Gå til innhold

Hund for første gang.

Anbefalte innlegg

Vi vurderer å skaffe hund. Vi er en liten familie med to voksne og en gutt på 10 år. 

Mannen har vokst opp med gårdshund, men der oppdro de seg mye selv, så vi er ganske nybegynnere begge to.  

Vi trenger tips til hvilken rase som kan passe oss. Vi ønsker en hund som ikke er så stor og som tåler å være alene (etterhvert) ca kl 8-14. Den vil selvsagt få daglige turer i de mengder den trenger, men må også tåle å ha rolige timer mellom dem. 

Anonymkode: ee135...723

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144431273-hund-for-f%C3%B8rste-gang/
Del på andre sider

Fortsetter under...

De ti fineste rasene jeg vet om på mange måter er Hvit Gjeterhund og Samojed. De er så utrolig fine mot mennesker, og da særlig siste rase. Den er avlet opp blant mennesker i Sibir for å hjelpe til å holde varmen, så de lå med mennesker i sengene. Så menneskekjærligheten har de i seg. De er av de aller minst aggresive hundene, kanskje den som ikke fins aggresiv i hele tatt. Nå kan den være veldig sta og selvstendig da, men alt i alt en nydelig rase.

Hvit gjeterhund er større, men også med et nydelig gemytt. Litt vimsete til de blir voksne, og ikke av de mest oppmerksomme alltid, men lojale, snille og gode hunder! 

Husk at når dere får hunden, så la bare en i familien gi den mat osv. Alke hunder forholder seg så mye lettere til en leder, og det kan godt være sønnen deres når han er så stor, men da må han ta ansvaret 😊 en hund som har kun en leder å forholde seg til blir ofte mye tryggere. 

Anonymkode: 127aa...c3b

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

De ti fineste rasene jeg vet om på mange måter er Hvit Gjeterhund og Samojed. De er så utrolig fine mot mennesker, og da særlig siste rase. Den er avlet opp blant mennesker i Sibir for å hjelpe til å holde varmen, så de lå med mennesker i sengene. Så menneskekjærlighetetOn har de i seg. De er av de aller minst aggresive hundene, kanskje den som ikke fins aggresiv i hele tatt. Nå kan den være veldig sta og selvstendig da, men alt i alt en nydelig rase.

Hvit gjeterhund er større, men også med et nydelig gemytt. Litt vimsete til de blir voksne, og ikke av de mest oppmerksomme alltid, men lojale, snille og gode hunder! 

Husk at når dere får hunden, så la bare en i familien gi den mat osv. Alke hunder forholder seg så mye lettere til en leder, og det kan godt være sønnen deres når han er så stor, men da må han ta ansvaret 😊 en hund som har kun en leder å forholde seg til blir ofte mye tryggere. 

tO rasene..

Vil bare stemme mot Samojed. De bjeffer noe hinsides. Fine hunder, men vil aldri bo med en. 

Jeg stemmer for puddel.  Synes de er utrolig fine familiehunder. De er allsidige, lettrente, menneskekjære, de finnes i flere størrelser så du kan velge den størrelsen som passer deg. De røyter ikke og lukter veldig lite.

Ulempen er jo da at de trenger litt pelsstell, men det kan man også egentlig unngå ved å holde dem kortklipte, og da ser de også mindre ut som typisk puddel, hvis man ikke liker den stilen. 

Forøvrig mange utrolig bra videoer om valpetrening, valpehold, og hundehold generelt her: https://www.youtube.com/c/DogsThat/videos

Annonse

Pobie skrev (11 minutter siden):

Vil bare stemme mot Samojed. De bjeffer noe hinsides. Fine hunder, men vil aldri bo med en. 

Jeg stemmer for puddel.  Synes de er utrolig fine familiehunder. De er allsidige, lettrente, menneskekjære, de finnes i flere størrelser så du kan velge den størrelsen som passer deg. De røyter ikke og lukter veldig lite.

Ulempen er jo da at de trenger litt pelsstell, men det kan man også egentlig unngå ved å holde dem kortklipte, og da ser de også mindre ut som typisk puddel, hvis man ikke liker den stilen. 

Forøvrig mange utrolig bra videoer om valpetrening, valpehold, og hundehold generelt her: https://www.youtube.com/c/DogsThat/videos

Det er ikke min erfaring med Samojed 😊 ellers tenkte jeg også på Puddel faktisk! Også veldig fine hunder. 

Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

De ti fineste rasene jeg vet om på mange måter er Hvit Gjeterhund og Samojed. De er så utrolig fine mot mennesker, og da særlig siste rase. Den er avlet opp blant mennesker i Sibir for å hjelpe til å holde varmen, så de lå med mennesker i sengene. Så menneskekjærligheten har de i seg. De er av de aller minst aggresive hundene, kanskje den som ikke fins aggresiv i hele tatt. Nå kan den være veldig sta og selvstendig da, men alt i alt en nydelig rase.

La bare en gi mat? Dummeste jeg har hørt. Hva gjør man hvis lederen ikke er tilgjengelig da? Er hunder som får mat av alle, utrygge? 

Anonymkode: b0249...bb2

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

La bare en gi mat? Dummeste jeg har hørt. Hva gjør man hvis lederen ikke er tilgjengelig da? Er hunder som får mat av alle, utrygge? 

Nei de blir ikke nødvendigvis utrygge, men de blir tryggere med kun en som gir mat. Husk at de er flokkdyr, og lever best med en definert leder. 

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Nei de blir ikke nødvendigvis utrygge, men de blir tryggere med kun en som gir mat. Husk at de er flokkdyr, og lever best med en definert leder. 

Den gamle myten om hunder som hierarkiske flokkdyr som følger en leder er jo tilbakevist for lenger.

Anonymkode: bd534...b77

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Dette er veldig gammeldags og det er overhode ikke noe problem at andre mater hunden. Faktisk er det bedre hvis hele familien er involvert slik at hunden lærer å forholde seg til hele familien. 

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Vi vurderer å skaffe hund. Vi er en liten familie med to voksne og en gutt på 10 år. 

Mannen har vokst opp med gårdshund, men der oppdro de seg mye selv, så vi er ganske nybegynnere begge to.  

Vi trenger tips til hvilken rase som kan passe oss. Vi ønsker en hund som ikke er så stor og som tåler å være alene (etterhvert) ca kl 8-14. Den vil selvsagt få daglige turer i de mengder den trenger, men må også tåle å ha rolige timer mellom dem. 

Anonymkode: ee135...723

Det som er veldig viktig når du velger en hund første gang, er å ikke ha en som krever mer enn andre. Typiske gårdshunder og border collie krever mye stimuli, ikke bare vanlig tur. Alle hunder trenger stimuli uten om tur men noen er mer krevende enn andre. Dere må sette dere ned å lese om de forskjellige rasene først. 
vi har en chihahua gutt på 8 år og han går like lange turer som en større hund. 

Anonymkode: 2226e...2df

Anonym bruker skrev (55 minutter siden):

Ja de er flokkdyr men de blir ikke utrygge hvis det er flere enn en som leder. Vi har selv hund og hatt i flere år og alle i familien gir mat, kos, trening og tur. Alder fra 11 år og oppover. 
her er han mer knuttet til mannen da det er han som går mest turer men hvis han får vondt eller ikke er gode så er det kun meg han oppsøker og vil ikke være med mannen

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er tull det du skriver ang en person som kun kan gi mat. Og det er faktiskt veldig viktig at alle innvolvere seg i hunden, for hvis hunden blir knytta til kun 1 leder, og det skjer noe med deb lederen som feks dør, så vil ikke hunden klare seg så godt etterpå. 
jeg snakker av erfaring da en i familien er slik. Og hvis han reiser vekk feks over helga så går hunden i en depresjon. Måtte ta hunden til dyrelegen en gang pga dette da vi visste ikke hva som var gale med hunden

Pobie skrev (52 minutter siden):

Dette er veldig gammeldags og det er overhode ikke noe problem at andre mater hunden. Faktisk er det bedre hvis hele familien er involvert slik at hunden lærer å forholde seg til hele familien. 

Vi er nok uenige. Det får være, men jeg er overbevist i min sak. Alke skal selvfølgelig engasjere seg og være delaktig ellers, men det bør være den ene som har hovedansvaret. Det gjelder alle raser, og noen mer enn andre da. Med shæfere kan det fks bli katastrofalt uten en tydelig leder. 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er tull det du skriver ang en person som kun kan gi mat. Og det er faktiskt veldig viktig at alle innvolvere seg i hunden, for hvis hunden blir knytta til kun 1 leder, og det skjer noe med deb lederen som feks dør, så vil ikke hunden klare seg så godt etterpå. 
jeg snakker av erfaring da en i familien er slik. Og hvis han reiser vekk feks over helga så går hunden i en depresjon. Måtte ta hunden til dyrelegen en gang pga dette da vi visste ikke hva som var gale med hunden

Jeg sier ikke at ikke alle skal involvere seg.

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg sier ikke at ikke alle skal involvere seg.

Nei du sier ang det med maten, men en hund skal lære seg at maten kommer fra hjemmet og ikke bare fra 1 person. For hvis hunden tar noe den ikke skal ha så skal alle ha muligheten å ta det vekk fra hunden uten at hunden skal bite deg for du ikke pleier å gi hunden mat.

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Nei du sier ang det med maten, men en hund skal lære seg at maten kommer fra hjemmet og ikke bare fra 1 person. For hvis hunden tar noe den ikke skal ha så skal alle ha muligheten å ta det vekk fra hunden uten at hunden skal bite deg for du ikke pleier å gi hunden mat.

Selvfølgelig skal ikke hunden bli aggresiv om noen tar maten. Jeg har respekt for ny kunnskap og forskning sånn at jeg ikke må tviholde på det som "alltid har fungert", men ettersom jeg har hatt endel hunder, fra Papillon til Shæfere, så har jeg erfart at en tydelig leder er best. Hunden skal lyde alle og være en av oss, men i en krisesituasjon for eksempel, så kan den ene som sørger for å gi mat, være uunnværlig. 

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Selvfølgelig skal ikke hunden bli aggresiv om noen tar maten. Jeg har respekt for ny kunnskap og forskning sånn at jeg ikke må tviholde på det som "alltid har fungert", men ettersom jeg har hatt endel hunder, fra Papillon til Shæfere, så har jeg erfart at en tydelig leder er best. Hunden skal lyde alle og være en av oss, men i en krisesituasjon for eksempel, så kan den ene som sørger for å gi mat, være uunnværlig. 

For å si det slik så har jeg aldri hørt om denne leder måten du beskriver før og det står heller ikke om dette noen plass. 
En hund eller ett dyr generelt vil alltid finne sin favoritt i familien som den ser på som lederen men det har ingenting med maten å gjør. Det har mye med kjemien og innsatsen fra personen å gjøre. Å være en tydlig leder er noe helt annet enn at kun den personen skal gi mat, da er du og med å ned rangere resten av familien og det er iallefall ikke bra. 
Men hva du har gjort eller gjør må du nesten kjenne på selv, men det å annbefale dette videre er ikke lurt. 
Jeg er selv oppvokst med hund og andre dyr fra stor til liten.. og ingen hunder er like. 

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Vi er nok uenige. Det får være, men jeg er overbevist i min sak. Alke skal selvfølgelig engasjere seg og være delaktig ellers, men det bør være den ene som har hovedansvaret. Det gjelder alle raser, og noen mer enn andre da. Med shæfere kan det fks bli katastrofalt uten en tydelig leder. 

Spør en dyrlege.

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Man trenger da ikke være så bastant på dette, i de fleste familien er det gjerne en hunden anser som flokkleder helt uten å gjøre så mye for det.

Vi har hund, og hunden anser meg som lederen av flokken. Det er jeg som har definitivt mest med hunden å gjøre, jeg som går mest tur, jeg som steller pels og klipper klør, jeg som følger til dyrlege, jeg er rett og slett den personen i familien som tar mest ansvar. Men hunden får mat av alle, leker med alle, lærer triks av ungene osv. Hunden er spesielt glad i husets 15-åring, og viser det tydelig. Men den er på ingen måte forvirret eller dropper å høre etter for det altså.

Det er helt naturlig for en hund å være del av en familie, og i en familie trener ikke en person alltid gi mat osv. Hunden klarer seg helt fint om jeg er borte et par dager, den blir ikke "på styr" fordi lederen er borte, og det ønsker jeg ikke heller.

Anonymkode: 8b333...941

Hi

Se på selskapshunder, og tenk på pelsstell når dere velger.

Det er mange kule jakthunder o.l., men de krever mye mer. Svogeren min kjøpte en boarder collie, for han synes de er så flotte utseendemessig og selv om han visste at de trenger en del mosjon var han overhodet ikke forberedt på hvor mye. Mens en selskapshund kan sove mange timer i døgnet og være mer enn fornøyd med en to-tre turer om dagen er hans hund våken og klar for "jobb" nærmest 10-12 timer i døgnet ;)

En nabo her kjøpte en strihåret dachs, og elsker den høyt. Men det er så mye instinkter i den, hun kan ikke åpne ytterdøren engang får den forsvinner som en strek og skal "ut på jakt".

Så om dere skal ha deres første hund og ikke er særlig drevne så ikke velg en hund med altfor sterke instinkter og drifter, velg en selskapshund som mye lettere føyer seg etter familien deres.

Google etter rasevelger, det ligger flere på nett hvor dere kan legge inn ønsker for alt fra aktivitet til pelsstell og se hva slags forslag som kommer opp. Google og les om alle forslagene dere får og ta det derfra. Det kan være lurt å oppsøke hundeklubber, utstillinger, oppdrettere osv og snakke med folk som har rasen fra før. Det er positive og negative sider ved de fleste raser, så det er viktig å ta et godt gjennomtenkt valg etter å ha fått all infoen dere trenger.

Anonymkode: 8b333...941

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...