Gå til innhold

Snitt etter 8 trinn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva fikk ditt barn i snitt etter første år på ungdomsskolen ? 

Anonymkode: 14863...cb4

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg husker ikke, men betydelig lavere enn etter 10. klasse. Det er en overgang for de med ungdomsskole og karakterer. Nå er snittet marginalt unger 6. 

Anonymkode: a9b75...c7c

Skrevet

Eldste husker jeg ikke i det hele tatt, men gjetter rundt 3.8 (har lærevansker), men gikk ut av vg3 med 4.3, så det er utrolig bra med tanke på alle utfordringene hans.

Nest eldste tror jeg lå på rundt 4.2-4.3. Han var veldig underyter og brydde seg ikke så mye før i 10.klasse. Da gikk han ut med 5 i snitt og gikk nå ut av vg2 med 5.6 i snitt, så det har tatt seg opp.

Tredje lå på rundt 4.5 mener jeg å huske. Han går i 9. klasse nå, og vi er spent på snittet nå fordi han plutselig begynte å jobbe mye med skolen etter jul. Han har ambisjoner om å komme inn på en linje (vgs) som ligger på 5.2-5.4 i nedre inntakssnitt, så han må jobbe ganske hardt for å få det til. 

Anonymkode: 4ed96...6e4

Skrevet

Yngste av jentene mine gikk ut av 8-klasse nå. Fikk 4,8 i snitt. Med unntak av én karakter,  så vil de uansett ikke ha noe å si for det endelige snittet. Både hun og vi er veldig fornøyd med hvordan hun har gjort det. Hun har jobbet hardt for disse karakterene. 

Anonymkode: ea071...648

Skrevet

Minste fikk 5,1 nå. Noen fag gikk av seg selv om noen fag har han virkelig måttet jobbe i. 

Skrevet

Har det virkelig noe å si? Hvorfor sammenligner du ungdom???

ungene mine var blandt de beste, nabogutten slet med å komme seg over stryk. Mine studerer ennå. Nabogutten har startet maskinstasjon, kjøpt seg dyre landbruksmaskiner og har et firma som gjør det utrolig bra. Han er avløser hjemme på en stor gård og allerede som 14 åring kunne han drive gården alene uten problem. 
man kan ikke sammenligne karaktersnitt til ungdom, alle er gode til noe!

Anonymkode: 3a23f...755

Annonse

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

ungene mine var blandt de beste, nabogutten slet med å komme seg over stryk. Mine studerer ennå. Nabogutten har startet maskinstasjon, kjøpt seg dyre landbruksmaskiner og har et firma som gjør det utrolig bra. Han er avløser hjemme på en stor gård og allerede som 14 åring kunne han drive gården alene uten problem. 

Så sant og så utrolig viktig! Dessverre er vi der dag at karakterer og status er det eneste som betyr noe, men gjør det en lykkelig?? Ikke nødvendigvis. Her i huset er eldste svært skoleflink med snitt godt over 5, men sliter med å skulle velge retning og yrke. Brenner for og har lyst til å utdanne seg innen mat, men vet at lønnen der er sykt lav og vurderer derfor kjeveortoped etc fordi det gir god lønn.... Snakket mye om å følge magefølelsen og utdanne seg til noe en virkelig har lyst til å drive med. Tenker det viktigste er at ungdommene våre har det bra, at de skaffer seg et yrke som de trives i og som de kan se for seg å være i minst de neste 50 årene.

Anonymkode: cfd1d...033

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Så sant og så utrolig viktig! Dessverre er vi der dag at karakterer og status er det eneste som betyr noe, men gjør det en lykkelig?? Ikke nødvendigvis. Her i huset er eldste svært skoleflink med snitt godt over 5, men sliter med å skulle velge retning og yrke. Brenner for og har lyst til å utdanne seg innen mat, men vet at lønnen der er sykt lav og vurderer derfor kjeveortoped etc fordi det gir god lønn.... Snakket mye om å følge magefølelsen og utdanne seg til noe en virkelig har lyst til å drive med. Tenker det viktigste er at ungdommene våre har det bra, at de skaffer seg et yrke som de trives i og som de kan se for seg å være i minst de neste 50 årene.

Anonymkode: cfd1d...033

For to av våre sønner er karakterene viktige fordi de ønsker seg studier og jobber, altså virkelig har lyst til dette, som krever et høyt snitt for å komme inn på. Som nevnt lenger oppe må yngste ha 5.2-5.4 i snitt for å komme inn på rett linje bare på videregående, og dette vil gi ham det springbrettet han trenger for drømmejobben senere. Men ellers er jeg selvfølgelig helt enig med deg. Det burde ikke vært slik at karakterene skulle være så viktige, men også andre egenskaper, interesse og motivasjon. 

Anonymkode: 4ed96...6e4

Skrevet

Aaaaaaner ikke. Hun jobber godt, gode tilbakemeldinger. Noen toppkarakterer og midt på treet ellers. Hun kan definitivt jobbe hardere i enkelte fag. Alt i alt så ser jeg ingen store utfordringer for henne. 

Anonymkode: 0a01a...c31

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Aaaaaaner ikke. Hun jobber godt, gode tilbakemeldinger. Noen toppkarakterer og midt på treet ellers. Hun kan definitivt jobbe hardere i enkelte fag. Alt i alt så ser jeg ingen store utfordringer for henne. 

Anonymkode: 0a01a...c31

Og DET er det viktigste med ungdomsskolen: å lære seg selvdisiplin og å jobbe godt. Lærer de seg det så kan de oppnå stort sett alt de ønsker seg. 
Personlig vil jeg heller at barna mine skal prestere midt på treet men slippe unna dette satans karakterjaget som terroriserer ungdommen i dag. 

Anonymkode: ff7f6...c89

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Og DET er det viktigste med ungdomsskolen: å lære seg selvdisiplin og å jobbe godt. Lærer de seg det så kan de oppnå stort sett alt de ønsker seg. 
Personlig vil jeg heller at barna mine skal prestere midt på treet men slippe unna dette satans karakterjaget som terroriserer ungdommen i dag. 

Jeg tenker at alle resultater etter å ha gjort sitt aller beste er godt nok. Enten det er 3 eller 6. i vår klasse er de fleste ungdommene opptatt av karakterer , men opplever ikke at det terroriserer. 

Skrevet

Det eneste som er viktig med snittet i åttende er at det ikke er viktig i det hele tatt. Det spiller ingen rolle! Det er et ledd i forberedelsene, det er alt. Det som betyr noe er å jobbe jevnt, lære seg ungdomslivet, få gode venner, komme presis, begynne å bli selvstendig og å se konturene av hvem man vil være. Den faglige prestasjonen er ikke viktig sånn sett, det faller på plass som en følge av det andre.

Skrevet
amandine skrev (1 minutt siden):

Det eneste som er viktig med snittet i åttende er at det ikke er viktig i det hele tatt. Det spiller ingen rolle! Det er et ledd i forberedelsene, det er alt. Det som betyr noe er å jobbe jevnt, lære seg ungdomslivet, få gode venner, komme presis, begynne å bli selvstendig og å se konturene av hvem man vil være. Den faglige prestasjonen er ikke viktig sånn sett, det faller på plass som en følge av det andre.

Så enig, og det forundrer meg at foreldrene faktisk har regnet ut snittet i 8 klasse. Det sier jo egentlig ingenting om hvor man endre tilslutt. 

Annonse

Skrevet

Jeg er mest opptatt av hvor mye hun har utviklet seg fra forrige karakterer. Hun trodde ungdomsskolen var slapp fordi de ikke fikk lekser. Førte termin hadde hun snitt på 3,7, nå fikk hun 4,9. Det er mye hard jobbing, og hun ser at det funker

Anonymkode: 72da3...c82

Skrevet
*Miss Marple* skrev (9 minutter siden):

Så enig, og det forundrer meg at foreldrene faktisk har regnet ut snittet i 8 klasse. Det sier jo egentlig ingenting om hvor man endre tilslutt. 

Jeg tror nok ingen foreldre regner på slikt altså. Ungdommene regnet i alle fall kjapt ut det selv her og fortalte oss det. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Gutten er sikkert flink som avløser, men jeg kan love deg at gan ikke hadde kunnet drive gården alene som 14-åring, selv om han mestrer de fleste praktiske oppgavene.

Anonymkode: 68ecc...c76

Skrevet

Som lærer er jeg veldig opptatt av å ikke helle bensin på bålet når elevene snakker om halvårsvurderingene sine, særlig ikke på 8. trinn. Det er virkelig ikke viktig. 

Anonymkode: 15451...b38

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (1 time siden):

Jeg tenker at alle resultater etter å ha gjort sitt aller beste er godt nok. Enten det er 3 eller 6. i vår klasse er de fleste ungdommene opptatt av karakterer , men opplever ikke at det terroriserer. 

Du er med på å øke karakterpresset når du velger å bare fortelle hvilke karakterer din yngste fikk og ser bort fra de litt svakere karakterene til eldste. Når vi foreldre stadig gjør det påvirker det andre foreldre og ungdomer til å forvente like høye karakterer. Hvis vi tar utgangspunkt i hva vi hører om så kan det virke som om de fleste har over 5 i snitt. Slik er det ikke i virkeligheten.

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Du er med på å øke karakterpresset når du velger å bare fortelle hvilke karakterer din yngste fikk og ser bort fra de litt svakere karakterene til eldste. Når vi foreldre stadig gjør det påvirker det andre foreldre og ungdomer til å forvente like høye karakterer. Hvis vi tar utgangspunkt i hva vi hører om så kan det virke som om de fleste har over 5 i snitt. Slik er det ikke i virkeligheten.

Jeg svarte på tråden i og med at minste akkurat har gått ut av 8. eldste gikk ut av ungdomsskolen nå med 4,5 i snitt og selvsagt er det akkurat like bra. Han har jobbet hardt for det. 

Skrevet

4,8

forbedret to karakterer fra første termin

Anonymkode: 05413...e6d

Skrevet
*Miss Marple* skrev (1 time siden):

Du tenker at det er foreldrene som har regnet ut snittet?

Skrevet

Tenker ikke på snitt etter 8 trinn??? Betyr absolutt ingenting. Det er det enkelte fag en kan sjå på, om noe bør tas tak i. 
Venter til 10 trinn med snitt.

Når det er sagt, så er det stor forskjell på karaktere på u skolen og videregående . Mange med gjerne 5 og 6 i snitt, kan fort gå ned til 3 og 4 i snitt på vgs. Det ser vi k klassen til barnet vårt som går på studie

Anonymkode: d1c41...c40

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Du tenker at det er foreldrene som har regnet ut snittet?

Jeg trodde ikke åttendeklassinger var opptatt av det selv, nei. Jeg tok gjerne feil. Men resten står jeg for, det betyr null i det lange løp. 

Skrevet
*Miss Marple* skrev (2 minutter siden):

Jeg trodde ikke åttendeklassinger var opptatt av det selv, nei. Jeg tok gjerne feil. Men resten står jeg for, det betyr null i det lange løp. 

De er veldig opptatt av det, og sammenlikner. Slik det vel alltid har vært med karakterer. Ikke så rart at dette er et fokus første året de får karakterer - det er jo noe nytt.. 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (5 timer siden):

Ja, var det ikke akkurat det jeg skrev? Selvdisiplin og jobbe hardt, det er det viktigste?

Og heller ikke denne gang snakker vi ikke om dine ungdommer spesielt, men om ungdommer generelt. At mange ungdommer opplever et stekt karakterpress, noen ganger sykelig, er allment kjent.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...