Gå til innhold

Fastrente, betale ned ekstra

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som kan dette?

Jeg har fastrente. Jeg har per i dag 2 mill i lån, men pga dagens rente er høyere enn min fastrente står det at jeg har 1.8 mill igjen å betale. 

Men nedbetalingsplanen viser likevel 2 mill. Er det sånn at hvis jeg følger nedbetalingsplanen vil jeg betale for mye i renter? Vil denne endre seg underveis? 

Eller er det kun dersom jeg innvilger lånet at jeg kan tjene på det? 

Håper noen forstår, har for lite kunnskap til å spørre på en forståelig måte 😵💫

Anonymkode: 4ed3f...210

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil tro lånebeløpet er 1,8 mill, men med renter blir det til sammen 2 mill å betale?

Anonymkode: 0890e...275

Skrevet

Med fastrente kan du ikke betale inn ekstra, det er brudd på kontrakten. Om du skal betale ekstra må du vente til tiden med fastrente er over. 

Anonymkode: 360ec...eab

Skrevet
Anonym bruker skrev (48 minutter siden):

Jeg vil tro lånebeløpet er 1,8 mill, men med renter blir det til sammen 2 mill å betale?

Nei.... 😵

Skjønner at jeg forklarer dårlig, for all del, men jeg vet da hva jeg har i lån. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (48 minutter siden):

Med fastrente kan du ikke betale inn ekstra, det er brudd på kontrakten. Om du skal betale ekstra må du vente til tiden med fastrente er over. 

Og nei... det er noe som heter overkurs og underkurs, men jeg skjønner det ikke. Fint om noen som kan dette svarer og dere andre gir dere nå. 

Kan heller ringe banken i morgen, skjønner at jeg må ha dette forklart og at min forklaring her inne ikke var forståelig. 

Skrevet

Dersom fastrenten du betaler er lavere enn det banken tilbyr som fastrente til nye kunder, kan banken tjene penger på at du betaler inn ekstra. Denne gevinsten kan du få utbetalt. Banken kaller dette for underkurs, og det kan komme som fratrekk i restgjelden din.

Skrevet

Så siden min fastrente er en del lavere enn banken min tilbyr nye kunder så har jeg til tross for et lån på 2 mill kun 1.8 igjen dersom jeg casher inn lånet i dag. 

Men hvordan dette fungerer ved innbetaling av feks 50.000 ekstra forstår jeg ikke helt. Har ikke tenkt å innvilge hele lånet nå, så 2 mill vs 1.8 mill er for så vidt ikke det som er interessant for meg nå... 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Og nei... det er noe som heter overkurs og underkurs, men jeg skjønner det ikke. Fint om noen som kan dette svarer og dere andre gir dere nå. 

Kan heller ringe banken i morgen, skjønner at jeg må ha dette forklart og at min forklaring her inne ikke var forståelig. 

Det er ikke akkurat som om man får lyst til å svare deg, når jeg ser hvordan du svarer andre her.

Anonymkode: a53bf...b46

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Veldig usmakelig svar på deg da.

Overkurs og underkurs er hvis du vil ut av fastrenten din, altså bryte kontrakten. Du kan ikke bare betale litt ekstra slik du ønsker uten å bryte kontrakten.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Veldig usmakelig svar på deg da.

Overkurs og underkurs er hvis du vil ut av fastrenten din, altså bryte kontrakten. Du kan ikke bare betale litt ekstra slik du ønsker uten å bryte kontrakten.

Selvfølgelig kan man det, les det jeg kopierte og limte inn. 

Skrevet

Vil du betale inn ekstra på lånet ditt?

Har du fastrente, kan det bli beregnet en over- eller underkurs av beløpet du innbetaler. Det er ikke mulig å låne opp igjen det du innbetaler ettersom Husbanken ikke refinansierer.

Hvordan blir betalingsplanen etter at du har innbetalt et ekstra beløp?

• For serie- og annuitetslån blir terminbeløpet (renter og avdrag) lavere, men løpetiden på lånet er uendret.
  • Du kan søke om å få beholde terminbeløpet uendret for å korte ned løpetiden. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Selvfølgelig kan man det, les det jeg kopierte og limte inn. 

Man får virkelig lyst til å hjelpe deg, sånn som du svarer...

Screenshot_20220621-195210-540.png

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Man får virkelig lyst til å hjelpe deg, sånn som du svarer...

Screenshot_20220621-195210-540.png

Du hjelper jo ikke, du påstår at ting er riktig fordi det er sånn i din bank. Mulig husbanken er annerledes, men jeg har betalt ned ekstra avdrag flere ganger. Lurer bare på hvordan det fungerer nå som renta er høyere enn den fastrenten jeg har. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Du hjelper jo ikke, du påstår at ting er riktig fordi det er sånn i din bank. Mulig husbanken er annerledes, men jeg har betalt ned ekstra avdrag flere ganger. Lurer bare på hvordan det fungerer nå som renta er høyere enn den fastrenten jeg har. 

Du skriver jo i HI at du har for lite kunnskap til å klare å spørre på en forståelig måte😂 Men likevel er det ingen her som er så skråsikker og full av kunnskap som du... 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Du skriver jo i HI at du har for lite kunnskap til å klare å spørre på en forståelig måte😂 Men likevel er det ingen her som er så skråsikker og full av kunnskap som du... 

Det er jo ingen som svarer på det jeg spør om, eller prøver å spørre om. Kommer jo bare med svada.

Skrevet
Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Det er jo ingen som svarer på det jeg spør om, eller prøver å spørre om. Kommer jo bare med svada.

Da bør du kanskje vurdere å omformulere deg😉 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...