Anonym bruker Skrevet 19. juni 2022 #1 Skrevet 19. juni 2022 Pga. drivstoffprisene? Ja, jeg vet at strømprisene også er skyhøye, men det er vel uansett mye billigere å lade en elbil enn å fylle diesel på en dieselbil? Anonymkode: daa75...5c2
prekæs Skrevet 19. juni 2022 #2 Skrevet 19. juni 2022 Må du ta opp lån for å kjøpe ny bil, tviler jeg på om det lønner seg.
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2022 #3 Skrevet 19. juni 2022 Tviler det lønner seg egentligt Anonymkode: 4f8bc...f4a
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 19. juni 2022 #4 Skrevet 19. juni 2022 I utgangspunktet ja. Men det avhenger jo av hvor mye du kjører, og om du må ta opp lån på elbilen, og betingelsene rundt det. Vi sparer 20.000 i året på bare arbeidskjøring.
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2022 #5 Skrevet 19. juni 2022 Jeg måtte låne ca 150k for å kjøpe elbil. Men avdraget på lånet er mindre enn utgiftene jeg hadde i diesel. Så for meg lønte det seg😊 Anonymkode: c5ab8...a08
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2022 #6 Skrevet 22. juni 2022 Eh, ja!!! Det lønner seg!! Anonymkode: d3771...1b0
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2022 #7 Skrevet 22. juni 2022 Anonym bruker skrev (37 minutter siden): Eh, ja!!! Det lønner seg!! Anonymkode: d3771...1b0 Vis meg regnestykket. Jeg vil ha en elbil med god rekkevidde, den vil koste ca 500 000. Nå kjører jeg 40 000 i året med dieselbil som vi ikke har lån eller avdrag på. Ikke at jeg ikke tror på deg, men jeg vil ha fakta. Anonymkode: cd414...2ff
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2022 #8 Skrevet 22. juni 2022 Anonym bruker skrev (23 minutter siden): Vis meg regnestykket. Jeg vil ha en elbil med god rekkevidde, den vil koste ca 500 000. Nå kjører jeg 40 000 i året med dieselbil som vi ikke har lån eller avdrag på. Ikke at jeg ikke tror på deg, men jeg vil ha fakta. Anonymkode: cd414...2ff Vi fyller tanken på vår E tron til 13kr ca. Å hva koster tanken på diesel bilen din? Selg den gamle bilen og legg i ny bil. Så blir lånet lavere og du kommer enda bedre utav det Anonymkode: 552e5...5a8
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2022 #9 Skrevet 22. juni 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Vis meg regnestykket. Jeg vil ha en elbil med god rekkevidde, den vil koste ca 500 000. Nå kjører jeg 40 000 i året med dieselbil som vi ikke har lån eller avdrag på. Ikke at jeg ikke tror på deg, men jeg vil ha fakta. Anonymkode: cd414...2ff https://dinside.dagbladet.no/motor/sparer-titusener/76298757 Anonymkode: d3771...1b0
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2022 #10 Skrevet 22. juni 2022 Hvis du låner feks 200000 kr for å kjøpe ny elbil, så kan du kjøpe ganske mange tanker diesel for den prisen. Pluss at vi har ikke ubegrenset med strøm, og strømrasjonering kan i høyeste grad bli aktuellt i fremtiden. For mange som skal lade elbiler, er ikke mulig. Vi har ikke nok kapasitet i strømnettet vårt. Jeg skjønner ikke at folk ikke forstår det. Den dagen du står der med to elbiler og ikke får brukt dem, fordi vi ikke har strøm, hva gjør du da? Skremmende at folk er så lite opplyste og lettlurte på en måte. Behold dieselbilen din, er mitt soleklare råd Anonymkode: 96827...1bd
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 22. juni 2022 #11 Skrevet 22. juni 2022 (endret) Anonym bruker skrev (7 timer siden): Vis meg regnestykket. Jeg vil ha en elbil med god rekkevidde, den vil koste ca 500 000. Nå kjører jeg 40 000 i året med dieselbil som vi ikke har lån eller avdrag på. Ikke at jeg ikke tror på deg, men jeg vil ha fakta. Anonymkode: cd414...2ff Det mangler jo noen faktorer for å gi deg et regnestykke her. Hvor nye bruker dieselbilen din på mila, hvor mye er den verdt og hvor mye egenkapital til ny bil har du? Jeg vil gjerne hjelpe deg med regnestykket, så jeg mener det seriøst👍🏻 Markedsverdien på bilen din finner du på Finn.no Endret 22. juni 2022 av Den perfekte mor, påan igjen
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2022 #12 Skrevet 22. juni 2022 Anonym bruker skrev (42 minutter siden): Hvis du låner feks 200000 kr for å kjøpe ny elbil, så kan du kjøpe ganske mange tanker diesel for den prisen. Pluss at vi har ikke ubegrenset med strøm, og strømrasjonering kan i høyeste grad bli aktuellt i fremtiden. For mange som skal lade elbiler, er ikke mulig. Vi har ikke nok kapasitet i strømnettet vårt. Jeg skjønner ikke at folk ikke forstår det. Den dagen du står der med to elbiler og ikke får brukt dem, fordi vi ikke har strøm, hva gjør du da? Skremmende at folk er så lite opplyste og lettlurte på en måte. Behold dieselbilen din, er mitt soleklare råd Anonymkode: 96827...1bd For et idiotisk råd! Alt skal over på el nå. Den dieselbilen din kan du bare beholde, for om et par år får du ikke gitt den bort gratis engang! Du må betale for å bli kvitt den! Anonymkode: d3771...1b0
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2022 #13 Skrevet 22. juni 2022 Anonym bruker skrev (34 minutter siden): For et idiotisk råd! Alt skal over på el nå. Den dieselbilen din kan du bare beholde, for om et par år får du ikke gitt den bort gratis engang! Du må betale for å bli kvitt den! Anonymkode: d3771...1b0 Ja, jeg er skikkelig idiot, altså. Gir så idiotiske råd. Godt at du veit bedre enn alle andre hvordan fremtiden ser ut, og at jeg ikke får gitt bort bilen min gratis om noen år. Ler godt. God natt… eller vent… det er vel alltid mørkt hos deg. Haha. Anonymkode: 96827...1bd
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2022 #14 Skrevet 22. juni 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): For et idiotisk råd! Alt skal over på el nå. Den dieselbilen din kan du bare beholde, for om et par år får du ikke gitt den bort gratis engang! Du må betale for å bli kvitt den! Anonymkode: d3771...1b0 Dieselbiler kommer til å være på markedet i mange år fremover, å tro noe annet er naivt. Anonymkode: 0cde7...462
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2022 #15 Skrevet 22. juni 2022 Selvsagt lønner det seg. Det er den smarteste investering jeg har gjort. Anonymkode: 3044a...413
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2022 #16 Skrevet 23. juni 2022 For oss som kjøpte for ett par år siden og kjører mye, så lønte det seg. Vi fylte for rundt 3000 kr hver måned før vi fikk elbil, pendlet på E18 hvor vi sparte en god del i bompenger. Tesla med superlån, 0,99 % rente. Det koster oss bare rett over hundrelappen hver måned i renter (hvorfor drar folk inn avdrag som kostnad?) Men, du må også ta høyde for verditapet. Her kommer vi langt bedre ut med elbil. Tidligere har vi hatt en helt grei bensinbil og en litt dyrere dieselbil. Ene bilen tapte seg over 200 000 på 2,5 år. Den andre tapte seg omtrent tilsvarende, noe under. Teslaen vi har i dag, bare husk at dette er midlertidig unntakstilstand grunnet leveringsproblemer, har økt i verdi fra vi kjøpte til i dag. Vi kommer til å selge den nå, motsatt av hva alle andre gjør. Du kan gjøre kupp på diesel i dag og overbetale for el. Derfor tror jeg slik det er i dag at dette er feil tidspunkt å skifte til el hvis det innebærer salg av en brukt fossilbil. Samtidig må en ta høyde for at det blir moms på elbil snart. Anonymkode: 14913...ad0
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2022 #17 Skrevet 23. juni 2022 Anonym bruker skrev (11 timer siden): Ja, jeg er skikkelig idiot, altså. Gir så idiotiske råd. Godt at du veit bedre enn alle andre hvordan fremtiden ser ut, og at jeg ikke får gitt bort bilen min gratis om noen år. Ler godt. God natt… eller vent… det er vel alltid mørkt hos deg. Haha. Anonymkode: 96827...1bd https://www.miljodirektoratet.no/tjenester/klimatiltak/klimatiltak-for-ikke-kvotepliktige-utslipp-mot-2030/transport/100--av-nye-personbiler-er-elektriske-innen-utgangen-av-2025/ Anonymkode: d3771...1b0
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2022 #18 Skrevet 23. juni 2022 Elbil er det mest idiotiske som noken gang i historien er blitt oppfunnet!! Vi skulle ha oss 2 nye biler nå, den ene ville kostet 1 MILL mer enn den gjorde om vi hadde tatt EL, noe som vi aldri hadde tenkt til uansett! Men da hadde bilen kostet 2,3 mill og ikke 1,3 mill. Og det batteriet som blir brukt i elbiler er heller ikke nedbrytbart, hva da om 100 år. Skal hele verden bli dekt av batterier??? En diesel/bensin bil holder mye lenger også. Skal like og se den elbilen som har kjørt 600.000!!! Slik min gammle gode dieselbil har gjort🙂 Anonymkode: a5f34...979
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2022 #19 Skrevet 23. juni 2022 Anonym bruker skrev (11 timer siden): Ja, jeg er skikkelig idiot, altså. Gir så idiotiske råd. Godt at du veit bedre enn alle andre hvordan fremtiden ser ut, og at jeg ikke får gitt bort bilen min gratis om noen år. Ler godt. God natt… eller vent… det er vel alltid mørkt hos deg. Haha. Anonymkode: 96827...1bd Voksent... Anonymkode: 3044a...413
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 23. juni 2022 #20 Skrevet 23. juni 2022 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Elbil er det mest idiotiske som noken gang i historien er blitt oppfunnet!! Vi skulle ha oss 2 nye biler nå, den ene ville kostet 1 MILL mer enn den gjorde om vi hadde tatt EL, noe som vi aldri hadde tenkt til uansett! Men da hadde bilen kostet 2,3 mill og ikke 1,3 mill. Og det batteriet som blir brukt i elbiler er heller ikke nedbrytbart, hva da om 100 år. Skal hele verden bli dekt av batterier??? En diesel/bensin bil holder mye lenger også. Skal like og se den elbilen som har kjørt 600.000!!! Slik min gammle gode dieselbil har gjort🙂 Anonymkode: a5f34...979 Hvor gammel er dieselbilen din? Elbilene er forholdsvis nye, og de har ikke rukket å gå 600.000 enda. De færreste fossilbilene går heller ikke så langt før de blir skrotet. Resonnementet ditt er ellers litt vanskelig å henge med på. Bilen deres hadde kostet en mill mer hvis den var elbil? Eller ville en elbil dere ikke ville ha kostet mindre? Det er veldig lett å finne biler som koster mindre enn 1,3 mill, både fossile og elbiler.
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2022 #21 Skrevet 23. juni 2022 Den perfekte mor, påan igjen skrev (2 timer siden): Hvor gammel er dieselbilen din? Elbilene er forholdsvis nye, og de har ikke rukket å gå 600.000 enda. De færreste fossilbilene går heller ikke så langt før de blir skrotet. Resonnementet ditt er ellers litt vanskelig å henge med på. Bilen deres hadde kostet en mill mer hvis den var elbil? Eller ville en elbil dere ikke ville ha kostet mindre? Det er veldig lett å finne biler som koster mindre enn 1,3 mill, både fossile og elbiler. No har vi penger til og kjøpe det vi vil ha stort sett men hadde ivertfall aldri betalt 1 mill mer for att bilen skulle være en elbil. Var selger som bare opplyste om det npr vi bestillte bilene. Min gammle dieselbil er en 2002 mod😊 Anonymkode: a5f34...979
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 23. juni 2022 #22 Skrevet 23. juni 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): No har vi penger til og kjøpe det vi vil ha stort sett men hadde ivertfall aldri betalt 1 mill mer for att bilen skulle være en elbil. Var selger som bare opplyste om det npr vi bestillte bilene. Min gammle dieselbil er en 2002 mod😊 Anonymkode: a5f34...979 Pga avgiftene så er elbilene vanligvis billigere enn fossilbilene, så jeg henger ikke helt med på regnestykket ditt. En nyere fossilbil kjører vanligvis heller ikke så langt som 600.000, vanligvis har rust og ødelagt elektronikk tatt knekken på de før der.
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2022 #23 Skrevet 23. juni 2022 Den perfekte mor, påan igjen skrev (52 minutter siden): Pga avgiftene så er elbilene vanligvis billigere enn fossilbilene, så jeg henger ikke helt med på regnestykket ditt. En nyere fossilbil kjører vanligvis heller ikke så langt som 600.000, vanligvis har rust og ødelagt elektronikk tatt knekken på de før der. Du veit det går ann og skifte ut dele eller? Og rust går og ann og fjerne uten store problem, bare man passer på og steller med bilen så har enn dei lenge. Jeg har mekka bil i årevis. På nye biler kan enn knapt skru ut en skrue. Må alltid på verksted og betale i dyre dommer for reprasjon. Pluss det er dyrt om noe av elektronikken går til helvette. Nei takke meg til en gammel god dieselbil. Hvorfor den bilen vi har kjøpt var 1 mill dyrere om det var elbil vet jeg ikke. Den er en Amerikaner. Nevner ikke hvilken. Vi betalte ivertfall 1,3 mill for dieselversjon. Anonymkode: a5f34...979
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 24. juni 2022 #24 Skrevet 24. juni 2022 Du kan ikke sammenligne en gammel fossilbil hverken mer elbil eller ny fossilbil når det gjelder holdbarhet. De gamle gikk langt (de gode ihvertfall), mens nyere biler ikke går like langt. At du kan bytte ut deler på en gammel bil er riktig, men du må jo ta verdien på delene og jobben med det med i beregninga. På en elbil er det lite motordeler i det hele tatt, og derfor ikke behov for å byttes ut. Det finnes ikke mange amerikanske elbiler på markedet. Er det en du kan få både med eldrift og fossilt, så har du enten misforstått eller blitt lurt. Elbilen er billigere. Har du kjøpt en dieselbil nå til 1,3 millioner så vil heller ikke den gå 600.000 km. Du må bytte luftfjærer og kanskje også kompressor om noen få år (gjelder selvsagt også elbiler med luftfjæring), den er proppet med elektronikk, og du har en motor som trenger vedlikehold. Du vil ikke ha like billig bilhold som med den gamle.
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 24. juni 2022 #25 Skrevet 24. juni 2022 Anonym bruker skrev (På 22.6.2022 den 12.40): Vis meg regnestykket. Jeg vil ha en elbil med god rekkevidde, den vil koste ca 500 000. Nå kjører jeg 40 000 i året med dieselbil som vi ikke har lån eller avdrag på. Ikke at jeg ikke tror på deg, men jeg vil ha fakta. Anonymkode: cd414...2ff Dieselbilen: 40.000 km * 0,7l/mil = 2800 liter diesel 2800l * 22kr= 61.600 kr i dieselutgifter Elbilen: Jeg regner 180 kw pr mil, og gjennomsnittlig strømpris på 3 kr inkl avgifter. Det er kanskje høyt, men er det billigere blir det mer å spare. https://www.elbilgrossisten.no/pages/ladeguiden-lade-elbil kalkulatoren her sier at årlig ladekostad er 21.600kr Da har du 40.000 kr du kan legge til i årlige renter uten å gå i minus. Fossilbilen må også ha påfyll av olje og evt service, det trenger ikke elbilen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå