Gå til innhold

Gutten nekter å klippe neglene

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Han våkner og trekker til seg beina og begynner å gråte. Det går ikke 

Anonymkode: 0a97f...049

Nei uff å gjøre noe barnet ikke vil er jo omsorgssvikt..

Bli voksen å vis hvem som bestemmer!

Anonymkode: ba7b5...aa6

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Hvor. Gammel. Er. Han. 

Det er en essensiell faktor, skjønner du. 

Anonymkode: 2d537...675

Hvis jeg husker rett er han 8-9 år.

Anonymkode: 0e696...436

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er ingen nerver i neglene, de kjenner du vel selv når du klipper dine egne. Hår og negler er dødt materie som det ikke er vondt å klippe.

Du må selvfølgelig ikke klippe så langt ned at huden sitter fast i neglen, for huden har vi nerver i.

Om han sier det er vondt å klippe neglene er det noe han innbiller seg eller lyver om. Man kan få fobier og angst for så mangt, sikkert klipping av negler også. Men overlange, inngrodde og betente negler er vondere enn å klippe dem altså. Er han gammel nok til å se noen skrekkbilder av det?

Anonymkode: 6daea...402

Han lyger ikke. Han er 5 år. Han syns også at noen klær er vonde. Da gråter han og er helt ut av seg 😔

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Hvor. Gammel. Er. Han. 

Det er en essensiell faktor, skjønner du. 

Han er 5 år 😊

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Nei uff å gjøre noe barnet ikke vil er jo omsorgssvikt..

Bli voksen å vis hvem som bestemmer!

Prøv selv sier jeg da! 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Prøv selv sier jeg da! 

Det har jeg ofte gjort. Sønnen min ville heller ikke klippe neglene men det er ikke en diskusjon en gang! Da holder jeg han med makt til neglene er klippet. Her i huset er det ikke barnet som bestemmer!

Skrevet

Med mindre han har noe diagnoser så må du bare tvinge. Og det går an å tvinge en 5 åring. Det går tilogmed an å snakke med han og forklare. 

Hvis ingenting funker som du sier, så får han bare gå med lange negler da. Men da får jo konsekvensen være at han ikke kan gå med sandaler når det blir varmt feks. Så får han heller svette og bli varm

Anonymkode: 5b865...87b

Skrevet

Det kan godt hende han er (hyper)sensitiv, da er vaskelapper vonde, noen klær stive og ubehagelige osv.

Men det er noen ting man ikke kan velge bort likevel, tannpuss, klipping av negler og slike ting må man gjøre selv om man synes det er ubehagelig eller ikke vil. Det er det din jobb å lære han.

Det kan godt hende han synes det er vondt å klippe negler, men da handler det ikke om at han har nerver i neglene, for det har han ikke, men at han kanskje synes det er ubehagelig med måten du holder han på e.l. og ikke helt får forklart seg.

Det er din jobb som mamma å formidle at du skjønner at han synes det er ubehagelig, men han kan ikke slippe å klippe negler. De vokser, og de blir vonde om man ikke klipper dem.

Jeg har selv en datter som er av den sensitive sorten, bedre nå som tenåring og kan regulere mye selv, men da hun var liten kunne hun gråte av all overstimulering, mye lyd, mye lukt og slike ting som de fleste andre barn takler utmerket. Så jeg vet litt om utfordringene, men de må lære å fungere uansett hva slags personlighet de har.

Veldig utadvendte og skravlete typer på lære å holde igjen, lytte til andre, ikke ta så mye plass rett og slett. Mer sensitive typer må lære at det går fint å gå inn på et kjøpesenter når vi trenger en ny bukse, men det er ikke nødvendig å gå der inne og titte i timevis når man blir helt satt ut av all lyden osv der inne.

Nå må du lære din sønn at det ikke går an å la være å klippe negler, tvang kan bli nødvendig.

Skrevet

Kjære HI:

Dette er veldig, veldig enkelt. Gutten er fem år, han bestemmer ikke dette. Hold ham, og klipp. Så tafatt at du ikke klarer dette, det er du vel ikke? 

Anonymkode: 18b56...ec2

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Kjære HI:

Dette er veldig, veldig enkelt. Gutten er fem år, han bestemmer ikke dette. Hold ham, og klipp. Så tafatt at du ikke klarer dette, det er du vel ikke? 

Anonymkode: 18b56...ec2

Jo tydligvis er hun det. Hun godtar jo at han syns klær er VONDE,å at han ikke ønsker å klippe neglene. Det er tydlig at det er 5 åringen som bestemmer i huset deres!

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Det kan godt hende han er (hyper)sensitiv, da er vaskelapper vonde, noen klær stive og ubehagelige osv.

Men det er noen ting man ikke kan velge bort likevel, tannpuss, klipping av negler og slike ting må man gjøre selv om man synes det er ubehagelig eller ikke vil. Det er det din jobb å lære han.

Det kan godt hende han synes det er vondt å klippe negler, men da handler det ikke om at han har nerver i neglene, for det har han ikke, men at han kanskje synes det er ubehagelig med måten du holder han på e.l. og ikke helt får forklart seg.

Det er din jobb som mamma å formidle at du skjønner at han synes det er ubehagelig, men han kan ikke slippe å klippe negler. De vokser, og de blir vonde om man ikke klipper dem.

Jeg har selv en datter som er av den sensitive sorten, bedre nå som tenåring og kan regulere mye selv, men da hun var liten kunne hun gråte av all overstimulering, mye lyd, mye lukt og slike ting som de fleste andre barn takler utmerket. Så jeg vet litt om utfordringene, men de må lære å fungere uansett hva slags personlighet de har.

Veldig utadvendte og skravlete typer på lære å holde igjen, lytte til andre, ikke ta så mye plass rett og slett. Mer sensitive typer må lære at det går fint å gå inn på et kjøpesenter når vi trenger en ny bukse, men det er ikke nødvendig å gå der inne og titte i timevis når man blir helt satt ut av all lyden osv der inne.

Nå må du lære din sønn at det ikke går an å la være å klippe negler, tvang kan bli nødvendig.

Alle i familien min har prøvd. Ingen klarer det. Da må to holde han og 1 klippe. Det er virkelig ikke kjekt. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Jo tydligvis er hun det. Hun godtar jo at han syns klær er VONDE,å at han ikke ønsker å klippe neglene. Det er tydlig at det er 5 åringen som bestemmer i huset deres!

Du vet tydeligvis ingenting om sensitive barn. Syns du burde lære deg å prate fint til folk

Skrevet
1 minute ago, Anonym bruker said:

Alle i familien min har prøvd. Ingen klarer det. Da må to holde han og 1 klippe. Det er virkelig ikke kjekt. 

Har han autisme eller annen diagnose? 

Å være uvillig er jo en ting, men dette høres ut som noe mer.. 

Jeg ville alliert meg med to andre voksne og bare klipt. Og forklart han at dette må gjøres nå, og at etterpå får han en is el

Anonymkode: 13c10...419

Skrevet

Det er ikke vondt. Det er på lik linjen med å klippe håret. Det er omsorgsvikt og ikke ta seg av barnet primær behov. Som renslighet og hygiene er. 

Anonymkode: 99873...fbb

Skrevet
Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Du vet tydeligvis ingenting om sensitive barn. Syns du burde lære deg å prate fint til folk

Hva er galt med det jeg skrev? Det er jo sant at du lar 5 åringen få viljen hver gang han skriker. Det er ikke slemt å si til deg,det er å si sannheten.

Skrevet

Har han autisme eller annen diagnose? 

Å være uvillig er jo en ting, men dette høres ut som noe mer.. 

Jeg ville alliert meg med to andre voksne og bare klipt. Og forklart han at dette må gjøres nå, og at etterpå får han en is el

Anonymkode: 13c10...419

Faren hans har asperger, vet ikke om det er arvelig.

Men det er virkelig ikke enkelt dette

Skrevet

Ja, men da er det dét som må til. Neglene må faktisk klippes og da gjør dere det som trengs. 

Femåringen her hadde flis i foten og mannen måtte holde han nede på gulvet mens jeg fjernet flisen. Har gråt som han ble mishandlet på det groveste, men når alt var over roet vi oss, klemte lenge og spiste is. Han skjønte jo at vi ikke gjorde det for å være slemme (fordi vi forklarte hva som er konsekvensen ved å unnlate å fjerne flis/klippe negler/pusse tenner osv). Noen ganger er det hardt å være den voksne. 

Skrevet

Det er ikke vondt. Det er på lik linjen med å klippe håret. Det er omsorgsvikt og ikke ta seg av barnet primær behov. Som renslighet og hygiene er. 

HAN syns det er vondt. Han syns også at lunkent vann er glo varmt. Han bader i vann som etter min mening er iskaldt. Vi er tydeligvis ulik.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

HAN syns det er vondt. Han syns også at lunkent vann er glo varmt. Han bader i vann som etter min mening er iskaldt. Vi er tydeligvis ulik.

Men det kan ikke være vondt når han ike har nervetråder i neglene. Han syns det er ubehagelig, det er noe helt annet. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Faren hans har asperger, vet ikke om det er arvelig.

Men det er virkelig ikke enkelt dette

Alle autismespekterforstyrrelser er arvelige, også asbergers.

Men han trenger ikke ha diagnosen selv om han har noen av de typiske tegnene, de kan arve noe uten at det er nok til å få en diagnose.

Skrevet

Har du prøvd å file neglene i stedet for å klippe dem? Det er noe han kan gjøre selv uten å pådra seg skade. 

Skrevet

Min sønn hylte som en stukket gris hver gang vi klippet neglene hans. Han sa det var vondt.

Det som fungerte hos oss var å la ham hyle hver søndag kl. 19. Da var det nemlig neglklipping.

Han er autist.

(Nå vet han hva som skal skje og når. Enkelte søndager glemmer han til og med å hyle.)

Anonymkode: f806a...8f2

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Min sønn hylte som en stukket gris hver gang vi klippet neglene hans. Han sa det var vondt.

Det som fungerte hos oss var å la ham hyle hver søndag kl. 19. Da var det nemlig neglklipping.

Han er autist.

(Nå vet han hva som skal skje og når. Enkelte søndager glemmer han til og med å hyle.)

Anonymkode: f806a...8f2

Hvor gammel er han? 

Skrevet

Om alt det du sier er vondt. Så er det noe alvorlig galt med ungen og du må oppsøke lege hjelp. Må være noe galt med nervene i kroppen hans

Skrevet
Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Om alt det du sier er vondt. Så er det noe alvorlig galt med ungen og du må oppsøke lege hjelp. Må være noe galt med nervene i kroppen hans

Er det så mye? Negleklipping og følsom for lapper I klærene? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...