Gå til innhold

Hele familien vil at vi skal få oss katt

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Jo det er det så lenge det er jeg som kommer til å ende opp med å ta seg av den

Anonymkode: 50dbb...9a9

Det er jo ingen jobb med katt 🤔

Kjøpe mat og sette frem tørrfôr og vann. KUN det. Hvorfor tenker du at det er mye jobb?

Anonymkode: 57e05...3fa

Fortsetter under...

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Det er jo ingen jobb med katt 🤔

Kjøpe mat og sette frem tørrfôr og vann. KUN det. Hvorfor tenker du at det er mye jobb?

Alle dyr medfører noe jobb. Reingjøring blir det mer av. Trene den husrein. Gå til veterinær med den. Sørge for passing når man drar bort. Folk som tror det er «ingen jobb» er sånne som bare blir til plage for alle. Dumper katta ute når de reiser på ferie og sånt! 

Anonymkode: 71691...2ab

Skrevet

Ha familiemøte og snakk med dem om dette med ansvar og lag en ordentlig oppgavefordeling som de må forholde seg til hvis dere skal ha katt. Det er mange fordeler for barn å vokse opp med dyr, mye kos, glede, mestring, trøst, ansvar. Hvis du ikke er allergisk eller det er andre tungtveiende grunner så synes jeg ikke du skal nekte bare fordi du er redd for at  ansvaret og oppgavene faller på deg, bare vær tydelig fra starten av hva de må gjøre. Katter krever ikke så fryktelig mye jobb, så det burde gå fint.

Anonymkode: 60a37...b1b

Skrevet

Synes ikke det er riktig at man skal ha katt eller dyr generelt når man ikke vil. Og ikke bare pga jobben med det. 

Anonymkode: 93340...2ae

Skrevet
Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Synes ikke det er riktig at man skal ha katt eller dyr generelt når man ikke vil. Og ikke bare pga jobben med det. 

Anonymkode: 93340...2ae

Tenker det samme. Ingen skal vantrives i sitt eget hjem.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ha familiemøte og snakk med dem om dette med ansvar og lag en ordentlig oppgavefordeling som de må forholde seg til hvis dere skal ha katt. Det er mange fordeler for barn å vokse opp med dyr, mye kos, glede, mestring, trøst, ansvar. Hvis du ikke er allergisk eller det er andre tungtveiende grunner så synes jeg ikke du skal nekte bare fordi du er redd for at  ansvaret og oppgavene faller på deg, bare vær tydelig fra starten av hva de må gjøre. Katter krever ikke så fryktelig mye jobb, så det burde gå fint.

Anonymkode: 60a37...b1b

Hovedgrunnen til at jeg ikke vil ha katt er ikke jobben.
Hovedgrunnen er at jeg ikke liker katter, vil ikke ha en boende sammen med meg

Annonse

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Eh, du har misforstått. Når det gjelder anskaffelse av dyr, må ALLE ønske det. Det er ikke et flertallsvedtak å skaffe et levende vesen!

Jo, i aller høyeste grad er det det. Her ville jeg og barna ha hund, og ikke min mann. Jeg spurte om han hadde en god forklaring på at hans ønske og behov var viktigere enn våre behov, og det hadde han ikke og det ble hund.

Anonymkode: 7c56a...610

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jo, i aller høyeste grad er det det. Her ville jeg og barna ha hund, og ikke min mann. Jeg spurte om han hadde en god forklaring på at hans ønske og behov var viktigere enn våre behov, og det hadde han ikke og det ble hund.

Jeg har bodd sammen med katt før og jeg mistrives med det.
Skulle gjerne hatt en hund, men det her vi rett og slett ikke tid til.
Det må eventuelt bli når barna blir større og kan går tur med hunden etter skoletid

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det er mulig du misset bare meg her nå, men...hva var dine manns behov her? 

Anonymkode: 2e6c9...1c2

Skrevet

Hadde nok bøyd meg for flertallet. En katt er ganske selvstendig. Joda, den må selvsagt følges opp, men ikke slik som en hund.

Dessuten er det kjekt for barn å vokse opp med dyr, og lære seg å ta litt ansvar. Veldig glad jeg hadde foreldre som lot meg ha dyr. Elsket det!

Anonymkode: c9cc4...815

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Det vil jeg si var dårlig gjort av deg mot din mann. Man skal ikke måtte «argumentere mot» å få et nytt familiemedlem. Det skal være ønsket. 
Og så vil jeg si at det er uærlig. Man lurer oppdretteren til å selge hunden til noen som ikke vil ha den. Det gir den dårligere levekår. Hvis jeg visste at én i familien var blitt «nedstemt» og måtte finne seg i å ta imot en hund han ikke ønsket, ville jeg ikke solgt til dem. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 timer siden):

Men nå er det ikke kun du som er viktig i familien. Hvis flertallet ønsker å ha katt så finnes det ingen grunn til at du skal trumfe gjennom ditt ønske!

Om en ikke vil ha dyr i familien så skaffer man seg ikke dyr! Mammaer har vetorett uansett.

Anonymkode: 6b7b2...564

Skrevet

Skal man ha dyr skal ALLE voksne i huset være enige, og gjerne de ikke-voksne også. Det finnes ting som ikke er demokratisk, og det å ha dyr, er en av dem. 

Anonymkode: cf98d...674

Annonse

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Alle dyr medfører noe jobb. Reingjøring blir det mer av. Trene den husrein. Gå til veterinær med den. Sørge for passing når man drar bort. Folk som tror det er «ingen jobb» er sånne som bare blir til plage for alle. Dumper katta ute når de reiser på ferie og sånt! 

Jeg mener at katt er omtrent ingen jobb, jeg har hatt katten min i 14 år. Men sant skal sies, jeg elsker han, så da merkes ikke jobben 🥰😍🥰 kanskje der det ligger 🥰

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Jeg mener at katt er omtrent ingen jobb, jeg har hatt katten min i 14 år. Men sant skal sies, jeg elsker han, så da merkes ikke jobben 🥰😍🥰 kanskje der det ligger 🥰

Og der satte du fingeren på det.
En ting er at jobben kommer til å falle på meg.
En annen ting er at jeg faktisk ikke liker katter. All respekt for at andre gjør det, det er ikke min sak, har heller ikke noe problem med å besøke folk med katt, orker bare ikke å ha en boende hos meg.
Det er mer jobb med en hund, og hadde vi hatt tid så hadde jeg ikke takket nei til det, og ja, mannen og ungene hadde blitt med på det (sånn før noen spør)

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Litt flere hjerter der nå, så fremstår du som parodien på en kattedame 😆

Anonymkode: f68a1...126

Skrevet
Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Litt flere hjerter der nå, så fremstår du som parodien på en kattedame 😆

Anonymkode: f68a1...126

Ok. Men da kan jeg sroppe hjertene å si at jeg aldri ville vært foruten katten. Men det betyr ikke at jeg er en kattedame, jeg syns katter er lunefulle og ikke alle er like fine. Men katten min er jeg glad i. Det som er jobb med den er å kjøpe inn mat og gi han mat innimellom. Ellers har han skadet seg noen ganger i løpet av 14 år, 4-5 ganger og har da tatt han til dyrlegen. Det er i tillegg dyrt hvis man ikke har forsikring. Han er ute på natta, han har et hus ute. Han gir oss mange flere gleder enn sorger og arbeid. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Og der satte du fingeren på det.
En ting er at jobben kommer til å falle på meg.
En annen ting er at jeg faktisk ikke liker katter. All respekt for at andre gjør det, det er ikke min sak, har heller ikke noe problem med å besøke folk med katt, orker bare ikke å ha en boende hos meg.
Det er mer jobb med en hund, og hadde vi hatt tid så hadde jeg ikke takket nei til det, og ja, mannen og ungene hadde blitt med på det (sånn før noen spør)

HI

Jobben faller kun på deg hvis du tillater det. Dette er noe du må være tydelig på helt fra begynnelsen og ikke løfte en finger hvis noe ikke blir gjort. Purr på barna og mannen hvis det ikke blir gjort, IKKE gjør det selv. 

Hvis det er der skoen trykker synes jeg ikke det burde være noe problem å skaffe katt. 

Skjønner ikke at du ikke kan orke å ha en boende i huset. De ligger jo stort sett og sover når de ikke er ute. Hvis du ikke gir den noe oppmerksomhet vil den heller ikke klenge på deg. 

Skrevet
Pobie skrev (7 minutter siden):

Jobben faller kun på deg hvis du tillater det. Dette er noe du må være tydelig på helt fra begynnelsen og ikke løfte en finger hvis noe ikke blir gjort. Purr på barna og mannen hvis det ikke blir gjort, IKKE gjør det selv. 

Hvis det er der skoen trykker synes jeg ikke det burde være noe problem å skaffe katt. 

Skjønner ikke at du ikke kan orke å ha en boende i huset. De ligger jo stort sett og sover når de ikke er ute. Hvis du ikke gir den noe oppmerksomhet vil den heller ikke klenge på deg. 

Men skoen trykker jo ikke der. Hun VIL jo ikke ha et sånt dyr! 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Men skoen trykker jo ikke der. Hun VIL jo ikke ha et sånt dyr! 

Hun har sagt flere ganger at hun vet at hun får hovedansvaret, og da er det hvertfall en del av problemet. 

At hun bare ikke vil bo med en katt er veldig vagt og et problem jeg ikke helt skjønner, siden katter som går ut og inn som de vil er veldig enkle å bo med. Da er de stort sett ute og kommer kun inn for å spise og sove. 

Skrevet

Katt er en typisk ting husets voksne skal bestemme om de skal ha, ikke ungene. Jeg liker katter, men vil ikke ha de i hus. Orker ikke reking, kattetoalett, kloring på møbler. I tillegg har jeg en livstil som sier kattehotell flere ganger i året. Passer ikke dyr en gang, bortsett fra at jeg kan tilby en tur til en hund i bånd.

Sett ungene til å støvsuge. Siden du ikke vi ha jobben med dem, kan du likegodt øve ungene på stellet med dem. Støvsuging flere ganger i uka er en god trening på å ha dyr, det og vasking av do. Siden de noen ganger drar inn mus og orm, kan du jo også bruke ungene til å fjerne edderkopper og andre ubestemmelige insekter for å øve seg på mer lugubre dyr :)

Skrevet
Pobie skrev (4 timer siden):

Det er nok lettere sagt enn gjort. Når mor ser kattehår og de andre ikke ser problemet. Blir litt som når jeg ser støvet på tenåringens rom, purrer på renhold x antall ganger, for til slutt bli høy og mørk :) Blir fort dårlig stemning av mas.

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Det er mulig du misset bare meg her nå, men...hva var dine manns behov her? 

Anonymkode: 2e6c9...1c2

Min manns ønske og behov var å ikke ha hund pga behov for å gå tur og røyting.

Skrevet
Pobie skrev (14 timer siden):

Hun har sagt flere ganger at hun vet at hun får hovedansvaret, og da er det hvertfall en del av problemet. 

At hun bare ikke vil bo med en katt er veldig vagt og et problem jeg ikke helt skjønner, siden katter som går ut og inn som de vil er veldig enkle å bo med. Da er de stort sett ute og kommer kun inn for å spise og sove. 

Ja, det er jo egentlig samme atferd som tenåringer. Hva med at du tar en av ungene mine på ubestemt tid? Vil du det? Hvis ikke, har du jo bare vage argumenter. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Min manns ønske og behov var å ikke ha hund pga behov for å gå tur og røyting.

Jeg tenker at hvis han slipper å ha hund, kan du slippe å ha katt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...