Gå til innhold

Megler vil legge legge ut huset 200 000kr under takst. Erfaring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har fått to verdivurderinger fra to ulike meglere. 5 200 000kr og 5 370 000kr. Siste megleren vil at vi setter 4 990 000 i annonsen. Han mener det vil lokke til seg flere kjøpere, da han ser at de dyrere boligene som blir taksert høyt, får mindre budkrig . Han mener vi kan vinne på budkrig. Selv mener han at vi vil selge for 5 250 000kr+. Vi er avhengig av å selge for 5,2 mill. Ellers blir gjelden høy på det andre huset, den er høy i utgangspunktet men det å plutselig få 200 000kr mindre vil være krise faktisk! Noen med erfaring her?

Anonymkode: 3a6be...b0e

Skrevet

Det hadde jeg aldri gjort.

Jeg ville satt takst. Kjøperene kommer.

Anonymkode: 9a905...968

Skrevet

Det er opp til dere å akseptere ett bud, enten det er over eller under. Markedsmessig er det nok ett godt tips, men samtidig er det lovstridig å annonsere med en pris som ikke er reell. 

Nå er det ikke snakk om mye penger, så skal vel litt til at noen reagerer på 4,99 mot 5,2. Men, det er klart t om noen legger inn bud på prisantydning og ikke får aksept for det, så vil kanskje noen reagere. Da har dere jo ett forklaringsproblem. 

Anonymkode: c2103...754

Skrevet

Et nabohus blei lagt ut for 6 990 000kr.

De ville ha over 7 egentlig , men megler anbefalte rett under. Blei solgt for 7 100 000kr, men hadde ikke mange på visning.

Bor dere i et strøk som er ettertraktet, vil dere nok få det dere vil uansett, men mer kommer på visning når det ikke ligger for høgt

Anonymkode: 304ad...65e

Skrevet

Hvis dere ikke er villige til å selge for 4990, er det faktisk ikke lov å legge det ut for så lite! Ikke lov med falske lokkepriser.

Anonymkode: 6c827...fcb

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Vi har fått to verdivurderinger fra to ulike meglere. 5 200 000kr og 5 370 000kr. Siste megleren vil at vi setter 4 990 000 i annonsen. Han mener det vil lokke til seg flere kjøpere, da han ser at de dyrere boligene som blir taksert høyt, får mindre budkrig . Han mener vi kan vinne på budkrig. Selv mener han at vi vil selge for 5 250 000kr+. Vi er avhengig av å selge for 5,2 mill. Ellers blir gjelden høy på det andre huset, den er høy i utgangspunktet men det å plutselig få 200 000kr mindre vil være krise faktisk! Noen med erfaring her?

Jeg ville tatt en ordentlig takst på huset, og satt salgsprisen til den. En verdivurdering fra en megler som i tillegg til selge huset for lavere enn sin egen verdivurdering høres jo suspekt ut...

Anonymkode: 95836...173

Skrevet

Dette viste jeg faktisk ikke. For nei, vi vil ikke akseptere en pris på 4,990 000, eller lavere. Vi trenger 5,2 som vi har fått beskjed om at er en reell pris. Når neste da sier 5,370 000kr fikk vi litt sjokk når tredjemann da vil sette prisen til 4,990 000kr, men forventer å gå over. Ett slikt bud kan vi ikke akseptere nei.

hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Hvis dere ikke er villige til å selge for 4990, er det faktisk ikke lov å legge det ut for så lite! Ikke lov med falske lokkepriser.

Du kan i praksis legge hus ut på det du vil. Du kan legge under takst, og gi motbud eller ikke akseptere.

Du kan og legge det ut for 1 mill over takst viss du vil det

Skrevet

Hadde lagt det ut til takst. Heller justert det senere.

Anonymkode: 218d1...efa

Skrevet

Det kommer an på hva det står i kontrakten til megler. Vår prøvde seg på det samme, for der skulle de ha en viss % for alt over den summen som huset ble lagt ut for. Så jo lavere sum i annonsen og jo mer huset da ble solgt over takst jo mer tjente de. Vi la det ut 200.000,- mer enn megler ville.....og fikk enda 300.000,- over det igjen...

Anonymkode: 9fa4c...b35

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Du kan i praksis legge hus ut på det du vil. Du kan legge under takst, og gi motbud eller ikke akseptere.

Du kan og legge det ut for 1 mill over takst viss du vil det

Du kan legge det ut for det du vil i forhold til takst, men prisen skal være reell mtp hva selger faktisk er villig å selge den for.

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Det kommer an på hva det står i kontrakten til megler. Vår prøvde seg på det samme, for der skulle de ha en viss % for alt over den summen som huset ble lagt ut for. Så jo lavere sum i annonsen og jo mer huset da ble solgt over takst jo mer tjente de. Vi la det ut 200.000,- mer enn megler ville.....og fikk enda 300.000,- over det igjen...

Anonymkode: 9fa4c...b35

Oi, er det sant. Det viste jeg ikke.. Nyttig info. Megleren er populær i området 20min unna, han viser til gode tall. Lurer jo nå på om grunnen til det er at han setter lave priser..

hi

Skrevet

Mye avhenger jo av steder dere bor, og megler kjenner gjerne markedet godt. Men at det finnes tvilsomme meglere tviler jeg overhodet ikke på. 

Vi solgte i mars, så jeg har fulgt med på markedet her siste året, og jeg ser jo at boliger til mellom 2 og 3 mill gjerne er solgt dagen etter visning, mens boliger over 5 gjerne ligger en stund for det er ganske mye mindre kjøpegruppe.

Men er boligen deres attraktiv så kommer kjøperne uansett altså.

Sjekk opp det med provisjon, for meglerne skal gjerne ha en prosent av salgssummen, og noen skal ha en høyere prosent av det over takst så der kan nok en megler sno til seg litt mer penger ;)

Men det er faktisk sånn også at det kommer flere på visning om man holder seg under en større sum. Skriver dere 4,9 mill kommer alle de som har fått godkjent 5 mill i banken, men skriver dere 5,2 kommer selvfølgelig ikke de. Skjønner ikke helt at det skal ha noe å si da, for dere skal jo uansett ikke selge for under 5,2 og da trenger ikke megler bruke tid på alle de visningene heller. De har gjerne et visst antall visninger i prisen sin, og blir det flere visninger enn det må dere betale mer. Fellesvisninger har de ikke begynt med igjen etter korona, så man må melde seg på og komme en og en....

Anonymkode: 3951d...37b

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Mye avhenger jo av steder dere bor, og megler kjenner gjerne markedet godt. Men at det finnes tvilsomme meglere tviler jeg overhodet ikke på. 

Vi solgte i mars, så jeg har fulgt med på markedet her siste året, og jeg ser jo at boliger til mellom 2 og 3 mill gjerne er solgt dagen etter visning, mens boliger over 5 gjerne ligger en stund for det er ganske mye mindre kjøpegruppe.

Men er boligen deres attraktiv så kommer kjøperne uansett altså.

Sjekk opp det med provisjon, for meglerne skal gjerne ha en prosent av salgssummen, og noen skal ha en høyere prosent av det over takst så der kan nok en megler sno til seg litt mer penger ;)

Men det er faktisk sånn også at det kommer flere på visning om man holder seg under en større sum. Skriver dere 4,9 mill kommer alle de som har fått godkjent 5 mill i banken, men skriver dere 5,2 kommer selvfølgelig ikke de. Skjønner ikke helt at det skal ha noe å si da, for dere skal jo uansett ikke selge for under 5,2 og da trenger ikke megler bruke tid på alle de visningene heller. De har gjerne et visst antall visninger i prisen sin, og blir det flere visninger enn det må dere betale mer. Fellesvisninger har de ikke begynt med igjen etter korona, så man må melde seg på og komme en og en....

Anonymkode: 3951d...37b

Nettopp. Det er også bortkastet å bruke tid på kjøpere som ikke har råd. Vi brant oss veldig på det. Ironisk nok solgte vi en bolig i mest attraktive området i vår by. Området har siste to årene økt med ca 20 %, så man skulle tro det var umulig å tape på dette. Men markedet er irrasjonelt og blir du hengende en stund er du «det objektet» Det kostet oss over en halv million å bomme på den. 

Skrevet

Ved å sette taksten på 4.9, får dere med de som setter søket på max 5mill. 

Som igjen kan bety større mulighet for budrunde.

Anonymkode: a475b...2c2

Skrevet

Jeg trodde det ble ulovlig av meglere å sette lokkepris for mange år siden.

Fordi tidligere ble lavere pris lagt i annonsen for å tiltrekke seg kjøpere og noen ganger fikk ble dette også det siste budet. Da hendte det at selger takket nei, fordi ville jo egentlig ha en høyere pris.

Så for å slutte å lure kjøpere skulle riktig salgspris settes! 

Anonymkode: 755fd...015

Skrevet

Takk for innspill her. 10 år siden sist vi kjøpte. Ja vi selger jo ikke til under 5,2. for noen betyr kanskje ikke 200 000kr så mye, for oss er det mye penger. Lånet er stort nok, vi trenger ikke mer lån. Dessuten må vi pusse opp 4 soverom, det koster fort 100 000kr strøm, rørlegger (radiator), gulv, vegger, dører , etterisolering, vindu m.m.. Så 5.2 er smertegrensa.

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Takk for innspill her. 10 år siden sist vi kjøpte. Ja vi selger jo ikke til under 5,2. for noen betyr kanskje ikke 200 000kr så mye, for oss er det mye penger. Lånet er stort nok, vi trenger ikke mer lån. Dessuten må vi pusse opp 4 soverom, det koster fort 100 000kr strøm, rørlegger (radiator), gulv, vegger, dører , etterisolering, vindu m.m.. Så 5.2 er smertegrensa.

Ikke sikkert dere får solgt til 5,2 uansett, jeg ville absolutt vært forberedt på det, det kommer an på markedet der dere bor. Jeg har et familiemedlem som har hus til salgs til litt over 5 millioner og ville ikke gå lavere i det hele tatt, men nå settes det ned 150 000., for å se om de kan få solgt da.

Anonymkode: 7f9b5...6bb

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Ikke sikkert dere får solgt til 5,2 uansett, jeg ville absolutt vært forberedt på det, det kommer an på markedet der dere bor. Jeg har et familiemedlem som har hus til salgs til litt over 5 millioner og ville ikke gå lavere i det hele tatt, men nå settes det ned 150 000., for å se om de kan få solgt da.

Markedet her har vært veldig bra. Hett, gått over takst. Men om folk blir mer skeptiske fremover vet vi ikke.

hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Markedet her har vært veldig bra. Hett, gått over takst. Men om folk blir mer skeptiske fremover vet vi ikke.

hi

Det høres bra ut, håper dere får solgt til en bra pris 😊

Skrevet

Vi fikk e-takst på 5750000kr. Hørte med ulike meglere når det kom til salg. Vi følte oss «forpliktet» fra bankens side til å velge megleren som tilhørte de. Det angrer vi sykt på! Han gjorde et godt førsteinntrykk, men har vært alt annet enn «på» etter det. Han la det ut til 5890000kr, og vi stolte på han. Nå har vi gått ned 200000kr, mistet tillit til megler, og fremdeles ikke noe napp.

Vi lar det ligge ute til over sommeren, så vurderer vi å be om å bytte megler.

Anonymkode: 9a573...2ea

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Vi fikk e-takst på 5750000kr. Hørte med ulike meglere når det kom til salg. Vi følte oss «forpliktet» fra bankens side til å velge megleren som tilhørte de. Det angrer vi sykt på! Han gjorde et godt førsteinntrykk, men har vært alt annet enn «på» etter det. Han la det ut til 5890000kr, og vi stolte på han. Nå har vi gått ned 200000kr, mistet tillit til megler, og fremdeles ikke noe napp.

Vi lar det ligge ute til over sommeren, så vurderer vi å be om å bytte megler.

Anonymkode: 9a573...2ea

Hvor lenge har dere hatt det ute? Mitt tips er å gjøre det stuntet med en gang, vår bolig brant seg i markedet og vi endte opp som eneste enhet med tap etter det ble liggende altfor lenge. Jeg skulle fulgt den følelsen med en gang, så kanskje vi ikke ville tapt så mye penger som vi gjorde. 

Skrevet

Nå går boligsalget trått veldig mange steder, så dere må nesten tenke litt hva dere også kan leve med. Har dere råd til å ikke få solgt det nå, eller har dere bedre råd til å få solgt det litt under det dere ønsker? 
Ett nabohus ble solgt her for litt siden, prisen var såpass stiv at de fikk ikke inn ett eneste bud på tre visninger. De skulle ha den prisen, men de hadde plan B klar. Om det ikke ble solgt i løpet av fire visninger skulle det leies ut igjennom ett firma. De fikk ett lavere bud, men sa at de ikke solgte under takst. Så da fikk de bud til takst og solgte med en gang. Det var de eneste som la inn bud. 

Om prisen er under en viss million tiltrekker det seg flere kjøper, dermed også større mulighet for at det blir budkrig. Muligheten er der for at det kun kommer bud til takst, men ikke sikkert dere hadde fått noe om prisen var satt høyere heller. Om dere hadde lagt ut huset for ett halvt år siden så hadde ting vært litt anderledes også. 

Anonymkode: c22e4...e16

Skrevet

Ikke legg ut for mindre enn dere er villige til å selge for iallfall. Prisantydning er det minste dere vil akseptere, så får dere bud på beløpet kan dere ikke si nei og at det er for lite. Ellers ville det vært lokkepris og det er ikke lov.

Vi kranglet med megler/selger om dette for en stund tilbake. Budet vårt var prisantydning, det var ingen andre budgivere og selger avslo og forventet mer. Endre med at de måtte selge til oss for prisantydning.

Anonymkode: 2553a...7f6

Skrevet

Enig med megler. Legger dere ut for under 5, så vil både de som har budsjett på 5,2 og 5,9 komme på visning. Flere på visning betyr flere med på budkrig. Man leter ofte etter bolig man kan kjøpe inkludert budkrig på 300 000

Anonymkode: ff021...338

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...