Anonym bruker Skrevet 23. juni 2022 #1 Skrevet 23. juni 2022 Jeg har kjøpt meg leilighet som jeg overtar i august. Denne går over 2 etasjer, der 2.etg ikke er ferdig. Har planer om å ferdigstille så fort som mulig da barna mine på 13 og 17 trenger plassen. Hvor begynner jeg? Det er tidligere sendt inn plantegning som viser loftstue, soverom, bod og bad. Søknaden med plantegning er godkjent. Men jeg ønsker ikke to bad i leiligheten da barna er hos far 50% og eldste flytter ut neste år pga studier. Vil derfor ikke bruke så mye penger på bad. Må jeg søke på nytt siden jeg ikke ønsker å følge den opprinnelige tegningen? Anonymkode: f6dc8...932
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2022 #2 Skrevet 23. juni 2022 Nei, det ville jeg ikke gjort. Jeg ville bare latt være å lage badet og om det blir spørsmål om det, f.eks når du skal selge igjen så sier du bare at rommet som er avsatt til bad har du bare brukt som bod og de kan lage bad der om de ønsker. Det skal jo egentlig være tegninger hos kommunen som viser huset som det står, så om du skal selge vil megler hente ut tegningene fra kommunen og legge ved salgsdukumentene. Men at badet er godkjent og du ikke ferdigstiller det (enda) ville jeg ikke sendt inn noe om. Anonymkode: e269a...319
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2022 #3 Skrevet 23. juni 2022 Men vil de ikke si noe på det når loftet er ferdig? Trenger jeg ikke en godkjenning på det utførte arbeidet? Brukstillatelse eller noe? Skal ferdigstille og ha alt av papirer i orden, det skal være et soverom oppe og ønsker ikke noe ulovlig dersom det skulle oppstå brann eller lignende. Det elektriske opplegget må jeg få utført av fagfolk. Men ellers kan snekring gjøres av ufaglært? Er det krav til at flexit ventilasjonssystem videreføres opp i 2.etg? Når man søker kommunen om noe, er det ikke vanlig at de har tilsyn eller lignende i etterkant for å se at alt er gjort etter boka og slik det ble søkt om? Anonymkode: f6dc8...932
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2022 #4 Skrevet 23. juni 2022 Vi har pusset opp mye, noe er søkt om, som f.eks å lage vaskerom der det tidligere var bod, for det må man. Andre ting er ikke søkt om, som å rive en vegg og lage to små soverom om til et stort o.l. for det trenger man ikke søke om. Vi har også bygd på, da søkte vi naturlig nok. Aldri opplevd at de har noe som helst tilsyn med noe, de tar imot papirene, stempler ok, og ferdig med saken. Anonymkode: e269a...319
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2022 #5 Skrevet 23. juni 2022 Ok, takk for svar. Så lenge rømningsvei osv er godkjent mtp soverom så vil dette være ok og godkjent selv om jeg ikke har papirer fra kommunen? Det eneste jeg har er salgsoppgaven inkl. papirene fra kommunen (tidligere eiers godkjente søknad). Men mitt loft vil jo ikke være som tegningene som er godkjent. Det er det jeg synes er litt usikkert. Kan jeg lage 2 store soverom oppe i stedet for det tegningen viser med 1 bad, 1 soverom, bod og loftstue? Og noen som vet ang ventilasjon? Anonymkode: f6dc8...932
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2022 #6 Skrevet 23. juni 2022 Det har ikke noe å si hva du lager der oppe, det viktige er at 2.etasje er godkjent for å bo og sove i. Med riktige rømningsveier er det ikke noe stress med 2 soverom i stedet. Ang ventilasjon vet jeg ikke, men vil tro det holder å ha luftventiler og vinduer. Anonymkode: a8645...a70
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå