Anonym bruker Skrevet 20. juni 2022 #1 Skrevet 20. juni 2022 Folk har blitt forhindret fra å reise i flere år, hatt det utfordrende med hjemmeskole og hjemmekontor. Og nå skal de tape pengene de har brukt på etterlengtet reise på grunn av et krav det er helt umulig å imøtekomme? Anonymkode: 1c0e6...26a
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2022 #2 Skrevet 20. juni 2022 Det spiller ingen rolle hva jeg synes er rimelig, det er hva de synes er rimelig som avgjør. De mener de må ha en solid vekst i lønnen, og da har de streikerettigheter som alle andre i dette landet. Det er problematisk for meg uansett om det er lærere, sykepleiere eller butikkansatte som streiker også, men det er en rettighet de har. Anonymkode: d4cad...efb
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2022 #3 Skrevet 20. juni 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Det spiller ingen rolle hva jeg synes er rimelig, det er hva de synes er rimelig som avgjør. De mener de må ha en solid vekst i lønnen, og da har de streikerettigheter som alle andre i dette landet. Det er problematisk for meg uansett om det er lærere, sykepleiere eller butikkansatte som streiker også, men det er en rettighet de har. Anonymkode: d4cad...efb Men de må jo forstå at det er umulig slik tilstanden er nå. Jeg synes at det å stille helt umulige krav er misbruk av rettigheten. Anonymkode: 1c0e6...26a
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2022 #4 Skrevet 20. juni 2022 7 minutes ago, Anonym bruker said: Men de må jo forstå at det er umulig slik tilstanden er nå. Jeg synes at det å stille helt umulige krav er misbruk av rettigheten. Anonymkode: 1c0e6...26a Er det umulig fordi det går utover menneskerettigheten det er for rike folk å reise på ferie? Anonymkode: 61947...e70
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2022 #5 Skrevet 20. juni 2022 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Men de må jo forstå at det er umulig slik tilstanden er nå. Jeg synes at det å stille helt umulige krav er misbruk av rettigheten. Anonymkode: 1c0e6...26a Så får arbeidsgivere komme de i møte på en forståelig måte da, vise til budsjetter og inntjening, megle skikkelig. Om de kommer arbeidstagerne i møte på en skikkelig måte finner de nok ut av det selv om det ikke blir 20% økning i lønn. Jeg har ingen forutsetning til å si hvor mye av kaka en pilot eller en flymekaniker skal ha, jeg vet lite om hva slags arbeidstider og skiftordninger de har. Det må deres forbund og deres arbeidsgiver finne ut av. Anonymkode: d4cad...efb
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2022 #6 Skrevet 20. juni 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Men de må jo forstå at det er umulig slik tilstanden er nå. Jeg synes at det å stille helt umulige krav er misbruk av rettigheten. Anonymkode: 1c0e6...26a Kravet er nok umulig å oppnå i ett lønnsoppgjør, men samtidig er det veldig viktig at det kommer tydelig fram hvor mye en gruppe faktisk trenger i lønnsoppgang. Uten at jeg har satt meg inn i detaljer her, så er det tydelig at gruppa har hatt elendig lønnsutvikling over mange år. Streik er det eneste kampmiddelet arbeidstakere har. Det er selvsagt ergelig når en streik rammer en uskyldig tredjepart, men sånn er det bare. Ja, jeg støtter streiken, selv om det også kan ramme min familie direkte. Anonymkode: e6d26...ca7
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2022 #7 Skrevet 20. juni 2022 det er ingen menneskerett å kunne reise på ferie. Det er en menneskerett (i Norge) og gå på skole, ha tilgang til å handle mat, få hjelp på sykehus etc. Det passer jo veldig dårlig at onkologene streiker når bestemor så gjerne skulle hatt hjelp, men de streiker fordi de har rett på og krav på høyere lønn og bedre arbeidsvilkår. Ja, det har vært 2 kjipe år, men det har det vel vært for de som streiker også? Anonymkode: 11db3...567
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2022 #8 Skrevet 20. juni 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Kravet er nok umulig å oppnå i ett lønnsoppgjør, men samtidig er det veldig viktig at det kommer tydelig fram hvor mye en gruppe faktisk trenger i lønnsoppgang. Uten at jeg har satt meg inn i detaljer her, så er det tydelig at gruppa har hatt elendig lønnsutvikling over mange år. Streik er det eneste kampmiddelet arbeidstakere har. Det er selvsagt ergelig når en streik rammer en uskyldig tredjepart, men sånn er det bare. Ja, jeg støtter streiken, selv om det også kan ramme min familie direkte. Anonymkode: e6d26...ca7 Så desse flyteknikerene er faktisk mye viktigere enn mennesker som jobber i helserelaterte yrker, som også må jobbe helger, kvelder og jul/nyttår/påske osv?? Og de får vel Max 3-4 kr i lønnstillegg hvert år. Så tror ikke så mange synes synd på dem. De som tjener godt får ofte mer… Anonymkode: c8b0c...609
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2022 #9 Skrevet 20. juni 2022 Anonym bruker skrev (23 minutter siden): Folk har blitt forhindret fra å reise i flere år, hatt det utfordrende med hjemmeskole og hjemmekontor. Og nå skal de tape pengene de har brukt på etterlengtet reise på grunn av et krav det er helt umulig å imøtekomme? Anonymkode: 1c0e6...26a Inn i egen navle i 200 km/t i dag også, ser jeg. Anonymkode: f2667...c35
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2022 #10 Skrevet 20. juni 2022 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Det spiller ingen rolle hva jeg synes er rimelig, det er hva de synes er rimelig som avgjør. De mener de må ha en solid vekst i lønnen, og da har de streikerettigheter som alle andre i dette landet. Det er problematisk for meg uansett om det er lærere, sykepleiere eller butikkansatte som streiker også, men det er en rettighet de har. Anonymkode: d4cad...efb Jeg skjønner hva du mener, og jeg ønsker selvfølgelig ikke å ta fra dem streikeretten. Man må likevel kunne si at kravene deres virker urimelige, og det syns jeg faktisk de er. Både i forhold til hvor dårlig det står til i flybransjen (og det kommer sikkert til å bli verre med høyere drivstoffpriser) og i forhold til resten av befolkningen. Mange har jo hatt reallønnsnedgang i flere år allerede. De har lov til å streike, men jeg syns de burde hatt noe mer rimelige krav. Anonymkode: ef107...d33
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 20. juni 2022 #11 Skrevet 20. juni 2022 Jeg har ikke noen meninger om selve streiken. Men å mene at det nærmest bør bli tvungen lønnsnemd (ikke av deg, men andre plasser jeg har lest) fordi noen ikke får dra på ferie (!), det synes jeg er sykt. Når helsevesenet streiker blir det tvungen lønnsnemd fordi de mener bemanningen ikke er forsvarlig. Den bemanningen er helt ordinær helgebemanning! Det mener jeg er maktmisbruk av myndighetene.
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2022 #12 Skrevet 20. juni 2022 Anonym bruker skrev (35 minutter siden): Er det umulig fordi det går utover menneskerettigheten det er for rike folk å reise på ferie? Anonymkode: 61947...e70 Du vet at det ikke bare er RIKE mennesker som reiser på FERIE med fly? Mange reiser med fly til nødvendig helsebehandling, for å besøke sine syke foreldre, for å gjennomføre samvær med egne barn, i jobbsammenheng osv. Anonymkode: 1c0e6...26a
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2022 #13 Skrevet 20. juni 2022 Den perfekte mor, påan igjen skrev (17 minutter siden): Jeg har ikke noen meninger om selve streiken. Men å mene at det nærmest bør bli tvungen lønnsnemd (ikke av deg, men andre plasser jeg har lest) fordi noen ikke får dra på ferie (!), det synes jeg er sykt. Når helsevesenet streiker blir det tvungen lønnsnemd fordi de mener bemanningen ikke er forsvarlig. Den bemanningen er helt ordinær helgebemanning! Det mener jeg er maktmisbruk av myndighetene. Jeg er heller ikke imot streiken som sådan, men det urimelige kravet de stiller. Hadde de stilt krav om mindre lønnsøkning, ville jeg ha støttet dem 100 prosent. Anonymkode: 1c0e6...26a
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2022 #14 Skrevet 20. juni 2022 Urealistisk å tro at de skal få 18 % lønnsøkning! Det er jo ekstremt mye!!! Og selvfølgelig et utrolig surt tidspunkt (for oss som skal reise) for streiken, men akkurat det er jo bare sånn. Men jeg håååper den er over innen en uke!!!! Anonymkode: 52155...e30
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2022 #15 Skrevet 20. juni 2022 Anonym bruker skrev (25 minutter siden): Inn i egen navle i 200 km/t i dag også, ser jeg. Anonymkode: f2667...c35 Neida, bare 199 km/t. Anonymkode: 1c0e6...26a
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2022 #16 Skrevet 20. juni 2022 Anonym bruker skrev (31 minutter siden): det er ingen menneskerett å kunne reise på ferie. Det er en menneskerett (i Norge) og gå på skole, ha tilgang til å handle mat, få hjelp på sykehus etc. Det passer jo veldig dårlig at onkologene streiker når bestemor så gjerne skulle hatt hjelp, men de streiker fordi de har rett på og krav på høyere lønn og bedre arbeidsvilkår. Ja, det har vært 2 kjipe år, men det har det vel vært for de som streiker også? Anonymkode: 11db3...567 Jeg reagerer kun på kravets størrelse. At de stiller et krav som de på forhånd vet at IKKE vil bli innfridd, ikke i nærheten en gang. Flyselskapene har ikke råd til å imøtekomme disse kravene etter to tøffe koronaår og økning av drivstoff mv. nå på grunn av krig og diverse. Så hvis de mot formodning får gjennomslag for kravene sine, vil det bety oppsigelse av mange flyteknikere. Mener de altså at det er bedre hvis flere blir sagt opp og de resterende får stor lønnsøkning, enn hvis alle får en mindre lønnsøkning og beholder jobbene? Anonymkode: 1c0e6...26a
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2022 #17 Skrevet 20. juni 2022 11 minutes ago, Anonym bruker said: Du vet at det ikke bare er RIKE mennesker som reiser på FERIE med fly? Mange reiser med fly til nødvendig helsebehandling, for å besøke sine syke foreldre, for å gjennomføre samvær med egne barn, i jobbsammenheng osv. Anonymkode: 1c0e6...26a Jotakk, jeg bor i vest Finnmark. Klar over at fly er nødvendig. Men det er ikke snakk om å legge ned alle ruter akkurat. At det går færre fly til Oslo går nok bra Anonymkode: 61947...e70
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2022 #18 Skrevet 20. juni 2022 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Jeg reagerer kun på kravets størrelse. At de stiller et krav som de på forhånd vet at IKKE vil bli innfridd, ikke i nærheten en gang. Flyselskapene har ikke råd til å imøtekomme disse kravene etter to tøffe koronaår og økning av drivstoff mv. nå på grunn av krig og diverse. Så hvis de mot formodning får gjennomslag for kravene sine, vil det bety oppsigelse av mange flyteknikere. Mener de altså at det er bedre hvis flere blir sagt opp og de resterende får stor lønnsøkning, enn hvis alle får en mindre lønnsøkning og beholder jobbene? Anonymkode: 1c0e6...26a Men reaksjonene kommer jo fordi det rammer de som nå vil ut å reise. Om teknikere andre steder som ikke berører så mange hadde stilt samme krav ville det ikke vært sånn oppstyr. at kravet i seg selv er hinsides kan vi være enig om. Men reaksjonene fra "folk flest" baserer seg ikke på det, men egen mulighet til å reise utelands i sommer Anonymkode: 11db3...567
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2022 #19 Skrevet 20. juni 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Men reaksjonene kommer jo fordi det rammer de som nå vil ut å reise. Om teknikere andre steder som ikke berører så mange hadde stilt samme krav ville det ikke vært sånn oppstyr. at kravet i seg selv er hinsides kan vi være enig om. Men reaksjonene fra "folk flest" baserer seg ikke på det, men egen mulighet til å reise utelands i sommer Anonymkode: 11db3...567 Og hva er problemet med at de fokuserer på det etter to tøffe år med hjemmeskole, hjemmekontor og manglende mulighet til å fly for å se familien sin? Anonymkode: 1c0e6...26a
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2022 #20 Skrevet 20. juni 2022 Snittlønnen med alle tillegg er 783 000. 60 kr/t ugjør et lønnstillegg på ca 116-117 000 kr i året. Men lønna sier jo ikke noe om hvilket press de jobber under,- hva slags ansvar de har og arbeidssituasjon generelt. Kan hende det er meget ukurante arbeidstider, og mange omrokkeringer som gir uforutsigbare arbeidsdager som kanskje ikke er forenelig med familieliv f.eks? Og om de gjør feil så er det jo fryktelige konsekvenser... Anonymkode: 4660b...e8e
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2022 #21 Skrevet 20. juni 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Snittlønnen med alle tillegg er 783 000. 60 kr/t ugjør et lønnstillegg på ca 116-117 000 kr i året. Men lønna sier jo ikke noe om hvilket press de jobber under,- hva slags ansvar de har og arbeidssituasjon generelt. Kan hende det er meget ukurante arbeidstider, og mange omrokkeringer som gir uforutsigbare arbeidsdager som kanskje ikke er forenelig med familieliv f.eks? Og om de gjør feil så er det jo fryktelige konsekvenser... Anonymkode: 4660b...e8e Akkurat som hjelpepleiere, sykepleiere, fastleger og andre som ikke krever et lønnstillegg på 117 000 kroner per år på allerede høyt lønn. Tror du at fastlegetilværelse er forenlig med familieliv, og at det ikke får fryktelige konsekvenser hvis de gjør feil? Hva med sykepleiere? Får det ingen konsekvenser hvis de punkterer en vene eller sprøyter inn feil dose medisin fordi de er slitne etter dobbelvakt? Anonymkode: 1c0e6...26a
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2022 #22 Skrevet 20. juni 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Folk har blitt forhindret fra å reise i flere år, hatt det utfordrende med hjemmeskole og hjemmekontor. Og nå skal de tape pengene de har brukt på etterlengtet reise på grunn av et krav det er helt umulig å imøtekomme? Anonymkode: 1c0e6...26a Helt uavhengig av streiken: har ikke folk reiseforsikring? Anonymkode: b58da...932
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2022 #23 Skrevet 20. juni 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Helt uavhengig av streiken: har ikke folk reiseforsikring? Anonymkode: b58da...932 Blir turen kansellert pga streik får man ingenting igjen på reiseforsikringen. Forsikringsselskapene har sagt at det vil være å blande seg i en arbeidskonflikt ved at konsekvensen av streiken da blir mindre. Regner det de fleste har reiseforsikring (enten helårs eller for reisen), men dette vil ikke hjelpe nå. Anonymkode: f048b...cbe
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2022 #24 Skrevet 20. juni 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Helt uavhengig av streiken: har ikke folk reiseforsikring? Anonymkode: b58da...932 Reiseforsikring dekker vel ikke streik, da dette går under force majeure? Anonymkode: 1c0e6...26a
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2022 #25 Skrevet 20. juni 2022 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Helt uavhengig av streiken: har ikke folk reiseforsikring? Anonymkode: b58da...932 Det har nok de fleste, men det hjelper ingenting ved en streik. Reiseforsikringen dekker ingen utgifter som direkte eller indirekte skyldes streik. Anonymkode: f40eb...5d9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå