Anonym bruker Skrevet 17. juni 2022 #1 Skrevet 17. juni 2022 Etter hva jeg har sett vil ting som konfirmasjon og tannregulering utløse ekstra bidrag. Vårt eldste barn er i konfirmasjonsalder til våren om litt under 2 år, og etter hva tannlegen til barnet sier så trenger også barnet tannregulering. Begge deler er ting som utløser ekstra bidrag fra far. Nå har far bestemt seg for at konfirmasjon er noe som hører fortiden til og ikke her noen funksjon i dag, og regulering ikke er noe barnet trenger. Han sier også at siden han ikke mener dette er nødvendig, eller kommer til å godkjenne dette så må dette gå på min kappe, og han skal ikke betale ekstra bidrag. Må far godkjenne slike ting dersom det utløser ekstra bidrag? Anonymkode: 3f23a...2e5
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2022 #2 Skrevet 17. juni 2022 Om du ikke allerede får bidrag gjennom Nav, sørg for å få det nå, så tenker jeg han ikke har noe valg. Er regulering nødvendig kan ikke han nekte. Og han har heller ingen rett til å nekte barnet å konfirmere seg, så antar at Nav vil kreve inn ekstra av ham om de allerede har ansvar for å innkreve bidrag og gi videre til barnet/deg. Sånne som han fortjener ikke tittelen far eller pappa, etter min mening! Anonymkode: af34c...df0
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2022 #3 Skrevet 17. juni 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Om du ikke allerede får bidrag gjennom Nav, sørg for å få det nå, så tenker jeg han ikke har noe valg. Er regulering nødvendig kan ikke han nekte. Og han har heller ingen rett til å nekte barnet å konfirmere seg, så antar at Nav vil kreve inn ekstra av ham om de allerede har ansvar for å innkreve bidrag og gi videre til barnet/deg. Sånne som han fortjener ikke tittelen far eller pappa, etter min mening! Anonymkode: af34c...df0 Har gjennom NAV allerede, og tenkte å ta det gjennom dem. Ble bare usikker når han sa at han måtte godkjenne ting som utløste ekstrabidrag ellers så ville jeg ikke få noe, og det hadde han ikke tenkt til å godkjenne. Tusen takk Anonymkode: 3f23a...2e5
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2022 #4 Skrevet 17. juni 2022 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Har gjennom NAV allerede, og tenkte å ta det gjennom dem. Ble bare usikker når han sa at han måtte godkjenne ting som utløste ekstrabidrag ellers så ville jeg ikke få noe, og det hadde han ikke tenkt til å godkjenne. Tusen takk Anonymkode: 3f23a...2e5 Nei, far kan ikke nekte å godkjenne slike ting, men det er en sum du kan få. Tror sum for konf er fastsatt, så du kan nok ikke ha en konf t 50 000 og rekne med at faren betaler halvparten… Anonymkode: 0665f...75e
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2022 #5 Skrevet 17. juni 2022 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Nei, far kan ikke nekte å godkjenne slike ting, men det er en sum du kan få. Tror sum for konf er fastsatt, så du kan nok ikke ha en konf t 50 000 og rekne med at faren betaler halvparten… Anonymkode: 0665f...75e Det er jeg klar over, ønsker heller ikke mer enn hva som er fastsatt. Anonymkode: 3f23a...2e5
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2022 #6 Skrevet 17. juni 2022 Anonym bruker skrev (47 minutter siden): Har gjennom NAV allerede, og tenkte å ta det gjennom dem. Ble bare usikker når han sa at han måtte godkjenne ting som utløste ekstrabidrag ellers så ville jeg ikke få noe, og det hadde han ikke tenkt til å godkjenne. Tusen takk Anonymkode: 3f23a...2e5 Når tiden for regulering kommer, eller litt i forkant, om du må søke før, så få tannlegen til å skrive en bekreftelse på at regulering er nødvendig ut fra barnets fremtidige helseperspektiv. Når tannlegen allerede nå ser det og sier at barnet vil trenge regulering, da er det nok ikke bare mindre kosmetiske effekter barnet vil få av reguleringen, så det er nok nødvendig. Ikke tro noe av det den faren sier, dobbelsjekk alt, for han er helt tydelig ute etter å snike seg unna å betale for egne barn. Stol på deg selv, dobbelsjekk alt med Nav, gjerne før du snakker med far om slike ting, for da kan du bare saklig opplyse ham om regelverket, og utover det ikke gå inn i noen diskusjon. Tror det blir enklere for deg å forholde deg til ham på den måten Anonymkode: af34c...df0
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2022 #7 Skrevet 17. juni 2022 Da barna her skulle ha regulering, så hørte jeg med far om han kunne betale halvparten, nei han skulle ikke betale noe. Jeg måtte sende inn kvitteringer for det siste året til Nav, med utfylt skjema, så krevde de det inn. Og siden han tjener mye mer enn meg, så måtte han betale 80% av det. Far kan ikke nekte å betale regulering. Anonymkode: dc6c5...a85
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2022 #8 Skrevet 17. juni 2022 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Når tiden for regulering kommer, eller litt i forkant, om du må søke før, så få tannlegen til å skrive en bekreftelse på at regulering er nødvendig ut fra barnets fremtidige helseperspektiv. Når tannlegen allerede nå ser det og sier at barnet vil trenge regulering, da er det nok ikke bare mindre kosmetiske effekter barnet vil få av reguleringen, så det er nok nødvendig. Ikke tro noe av det den faren sier, dobbelsjekk alt, for han er helt tydelig ute etter å snike seg unna å betale for egne barn. Stol på deg selv, dobbelsjekk alt med Nav, gjerne før du snakker med far om slike ting, for da kan du bare saklig opplyse ham om regelverket, og utover det ikke gå inn i noen diskusjon. Tror det blir enklere for deg å forholde deg til ham på den måten Anonymkode: af34c...df0 Er ikke tvil om at barnet trenger regulering. 2 av tennene opp har kommet ut langt over de andre siden det er for trangt for dem, og de gnager inn i innsiden av kinnet. Bakgrunnen for min kontakt med far er at jeg sendte han en melding hvor jeg sa at barnet trenger regulering og minnet på at det er konfirmasjon om litt under 2 år. Gjorde også han oppmerksom på at det kommer til å komme krav og ekstra bidrag i den forbindelse. Han har ingen kontakt med barna, og har faktisk heller ikke sett hvordan tennene ser ut Anonymkode: 3f23a...2e5
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2022 #9 Skrevet 17. juni 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Da barna her skulle ha regulering, så hørte jeg med far om han kunne betale halvparten, nei han skulle ikke betale noe. Jeg måtte sende inn kvitteringer for det siste året til Nav, med utfylt skjema, så krevde de det inn. Og siden han tjener mye mer enn meg, så måtte han betale 80% av det. Far kan ikke nekte å betale regulering. Anonymkode: dc6c5...a85 Oi, så mye. Takk for tips, han tjener mye mer enn meg Anonymkode: 3f23a...2e5
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2022 #10 Skrevet 17. juni 2022 Nødvendig helsehjelp, inkludert tannhelse, er ikke noe far kan nekte. Han kan heller ikke nekte barnet å konfirmere seg, og jeg tror han vil ha det hardt med å argumentere for at det skal skje uten feiring? Anonymkode: b8ae8...3a0
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2022 #11 Skrevet 17. juni 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Etter hva jeg har sett vil ting som konfirmasjon og tannregulering utløse ekstra bidrag. Vårt eldste barn er i konfirmasjonsalder til våren om litt under 2 år, og etter hva tannlegen til barnet sier så trenger også barnet tannregulering. Begge deler er ting som utløser ekstra bidrag fra far. Nå har far bestemt seg for at konfirmasjon er noe som hører fortiden til og ikke her noen funksjon i dag, og regulering ikke er noe barnet trenger. Han sier også at siden han ikke mener dette er nødvendig, eller kommer til å godkjenne dette så må dette gå på min kappe, og han skal ikke betale ekstra bidrag. Må far godkjenne slike ting dersom det utløser ekstra bidrag? Anonymkode: 3f23a...2e5 Nei. Ikke dersom du har den daglige omsorgen og han samvær, og du holder prisen på konfirmasjonen innen rimelighetens grenser Anonymkode: 86022...ad3
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2022 #12 Skrevet 17. juni 2022 Anonym bruker skrev (25 minutter siden): Er ikke tvil om at barnet trenger regulering. 2 av tennene opp har kommet ut langt over de andre siden det er for trangt for dem, og de gnager inn i innsiden av kinnet. Bakgrunnen for min kontakt med far er at jeg sendte han en melding hvor jeg sa at barnet trenger regulering og minnet på at det er konfirmasjon om litt under 2 år. Gjorde også han oppmerksom på at det kommer til å komme krav og ekstra bidrag i den forbindelse. Han har ingen kontakt med barna, og har faktisk heller ikke sett hvordan tennene ser ut Anonymkode: 3f23a...2e5 Huff, dette er jo bare trist, han gir jo fullstendig f... i barna. Du var mer enn rimelig som sa fra til ham om at disse ekstra kostnadene vil komme i så god tid på forhånd. At han forsøker å sno seg unna eller kontrollere deg med det økonomiske, når han ikke en gang vet hva barna hans faktisk trenger, det sier alt om ham. All ære til deg som står i det, stol på deg selv videre, og ta alt gjennom Nav. Kanskje nesten lurt å ikke varsle ham på forhånd neste gang, bare ta det med nav, siden han nå bare forsøker å lage en konflikt om noe som ikke er en konflikt en gang. Anonymkode: af34c...df0
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2022 #13 Skrevet 17. juni 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Nei. Ikke dersom du har den daglige omsorgen og han samvær, og du holder prisen på konfirmasjonen innen rimelighetens grenser Anonymkode: 86022...ad3 Han har ikke noe samvær. Etter hva jeg mener på så er det en fast takst på ekstra bidrag til konfirmasjonen så dersom jeg ønsker å gjøre det ekstremt kostbart vil det gå på min kappe, ikke det at jeg har planer om det Anonymkode: 3f23a...2e5
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2022 #14 Skrevet 17. juni 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Huff, dette er jo bare trist, han gir jo fullstendig f... i barna. Du var mer enn rimelig som sa fra til ham om at disse ekstra kostnadene vil komme i så god tid på forhånd. At han forsøker å sno seg unna eller kontrollere deg med det økonomiske, når han ikke en gang vet hva barna hans faktisk trenger, det sier alt om ham. All ære til deg som står i det, stol på deg selv videre, og ta alt gjennom Nav. Kanskje nesten lurt å ikke varsle ham på forhånd neste gang, bare ta det med nav, siden han nå bare forsøker å lage en konflikt om noe som ikke er en konflikt en gang. Anonymkode: af34c...df0 Jeg har ikke svart han en gang. Sist vi pratet sammen ville han justere bidraget ned siden han hadde fått omsorg for to barn til om mente det ga han rett til å redusere bidraget. Da fortalte jeg han at man kan kun få redusert bidrag dersom man får flere egne barn, ikke dersom man får seg samboer som har hjemmeboende barn, det er det bidraget hun får som skal dekke. Anonymkode: 3f23a...2e5
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2022 #15 Skrevet 17. juni 2022 Anonym bruker skrev (20 minutter siden): Jeg har ikke svart han en gang. Sist vi pratet sammen ville han justere bidraget ned siden han hadde fått omsorg for to barn til om mente det ga han rett til å redusere bidraget. Da fortalte jeg han at man kan kun få redusert bidrag dersom man får flere egne barn, ikke dersom man får seg samboer som har hjemmeboende barn, det er det bidraget hun får som skal dekke. Anonymkode: 3f23a...2e5 Han bekrefter bare for en slask han er! Bra du er oppegående, for han er det tydeligvis ikke Det er virkelig trist når en forelder er så uvillig til å ta ansvar for egne barn. Det sier det meste om ham. Liten digresjon, men da jeg var på datenettsider for noen år tilbake, da blokkerte jeg alle menn som det stod ikke hadde kontakt med ungene sine. Det finnes nok en og annen mann som er blitt offer for en vanskelig barnemor, men jeg traff aldri noen av dem, kun de som hadde masse åpenbare dårlige unnskyldninger for å ikke ha kontakt med barna sine. Det var blokker og glemt fra min side. Det forbauset meg hvor mange slike menn som faktisk var på datesidene. Og enda mer forbauser det meg at en mann som velger å ikke ta ansvar for egne barn, det er en mann som en eneste kvinner kan finne attraktiv. Stå på videre Anonymkode: af34c...df0
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2022 #16 Skrevet 17. juni 2022 Jeg er helt enig med far. Konfirmasjon er bare noe tull. Våre barn er ikke døpt eller konfirmert fordi vi ikke er kristne. Anonymkode: 024a6...810
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2022 #17 Skrevet 17. juni 2022 Anonym bruker skrev (20 minutter siden): Jeg er helt enig med far. Konfirmasjon er bare noe tull. Våre barn er ikke døpt eller konfirmert fordi vi ikke er kristne. Anonymkode: 024a6...810 Er du helt enig med far om at nødvendig helsehjelp som regulering er, også bare er tull? En 15-åring har dessuten rett til å velge seg ut av eller inn i trossamfunn, så ingen foreldre har rett til å nekte en 15-åring å konfirmere seg. De kan nekte å holde selskap og å feire dagen, men de kan ikke nekte ungdommen å konfirmere seg. I HIs tilfelle ønsker ungdommen tydeligvis å konfirmere seg, og HI skal holde et nøkternt selskap for ungdommen. Da er regelverket slik at den som betaler bidrag må være med på å dele på utgiftene til konfirmasjonen. Du står fritt å mene hva du vil, men regelverket er jo klart, uansett hva du mener. Anonymkode: af34c...df0
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2022 #18 Skrevet 17. juni 2022 Anonym bruker skrev (42 minutter siden): Jeg er helt enig med far. Konfirmasjon er bare noe tull. Våre barn er ikke døpt eller konfirmert fordi vi ikke er kristne. Anonymkode: 024a6...810 Nå er det snakk om borgerlig konfirmasjon i regi av humanistisk selskap. Der lærer de faktisk ganske mye nyttig om etikk og holdninger som de har godt av å ta med seg inn i det voksne liv. Personlig er jeg kristen, men mener slik borgerlig konfirmasjon er lagt opp i dag er det mye mer nyttig for ungdommen enn en kristen en. Konformasjon er ikke en kristen ting, konfirmasjon er et navn på et overgangsrituale fra barn til voksen som de har i de fleste kulturer rundt den alderen. HI Anonymkode: 3f23a...2e5
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2022 #19 Skrevet 18. juni 2022 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Jeg har ikke svart han en gang. Sist vi pratet sammen ville han justere bidraget ned siden han hadde fått omsorg for to barn til om mente det ga han rett til å redusere bidraget. Da fortalte jeg han at man kan kun få redusert bidrag dersom man får flere egne barn, ikke dersom man får seg samboer som har hjemmeboende barn, det er det bidraget hun får som skal dekke. Anonymkode: 3f23a...2e5 For en idiot! Anonymkode: b8ae8...3a0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå