Gå til innhold

i hvilken grad er (styrt)fødsler arvelig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fødte to av mine tre døtre i såkalte styrtfødsler. Jeg tror ikke min mor hadde spesielt raske fødsler, men jeg lurer på om mine døtre kommer til å ha lignende forløp som meg. 

Jeg hadde lette svangerskap og egentlig lette fødsler også, selv om det var smertefullt.

Noe som vet?

Anonymkode: fe871...8a7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Både mormor, mamma, jeg og søsteren min har hatt lange og tunge fødsler ihvertfall, men det avhenger nok litt mer av fødselsvekt. Vi har fått store barn, så det er ihvertfall arvelig.

Men om styrtfødsler er arvelig vet jeg ikke...

Anonymkode: 37671...342

Skrevet

Her så har min mor og søster hatt veldig lange fødsler, første fødsel 48 timer., andre 24 timer. Min første var 17 timer og andre 1,5 time. Jeg er den som fikk størst barn og. 

Mener og ha hørt at man ofte får lik fødsel som sin mor. Men selvfølgelig ikke alltid.

Anonymkode: 8674d...3a0

Skrevet

Det er kanskje litt gener i hvor mye plass det blir mellom hoftene når babyen skal ut osv?

Men hvor stor babyen blir styres jo av gener både fra mor og far.

Det er ganske spennende egentlig. Jeg var 4,5 kg da jeg ble født, og mannen var under 2,8 kg. Vi har fått barn som er mellom 4,3 og 4,9 kg, så det var ikke mye mannens gener styrte der gitt ;)

Anonymkode: 37671...342

Skrevet

Min mor hadde svangerskapsforgiftning med meg og fikk styrtfødsel, men ikke med min bror og hadde mer normalt lang fødsel. Jeg fikk svangerskapsforgiftning med nummer 1 og fire og hadde styrtfødsler med begge de to, men normalt lange fødsler med de to i midten. Så her var det veldig likt! 

Anonymkode: 95c3f...0de

Skrevet

Tror ikke det er arvelig. Søsteren min hadde to laaaaaaaange (2døgn) og tunge fødsler, jeg hadde 3 lette og ekstremt smertefulle og korte (lengste var nummer to i 5 timer), mamma hadde 3 fødsler som tok 7-8 timer, ikke veldig smertefulle.

Anonymkode: 23843...999

Skrevet

Tror moren hadde en forholdsvis kort fødsel med meg. Lengste min var 9,5 timer (første). De fire neste tok under to timer.

Anonymkode: 3f35c...644

Skrevet

Jeg har hatt to styrtfødsler.

Verken mamma eller mine to søstre som har født til sammen 6 barn har hatt det samme.

Anonymkode: 3dbea...f3e

Skrevet

Min lengste fødsel tok fire timer fra første rie. De andre fødslene gikk dobbelt så raskt. 
Min mor har også født tre barn, og alle har gått fort. 
Mine søstre har også hatt raske fødsler, men unntak av en setefødsel med komplikasjoner. 

Anonymkode: 3238d...bf4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...