Anonym bruker Skrevet 21. juni 2022 #1 Skrevet 21. juni 2022 I hvilke yrker blir du best kjent med mennesker på godt og vondt? Drosjesjåfører, bartendere eller de som jobber i butikker? Se bort fra psykologer da, for de er jo behandlere, akkurat som annet helsepersonell. Er det kanskje advokater? Anonymkode: 15578...c23
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2022 #2 Skrevet 21. juni 2022 Drosje og butikk? Er du komplett idiot? Anonymkode: b78e5...ddd
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2022 #3 Skrevet 21. juni 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Drosje og butikk? Er du komplett idiot? Anonymkode: b78e5...ddd Ja drosjesjåfører overhører jo veldig mye. Dessuten snakker folk gjerne med dem, iallefall i fylla. Butikkansatte ser jo hva folk handler og det sier jo ganske mye om folk. Anonymkode: 15578...c23
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2022 #4 Skrevet 21. juni 2022 Renholdere. Jeg tror de både hører og ser en del. Anonymkode: fffd1...2c4
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2022 #5 Skrevet 21. juni 2022 Det kommer an på person, ikke yrke. Anonymkode: 1e020...dea
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2022 #6 Skrevet 21. juni 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Ja drosjesjåfører overhører jo veldig mye. Dessuten snakker folk gjerne med dem, iallefall i fylla. Butikkansatte ser jo hva folk handler og det sier jo ganske mye om folk. Anonymkode: 15578...c23 Det hjelper ikke å ha et yrke der du har de beste forurensingene for å bli en god menneskekjenner, dersom du ikke innehar intelligens, kunnskap og menneskelig forståelse som gjør deg i stand til å fortolke det du ser og hører riktig Anonymkode: be805...bf2
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2022 #7 Skrevet 21. juni 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Det kommer an på person, ikke yrke. Anonymkode: 1e020...dea Men altså. Noen jobber jo i yrker hvor de ser og hører mer av mennesker, det er jo ikke å nekte for, tross alt. Anonymkode: 15578...c23
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2022 #8 Skrevet 21. juni 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Det hjelper ikke å ha et yrke der du har de beste forurensingene for å bli en god menneskekjenner, dersom du ikke innehar intelligens, kunnskap og menneskelig forståelse som gjør deg i stand til å fortolke det du ser og hører riktig Anonymkode: be805...bf2 Forutsetningene, skulle det stå Anonymkode: be805...bf2
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2022 #9 Skrevet 21. juni 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Forutsetningene, skulle det stå Anonymkode: be805...bf2 Må man ha så mye intelligens for å være menneskekjenner? Anonymkode: 15578...c23
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2022 #10 Skrevet 21. juni 2022 Anonym bruker skrev (28 minutter siden): Men altså. Noen jobber jo i yrker hvor de ser og hører mer av mennesker, det er jo ikke å nekte for, tross alt. Anonymkode: 15578...c23 Likevel hjelper det lite å se og høre mer av mennesker om man ikke har evne til refleksjon, forstår dypere samhandling mellom mennesker, er interessert i andre og har empatiske evner selv. Anonymkode: 1e020...dea
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2022 #12 Skrevet 21. juni 2022 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Likevel hjelper det lite å se og høre mer av mennesker om man ikke har evne til refleksjon, forstår dypere samhandling mellom mennesker, er interessert i andre og har empatiske evner selv. Anonymkode: 1e020...dea Du gjør ting altfor komplisert!! Anonymkode: 15578...c23
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2022 #13 Skrevet 21. juni 2022 Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Må man ha så mye intelligens for å være menneskekjenner? Anonymkode: 15578...c23 Ja, det vil jeg mene. Skråsikkerhet, unyanserthet og manglende anerkjennelse av egen potensielle feilbarlighet korrelerer med lavere intelligens. Men det er samtidig fullt mulig å være svært intelligent og være en dårlig menneskekjenner. Da har du i tilfelle intelligensen, men mangler noe av det andre som også er vesentlig. Anonymkode: be805...bf2
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2022 #14 Skrevet 21. juni 2022 Lærere i barnehage og skole. Anonymkode: 9c70c...592
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2022 #15 Skrevet 21. juni 2022 Det må være yrker hvor en del av jobben er å snakke med mange mennesker, å se mange mennesker såpass ofte og/ eller lenge at du får en dialog. Drosjesjåfører og bartendere kommer innunder denne gruppen. Det gjør også de som jobber på sykehjem, lærere++ Samtidig, i en del av disse yrkene er det en del folk som overhodet ikke passer inn i jobben, nettopp pga. manglende evne til å forstå andre mennesker. Anonymkode: 27b60...a7f
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2022 #16 Skrevet 21. juni 2022 Man blir ikke menneskekjenner av å ha hørt mye snakk eller ha omgang med mange mennesker. En statistiker, som en her nevnte, vet gjerne mer om sjansene for at mann 40 med 1 mill i inntekt kjører Tesla og på den måten kan forutsi en del om mennesker, men heller ikke det gjør en til en menneskekjenner. En menneskekjenner er en som er god på kroppsspråk, skjult kommunikasjon, intuisjon. En som kan forstå behov og ønsker uten å få det fortalt. En menneskekjenner må være god på empati og det å se verden fra andre ståsteder enn sitt eget. Det er ikke yrke som tilsier om man er menneskekjenner, men de som er gode menneskekjennere søker seg gjerne til yrker som har med mennesker og myke verdier; som psykologer, sosionomer, prester, ansatte i gravferdbyrå, lærere osv. Men selv om man jobber som dette kan man være dårlige menneskekjennere. Noen vil da slutte, mens andre fortsetter likevel. Er man f.eks. ansatt i et gravferdbyrå uten å være god på mennesker kan nok jobben oppleves som stressende og uforutsigbar. Anonymkode: f72f9...e25
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2022 #17 Skrevet 21. juni 2022 Anonym bruker skrev (23 minutter siden): Du gjør ting altfor komplisert!! Anonymkode: 15578...c23 Nei, det er heller du som overforenkler. Antar du bare ville ha en "se og hør"-tråd, ikke en seriøs tråd, siden du ikke vil reflektere rundt temaet og ikke vil at andre skal reflektere. Anonymkode: 1e020...dea
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2022 #18 Skrevet 21. juni 2022 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Ja, det vil jeg mene. Skråsikkerhet, unyanserthet og manglende anerkjennelse av egen potensielle feilbarlighet korrelerer med lavere intelligens. Men det er samtidig fullt mulig å være svært intelligent og være en dårlig menneskekjenner. Da har du i tilfelle intelligensen, men mangler noe av det andre som også er vesentlig. Anonymkode: be805...bf2 Så...intelligens er altså ikke en nødvendighet for å være en god menneskekjenner? Anonymkode: 15578...c23
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2022 #19 Skrevet 21. juni 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Man blir ikke menneskekjenner av å ha hørt mye snakk eller ha omgang med mange mennesker. En statistiker, som en her nevnte, vet gjerne mer om sjansene for at mann 40 med 1 mill i inntekt kjører Tesla og på den måten kan forutsi en del om mennesker, men heller ikke det gjør en til en menneskekjenner. En menneskekjenner er en som er god på kroppsspråk, skjult kommunikasjon, intuisjon. En som kan forstå behov og ønsker uten å få det fortalt. En menneskekjenner må være god på empati og det å se verden fra andre ståsteder enn sitt eget. Det er ikke yrke som tilsier om man er menneskekjenner, men de som er gode menneskekjennere søker seg gjerne til yrker som har med mennesker og myke verdier; som psykologer, sosionomer, prester, ansatte i gravferdbyrå, lærere osv. Men selv om man jobber som dette kan man være dårlige menneskekjennere. Noen vil da slutte, mens andre fortsetter likevel. Er man f.eks. ansatt i et gravferdbyrå uten å være god på mennesker kan nok jobben oppleves som stressende og uforutsigbar. Anonymkode: f72f9...e25 Du drar der litt langt. Jeg ser hva du mener, men jeg tenker ikke eksperter her 🙂 bare helt alminnelige gode menneskekjennere. Anonymkode: 15578...c23
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2022 #20 Skrevet 21. juni 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Nei, det er heller du som overforenkler. Antar du bare ville ha en "se og hør"-tråd, ikke en seriøs tråd, siden du ikke vil reflektere rundt temaet og ikke vil at andre skal reflektere. Anonymkode: 1e020...dea Slutt å ilegge meg motiv ihvertfall 🙂 å være forutinntatt er i hvertfall ikke å være en god menneskekjenner. Nei, jeg er jo faktisk interessert i hva folk tenker. Jeg lager da ikke tråder for meg selv!! Anonymkode: 15578...c23
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2022 #21 Skrevet 21. juni 2022 Jeg har i hvert fall utviklet meg mye på området etter at jeg begynte å jobbe som lærer. Anonymkode: 95658...e9c
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2022 #22 Skrevet 21. juni 2022 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Slutt å ilegge meg motiv ihvertfall 🙂 å være forutinntatt er i hvertfall ikke å være en god menneskekjenner. Nei, jeg er jo faktisk interessert i hva folk tenker. Jeg lager da ikke tråder for meg selv!! Anonymkode: 15578...c23 Du vil jo ikke diskutere, du avfeier de aller fleste som svarer. Da viser du ikke innsikt eller ønske om å diskutere - da viser du kun ønske om å overforenkle og høre noe du liker. Jeg er ikke forutinntatt, jeg tar utgangspunkt i dine svar i tråden. Det er du som velger hvordan du skriver og svarer i tråden. Måten du velger å kommunisere på gir et inntrykk, og inntrykket du gir er at du ønsker å avfeie alle saklige og reflekterte innlegg, og heller ha overforenklede svar som du finner underholdende. Anonymkode: 1e020...dea
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2022 #23 Skrevet 21. juni 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): I hvilke yrker blir du best kjent med mennesker på godt og vondt? Drosjesjåfører, bartendere eller de som jobber i butikker? Se bort fra psykologer da, for de er jo behandlere, akkurat som annet helsepersonell. Er det kanskje advokater? Anonymkode: 15578...c23 Hva mener du med menneskekjenner, da? En som møter mange og hører mye, har erfaring med at verden er fylt av alle slags ulike typer og skjebner. Men det betyr ikke at vedkommende har analytiske evner, empati og evnen til å forstå noens karakter. For å være en god menneskekjenner må man kunne tenke abstrakt, ha god forestillingsevne, se ting fra flere sider og gjenkjenne hva som skjuler seg bak fasaden. Tenker jeg. Anonymkode: e9e41...636
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2022 #24 Skrevet 21. juni 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Du vil jo ikke diskutere, du avfeier de aller fleste som svarer. Da viser du ikke innsikt eller ønske om å diskutere - da viser du kun ønske om å overforenkle og høre noe du liker. Jeg er ikke forutinntatt, jeg tar utgangspunkt i dine svar i tråden. Det er du som velger hvordan du skriver og svarer i tråden. Måten du velger å kommunisere på gir et inntrykk, og inntrykket du gir er at du ønsker å avfeie alle saklige og reflekterte innlegg, og heller ha overforenklede svar som du finner underholdende. Anonymkode: 1e020...dea Herregud, slutt. Anonymkode: 15578...c23
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2022 #25 Skrevet 21. juni 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Hva mener du med menneskekjenner, da? En som møter mange og hører mye, har erfaring med at verden er fylt av alle slags ulike typer og skjebner. Men det betyr ikke at vedkommende har analytiske evner, empati og evnen til å forstå noens karakter. For å være en god menneskekjenner må man kunne tenke abstrakt, ha god forestillingsevne, se ting fra flere sider og gjenkjenne hva som skjuler seg bak fasaden. Tenker jeg. Anonymkode: e9e41...636 Godt spørsmål. Jeg tenker jo sånn mer typiske ting. Jeg vet ikke om jeg selv er en god menneskekjenner, men det tror jeg ikke at jeg er. Venninnen min ser så lett på folk om de er forknytte, om de er selvsikre og ikke later som. Hvem som lett lyver og hvem som er ærlige. Hun jobber på et utested, og har også jobbet i butikk. Jeg ser ikke det hun lett antar. Og har rett i veldig ofte. Anonymkode: 15578...c23
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå