Gå til innhold

Usikker på om jeg blir stalka?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kort forklart. Møtte en mann på seminar. Vi benytter oss av samme tjenesteleverandør. På seminaret var han hyggelig og oppmerksom. Siden vi er i samme bransje og bruker samme tjenester har vi hatt litt kontakt. Vi er fire stykker fra forskjellige firmaer så ikke bare han og meg. 
Etter seminaret har jeg støtt på han «over alt». Han har sendt meg noen private mailer på jobb men stort sett i en gruppechat vi har på teams. 
Vi har en hyggelig tone der, spør hva folk sjal i helgen osv så der får han jo litt info om meg. I helgen var jeg på konsert hjemme der jeg bor. (Litt utenfor allfarvei og ikke et sted man aktivt oppsøker) Dette hadde jeg sagt på chatten. På denne konserten dukker han opp, alene, uten venner. Han hang på meg, og var slitsom. Spurte om jeg ville gå tur osv. Jeg avslo alt. Han tilbød å følge meg hjem, men en kompis «reddet» meg og gav han inntrykk av at han og jeg var et par. På søndag får jeg sms (aldri gitt han mitt nummer) der gan takker for i går og spør om jeg vil bli med å spise is. Altså, dette er litt stalking aktig? Synes det er ubehagelig. 

Anonymkode: 8f1ee...bdc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er litt stalking. Si du ikke interessert neste gang. Jug, eventuelt og si du har type.

Anonymkode: 86280...625

Skrevet

Det må da være lov å prøve å sjekke opp noen uten at man er stalker for det? Han er interessert i deg. Avvis han høflig med å si at du dessverre ikke er interessert på samme måte som han er, så skal du se at han gir seg. Å finne noens nummer er jo ikke vanskelig. 

Anonymkode: 9eb18...21d

Skrevet

Du blir vel ikke stalket, men forsøkt sjekket opp? 

Jeg ville skrevet at du synes han er veldig hyggelig, men at du har en annen i kikkerten. 

Og slutt å fortelle om personlige ting heretter 

Skrevet

Spørsmålet du bør stille deg selv er: Har din verden gått så av hengslene at ethvert framstøt fra en du ikke har tenkt å si ja til er stalking? Eller er det mulig at dette er helt normale forsøk på kontakt og sjekking?

Anonymkode: 7d8f2...d65

Skrevet

Ja det er stalkingaktig! Hvorfor andre her bagatelliserer dette skjønner jeg ikke, men typisk å gå mot HI uten grunn mange ganger! 

Det er rart at han dukker opp over alt hvor du er, og på en konsert der du bor. Han får nei til flere forslag, men så topper han det med å sende sms til et nummer han ikke engang har spurt om! Det er frekt og innpåslitent, og tror du bare må sette benet hardt ned her. Det er mulig han ikke gir seg før veldig klar beskjed som ikke er til å misforstå. 

Anonymkode: 862c5...a7d

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Ja det er stalkingaktig! Hvorfor andre her bagatelliserer dette skjønner jeg ikke, men typisk å gå mot HI uten grunn mange ganger! 

Det er rart at han dukker opp over alt hvor du er, og på en konsert der du bor. Han får nei til flere forslag, men så topper han det med å sende sms til et nummer han ikke engang har spurt om! Det er frekt og innpåslitent, og tror du bare må sette benet hardt ned her. Det er mulig han ikke gir seg før veldig klar beskjed som ikke er til å misforstå. 

Det er forskjell på innpåsliten og stalker. Mannen prøver seg og HI må bare si tydelig ifra.

Anonymkode: c2d4e...2a1

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det er forskjell på innpåsliten og stalker. Mannen prøver seg og HI må bare si tydelig ifra.

Når ble det normalt å finne tlfnr og ringe folk uten å be om nr selv? Når ble det normalt å møte en person overalt, også på de helt usannsynlige stedene som om det er helt greit å "prøve seg" på den måten?  Skjønner hvordan mange faktisk blir både lurt og svindlet når dere ikke skjønner hva som så tydelig er å gå over streken. Utrolig. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (45 minutter siden):
Anonym bruker skrev (48 minutter siden):

Når ble det normalt å finne tlfnr og ringe folk uten å be om nr selv? 

Da telefonen ble allemannseie.

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Da telefonen ble allemannseie.

Nei, det er ikke greit å gjøre det uansett hva du unnskylder det med. Det gir en ubehagelig følelse når folk tar seg til rette på den måten. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (55 minutter siden):

Når ble det normalt å finne tlfnr og ringe folk uten å be om nr selv? 

Det står ikke noe sted at han har ringt henne.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Takk. Ja har støtt på han på så mange random steder nå, og når jeg da møtte han i helgen, et sted han aldri har vært så var det veldig ubehagelig. Skulle han dit så ville han vel sagt det på gruppechatten, jeg skal også dit. De øvrige stedene jeg har møtt han er på ærend etter jobb så jeg har lurt på om han har ventet på meg utenfor jobb og fulgt etter meg. Spesielt at han er i samme butikk som meg der det selges svært spesifikke «kvinne produkter». Næmmen hei, er du her???
Jeg takket jo nei to ganger på lørdag til alenetid med han så jeg har jo avvist han. 
Angående å dele informasjon så er mye endret. Jeg har valgt å endre fra en ting til noe annet for å anonymisere men kontekst er den samme. 

Skrevet

Nei, det er ikke greit å gjøre det uansett hva du unnskylder det med. Det gir en ubehagelig følelse når folk tar seg til rette på den måten. 

Hvis man ikke tåler det, så får man ha et nummer som ikke er registrert  og kan søkes opp da.

Anonymkode: e9a2b...62e

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Det står ikke noe sted at han har ringt henne.

Han sendte henne sms

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Takk. Ja har støtt på han på så mange random steder nå, og når jeg da møtte han i helgen, et sted han aldri har vært så var det veldig ubehagelig. Skulle han dit så ville han vel sagt det på gruppechatten, jeg skal også dit. De øvrige stedene jeg har møtt han er på ærend etter jobb så jeg har lurt på om han har ventet på meg utenfor jobb og fulgt etter meg. Spesielt at han er i samme butikk som meg der det selges svært spesifikke «kvinne produkter». Næmmen hei, er du her???
Jeg takket jo nei to ganger på lørdag til alenetid med han så jeg har jo avvist han. 
Angående å dele informasjon så er mye endret. Jeg har valgt å endre fra en ting til noe annet for å anonymisere men kontekst er den samme. 

Det er bare ubehagelig og ekkelt i mitt hode. Hadde vært avvisende mot ham.

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Hvis man ikke tåler det, så får man ha et nummer som ikke er registrert  og kan søkes opp da.

Du vet at noen ganger vil noen ha tak i deg. Av viktige og helt legale grunner. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Når ble det normalt å finne tlfnr og ringe folk uten å be om nr selv? Når ble det normalt å møte en person overalt, også på de helt usannsynlige stedene som om det er helt greit å "prøve seg" på den måten?  Skjønner hvordan mange faktisk blir både lurt og svindlet når dere ikke skjønner hva som så tydelig er å gå over streken. Utrolig. 

Det var i hvert fall helt normalt på 90-tallet da jeg var tenåring. Hvis man ble forelsket i noen, så slo man dem opp i telefonkatalogen (eller foreldrene, da) for å finne ut hvor de bodde og telefonnummer. Eller man spurte vennene deres om å få nummeret. Ellers har jeg også i voksen alder flere ganger spurt andre om nummeret til noen, eller funnet det på 1881, for å kunne ringe vedkommende. Rett nok ikke i romantisk sammenheng, men likevel. Jeg synes ikke det er unormalt å få tak i nummeret til noen i hvert fall, men jeg synes mannen som HI beskriver har overdrevet en del og oppfører seg på grensen til creepey. Han må få klar beskjed om at hun ikke er interessert. 

Anonymkode: 79c38...091

Skrevet

Du vet at noen ganger vil noen ha tak i deg. Av viktige og helt legale grunner. 

Da må man finne seg i at folk finner telefonnummeret og tar kontakt og, det er virkelig ikke unormalt. At han sender hi en sms er det minste problemet med oppførselen hans.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det var i hvert fall helt normalt på 90-tallet da jeg var tenåring. Hvis man ble forelsket i noen, så slo man dem opp i telefonkatalogen (eller foreldrene, da) for å finne ut hvor de bodde og telefonnummer. Eller man spurte vennene deres om å få nummeret. Ellers har jeg også i voksen alder flere ganger spurt andre om nummeret til noen, eller funnet det på 1881, for å kunne ringe vedkommende. Rett nok ikke i romantisk sammenheng, men likevel. Jeg synes ikke det er unormalt å få tak i nummeret til noen i hvert fall, men jeg synes mannen som HI beskriver har overdrevet en del og oppfører seg på grensen til creepey. Han må få klar beskjed om at hun ikke er interessert. 

Anonymkode: 79c38...091

Det er ikke noe ..men likevel..

Dette handler om hele settingen, og ikke om hva en gjorde på 90-tallet eller at man ellers må spørre etter et tlfnr. Like greit å holde seg til saken. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Jeg har faktisk det. Jeg er ikke søkbar. 

Skrevet

Dette er i grenseland, men etter min mening ikke helt bikket over i stalking enda, selv om grensen ikke alltid er klar.

Han er helt tydelig veldig interessert i deg, og jeg antar at han har fått nummeret ditt gjennom noen av jobbforbindelsene.

Det som er problemet her er at du ikke har vært tydelig nok med ham. (Jada, han burde forstått det, men dette er tydeligvis en mann som må få det servert i tydelige ordelag!) Han er så interessert at han nok ser alt som et tegn på oppmuntring.

Derfor må du være tydelig med ham. Jeg hadde gjort det på sms, for da kan du dokumentere at du har avvist ham (i tilfelle han ikke gir seg). Jeg ville skrevet at du har forstått at han nok er interessert i noe mer med deg, men at du ikke har slike følelser for ham og kun ser på ham som en jobbforbindelse, ikke mer. Og at du forventer at han respekterer dette i fremtiden og ikke oppsøker deg på noen måte. Og at du forventer at dere kan oppføre dere rent profesjonelt på jobb heretter.

Gjør du dette og han likevel fortsetter, da er det uten tvil stalking! Og da har du også bevis for at du har avvist ham tydelig.

Anonymkode: 2f2ac...daf

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Dette er i grenseland, men etter min mening ikke helt bikket over i stalking enda, selv om grensen ikke alltid er klar.

Han er helt tydelig veldig interessert i deg, og jeg antar at han har fått nummeret ditt gjennom noen av jobbforbindelsene.

Det som er problemet her er at du ikke har vært tydelig nok med ham. (Jada, han burde forstått det, men dette er tydeligvis en mann som må få det servert i tydelige ordelag!) Han er så interessert at han nok ser alt som et tegn på oppmuntring.

Derfor må du være tydelig med ham. Jeg hadde gjort det på sms, for da kan du dokumentere at du har avvist ham (i tilfelle han ikke gir seg). Jeg ville skrevet at du har forstått at han nok er interessert i noe mer med deg, men at du ikke har slike følelser for ham og kun ser på ham som en jobbforbindelse, ikke mer. Og at du forventer at han respekterer dette i fremtiden og ikke oppsøker deg på noen måte. Og at du forventer at dere kan oppføre dere rent profesjonelt på jobb heretter.

Gjør du dette og han likevel fortsetter, da er det uten tvil stalking! Og da har du også bevis for at du har avvist ham tydelig.

Jeg svarte i går at det aldri kom til å skje at jeg ikke på noen måte var interessert i  han på privat nivå. Aner faktisk ikke hvordan han har fått tak i nummeret mitt. Det er privat. På jobb ringer vi kun på teams, eller jobbmobilen som ligger på jobb. Til den deles heller ikke nummeret ut, det går via sentralbord. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Å slå opp nummeret til folk og ringe dem er normalt i den normale verden, det er altså ikke ubehagelig om ikke du sjøl er komplett psykovrak.

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Jeg svarte i går at det aldri kom til å skje at jeg ikke på noen måte var interessert i  han på privat nivå. Aner faktisk ikke hvordan han har fått tak i nummeret mitt. Det er privat. På jobb ringer vi kun på teams, eller jobbmobilen som ligger på jobb. Til den deles heller ikke nummeret ut, det går via sentralbord. 

Bra du sa så tydelig fra til ham i går! Hvordan reagerte han og hva svarte han på det?

Enig i at det er guffent at han har greid å skaffe seg et ikke søkbart nummer. Men det kan fremdeles være at han har kontaktet noen andre av dine kolleger som har privatnummeret ditt. Hvis han ikke slutter å kontakte deg nå, så tenker jeg du bør snakke med din leder, ev. hans leder sammen med din leder. Gir han seg fremdeles ikke er politiet neste.

Jeg har vært utsatt for stalkere, og det er mildt sagt ikke greit! Så om han ikke slutter å kontakte deg nå, så ta tak i det med det samme og gå videre med det, for jo lenger han kan holde på, jo større risikerer du at "hektet" hans på deg blir.

Håper han forstod etter at du sa fra i går og at han nå lar deg være i fred!

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg har faktisk det. Jeg er ikke søkbar. 

Da håper jeg at du har gitt nr til folk rundt deg. En kompis av sønnen min skadet seg ganske stygt i alpinbakken og verken mor eller far var søkbare på telefon. Det endte med at mannen min måtte følge til helikopteret og foreldrene visste ingenting før sønnen lå på operasjonsbordet. Men de hadde jo personvernet intakt da…

Anonymkode: d0f3d...5cf

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Da håper jeg at du har gitt nr til folk rundt deg. En kompis av sønnen min skadet seg ganske stygt i alpinbakken og verken mor eller far var søkbare på telefon. Det endte med at mannen min måtte følge til helikopteret og foreldrene visste ingenting før sønnen lå på operasjonsbordet. Men de hadde jo personvernet intakt da…

Anonymkode: d0f3d...5cf

Selvsagt har skole, SFO og andre foreldre nummeret. Men nå er u hehe store da og har meg lagret på mobilen sin. Barna har også en pappa de kan kontakte. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Selvsagt har skole, SFO og andre foreldre nummeret. Men nå er u hehe store da og har meg lagret på mobilen sin. Barna har også en pappa de kan kontakte. 

Hvorfor svarer du ikke på spørsmålet om hva han sa til at du tydelig sa at du ikke er interessert på privat nivå?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...