Gå til innhold

Hvordan kan myndighetene gi konkrete smittetallene nå?

Anbefalte innlegg

Leser at i Bergen er det ca 250 nye tilfeller i uken. Men jeg personlig vet om 4 (inkludert meg selv og mannen) som ble smittet uten å registrere det noe sted (for det er ikke lenger anbefalt eller mulig). I tillegg til alle som ikke tester seg når man har forkjølelse.

Tror det må være mye uregistrert smitte nå

Anonymkode: 53f4a...952

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Mobilen registrerer alt. All mobildata samles av regjeringen og skannes av datasentralene deres.

Anonymkode: e7503...4e9

Mobilen kan jo ikke vite om du har korona? 😂

Anonymkode: c58e8...43a

Annonse

De vet antall innleggelser og andre nøkkeltall. Deretter har de modeller for estimering. I disse modellene kan de f.eks bruke antall innlagte, endringene/mønsteret (f.eks. hvor mange flere som er innlagt denne uken sammenlignet med forrige uke), alder på de innlagte og deres andel i befolkningen,  forventet smittsomhet osv. Utifra dette kan de estimere hvor mange de tror er smittet, alvorlighetsgraden av denne varianten, trenden, hastigheten på utviklingen, når de tror toppen av bølgen er nådd etc.   

Anonymkode: da739...3d7

FHI samler inn data fra f.eks. Symptometer, hvor en fast (stor) gruppe av befolkningen selv rapporterer forkjølelses- og influensasymptomer, og om ev. testing. Det samles også inn data fra sykehus, fra fastleger (hvor mange pasienter henvender seg med disse symptomene?) og diverse andre rapporteringssystemer. I tillegg måles forekomsten av virus i kloakkvann. Så slår man data fra alle disse kildene sammen og kan si noe generelt om sykdomstrykk i befolkningen. Det er ikke like presist som det var da alle ble testet av kommunen, men det er antagelig tilstrekkelig gitt at omikron ikke utgjør noen spesielt stor trussel.

Anonymkode: 285c9...a9b

Her jeg bor vet jeg om mange som har hatt korona siste ukene. Er bare en av dem som trengte sykemelding og derfor har kontaktet fastlege. Men de fleste har ligget i 1-2 uker med feber og kun tatt hjemmetest for covid. Selv har jeg heller ikke vært hos lege, men har bikket to uker syk nå.

Ingen av alle de jeg vet om som har hatt covid siste ukene har vært med i noe selvrapporteringsprosjekt heller. Heller ikke de som bare tror de har vært forkjølet.

Så jeg er enig med det, HI, jeg tror det er store mørketall om dagen. Det bekreftes jo egentlig av den store smitteøkningen vi får rapporter om i Europa. Samtidig som det ble rapportert hadde vi tydeligvis en stor smitteøkning her jeg bor - men det er ikke det offisielt. Kommunelegen her er veldig "frempå", så han ville garantert vært i lokale medier om de hadde riktige tall på smitten. Det er veldig tydelig at de ikke har oversikt over hvor mye smitte som er nå.

Anonymkode: 5dbc4...4e7

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Mobilen registrerer alt du sier og veldig mye annet også.

Anonymkode: e7503...4e9

Paranoide kan medbringe svart søppelsekk og stille ytterst til høyre.

Anonymkode: e617a...a21

• 2 uker senere...

Både fhi og mor/barn 7ndde3søkelsen sender jevnlig ut spørreskjemaer til de samme personene. Der svarer vi på om vi har testet positivt de siste 2 ukene, om vi har kontaktet lege, om vi har harr feber, on menstruasjon er normal osv. Det er mange tusen av oss som gar svart på disse spørsmålene fast helt siden starten av pandemien. Det gir rn ganske god oversikt.

Anonymkode: 412f2...fe1

Annonse

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Både fhi og mor/barn 7ndde3søkelsen sender jevnlig ut spørreskjemaer til de samme personene. Der svarer vi på om vi har testet positivt de siste 2 ukene, om vi har kontaktet lege, om vi har harr feber, on menstruasjon er normal osv. Det er mange tusen av oss som gar svart på disse spørsmålene fast helt siden starten av pandemien. Det gir rn ganske god oversikt.

Anonymkode: 412f2...fe1

Så dere tester dere hele tiden?

Anonymkode: 53d02...b70

• Opprett ny...