Gå til innhold

Snakke om ting, ulik økonomi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sikkert et teit spørsmål, men dere som er i den mer romslige enden av skalaen rent økonomisk, hvordan gjør dere det når dere er med folk som er mer i den andre enden av skalaen og temaer knyttet til økonomi kommer opp? F.eks. strømutgifter, økt rente, ferieturer, bil, ting dere har på dere osv. 

Jeg spør fordi jeg synes dette er litt vanskelig, og tar ofte meg selv i underdrive veldig, eller til og med lyve litt for å ikke la det bli synlig at forskjellen er så stor, enda jeg innser at det er tåpelig. Jeg ønsker bare ikke å framstå som, tja, om ikke direkte snobbete, for det er jeg uansett ikke, så bare... jeg vet ikke, så "rik" som jeg faktisk er fordi jeg føler at det lager en så stor forskjell mellom oss som jeg ikke vil ha der, om dere skjønner? Jeg vet rett og slett ikke helt hvordan jeg skal håndtere spørsmål rundt om f.eks. vi også sliter pga. strømutgifter (det gjør vi jo ikke), og kommentarer om hvor heldig jeg er som kan reise på ferie. Jeg både er og ønsker å framstå som forståelsesfull og medfølende, men ender jo samtidig opp med en versjon av meg selv som ikke da blir helt ekte. Uff, blir rotete dette, men skjønner noen hva jeg mener? Og uansett hvilken enda av skalaen du er i, hvordan håndterer du samtaler rundt økonomi når den du snakker med har et ganske annet utgangspunkt enn deg selv?

Anonymkode: 34b53...0c9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har mer enn nok penger, men vi har ikke særlig høyt forbruk av den grunn. Hvis vi får spørsmål om vi sliter med økte strømpriser ol svarer vi gjerne noe sånt som at det går heldig vis greit for oss, men du verden hvor mye det har gått opp og så forteller vi kanskje hva vi har gjort for å senke forbruket på de dyreste tidspunktene hvis de andre snakker om det.

Anonymkode: 5e03a...d5f

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Vi har mer enn nok penger, men vi har ikke særlig høyt forbruk av den grunn. Hvis vi får spørsmål om vi sliter med økte strømpriser ol svarer vi gjerne noe sånt som at det går heldig vis greit for oss, men du verden hvor mye det har gått opp og så forteller vi kanskje hva vi har gjort for å senke forbruket på de dyreste tidspunktene hvis de andre snakker om det.

Ja, det er sånn med oss også. Vi bruker ikke så mye, ikke synlig for andre i hvert fall. Nå svarer jeg litt som deg, men sannheten er jo at vi ikke har gjort noe for å senke forbruket, så dermed lyver jeg jo for å tilpasse meg, men jeg føler ikke at jeg kan si det som det er heller og blir jo derfor veldig generell eller lyver.

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Ja, det er sånn med oss også. Vi bruker ikke så mye, ikke synlig for andre i hvert fall. Nå svarer jeg litt som deg, men sannheten er jo at vi ikke har gjort noe for å senke forbruket, så dermed lyver jeg jo for å tilpasse meg, men jeg føler ikke at jeg kan si det som det er heller og blir jo derfor veldig generell eller lyver.

HI

Forskjellen er at jeg lyver ikke. Vi har gjort endringer. Det er ikke bare prisen jeg må betale som er avgjørende. For oss er det minst like viktig å gjøre vår del for å få ned overforbruk i en situasjon der det er fare for energimengde i Europa og økt forbruk hos oss fører til at andre land må produsere mer ved hjelp av kull. 

Gjør en innsats for å leve mer miljøvennlig. Da får du bedre samvittighet og slipper å lyve.

Skrevet

Jeg og min familie gjør jo det samme som alle andre. Vi handler brukt der vi kan, og så bærekraftig som mulig ellers, tilpasser strømforbruket, spiser mindre kjøtt og mer kortreist/ureist, kjører (selvsagt) elbiler, dyrker egen mat, ferierer stort sett i Norge enten hjemme i sørlandsskjærgården eller på hytta på fjellet. 

Jeg føler ikke at jeg må lyve om noe, jeg synes også det er dyrt å betale mange tusen i strømregning. Jeg gjør ikke noe nummer av at vi har råd og egentlig ikke merker det på vår økonomi, jeg er helt enig med andre i at det er for galt, og at dette burde vært forutsett og forebygget. 

Så sier jeg gjerne også noe om hvor håpløst det er å elektrifisere sokkelen. At problemet er oljeproduksjon i seg selv, og at den bør planlegges utfaset og avviklet i stedet for å gjøre innhugg i knappe strømressurser på land.  

Anonymkode: d261d...dc8

Skrevet

Nå er jeg den med dårlig råd. Og det er veldig lite jeg reagerer på, som de med god økonomi sier.

Tror det eneste jeg har reagert på, var når min søster med veldig god økonomi, ringte meg for å klage over hvor fælt hun hadde det. For hun måtte spare 200 000 på 6 mnd, til en ferie hun og mannen skulle på. Så da kunne de bare gå ut og spise middag 2 ganger i uken. Det var jo så fælt for henne. Og hun klagde lenge på hvor fælt det var. Og den reagerte jeg på. Og jeg selv klager ikke til henne over dårlig økonomi. Hun er jo klar over det siden jeg er alene, ufør på minstesats. Og må takke nei til mye grunnet økonomi. 

Ellers så unner jeg jo virkelig min søster alt hun har, alle reiser de er på osv. Og hun må gjerne fortelle masse om reisene de er på. 

Anonymkode: 2fea3...f31

Skrevet

Jeg lyver ikke. Men så snakker jeg sjelden med folk som syter heller, da. Strømprisene har ikke påvirket meg. 

Anonymkode: 0f18f...ef7

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Nå er jeg den med dårlig råd. Og det er veldig lite jeg reagerer på, som de med god økonomi sier.

Anonymkode: 2fea3...f31

Samme her. Det eneste jeg kan komme på er at det provoserer meg når noen ikke tror på at jeg faktisk ikke har råd til enkelte ting, for "det koster jo bare x kroner, det har jo alle råd til"...

Ellers må de gjerne fortelle om hva som helst fra sitt liv, så lenge de ikke tror de vet bedre enn meg om mitt. ;)

Anonymkode: f3ccd...b70

Skrevet

Har egentlig aldri slike samtaler, men jeg ser ingen grunn til å lyve dersom jeg skulle havne i en. Hvorfor tenker du at det er nødvendig? Folk flest er ikke så usikre på seg selv at de ikke tåler å høre at noen har bedre råd enn dem.

Anonymkode: cb668...5e7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...