Anonym bruker Skrevet 21. juni 2022 #26 Skrevet 21. juni 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Godt spørsmål. Jeg tenker jo sånn mer typiske ting. Jeg vet ikke om jeg selv er en god menneskekjenner, men det tror jeg ikke at jeg er. Venninnen min ser så lett på folk om de er forknytte, om de er selvsikre og ikke later som. Hvem som lett lyver og hvem som er ærlige. Hun jobber på et utested, og har også jobbet i butikk. Jeg ser ikke det hun lett antar. Og har rett i veldig ofte. Anonymkode: 15578...c23 Du snur det på hodet. Man blir ikke en menneskekjenner av å jobbe i bar og butikk. Det er mye mer knyttet til person enn yrke (selv om som jeg skrev tidligere at menneskekjennere gjerne søker seg til enkelte yrker). Jobber man med mennesker og har anlegget kan man nok bli en bedre menneskekjenner ved å få oppdatert erfaringene sine, men man blir ikke en menneskekjenner bare fordi man treffer mange mennesker. Da blir man mer som en statistikker og baserer seg på fordommer/forkunnskaper. Man plassere mennesker i båser og antar deretter noe om dem. F.eks. kan man anta at mann 30 med mye bling vil spandere champange på kjæresten på 20 og alle hennes venninner og at jente 18 år som har bleket håret slik at det nesten faller av, er på bar på en torsdag og blåser bobler med tyggegummi har droppet ut av skolen. Når man ikke baserer seg på dypere forståelse vil man kunne bomme på alle som ikke følger båsene man baserer seg på. Menneskekjennere leser den enkeltes signaler og forholder seg mer til intuisjon og perspektiv enn å styre etter kjennetegn ved gruppen. Anonymkode: f72f9...e25
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2022 #27 Skrevet 21. juni 2022 Lærere og psykologer Anonymkode: adda3...4ec
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2022 #28 Skrevet 21. juni 2022 Ikke BV hvertfall! Lærere var ikke dumt tips,de tror jeg også kan være gode menneskekjenner. Anonymkode: 5bdb4...95d
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2022 #29 Skrevet 21. juni 2022 De fleste med serviceyrker. Frisører spesielt kanskje. Mange føler det intimt med frisør, og får et fortrolig forhold til dem. Anonymkode: ed1fe...6fa
prekæs Skrevet 21. juni 2022 #30 Skrevet 21. juni 2022 Det tror jeg ikke er yrkesavhengig, men heller en konsekvens av å vært borti det før.
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2022 #31 Skrevet 21. juni 2022 Anonym bruker skrev (53 minutter siden): Du snur det på hodet. Man blir ikke en menneskekjenner av å jobbe i bar og butikk. Det er mye mer knyttet til person enn yrke (selv om som jeg skrev tidligere at menneskekjennere gjerne søker seg til enkelte yrker). Jobber man med mennesker og har anlegget kan man nok bli en bedre menneskekjenner ved å få oppdatert erfaringene sine, men man blir ikke en menneskekjenner bare fordi man treffer mange mennesker. Da blir man mer som en statistikker og baserer seg på fordommer/forkunnskaper. Man plassere mennesker i båser og antar deretter noe om dem. F.eks. kan man anta at mann 30 med mye bling vil spandere champange på kjæresten på 20 og alle hennes venninner og at jente 18 år som har bleket håret slik at det nesten faller av, er på bar på en torsdag og blåser bobler med tyggegummi har droppet ut av skolen. Når man ikke baserer seg på dypere forståelse vil man kunne bomme på alle som ikke følger båsene man baserer seg på. Menneskekjennere leser den enkeltes signaler og forholder seg mer til intuisjon og perspektiv enn å styre etter kjennetegn ved gruppen. Anonymkode: f72f9...e25 Interessant innlegg. Anonymkode: 15578...c23
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2022 #32 Skrevet 21. juni 2022 Anonym bruker skrev (33 minutter siden): Ikke BV hvertfall! Lærere var ikke dumt tips,de tror jeg også kan være gode menneskekjenner. Anonymkode: 5bdb4...95d Jeg tenker mer og mer lærere selv. De har både opphav og produkt å forholde seg til. Det må si noe. Anonymkode: 15578...c23
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2022 #33 Skrevet 21. juni 2022 Anonym bruker skrev (4 timer siden): I hvilke yrker blir du best kjent med mennesker på godt og vondt? Drosjesjåfører, bartendere eller de som jobber i butikker? Se bort fra psykologer da, for de er jo behandlere, akkurat som annet helsepersonell. Er det kanskje advokater? Anonymkode: 15578...c23 Ingen av disse. Jeg tror lærere og barnehagelærere. Anonymkode: 4a40a...7ed
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå