Anonym bruker Skrevet 16. juni 2022 #1 Skrevet 16. juni 2022 Mannen og ungene har de siste månedene sagt at det hadde vært koselig om vi hadde skaffet oss en katt. Min søster sin katt har fått unger, og på grunn av mannen min og ungene våre forventer hun av vi skal ta over en eller 2 av dem. Jeg vet at dersom vi skaffer oss katt, uansett hva mannen og ungene sier, vil det ende opp med at jeg får alt ansvar for katten(e), og jeg liker ikke katter. Familien maser mer og mer, hvordan få dem til å forstå at jeg vil ikke ha? Anonymkode: 50dbb...9a9
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2022 #2 Skrevet 16. juni 2022 Det du kan gjøre, er å gi dem hver sin plante. Hvis de klarer å holde liv i den i ett år, så skaffer dere katt. Det er en måte å bevise at de kan ta ansvar, for det er ikke riktig at du skal ende opp med det når du ikke vil, og det er de som ønsker katt. Anonymkode: 2e6c9...1c2
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2022 #3 Skrevet 16. juni 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Det du kan gjøre, er å gi dem hver sin plante. Hvis de klarer å holde liv i den i ett år, så skaffer dere katt. Det er en måte å bevise at de kan ta ansvar, for det er ikke riktig at du skal ende opp med det når du ikke vil, og det er de som ønsker katt. Anonymkode: 2e6c9...1c2 Vi har allerede 40-50 planter inne. En plante kan ikke sammenlignes med en katt. Jeg vil ikke ha katt, ikke bare siden jeg vet det vil bli mitt ansvar, men også siden jeg rett og slett ikke liker katter. Når jeg ikke liker dem, hvorfor skulle jeg ønske å ha en boende her? Anonymkode: 50dbb...9a9
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2022 #4 Skrevet 16. juni 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Vi har allerede 40-50 planter inne. En plante kan ikke sammenlignes med en katt. Jeg vil ikke ha katt, ikke bare siden jeg vet det vil bli mitt ansvar, men også siden jeg rett og slett ikke liker katter. Når jeg ikke liker dem, hvorfor skulle jeg ønske å ha en boende her? Anonymkode: 50dbb...9a9 Men nå er det ikke kun du som er viktig i familien. Hvis flertallet ønsker å ha katt så finnes det ingen grunn til at du skal trumfe gjennom ditt ønske! Anonymkode: 7c56a...610
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2022 #5 Skrevet 16. juni 2022 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Det du kan gjøre, er å gi dem hver sin plante. Hvis de klarer å holde liv i den i ett år, så skaffer dere katt. Det er en måte å bevise at de kan ta ansvar, for det er ikke riktig at du skal ende opp med det når du ikke vil, og det er de som ønsker katt. Anonymkode: 2e6c9...1c2 Hun vil sikkert ikke ha katt om et år heller. Samme hvor friske de plantene er. Anonymkode: 71691...2ab
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2022 #6 Skrevet 16. juni 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Men nå er det ikke kun du som er viktig i familien. Hvis flertallet ønsker å ha katt så finnes det ingen grunn til at du skal trumfe gjennom ditt ønske! Anonymkode: 7c56a...610 Eh, du har misforstått. Når det gjelder anskaffelse av dyr, må ALLE ønske det. Det er ikke et flertallsvedtak å skaffe et levende vesen! Anonymkode: 71691...2ab
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2022 #7 Skrevet 16. juni 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Men nå er det ikke kun du som er viktig i familien. Hvis flertallet ønsker å ha katt så finnes det ingen grunn til at du skal trumfe gjennom ditt ønske! Anonymkode: 7c56a...610 Jo det er det så lenge det er jeg som kommer til å ende opp med å ta seg av den Anonymkode: 50dbb...9a9
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2022 #8 Skrevet 16. juni 2022 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Vi har allerede 40-50 planter inne. En plante kan ikke sammenlignes med en katt. Jeg vil ikke ha katt, ikke bare siden jeg vet det vil bli mitt ansvar, men også siden jeg rett og slett ikke liker katter. Når jeg ikke liker dem, hvorfor skulle jeg ønske å ha en boende her? Anonymkode: 50dbb...9a9 Det var du som sa at du visste at du ville sitte med ansvaret for den som et argument da. Selvfølgelig kan ikke en plante sammenlignes med en katt, men jeg regnet jo med at du forsto at det handlet om å ta ansvar for et levende liv! Klarer de ikke å holde en plante ved liv, så vil de nok ikke klare ansvar med en katt heller. Anonymkode: 2e6c9...1c2
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2022 #9 Skrevet 16. juni 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Det var du som sa at du visste at du ville sitte med ansvaret for den som et argument da. Selvfølgelig kan ikke en plante sammenlignes med en katt, men jeg regnet jo med at du forsto at det handlet om å ta ansvar for et levende liv! Klarer de ikke å holde en plante ved liv, så vil de nok ikke klare ansvar med en katt heller. Anonymkode: 2e6c9...1c2 Men en plante trenger litt vann, næring og lys, og langt i fra hver dag også. Jeg vet de kan ta seg av noen planter. Men jeg ønsker IKKE mate en katt, kose med katten, skifte sengetøy hver annen dag siden katten legger seg det, tømme kattedoen og så videre. Anonymkode: 50dbb...9a9
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2022 #10 Skrevet 16. juni 2022 Verden trenger virkelig ikke flere katter. Anonymkode: f68a1...126
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2022 #11 Skrevet 16. juni 2022 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Men en plante trenger litt vann, næring og lys, og langt i fra hver dag også. Jeg vet de kan ta seg av noen planter. Men jeg ønsker IKKE mate en katt, kose med katten, skifte sengetøy hver annen dag siden katten legger seg det, tømme kattedoen og så videre. Anonymkode: 50dbb...9a9 Neivel, så får du jo bare si det da. Det er ingen magiske triks som hjelper deg ut av dette. Anonymkode: 2e6c9...1c2
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2022 #12 Skrevet 16. juni 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Neivel, så får du jo bare si det da. Det er ingen magiske triks som hjelper deg ut av dette. Anonymkode: 2e6c9...1c2 Det har jeg allerede gjort 100 ganger Anonymkode: 50dbb...9a9
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2022 #13 Skrevet 16. juni 2022 Hvor gamle er barna? Tenk over det at en katt kan bli opptil/over 20 år gammel. Jeg har hatt tre stk, en ble 16, en ble 19 og en ble 20. Anonymkode: a1e0e...f44
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2022 #14 Skrevet 16. juni 2022 Anonym bruker skrev (37 minutter siden): Hvor gamle er barna? Tenk over det at en katt kan bli opptil/over 20 år gammel. Jeg har hatt tre stk, en ble 16, en ble 19 og en ble 20. Anonymkode: a1e0e...f44 Da kan de jo kjøpe en når de flytter ut, og ha til de blir 40. Anonymkode: 71691...2ab
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 16. juni 2022 #15 Skrevet 16. juni 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Men en plante trenger litt vann, næring og lys, og langt i fra hver dag også. Jeg vet de kan ta seg av noen planter. Men jeg ønsker IKKE mate en katt, kose med katten, skifte sengetøy hver annen dag siden katten legger seg det, tømme kattedoen og så videre. Anonymkode: 50dbb...9a9 Lukk døra til soverommet så katten ikke får lagt seg der, kjøp foringsautomat så den ikke trenger å mates daglig og la katten gå på do ute. Dersom argumentet ditt er at du ikke vil ha katt, kan det ikke nytte å komme med mange andre argument som kan løses.
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2022 #16 Skrevet 16. juni 2022 Mener den som ikke ønsker dyr bør høres og ikke skaffe dyr da. Hadde sagt nei. Anonymkode: 93340...2ae
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2022 #17 Skrevet 16. juni 2022 Jeg forstår deg, for jeg har erfart hvor mye det faktisk er med katter. Katten var såå søt i starten, men det ble tilslutt et irriterende moment i hverdagen min. Hun vekte oss før klokka 6 om morgenen for å ut, hun ville ikke ha den eller den maten, røytet hår overalt, dro inm fugler og mus, måtte plukke flott, ga meg bekymring om hun var lenge borte når det var vinter og kaldt, kunne ikke reise bort uten å ordne mater osv osv. Tilslutt ble sønnen min MYE syk og det viste seg at han var allergisk og hadde utviklet astma pga ubehandlet allergi. Legen ga streng beskjed om å kvitte oss med katta. Det var sårt og leit, og far og sønn nektet. Noen måneder etter tok jeg ut separasjon fra mannen, ikke pga katta da 😅, men forteller det fordi han tok med seg katta da han flyttet ut. Han nektet å etterkomme legens ordre. Ble lite samvær med sønnen for å si det mildt 🙄 (heller ikke bare pga katta 🤔) Jeg trodde det skulle bli morsomt med katt i hus. Det ble ikke det... Anonymkode: 44dad...d6c
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2022 #18 Skrevet 16. juni 2022 Den perfekte mor, påan igjen skrev (1 time siden): Lukk døra til soverommet så katten ikke får lagt seg der, kjøp foringsautomat så den ikke trenger å mates daglig og la katten gå på do ute. Dersom argumentet ditt er at du ikke vil ha katt, kan det ikke nytte å komme med mange andre argument som kan løses. Spiller da null rolle. Man trenger ikke «argumenter» for å la være å kjøpe et kjæledyr. Dyret skal være aktivt ønsket av alle i et hjem før det kommer dit! Og dermed forsvinner også skikken med «valp under juletreet». Det er ikke sånn det gjøres. Naboen min ga hund til datteren i konfirmasjonsgave. Jenta flyttet jo ut 4 år etter; gjett hvem som fortsatt har hund…? Anonymkode: 71691...2ab
Pobie Skrevet 17. juni 2022 #19 Skrevet 17. juni 2022 Jeg synes det er urettferdig å nekte alle andre i familien katt fordi du selv ikke vil ha katt. Sett dere ned og ta en alvorlig prat om hvem som har hovedansvar. Hvorfor skulle det falle på deg når du er den som ikke vil ha? Jeg skaffet meg hund fordi jeg ville ha og mannen var veldig lunkent innstilt. En del av avtalen var da at jeg tar meg av alt og betaler for alt. Det er jo bare rimelig når det er jeg som vil ha. Hunden er nå 13 år gammel og denne ordningen har fungert i alle år. Så still litt krav til mannen her og krev at han tar hovedansvar for katten hvis han absolutt vil ha. Vær tydelig på at dette er et krav og du går kun med på det hvis mannen sier seg enig i dette.
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2022 #20 Skrevet 17. juni 2022 Pobie skrev (4 timer siden): Jeg synes det er urettferdig å nekte alle andre i familien katt fordi du selv ikke vil ha katt. Sett dere ned og ta en alvorlig prat om hvem som har hovedansvar. Hvorfor skulle det falle på deg når du er den som ikke vil ha? Jeg skaffet meg hund fordi jeg ville ha og mannen var veldig lunkent innstilt. En del av avtalen var da at jeg tar meg av alt og betaler for alt. Det er jo bare rimelig når det er jeg som vil ha. Hunden er nå 13 år gammel og denne ordningen har fungert i alle år. Så still litt krav til mannen her og krev at han tar hovedansvar for katten hvis han absolutt vil ha. Vær tydelig på at dette er et krav og du går kun med på det hvis mannen sier seg enig i dette. Jeg liker fremdeles virkelig ikke katter. Vil ikke ha de rundt meg på fast basis. Til nå har jeg svart barna at om de ønsker seg katt må de vente med det til de flytter hjemmefra. Men så var det denne katten til min søster som de er glade i, og dermed ønsker de kattunge fra akkurat den katten... Jeg syns også det er urettferdig å legge opp til å ha et dyr i huset det neste 15-20 årene som en av de som bor der virkelig ikke liker Anonymkode: 50dbb...9a9
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2022 #21 Skrevet 17. juni 2022 Anonym bruker skrev (12 timer siden): Mannen og ungene har de siste månedene sagt at det hadde vært koselig om vi hadde skaffet oss en katt. Min søster sin katt har fått unger, og på grunn av mannen min og ungene våre forventer hun av vi skal ta over en eller 2 av dem. Jeg vet at dersom vi skaffer oss katt, uansett hva mannen og ungene sier, vil det ende opp med at jeg får alt ansvar for katten(e), og jeg liker ikke katter. Familien maser mer og mer, hvordan få dem til å forstå at jeg vil ikke ha? Anonymkode: 50dbb...9a9 Om dere skal ha katter som er både ute og inne og dere har muligheter for å installere kattedør så går dere til anskaffelse av to. Vi har alltid hatt en og en katt,- men fikk tak i to siste gang og det er mye bedre enn en. De har hatt hverandre siden dag en, vi har unngått at de har vært "over hele huset fra gulv til tak" da de har lekt sammen og ikke med husets interiør. Etter en stund hvor jeg måtte opp på natt for å slippe de ut,- eller inn (enest jeg som høre de mjaue) fikk vi installert kattedør inn til vaskerom og der står mat og plass og sove. Døren til vaskerommer er oppe på nettene i tilfelle en katt er inne når vi legger oss. Det er bare og sjekke matfat og vann når jeg passere disse flere gang om dag,- også er det litt kos nå og da når kattene vil. Alle mann fornøyde. Men innekatt eller uten kattedør hadde jeg nok vært litt gal innen i dag... Anonymkode: 52157...3a5
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2022 #22 Skrevet 17. juni 2022 Anonym bruker skrev (11 timer siden): Men nå er det ikke kun du som er viktig i familien. Hvis flertallet ønsker å ha katt så finnes det ingen grunn til at du skal trumfe gjennom ditt ønske! Anonymkode: 7c56a...610 Enig. Hun må også ta ansvar. Anonymkode: c35a5...380
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2022 #23 Skrevet 17. juni 2022 Anonym bruker skrev (45 minutter siden): Enig. Hun må også ta ansvar. Anonymkode: c35a5...380 Eh. Nei, hun MÅ jo ikke det. Ingen skal tvinges til å bo sammen med et dyr de ikke ønsker. De andre får besøke søsterens katt. Anonymkode: 71691...2ab
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2022 #24 Skrevet 17. juni 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Enig. Hun må også ta ansvar. Anonymkode: c35a5...380 Ta ansvar for hva? Anonymkode: f68a1...126
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2022 #25 Skrevet 17. juni 2022 Anonym bruker skrev (14 timer siden): Det har jeg allerede gjort 100 ganger Anonymkode: 50dbb...9a9 Men hva tenker du å oppnå med dette innlegget da? Skal vi ringe mannen din og si fra for deg? Anonymkode: c69ae...41c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå