Gå til innhold

Er et finansieringsbevis bindende for banken?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg skal kjøpe bolig og har fått innvilget en sum. Jeg holder på å kjøpe bolig privat (av slektning) og vi er blitt enig om en sum som er lavere enn summen jeg har fått finansieringsbevis på.

Det jeg lurer på er om jeg kan ta opp resterende sum (som ikke blir brukt på bolig)  på billån? Trenger sårt ny bil. Jeg har fått finansieringsbevis gjennom husbanken, så billån blir fra annen bank. Synes ikke husbanken ga meg et skikkelig svar her, så lurer evt på hvordan jeg kan gå frem? 

Hi

Anonymkode: 2f27a...2aa

Uten at jeg vet sikkert noe om dette, kan jeg ikke tenke meg at du også kan kjøpe en bil uten videre uten deres godkjenning. Finansieringsbeviset er ment til boligkjøp. Boliglån har for det første lavere rente enn billån. En bolig er dessuten en investering som ofte stiger i verdi. Slik har banken egenkapital/forsikring i boligen. En bil derimot faller fort i verdi.

Anonymkode: a8d9c...16f

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg skal kjøpe bolig og har fått innvilget en sum. Jeg holder på å kjøpe bolig privat (av slektning) og vi er blitt enig om en sum som er lavere enn summen jeg har fått finansieringsbevis på.

Det jeg lurer på er om jeg kan ta opp resterende sum (som ikke blir brukt på bolig)  på billån? Trenger sårt ny bil. Jeg har fått finansieringsbevis gjennom husbanken, så billån blir fra annen bank. Synes ikke husbanken ga meg et skikkelig svar her, så lurer evt på hvordan jeg kan gå frem? 

Hi

Haha, nei. 

Anonymkode: d5f7a...c1b

Det heter svindelforsøk

Og du har ikke fått et lån. Du har fått dokumentasjon på hvor mye du vil kunne få i lån når du søker, men beløpet du får vil aldri være mer enn det boligen koster. Banken overfører lån til megler  

Annonse

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Det heter svindelforsøk

Og du har ikke fått et lån. Du har fått dokumentasjon på hvor mye du vil kunne få i lån når du søker, men beløpet du får vil aldri være mer enn det boligen koster. Banken overfører lån til megler  

Her er det ikke snakk om å bruke resterende lån til bil, men ta opp et billån i tillegg.

Hi

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hi

Boliglån kan ikke brukes til billån, så regne med resterende sum som skal kunne bevilges for billån blir feil. Det er annet rentenivå og løpetid på billån. Er det slingringsmonn på 500-700 000, så tipper jeg du kan få billån på 200-300 000 f eks 

Anonymkode: 413e3...47f

Ja, så lenge forutsetningene er de samme som da du søkte om finansieringsbeviset. F eks om du bytter jobb og får en endret inntekt, er det ditt ansvar å opplyse om dette. 

Vi kjøpte nettopp en bolig med bakgrunn i ett finansieringsbevis for en høyere sum enn hva boligen kostet. Her beholdes egenkapital slik den står på finansieringsbeviset og lånet reduserer tilsvarende. Vi valgte å ta opp noe høyere lån, lavere egenkapital grunnet en fremtidig utskifting av vann og avløp, slik at egenkapital ble noe lavere. Men den prosessen må du ta med banken. Bør jo ikke være noe problem så lenge krav til egenkapital og inntekt er ivaretatt. 

Anonymkode: 343b1...06b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...