Anonym bruker Skrevet 22. juni 2022 #1 Skrevet 22. juni 2022 Hvordan gjør dere dette med sykt barn dager når den ene er hjemmeværende? Jeg jobber på en arbeidsplass med høyt fravær og mye stress for oss som er på jobb på grunn av dette. Et par av de jeg jobber med makser alltid syt barn dagene selv om de har fedre som av ulike grunner er hjemme. Hun ene som er "verst" har utvidet sykt barn dagger og er utrolig mye vekke...far er hjemme arbeidsledig, og han er mye på treningstudio, mekker bil, fikser terrasse og slike ting som hun snakker mye om. Så han virker å være fullt oppegående. Men likevel tar hun alle sykt barn dager og gjerne 4-5 i strekk....utrolig frustrerende for oss andre som da må jobbe ekstra mye. Hun er helt tonedøv for at far kanskje kan ta en dag i ny og ne, for dette er hennes rett. Løser dere andre dette slik? Jeg vet hun har krav på det altså, og jeg tar min del av sykt barn dager jeg også...men hos oss deler vi på det slik at det blir likt. Det er i ferd med å bli en skikkelig negativ ting på jobb dette.... Anonymkode: 39628...c88
Sommerkroppen 2029 Skrevet 22. juni 2022 #2 Skrevet 22. juni 2022 Du kommer nok ingen vei her, for hun har jo krav på disse dagene. Det må jo være en grunn for at hun får utvidet disse sykedagene. Det får man jo ikke uten videre. Vil tro det er en årsak dere ikke vet om og som hun ikke vil fortelle.
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2022 #3 Skrevet 22. juni 2022 Sommerkroppen 2029 skrev (1 minutt siden): Du kommer nok ingen vei her, for hun har jo krav på disse dagene. Det må jo være en grunn for at hun får utvidet disse sykedagene. Det får man jo ikke uten videre. Vil tro det er en årsak dere ikke vet om og som hun ikke vil fortelle. Utvidet grunnet sykdom på et av barna..ikke på far 😉 Anonymkode: 39628...c88
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2022 #4 Skrevet 22. juni 2022 Jeg mener det står noe om nødvendighet i lovverket, men jeg tviler på at du kommer noen vei. Det er enkelt å skylde på personlige forhold og så lenge de holder seg innenfor de dagene som står på papiret er det i praksis lite å gjøre, annet enn å se etter andre muligheter til å bli kvitt vedkommende. Anonymkode: 3e0f5...608
Sommerkroppen 2029 Skrevet 22. juni 2022 #5 Skrevet 22. juni 2022 (endret) Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Utvidet grunnet sykdom på et av barna..ikke på far 😉 Anonymkode: 39628...c88 Nei men det kan fortsatt være en grunn for at far ikke kan ta dette. Selv om fyren er oppegående til å gjøre som han vil, så kan han være "brukelig" som sykepasser for barna hvis du skjønner. Vi har også et slikt tilfelle her jeg jobber. Der er mor hjemmeværende og far er den som stadig må ta sykt barn dager. Jeg regner med at mor ikke er i stand til å utføre den jobben, derfor må min kollega trø til. Det er mange som reagerer på det her hvor jeg også jobber, og det er helt forståelig. Men jeg tenker han har sine grunner for å velge å gjøre det slik. Endret 22. juni 2022 av Sommerkroppen 2029
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2022 #6 Skrevet 22. juni 2022 Så lenge hun bruker av de dagene hun har fått innvilget så er det lite du får gjort med det, så jeg anbefaler å prøve å ikke irriterere deg. Jeg har selv et barn med diagnoser og utvidet omsorgsdager og kan uten å gå i detaljer si at vi i blant må ta valg som sikkert virker litt rare for andre. Husk på at når man har utvidet omsorgsdager så kan det være at man er borte for andre ting enn oppkast og hoste. Det kan være situasjoner og vansker eller en utredning som krever at begge foreldre er med, eller det kan være utredning/behandling hvor det fungerer best med mor eller best med far. Vi har i blant situasjoner som gjør at vi må være to, en til å ta seg av den med diagnoser og en til å skjerme det andre barnet og vi fordeler derfor disse dagene slik det passer familien best uavhengig av hvor logisk det virker for andre. Anonymkode: 4cff4...f6c
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2022 #7 Skrevet 22. juni 2022 Dette er jo en sak for sjefen deres. Ikke deg. Anonymkode: 62cbf...97a
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2022 #8 Skrevet 22. juni 2022 Hvis far er syk, kan mor få hans dager i tillegg. Anonymkode: bc522...a48
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2022 #9 Skrevet 22. juni 2022 nei, hun kan faktisk ikke ta syke-barn dager dersom far er hjemme og kan passe barnet. Dersom han er for syk til å ta seg av barnet eller ikke kan ta seg av barnet pga omsorgs for andre barn, kan hun derimot selvfølgelig benytte seg av "syke-barn". https://www.nav.no/omsorgspenger#nar-kan-du-bruke-av-omsorgsdagene Den andre omsorgspersonen ikke kan ha tilsyn med barnet på grunn av omsorgen for andre barn. Dette gjelder selv om den andre omsorgspersonen mottar foreldrepenger. Anonymkode: 55527...ab8
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2022 #10 Skrevet 22. juni 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Hvis far er syk, kan mor få hans dager i tillegg. Anonymkode: bc522...a48 Han er ikke syk - han er uten jobb. Anonymkode: 39628...c88
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2022 #11 Skrevet 22. juni 2022 Har opplevd at både mor og far har tatt sykt barn dager (jobber på samme sted). Tenker det er merkelig. Samtidig er det arbeidsgiver som eventuelt må ta opp slike ting. Kan være grunner vi andre ikke vet om. Anonymkode: 6419c...d09
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2022 #12 Skrevet 22. juni 2022 Her i huset er den ene hjemmeværende pga. varig skader og døvhet. Når det er spysyke så er den i arbeid hjemme med sykt barn da den døve hører jo ikke at den lille ungen i sprinkelsenga brekker seg før spyet kommer. All annen sykdom og skade som barnet måtte være hjemme for tar den døve hjemmeværende seg av. Anonymkode: e3a66...c12
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2022 #13 Skrevet 22. juni 2022 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Det kan være situasjoner og vansker eller en utredning som krever at begge foreldre er med, eller det kan være utredning/behandling hvor det fungerer best med mor eller best med far. Vi har i blant situasjoner som gjør at vi må være to, en til å ta seg av den med diagnoser og en til å skjerme det andre barnet og vi fordeler derfor disse dagene slik det passer familien best uavhengig av hvor logisk det virker for andre. Anonymkode: 4cff4...f6c Dette kjenner jeg meg igjen i. Anonymkode: 62cbf...97a
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2022 #14 Skrevet 22. juni 2022 Jeg er i denne situasjonen og har tatt ut sykt-barn dager noen ganger. Dette er når mannen har hatt en annen avtale som ikke kan flyttes eller har vært bortreist, og også en gang da både han og barnet var syke (omgangssyke). Min sjef har ikke sagt noe og jeg tenker det bør være ok så lenge det ikke blir mye. Anonymkode: ada17...e46
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå