Gå til innhold

Forventning til ferie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har begynt på ferie og blir sliten av å ha ferie. Sliten av forventninger. Blir så fort rotete i huset, garasje som flyter, rotete bod, vaskerom, bør rydde skikkelig på badet, opprydning i fryser, male terrasse utendørs, beise terrassegulv i tillegg til å være med barna på stranda, finne på ting, sykkeltur, badeland etc.  Mannen gjør lite hjemme med unntak av egen hobby, tar ikke med barna på stranda og føler alt faller på meg. 

Anonymkode: 5460e...b64

Videoannonse
Annonse
Skrevet

At folk velger å forbli i forhold med noen som ikke er i nærheten av å investere det samme på familien og parforholdet som de investerer på å dyrke seg selv, er for meg et under. Vi har dette ene livet, liksom.

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Har begynt på ferie og blir sliten av å ha ferie. Sliten av forventninger. Blir så fort rotete i huset, garasje som flyter, rotete bod, vaskerom, bør rydde skikkelig på badet, opprydning i fryser, male terrasse utendørs, beise terrassegulv i tillegg til å være med barna på stranda, finne på ting, sykkeltur, badeland etc.  Mannen gjør lite hjemme med unntak av egen hobby, tar ikke med barna på stranda og føler alt faller på meg. 

Jeg tror dere har godt av et familieråd hvor dere sammen snakker om årets ferie og hva den skal inneholde. Sette opp oppgaver som skal gjøres, hvilke hyggelige opplevelser dere skal gjøre og ikke minst fordele oppgavene .

Skrevet

Senk skuldrene er mitt råd. Kos dere sammen og nyyyt! Finn på koselige ting sammen. Småbarns tiden er slitsom, men kommer ikke igjen. Jeg har tenåringer nå, men savner iblant tiden når ungene var små.

Unger har som oftes ikke så store forventninger, det handler vel heller om oss voksne. Jeg kan godt være hjemme en stund i ferien. Om ungene bader i syden eller på stranda hjemme spiller ikke så stor rolle for dem. Tror ofte vi voksne har for store forventninger til ferien. Alt skal være mest mulig perfekt, og da ender det ofte opp med gnissninger og stress og dårlig stemning. 

Og ta en rolig samtale med mannen din om at alle må bidra i huset. Terapi?

Anonymkode: 4994c...b03

Skrevet

Da tar du med barn på stranda, så må han beise terrassen 

Anonymkode: 4e099...8b8

Skrevet

Legg lista lavere. Gjør avtaler med gubben, med KLOKKESLETT. "Fra 11 til 13 kan vi rydde garasjen, og deretter tar vi ungene på stranda. Er du enig?"

Anonymkode: 3995c...8d9

Skrevet

Det du beskriver i hi er grunnen til at jeg krever at vi reiser bort i ferien. Hvis ikke blir det ingen ferie for mannen min er som deg, det skal alltid sette igang hundre prosjekter hjemme. Det du beskriver er ikke ferie, det er bare en annen type jobb (ikke barna selvsagt, men alt det andre). Ferien har vel nettopp begynt? La nå alle få lov til å senke skuldrene å ha litt FRI. Nyt det å bare være sammen. Ferien er lang, så avtal heller et par dager der du og mannen din skal jobbe med det som må gjøres. 

Anonymkode: 6a38c...b4d

Skrevet

Du beskriver jo hverdagen. Ferie er lange late dager med opplevelser sammen som familie. Om det er sydentur eller turer i skogen spiller ingen rolle så lenge alle slapper av og er sammen. 

Beise? Vet du hva, dette kan man gjøre i helger eller andre fridager. Hadde jeg visst at mine 4 uker ferie skulle bli en stor dugnad så hadde jeg ikke orka.

Anonymkode: c7023...470

Skrevet

Mannen min er som deg, en million prosjekter så fort han har fri fra jobb. Det er hovedgrunnen til at det er helt uaktuelt å eie en hytte, to steder med en million prosjekter 😉

Han er en rastløs type da, som ikke har ro på seg til å bare slappe av, tror ikke han vet hva det er. Ofte veldig praktisk, for han holder jo hagen chippa og boden ryddig, men i ferien er det litt slitsomt. Ikke helt det samme å slappe av på verandaen med jordbær og en bok når mannen freser rundt og fikser, rydder og styrer...

Anonymkode: d9480...721

Skrevet
On 6/21/2022 at 9:01 AM, Anonym bruker said:

sutre sutre sutre

Anonymkode: 9ddde...9de

Skrevet

Er det ikke slik hos dere at dere faktisk må gjøre slike ting i ferien? Har ikke tid når hverdag kommer med oppfølgning, fotball, selskaper, kjøring på unger osv. Har bare en uke ferie i lag forresten, ingen av oss kan velge ferietid, så i år ble det slik. 

Skrevet

Rot kan være rot. Man må ikke rydd verken garasjen, boden, badet eller fryseren. Terrassse må vel beises mtp vedlikehold. Få mannen med på det eller betal noen for å gjøre det.

Anonymkode: c9262...f3c

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Er det ikke slik hos dere at dere faktisk må gjøre slike ting i ferien? Har ikke tid når hverdag kommer med oppfølgning, fotball, selskaper, kjøring på unger osv. Har bare en uke ferie i lag forresten, ingen av oss kan velge ferietid, så i år ble det slik. 

Nei, absolutt ikke. I ferien kan hus og alt annet flyte, så lenge vi har plass til å sove og spise og til eventuelle gjester i sofaen. Og hadde vi bare hatt en uke sammen, så hadde vi vel snaut nok tatt oppvasken - for å sette det på spissen. Jobbe med huset kan vi gjøre ellers i året. 

Anonymkode: 156ab...ad8

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 21.6.2022 den 9.01):

Her er det flere ting. Mannen din gjør lite hjemme med unntak av egen hobby. Regner med at det er en ganske generell beskrivelse av mannen som ikke er relatert til bare ferien? Om jeg tar feil så er det ikke slik at han skal ha ferie fra familien, han er like mye far og ektemann og har like mye ansvar for vanlige aktiviteter og husarbeid som det du har i ferien.

Ellers tenker jeg at ting som rot i huset, vaskerom, bad, opprydning i fryser - det er ting som delvis kommer under hverdagslige ting som alle må bidra med uansett om det er hverdag, høytid eller ferie. Så her må dere finne andre rutiner.

Garasje som flyter, det kan dere godt sette av en dag i en helg å ordne, ev. en helg, og i samme slengen kan dere ta boden.

Male terasse og beise terassegulv, det kan gjøres når ungene leker i hagen, eller at du gjør det formiddag mens mannen har ungene på tur, og så maler han ettermiddag når du og ungene finner på noe annet.

Men helt ærlig så virker det som om du og mannen har godt av å slippe alt av hus og ekstra rydding og oppussing og heller fokusere på hverandre og familien.

Bestill parterapi til høsten, for det er tydelig at dere er på en farlig vei hvis dere ønsker å holde sammen videre. Dere må lære dere å kommunisere bedre om hverdagslige aktiviteter, bli bedre på å sette av tid til andre ting som må gjøres med hus og hjem, sette av tid til å snakke sammen, gjøre ting med barna sammen, huske å være kjærester...

Anonymkode: a2f1d...a40

Skrevet

Snakk sammen om hvem som

Skal gjøre hva og sett barna i arbeid.

Anonymkode: 70fbf...aa8

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor ting nødvendigvis blir mer rotete i ferien, rydder dere ikke? Men uansett da, la nå rot være rot enkelte dager. Bruk tiden ute, drit i terrassen som bør beises. Endre tankesettet. Ikke bruk energien din på å tenke på ting du "må" gjøre, bruk energien din på det du vil gjøre. Hva vil du? 

Anonymkode: 58b08...4cf

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 22.6.2022 den 8.41):

Mannen min er som deg, en million prosjekter så fort han har fri fra jobb. Det er hovedgrunnen til at det er helt uaktuelt å eie en hytte, to steder med en million prosjekter 😉

Han er en rastløs type da, som ikke har ro på seg til å bare slappe av, tror ikke han vet hva det er. Ofte veldig praktisk, for han holder jo hagen chippa og boden ryddig, men i ferien er det litt slitsomt. Ikke helt det samme å slappe av på verandaen med jordbær og en bok når mannen freser rundt og fikser, rydder og styrer...

Anonymkode: d9480...721

Hehe, her har jeg lært meg til å drite i akkurat det, og sitter nå glatt på terrassen og drikker vin mens jeg ser på mannen styre på med et av sine ørten prosjekter i hagen. 🙈😅

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...