Gå til innhold

Erfaringer wisc v

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

Lurer på om det er noen her som har erfaringer med wisc V test av barn. 

9åringen har akkurat fått resultat fra sin test. Men den svarer i grunnen ikke på spørsmålene våre. Verbal forståelse er 99.9 percentil, mens flytene resonnering er 21.. 

de andre ligger jevnt mellom 88-95 percentil. 

psykologen sa utfallet var uvanlig 🤷‍♀️

Profilen passer ikke til adhd eller add, dysleksi, dyskalkuli, og dysgrafia er også utelukket. 

noen med erfaringer eller kunnskap? 

Anonymkode: a1006...e27

Videoannonse
Annonse
Skrevet

autisme?

Anonymkode: b5cac...eaf

Skrevet

Hm, vi fikk vite tall tilsvarende IQ-poeng, ikke percentil, men vår hadde også uvanlig resultat. Hun scoret latterlig lavt (tilsvarende 60 og 80 i IQ) på evnen til å forklare ord presist, men tilsvarende 170 i IQ på flytende resonnering og 140 i IQ på arbeidsminne. Vi fikk også vite at resultatet var avvikende, og hun måtte igjennom en språktest pga. den lave scoren på språk i wisc-testen, men da scoret hun plutselig langt over gjennomsnittet. Vi fikk også vite at hun visst nok hadde altfor høy IQ til ADHD, men endte med den diagnosen til slutt likevel. Jeg har etter dette begynt å tvile på hele testen. Den virker litt tilfeldig, og selv om vi opplever datteren vår som ganske skarp, føler jeg absolutt ikke at hun er på det "geni"-nivået som BUP skal ha det til. Jeg tar det i hvert fall med en stor klype salt.

Anonymkode: 1258a...565

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

autisme?

Anonymkode: b5cac...eaf

Det ble ikke nevnt i det hele tatt, men jeg bør kanskje spørre for å utelukke det. Hun er svært god sosialt, intuitiv LG empatisk. 

Foretrekker helt klart voksne og eldre barn, men har mange gode nære venninner. 

Ville hun slitt mer sosialt om det var autisme? Eller er hun bare flink til å observere og kopierer andre? 🤔

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Hm, vi fikk vite tall tilsvarende IQ-poeng, ikke percentil, men vår hadde også uvanlig resultat. Hun scoret latterlig lavt (tilsvarende 60 og 80 i IQ) på evnen til å forklare ord presist, men tilsvarende 170 i IQ på flytende resonnering og 140 i IQ på arbeidsminne. Vi fikk også vite at resultatet var avvikende, og hun måtte igjennom en språktest pga. den lave scoren på språk i wisc-testen, men da scoret hun plutselig langt over gjennomsnittet. Vi fikk også vite at hun visst nok hadde altfor høy IQ til ADHD, men endte med den diagnosen til slutt likevel. Jeg har etter dette begynt å tvile på hele testen. Den virker litt tilfeldig, og selv om vi opplever datteren vår som ganske skarp, føler jeg absolutt ikke at hun er på det "geni"-nivået som BUP skal ha det til. Jeg tar det i hvert fall med en stor klype salt.

Anonymkode: 1258a...565

Tror det var 146 for den verbale delen, Og 96 for flytende. 

Føler meg også litt usikker på hele greia.. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...