe vits for oss. Med tre barn mellom 7 og 13 så er dette første flåtttilfellet vårt💃🏽

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Ja hva er det du er så hysterisk for da?? Ta en chillpill!

Haha, huff. Sånn serr så vet jeg ikke om jeg kan ta deg seriøst. Fra dine bruk av utropstegn og spørsmålstegn så virker du litt hysterisk. 

Jeg kom hit for å høre om andres erfaringer med flåttbitt. I motsetning til kidden din så har ikke ungene mine blitt bitt av flått før.

Skrevet

Jeg bor i Arendal og fjerner flere flått av ungene hver sommer, man trenger ikke gå til lege med mindre det blir en rød ring rundt bittstedet. At det er litt rødt rett etter at den er fjernet er helt normalt.

Anonymkode: 7ecac...eae

Skrevet

Har hatt haugevis av flott. Jeg napper ut, ser om den lever og tegner en ring rundt bittstedet. Så følger jeg med over et par ukers til og sjekker om det blir rødt. Opplevd en gang at det ble rødt. Da var det legevakt og 3 ukers antibiotikakur.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Haha, huff. Sånn serr så vet jeg ikke om jeg kan ta deg seriøst. Fra dine bruk av utropstegn og spørsmålstegn så virker du litt hysterisk. 

Jeg kom hit for å høre om andres erfaringer med flåttbitt. I motsetning til kidden din så har ikke ungene mine blitt bitt av flått før.

Hehe du må jo være førstegangsmamma som løper til legen for alt. Ikke rart det er umulig å få legetime når sånne som deg går til legen for tull. 

Skrevet

Uff, så ekkelt. 

Klart man blir redd for insekter som kan føre til lammelse. 

Anonymkode: ac41b...cc4

Skrevet
Just now, Anonym bruker said:

Hehe du må jo være førstegangsmamma som løper til legen for alt. Ikke rart det er umulig å få legetime når sånne som deg går til legen for tull. 

Eller kanskje det er vanskelig fordi de som skal se an ting trenger mer langvarig og kostbar behandling... 

Skrevet

Uff, så ekkelt. 

Klart man blir redd for insekter som kan føre til lammelse. 

Ja for det skjer hver dag at folk får lammelse av det..

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

La oss pent hoppe over dette nett-trollet som ikke har noe bedre for seg å henge på slike tråder og lire av seg nonsense. 

Takk for alle konstruktive og intelligente svar ellers. Vi har et vennepar der ungen har blitt kronisk syk av flåttbitt - så litt skremmende er det ja. 

Skrevet

Har fjernet flått 2 ganger på jenta mi, gjorde ingenting annet enn å se der flotte hadde sittet noen dager etterpå for å se om det ble en betennelse. Men ingen ting skjedde og alt gikk bra. 

Anonymkode: 2029b...037

Skrevet
2 minutes ago, Anonym bruker said:

Ja for det skjer hver dag at folk får lammelse av det..

Det skjer ja. En kollega hadde 17 åringen et halvt år på Sundås for opptrening etter flåttbitt. 

Skrevet

Det skjer ja. En kollega hadde 17 åringen et halvt år på Sundås for opptrening etter flåttbitt. 

Men mitt poeng var at det er neppe noe som skjer hver dag.

Skrevet

Basert på hvordan flått utvikler seg hos mine hunder vil jeg mene at denne flotten kun har sittet et døgn. Hadde den vært fra forrige uke ville den ha vært mye større, evnt allerede sluppet taket.

Gjør som prækes sier og tegn en sirkel rundt der flåtten satt med tusj og følg med på om det danner seg en rød ring. Isåfall tar du kontakt med fastlege.

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Men mitt poeng var at det er neppe noe som skjer hver dag.

Det skjer ikke hver dag at folk dør i trafikken heller, likevel bruker man bilbelte. Det skjer heller ikke hver dag at folk blir syk eller dør av listeria, likevel spiser vi ikke kyllingen rå. Osv. Det er lov å være forsiktig, nettopp fordi man ikke vet hvem som rammes, eller når.

Anonymkode: 54196...20f

Skrevet

Vær obs på at det ikke behøver å være en ring, moren min fikk flåttbitt, og det ble bare en rød flekk (altså ikke sånn som man får med en gang fordi huden er irritert, men etter noen dager).

Hun måtte også på skikkelig heftig antibiotika-kur, men det gikk bra etter det. 

Som regel går det selvsagt bra, men det er ikke rart at man blir bekymret, for man vet jo ikke hvilke flått som bærer sykdom.

Skrevet

Jeg ble også veldig redd første gang et av mine barn ble bitt av flått, men om man bor på Østlandet er det dessverre blitt veldig vanlig. Her oppdages flått minst en gang hvert år. Som de andre skriver: fjern flåtten og følg med på bittstedet. Vær obs om barnet ditt skulle bli syk de neste ukene, eller om stikket får en ring rundt. All statistikk tilsier at dette ikke er noe å bekymre seg for😊

Anonymkode: 31de0...fb9

Skrevet

Jeg har også plukket mange flått av barna her, og har bare én gang opplevd at det utviklet seg utslett. Gjorde som mange sa her, og tegnet en ring (og tok bilde). Morgenen etter hadde ringen vokst merkbart. Vi ringte legevakten for å forhøre oss (dette var en helg), og fikk beskjed om å komme rett inn. Man skal selvfølgelig ikke være hysterisk, men ser man det klassiske utslettet er det viktig å komme raskt til legen (vi fikk beskjed om at det ikke kunne vente til fastlegen åpnet). Bor på et typisk flått-sted. 

Anonymkode: e8d92...cfd

Skrevet

Oi, vi plukker flått av både oss og ungene flere ganger i måneden gjennom hele sesongen. Rutine at vi sjekker kroppen hver kveld. Vi har aldri opplevd utslett rundt bittet, men vi følger selvsagt med. Litt rødhet i bittet, lokal irritasjon, er vanlig. Vi bor på Vestlandet, så borreliose er den eventuelle bekymringen her. 

Anonymkode: 0cf7b...60d

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det skjer ikke hver dag at folk dør i trafikken heller, likevel bruker man bilbelte. Det skjer heller ikke hver dag at folk blir syk eller dør av listeria, likevel spiser vi ikke kyllingen rå. Osv. Det er lov å være forsiktig, nettopp fordi man ikke vet hvem som rammes, eller når.

Anonymkode: 54196...20f

Alvorlig talt. 

Man tar ikke antibiotika forebyggende, når ingenting indikerer sykdom! Det blir som å ta cellegift uten å ha en kreftdiagnose, bare sånn i tilfelle. 

Unødig bruk av antibiotika er årsak til problemet vi har i samfunnet med antibiotikarestistens.

Anonymkode: 7e3b1...55a

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Håper du vaksinerer hun. Uansvarlig 

Anonymkode: ae1a7...017

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...