Gå til innhold

Harry å røyke?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Er der blitt poppis å røyke igjen blant ungdommen…?

Fra å knapt ha sett en røyker under 40 år de siste 20 årene, har jeg nå ved flere anledninger sett «gjenger» med unge jenter stå og røyke vanlige sigaretter. Ble helt paff første gang jeg så det, men nå ser jeg unge røykere hele tiden. Dette er i Oslo.

Anonymkode: 3d1ec...c63

Sånn er det her også. Det regnes som harry blant voksne, men har dessverre kommet tilbake hos ungdommen. Håper det går over igjen før mitt barn blir ungdom...

Anonymkode: c14b5...a3d

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Sånn er det her også. Det regnes som harry blant voksne, men har dessverre kommet tilbake hos ungdommen. Håper det går over igjen før mitt barn blir ungdom...

Anonymkode: c14b5...a3d

Jeg skjønner ikke hvorfor de ikke for lengst har gjort det ulovlig å kjøpe sigaretter for de under 25 for eksempel. Helt høl i hue

Anonymkode: 484fe...df0

Skrevet

Jeg kjenner faktisk ingen som røyker, bortsett fra noen bekjente jeg kan slå av en prat med, de er 70+ da. 
Ellers er jo røyk nå blitt lavstatus her jeg bor. Det er stort sett de med null utdannelse og/eller de som er trygda som røyker. Gått livets harde skole. Det er også forbausende mange med dårlig råd (trenger hjelp fra frivillige for å få mat bordet) som røyker. Argumentet er, vi kjøper i Sverige. Det er ikke gratis i Sverige heller da. Med dagens drivstoffpriser i tillegg så er bare det å reise til Sverige kostbart nok. 
Da bekrefter det jo fordommen om at de som røyker ikke er de smarteste. 

Anonymkode: 85e7c...c01

Skrevet
Anonym bruker skrev (56 minutter siden):

Uintelligent og Stein Harry !!! Kan nesten garantere at de også drikker Pepsi Max og er avhengig av nesespray og rødvin

Anonymkode: 0b75c...8c4

Hahaha. Nå lo jeg høyt. Avhengig av nesespray og rødvin. 😂😂😂 Er det også harry? Jeg er avhengig av leppepomade jeg. Er jeg harry??

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Enig! Røykere og overvektige blir ikke ansatt hos oss. 

Anonymkode: 1b495...b65

Fatshaming på bedriften din? 

Anonymkode: 45905...10b

Skrevet

Vel, jeg røyker. Skulle ønske jeg hadde mulighet til å slutte nå, men det går ikke. Men målet er at jeg skal slutte. 
De jeg jobber med røyker også. Det er alt fra leger til psykologer til vaskepersonell. Alle er i full jobb. De jeg kjenner som "dasser rundt hjemme" hele dagen røyker ikke. 

Harry? Ja aboslutt

Anonymkode: 3174c...255

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Fatshaming på bedriften din? 

Det er faktisk slik at mange arbeidsgivere driver med slikt. Selvsagt kan det ikke bevises. Å ta vare på egen helse er viktig. Å røyke, være ekstremt overvektig (snakker ikke om kosekilo) er helseskadelig og kanskje noe som gjør vedkommende utsatt for mer sykdom. 
På min arbeidsplass er de opptatt av at de som ansattes skal passe inn i teamet de søker folk. Er teamet en sprek gjeng som liker å trene, deltar på Holmenkollstafetten så ser de også etter en person med lik profil. Da står det gjerne i utlysningen da. «Søker en sporty og eventyrlysten person som synes det er ok å ta avdelingsmøtet på Gaustadtoppen.» (Vi har aldri skrevet det da, men for å vise et eksempel kom jeg opp med dette). 

Arbeidsmarkedet er tøft, jeg har selv drevet med rekruttering tidligere. Og jeg er fullstendig klar over hva som gjør at en ellers god kandidat rykker nedover i bunken. Røy og fedme (presiserer igjen at det er snakk om fedme og ikke overvekt) er to av de. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Vel, jeg røyker. Skulle ønske jeg hadde mulighet til å slutte nå, men det går ikke. Men målet er at jeg skal slutte. 
De jeg jobber med røyker også. Det er alt fra leger til psykologer til vaskepersonell. Alle er i full jobb. De jeg kjenner som "dasser rundt hjemme" hele dagen røyker ikke. 

Harry? Ja aboslutt

Har du forsøkt hypnose? Tidlig 2000-tall kjente jeg mange som røyka. Og flere av de klarte å slutte med hypnose. Til og med min tante som hadde røyka i 40 år sluttet på dagen med hypnose. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Harry? Ja aboslutt

Du har mulighet til å slutte, men du vil det ikke nok. Det er det der ligger. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Har du forsøkt hypnose? Tidlig 2000-tall kjente jeg mange som røyka. Og flere av de klarte å slutte med hypnose. Til og med min tante som hadde røyka i 40 år sluttet på dagen med hypnose. 

Nei, jeg har ikke det. Mamma har prøvd det da, 3 ganger... funka hver gang...

Jeg stressrøyker, vanerøyker og kjederøyker. Når ting mentalt er litt på plass har jeg store ambisjoner om å slutte!

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Det er faktisk slik at mange arbeidsgivere driver med slikt. Selvsagt kan det ikke bevises. Å ta vare på egen helse er viktig. Å røyke, være ekstremt overvektig (snakker ikke om kosekilo) er helseskadelig og kanskje noe som gjør vedkommende utsatt for mer sykdom. 
På min arbeidsplass er de opptatt av at de som ansattes skal passe inn i teamet de søker folk. Er teamet en sprek gjeng som liker å trene, deltar på Holmenkollstafetten så ser de også etter en person med lik profil. Da står det gjerne i utlysningen da. «Søker en sporty og eventyrlysten person som synes det er ok å ta avdelingsmøtet på Gaustadtoppen.» (Vi har aldri skrevet det da, men for å vise et eksempel kom jeg opp med dette). 

Arbeidsmarkedet er tøft, jeg har selv drevet med rekruttering tidligere. Og jeg er fullstendig klar over hva som gjør at en ellers god kandidat rykker nedover i bunken. Røy og fedme (presiserer igjen at det er snakk om fedme og ikke overvekt) er to av de. 

Det er en bedrift jeg aldri hadde villet jobbe på. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Det er en bedrift jeg aldri hadde villet jobbe på. 

Da lar du bare vær å søke. 😊 Jeg liker å jobbe i en aktiv bedrift. Vi har treningsrom, får to timer fri i uka til trening. Vi har gratis massasje en gang i måneden. Treningsleir på Mallorca som teambuilding og sykefravær er under 1%. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Harry? Ja aboslutt

😆 GÅR ikke faktisk. Du får meg ikke til å tro at et utdannet menneske ikke KLARER å slutte med en stygg uvane, samme hvor avhengig man er. Du VIL ikke.

Anonymkode: 1af41...f11

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

😆 GÅR ikke faktisk. Du får meg ikke til å tro at et utdannet menneske ikke KLARER å slutte med en stygg uvane, samme hvor avhengig man er. Du VIL ikke.

Som jeg sa... 

Skrevet

Så mange slemme mennesker det er her, og for noen fordommer dere har.

Kjenner noen som røyker ja, de har røyket siden de var tenåringer og er godt voksne mennesker. Og de er ikke trygda, avhengig av Pepsi, nesespray eller lignende. En av de har høy utdannelse, og en veldig bra jobb og. 

Anonymkode: 825f5...717

Skrevet

Jeg er IKKE avhengig av verken rødvin, Pepsi Max eller nesespray!! Men jeg er avhengig av Marlboro! 😉 

Og, ja, Jeg VET at jeg kan slutte, og at jeg greier det hvis jeg absolutt VIL! Men jeg liker å røyke, og er ikke motivert til å slutte akkurat nå. Tror de aller, aller fleste som røyker er fullstendig klar over at det ikke er sunt!!! Men det er da jammen mange andre ting folk gjør som ikke er bra for helsa/økonomien også!!! 

Anonymkode: d31a6...2d6

Skrevet
Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Jeg (nå snakker jeg ikke om mine venner med høyere utdannelse) VIL ikke slutte nå, nei. Fordi jeg er på et elendig sted i livet, sliter med angst flere ganger om dagen, sover dårlig om natta og har det generelt litt dritt akkurat nå. Derfor VIL jeg ikke slutte nå. Når den dagen kommer at jeg er mentalt på plass og kan våkne uten panikk, så skal jeg slutte å røyke. Tro du meg!

Skrevet

Ja, det er harry å røyke, snuse kommer rett etter synes jeg, men det er det ufattelig mange som gjør.

Veldig uøkonomisk også, røyke opp tusenvis av kroner i måneden...

Mammaen min røyker, og mannen hennes røyker. Mamma er sunn og frisk, mannen hennes har kols, men de klarer ikke slutte. De har gjort mange forsøk, særlig etter sykehusinnleggelser o.l hos mannen, men de holder bare ut en kort tid. Når man er i 70 årene og har røyket hele sitt voksne liv er vanen så inngrodd at det er vanskelig å slutte tror jeg. Men de røyker ikke inne lenger da, det gjorde de i "gamle dager". Nå har de innredet verandaen med overbygg så de kan sitte ute og røyke hele året.

Jeg er så gammel at jeg har to voksne barn, og eldste har en kamerat som røyker, og begge har mange venner som snuser.

Anonymkode: 5fc80...83e

Skrevet

Jeg røyker og jeg driter i hva dere her mener om det 🤣 

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Øye som ser. Det er ikke like usunt, og stinker ikke like ille. 

Det har vist seg å utgjøre større risiko. Er mange saker i media med mennesker som har fått lungeskader av dette etter svært få år. 

Anonymkode: 806a3...52f

Skrevet

Så mange ufyselige holdninger og verdier samlet på et sted. 

Nei, jeg røyker ikke. Sluttet for noen år siden. Det krever en voldsom innsats å stå i det, og behovet/ønsket/vanen ligger der, klar til og gjenopptas, ved ethvert svake øyeblikk. Innså i vår etter en en stressende periode jeg for første gang ikke tenkte på røyk som en utvei.

Om det bare var å slutte hadde vi ikke hatt luksusfelletilfeller, overvekt, angst osv - siden man tross alt bare må ta seg sammen og ville nok. Når man trenger det som minst er når hjernen overbeviser oss om at vi trenger det som mest. Det gjelder også økonomi - mange kjenner på kjøpetrang i perioder hvor økonomien kanskje ikke er så sterk, mens når økonomien er stabil kjenner vi ikke på samme behovet for vi har en helt annen indre ro. Eller mat - vi kontrollerer kroppen, ofte knyttet opp mot følelser, med mat. 

Og ja, jeg kjenner folk som røyker. Svært få unge. De fleste er over 30+, men antallet øker i takt med alder. Derimot kjenner jeg mange unge som snuser og vaper. Det er visst både kult og smakfullt. Håper egne barn ikke blir påvirket til å begynne den dagen det kunne bli aktuelt, og at vi her hjemme sluttet tidsnok til å unngå negativ påvirkning. 

Og slutt nå å harselere med folk som tar andre, og kanskje ikke så smarte, valg. Alle har ikke samme utgangspunkt eller samme psyke. 

Anonymkode: cac68...a52

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Øye som ser. Det er ikke like usunt, og stinker ikke like ille. 

Det stinker ikke like ille, det er sant.

Men hvor farlig det er vet man ikke så mye om enda. Man trekker det jo ned i lungene, og den dampen fra div oljer skal jo ikke være nedi der.

Datteren min gikk akkurat ut av 9.klasse og har to stykker i klassen som waper. De får jo ikke kjøpt olje lovlig i Norge, så de bestiller på nett, noe også mange voksne gjør. Helt ukritisk trekker de denne dampen ned i sine unge rosa lunger, det er klart det ikke er bra...

Foreløbige forskningsresulteter er ikke så gode, de har sett at flere har fått ødelagt lungene sine, selv om det ikke er like skadelig som nikotin.

Og det blir ansett som harry, også av de unge. Jeg har tre tenåringer og det blir ikke sett på som kult å wape altså. Det er vel rasistisk å si, men det er veldig mye østeuropeere som waper.

Anonymkode: 5fc80...83e

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Da lar du bare vær å søke. 😊 Jeg liker å jobbe i en aktiv bedrift. Vi har treningsrom, får to timer fri i uka til trening. Vi har gratis massasje en gang i måneden. Treningsleir på Mallorca som teambuilding og sykefravær er under 1%. 

Så hvis noen hos dere får en sykdom eller annen helsemessig årsak til overvekt (ikke latskap og fråtsing), vil vedkommende bli automatisk utestengt hos dere. For dere er jo treningsgjeng som trener hele tiden, også i arbeidstiden? 

Anonymkode: 93c95...ce4

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Så hvis noen hos dere får en sykdom eller annen helsemessig årsak til overvekt (ikke latskap og fråtsing), vil vedkommende bli automatisk utestengt hos dere. For dere er jo treningsgjeng som trener hele tiden, også i arbeidstiden? 

Anonymkode: 93c95...ce4

Jeg vet, kjempefint å jobbe på slike plasser🙄 Møkkabedrift. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Uintelligent og Stein Harry !!! Kan nesten garantere at de også drikker Pepsi Max og er avhengig av nesespray og rødvin

Anonymkode: 0b75c...8c4

Otrivinen min får du aldri!  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...