Gå til innhold

Nå som det er kjent at flyteknikere krever 20 prosent lønnsøkning, synes dere fortsatt at streiken er rimelig?

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Folk har blitt forhindret fra å reise i flere år, hatt det utfordrende med hjemmeskole og hjemmekontor. Og nå skal de tape pengene de har brukt på etterlengtet reise på grunn av et krav det er helt umulig å imøtekomme? 

Anonymkode: 1c0e6...26a

Pussig tilnærming! 
Jeg synes streiken er helt på trynet fordi vi står i økonomisk resesjon, bransjen deres var klinisk død i en lang periode, og de skal være lykkelige for at de har jobb. Man skulle tro at de var villige til å brette opp erma og få bransjen raskt i vater igjen for å bygge opp igjen det tapte og sikre gode arbeidsvilkår i fremtiden. 

Men folks sårt tiltrengte ferie….? Come on. 

Anonymkode: c5f86...ba1

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Pussig tilnærming! 
Jeg synes streiken er helt på trynet fordi vi står i økonomisk resesjon, bransjen deres var klinisk død i en lang periode, og de skal være lykkelige for at de har jobb. Man skulle tro at de var villige til å brette opp erma og få bransjen raskt i vater igjen for å bygge opp igjen det tapte og sikre gode arbeidsvilkår i fremtiden. 

Men folks sårt tiltrengte ferie….? Come on. 

Du ser altså kun ETT perspektiv. Du vet at det går an å ha flere tanker i hodet samtidig?

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Du ser altså kun ETT perspektiv. Du vet at det går an å ha flere tanker i hodet samtidig?

Ja. Og selv om jeg vet at man kan tenke flere ting samtidig, syntes jeg din tilnærming var pussig. 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Ja. Og selv om jeg vet at man kan tenke flere ting samtidig, syntes jeg din tilnærming var pussig. 

Og jeg synes det er svært pussig å kreve 20 prosent lønnsøkning generelt, og spesielt når flyselskapene har hatt tøffe tider etter to år med svært få reisende. Hadde du bedt om tilsvarende lønnsøkning fra sjefen din hvis du visste at selskapet ditt var på randen til konkurs? Tviler på det. Det blir som å pisse i buksa for å holde seg varm.

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Folk har blitt forhindret fra å reise i flere år, hatt det utfordrende med hjemmeskole og hjemmekontor. Og nå skal de tape pengene de har brukt på etterlengtet reise på grunn av et krav det er helt umulig å imøtekomme? 

Legg til at de tjener i underkant av 800 000 allerede. Bortskjemte folk med lite utdanning og høy lønn allerde.

De har null støtte fra meg

Anonymkode: d7186...ee8

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Legg til at de tjener i underkant av 800 000 allerede. Bortskjemte folk med lite utdanning og høy lønn allerde.

De har null støtte fra meg

Nettopp. Svært lavtlønte sykepleiere som jobbet døgnet rundt på grunn av strenge koronakrav og forskrifter som ble endret to ganger per dag i nesten to år fikk klapp og virtuelle roser. 

Annonse

De utnytter situasjonen for alt det er verdt og setter sin egen arbeidsgiver i en bedriten situasjon. Kravene er selvsagt helt hinsides og vil aldri bli innfridd. Null respekt herfra.

Og bare for å ha sagt det: jeg skal ikke ut å fly i sommer, så jeg er ikke bitter. Har bare null respekt for folk som utnytter en allerede håpløs situasjon. 

Anonymkode: f0a50...65a

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Nettopp. Svært lavtlønte sykepleiere som jobbet døgnet rundt på grunn av strenge koronakrav og forskrifter som ble endret to ganger per dag i nesten to år fikk klapp og virtuelle roser. 

Dette er jo ikke sant. De fikk kompensert en masse med helt ville overtidsløsninger. Med en gang disse tilleggene forsvant, var det ingen innen helse som gadd å gi noe ekstra lenger. 

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

De utnytter situasjonen for alt det er verdt og setter sin egen arbeidsgiver i en bedriten situasjon. Kravene er selvsagt helt hinsides og vil aldri bli innfridd. Null respekt herfra.

Og bare for å ha sagt det: jeg skal ikke ut å fly i sommer, så jeg er ikke bitter. Har bare null respekt for folk som utnytter en allerede håpløs situasjon. 

Dette er så sant. De vet at kravene aldri vil bli innfridd, så streiken er egentlig en ren trenering av tiden, og etter mitt syn misbruk av streikeretten.

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Dette er jo ikke sant. De fikk kompensert en masse med helt ville overtidsløsninger. Med en gang disse tilleggene forsvant, var det ingen innen helse som gadd å gi noe ekstra lenger. 

Du kan da ikke sette likhetstegn mellom overtidsbetaling og tillegg til ORDINÆR lønn. Flyteknikerne krever ikke overtidsbetaling i tråd med regelverk, de krever påslag på ordinær lønn som allerede er høy. 

Anbefaler alle som leser tråden å ta seg tid til å lese disse fem sidene:

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/horing---nou-201922-fra-statussymbol-til-allemannseie---norsk-luftfart-i-forandring/id2683366/Download/?vedleggId=91f5508d-3ba3-4fc8-a12d-5094921f93e3

Og huske på det som står hver gang dere setter dere inn i et fly...

Flyteknikerne har lenge forsøkt å få arbeidsgivere og myndigheter til å forstå alvoret i situasjonen, uten hell. Det vil heller ikke skje så lenge vanlige folk ikke gidder sette seg inn i saken heller, for da kan arbeidsgivere og myndigheter fortsette å sette folks liv i fare.

Jeg kjenner en tidligere flytekniker. Han var dyktig og ettertraktet, men han sluttet pga. arbeidsforholdene. Han sa at han ikke lenger kunne stå ansvarlig for følgene, for det ble drevet rovdrift på dem året rundt, og at det bare er et tidsspørsmål før større ulykker skjer. Han kunne ikke lenger være en del av det systemet og gikk over i en helt annen bransje.

Anonymkode: d388a...eec

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/horing---nou-201922-fra-statussymbol-til-allemannseie---norsk-luftfart-i-forandring/id2683366/Download/?vedleggId=91f5508d-3ba3-4fc8-a12d-5094921f93e3

Flyteknikerne har lenge forsøkt å få arbeidsgivere og myndigheter til å forstå alvoret i situasjonen, uten hell. Det vil heller ikke skje så lenge vanlige folk ikke gidder sette seg inn i saken heller, for da kan arbeidsgivere og myndigheter fortsette å sette folks liv i fare.

Jeg kjenner en tidligere flytekniker. Han var dyktig og ettertraktet, men han sluttet pga. arbeidsforholdene. Han sa at han ikke lenger kunne stå ansvarlig for følgene, for det ble drevet rovdrift på dem året rundt, og at det bare er et tidsspørsmål før større ulykker skjer. Han kunne ikke lenger være en del av det systemet og gikk over i en helt annen bransje.

Og jeg anbefaler deg å lese mange, mange sider med beretninger fra fastleger rundt omkring i landet, med rotete arbeidsforhold, umenneskelig lange uker, byråkratiseringen av legestanden. Uten at de krever 20 prosent økning i lønningene sine. Hva tror du skjer hvis din fastlege stiller feil diagnose på deg eller overser symptomer på kreft fordi han eller hun er utslitt? Vi har fastlegekrise i dette landet, mange slutter, mange familier (inkludert min egen) står uten fastlege. Man MÅ ikke fly, men man MÅ faktisk gå til lege når man er syk. 

Annonse

Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Men da bør de jo se på arbeidstid og mengde heller, ikke bare se på lønn.

vil jo være like mye rovdrift , om de får bedre lønn, eller?????

Fokuset er helt feil på ting isåfall

Anonymkode: c8b0c...609

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Men da bør de jo se på arbeidstid og mengde heller, ikke bare se på lønn.

vil jo være like mye rovdrift , om de får bedre lønn, eller?????

Fokuset er helt feil på ting isåfall

Anonymkode: c8b0c...609

Nettopp. Man er jo like mye sliten etter 20 timer arbeid med 500 kroner timen, som etter 20 timers arbeid med 800 kroner timen. Kroppens funksjoner skjønner jo ikke at man skal være mindre sliten bare fordi man får mer betalt. Så sikkerhetsargumentet forstår jeg ikke i denne sammenhengen.

Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Og jeg anbefaler deg å lese mange, mange sider med beretninger fra fastleger rundt omkring i landet, med rotete arbeidsforhold, umenneskelig lange uker, byråkratiseringen av legestanden. Uten at de krever 20 prosent økning i lønningene sine. Hva tror du skjer hvis din fastlege stiller feil diagnose på deg eller overser symptomer på kreft fordi han eller hun er utslitt? Vi har fastlegekrise i dette landet, mange slutter, mange familier (inkludert min egen) står uten fastlege. Man MÅ ikke fly, men man MÅ faktisk gå til lege når man er syk. 

Det er helt feil å sette disse gruppene opp mot hverandre. Ved å gjøre det kommer man ingen vei med hverken sikkerheten i flybransjen eller alle problemene knyttet opp mot fastlegeordningen og speialisthelsetjenesten her i landet.

Jeg er veldig enig i at "man" ikke må fly. Men fly er nå en del av transporten samfunnet vårt er basert på og som vi foreløpig trenger.

Hvis en flytekniker gjør feil risikerer man at alt fra titalls til noen hundre passasjerer kan dø av den ene feilen, og så kommer ev. døde/skadede der flyet krasjer i tillegg, som kan være alt fra ingen til noen hundre.

Det har ingen hensikt å sette grupper opp mot hverandre på denne måten. Det eneste det gjør er å få fokuset bort fra de viktige sakene slik at lite eller ingenting skjer i noen av sakene.

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Det er helt feil å sette disse gruppene opp mot hverandre. Ved å gjøre det kommer man ingen vei med hverken sikkerheten i flybransjen eller alle problemene knyttet opp mot fastlegeordningen og speialisthelsetjenesten her i landet.

Jeg er veldig enig i at "man" ikke må fly. Men fly er nå en del av transporten samfunnet vårt er basert på og som vi foreløpig trenger.

Hvis en flytekniker gjør feil risikerer man at alt fra titalls til noen hundre passasjerer kan dø av den ene feilen, og så kommer ev. døde/skadede der flyet krasjer i tillegg, som kan være alt fra ingen til noen hundre.

Det har ingen hensikt å sette grupper opp mot hverandre på denne måten. Det eneste det gjør er å få fokuset bort fra de viktige sakene slik at lite eller ingenting skjer i noen av sakene.

Som sagt så er det størrelsen på kravet jeg reagerer på, ikke at det er et krav. Dette kravet er umulig å innfri slik situasjonen er i dag. Og som sagt så blir man ikke mindre sliten av overtid ved at man får mer betalt. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Men blir rovdriften noe mindre av at de får høyere lønn da? Burde de ikke streiket for bedre arbeidsforhold heller?

Anonymkode: a2ab1...856

Nåde flyteknikkere og mange andre tjener for mye, men at de streiker nå er like greit som på et annet tidspunkt. 

Anonymkode: 92acf...5bf

Anonym bruker skrev (På 20.6.2022 den 14.31):

Det er LØNN kampen står om nå. De er overbetalte bortskjemte guttunger med VGS- utdannelse og over 600 000 i grunnlønn allerede

Jeg har vel i utgangspunkt ment at i ett såpass oppegående samfunn burde streik generelt vært unngått. 

Men vet du, å miste en ferie anser jeg ikke som livets virkelige motgang, kjenner jeg blir litt, javel, Buhu. Må si fastlegemangel engasjerer meg noen hakk mer når det kommer til konsekvenser man må leve med i ett samfunn. 

Anonymkode: 828a4...f78

Flyteknikerne foreslo først å møtes til forhandlinger. NHO "hadde ikke tid" mandag. Og i dag går NHO til lockout - etter at de selv ikke "hadde tid" til å møtes i nye forhandlinger.

Nå setter NHO liv og helse i fare ved å også utestenge flyteknikere som jobber for luftambulansen.

Dette er et mer kynisk spill fra NHO enn hva flyteknikerne holder på med.

Her må NHO gi dispensasjon for de som jobber med flyambulansen, hvis ikke viser de at de er villige til å ofre folks liv og helse fordi de selv ikke vil forhandle mer med de ansatte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...