Gå til innhold

Ribbeinsbrudd ? Har du hatt det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har det nå. 
En uke siden det brakk i dag. Fy f dette gjør vondt. Veldig vondt. 
når kan jeg merke bedring.  ?? Det kommer noen smerter som er  lammende  og grusomme. Er det noe poeng  å ta kontakt med legevakt? 

Anonymkode: 9dfd0...3ac

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det blir vondere og vondere før det snur og blir bedre.

Husker ikke hvilken dag det var vondest, men det tar mer enn en uke før det slipper taket.

Så lenge ribbenet ikke har knekt tvers av og punktert en lunge e.l. så er det lite å gjøre annet enn å ta det med ro og vente til det går over.

Anonymkode: dcf5d...6af

Skrevet

Det er vondt og det tar tid. Jeg mener å huske at det ble litt bedre først og så verre omtrent etter en uke før det ble bedre igjen. 
God bedring! Ta kontakt ned legevakt om du har vondt for å puste?

Anonymkode: 67823...c12

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det er vondt og det tar tid. Jeg mener å huske at det ble litt bedre først og så verre omtrent etter en uke før det ble bedre igjen. 
God bedring! Ta kontakt ned legevakt om du har vondt for å puste?

Anonymkode: 67823...c12

Tusen takk for svar. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Det blir vondere og vondere før det snur og blir bedre.

Husker ikke hvilken dag det var vondest, men det tar mer enn en uke før det slipper taket.

Så lenge ribbenet ikke har knekt tvers av og punktert en lunge e.l. så er det lite å gjøre annet enn å ta det med ro og vente til det går over.

Anonymkode: dcf5d...6af

Tusen takk for svar

Skrevet

Har det nå. Eller, regner med at det er brist og ikke brudd. Men hørte det knakk da det skjedde. Hostet det på meg for noen dager siden. Helt forferdelig vondt å hoste, og nå har musklene i området blitt så stramme at de er nesten like vonde som bristet. Mistenker at jeg i går hostet på meg et brist i samme ribbe på andre siden, for hadde ikke smerter der før en forferdelig hostekule som gjorde at jeg fikk like vondt på den siden som der jeg vet det er bristet.

Siden de ikke gjør noe med slikt har jeg ikke vært hos lege, men er ikke tvil om at det er minst brist. Har i tillegg vært nødt til å bære masse siden samme dag det skjedde, og det har nok gjort det verre.

Tips - når jeg legger meg på kvelden legger jeg meg på en spikermatte i senga, på ryggen. Da får jeg faktisk sove to-tre-fire timer. Jeg vet at spikermatte påvirker mye og også kan virke smertedempende, men er overrasket over hvor god effekt den faktisk har.

Ellers jobber jeg mye for å ikke binde pusten for mye, for da vil bare muskelspenningene og smertene bli verre. Lettere sagt enn gjort, men det hjelper litt å være bevisst.

Anonymkode: 7aaae...60e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...