Gå til innhold

Fortvilet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 
Jeg er litt fortvilet og innser at jeg må gjøre noe.
De siste månedene er alt blitt så tungt. Jeg tar til tårene hver dag. Føler at alt vokser meg over hodet. Hus, hund, hage og alle praktiske gjøremål. Prøver å kose meg og slappe av, men alt jeg burde gjort presser på.
Når angsten kommer krypende hører jeg på avspenning og pusteteknikker. 
Jeg har ikke hatt angstanfall, men blir helt fortvilet når jeg ikke husker hva folk heter og hva jeg skulle gjøre. Jeg er så innmari sliten, men klarer ikke ta meg inn. Jeg vil ikke bli sykemeldt, da er jeg redd jeg blir ordentlig deprimert. 
Flørten med en nabo hjalp, men nå orker jeg ikke det engang. Blir så selvkritisk og innså plutselig at bekreftelse fra ham er viktigere enn om jeg liker ham eller ei. Jeg vil ikke at han skal se hvor sårbar jeg er. 

Jeg bor alene med et barn 70%, er 50% uføre og har ingen familie i nærheten. Jeg er veldig glad i jobben min, men sliter med å konsentrere meg om dagen. 

Jeg skjuler tristheten for ungen min og er redd hun skal bli redd. Dårlig spiral altså.

Har du noen gode råd?

Anonymkode: 5ac0b...88b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja men det er ikke ett råd du vil like. Du bør sykemelde deg før du virkelig treffer veggen. Gjør det for barnet ditt.

Anonymkode: 97d54...113

Skrevet

Det er litt vanskelig å vite hva de praktiske gjøremålene er, og om de er så viktige? Virker de så viktige fordi du er redusert, sånn at du stresser med ting litt unødig? 

Jeg er uenig med den som svarte først. Jeg er heller enig med deg i at sykmelding ikke er lurt. Da er det bedre å redusere på alt annet du føler du må gjøre på fritiden. Ikke forverre dette med at du i tillegg ikke har rutiner, kollegaer og noe utenfor hjemmet. 

Anonymkode: 5590d...f9c

Skrevet

Sett deg opp en liste og sett en stjerne ved 2 som er absolutt viktigs. Hund og barn bør ikke være på den listen, men f.eks. vaske gulv, klippe plenen (kan barnet gjøre dette mot litt betaling?), vaske klær, handle, rydde osv. Utfør maks 2-3 av desse oppgavene om dagen og se litt på hvor viktig det egentlig er. Trenger du f.eks. å vaske gulv (om du gjør det da) like ofte som du gjør? Noen ganger så holder det med å koste bort det meste. 

Hva er det som stjeler din energi? Hav med å bytte hus til ett med platting i stede for hage? 

Anonymkode: b1d81...411

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Sett deg opp en liste og sett en stjerne ved 2 som er absolutt viktigs. Hund og barn bør ikke være på den listen, men f.eks. vaske gulv, klippe plenen (kan barnet gjøre dette mot litt betaling?), vaske klær, handle, rydde osv. Utfør maks 2-3 av desse oppgavene om dagen og se litt på hvor viktig det egentlig er. Trenger du f.eks. å vaske gulv (om du gjør det da) like ofte som du gjør? Noen ganger så holder det med å koste bort det meste. 

Hva er det som stjeler din energi? Hav med å bytte hus til ett med platting i stede for hage? 

Anonymkode: b1d81...411

Tror ikke hun orker en hel flytteprosess når hun har det som hun har det nå.

Anonymkode: 4f2c1...0b9

Skrevet
Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Ja men det er ikke ett råd du vil like. Du bør sykemelde deg før du virkelig treffer veggen. Gjør det for barnet ditt.

Anonymkode: 97d54...113

Dette tenker jeg også. Å bare stange videre vil ikke ende godt.

Skrevet

Hadde det som deg, Hi. Havnet på legevakten med panikkanfall. Det er ikke verdt det. Hadde tatt sykemelding framfor å kjøre meg selv til grunne igjen. Hadde spandert på meg et par timer husvask, er utrolig godt og slippe unna gulvvasken når du er utslitt. Sørget for å komme deg ut av huset selv om du er sykemeldt, frisk luft. Gå tur med venninner, ikke nødvendigvis prate så mye, si du er nede og bare trenger noen rundt deg. Kanskje de til og med kan bli med på en liten dugnad i hagen, grill noen pølser som takk, trenger ikke være mer enn det. Vær åpen. Barn er utrolig var for sinnsstemning, så datteren din vet nok at noe ikke er helt som det skal. Du skal vite at det er mange i din situasjon, legen er ikke ukjent med denne type problemtilling, be om hjelp ❤️

Anonymkode: 3c955...f68

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Hadde det som deg, Hi. Havnet på legevakten med panikkanfall. Det er ikke verdt det. Hadde tatt sykemelding framfor å kjøre meg selv til grunne igjen. Hadde spandert på meg et par timer husvask, er utrolig godt og slippe unna gulvvasken når du er utslitt. Sørget for å komme deg ut av huset selv om du er sykemeldt, frisk luft. Gå tur med venninner, ikke nødvendigvis prate så mye, si du er nede og bare trenger noen rundt deg. Kanskje de til og med kan bli med på en liten dugnad i hagen, grill noen pølser som takk, trenger ikke være mer enn det. Vær åpen. Barn er utrolig var for sinnsstemning, så datteren din vet nok at noe ikke er helt som det skal. Du skal vite at det er mange i din situasjon, legen er ikke ukjent med denne type problemtilling, be om hjelp ❤️

Anonymkode: 3c955...f68

Takk!

Jeg skal ringe fastlegen på mandag. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 timer siden):

Dette tenker jeg også. Å bare stange videre vil ikke ende godt.

Dere har rett - jeg må ta grep!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...