Anonym bruker Skrevet 17. juni 2022 #51 Skrevet 17. juni 2022 Anonym bruker skrev (43 minutter siden): Da lurer jeg på hva du pleier å ha i livet ditt som er bedre enn en vinkveld med venninner? For meg er det noe av det beste, men det er som andre allerede har skrevet her, et overskuddsprosjekt. Det er mye som er viktigere i livet mitt enn en vinkveld, og da først og fremst familien. Jeg kan ikke komme på en eneste ting jeg vil anse som bedre, men jeg kan komme på mange ting jeg vil tenke er viktigere. Så jeg ville svart, men jeg ville ikke lovet å komme, for jeg vet ærlig talt ikke enda hva jeg gjør 13.august. Anonymkode: d5601...e4f Hvis det er det beste som finnes, så er det vel bare å si ja til den datoen? Hvis ikke, så er det vel neppe det beste som finnes. Anonymkode: 397d4...2c6
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2022 #52 Skrevet 17. juni 2022 For det første, Det er dårlig gjort å ikke svare på en invitasjon man får. Om så svaret i første omgang er noe så enkelt som "Å det høres kjekt ut! Jeg må bare sjekke litt med xxxx først. " Og så kommer man selvfølgelig tilbake til i løpet av ikke så lang tid. Det er også helt ok å svare at det har jeg jeg lyst til, men xxx har bursdag i de tidene, og vi vet ikke hvilken helg det blir så det er med et lite forbehold. (Og så hadde jeg kontaktet xxx og spurt om planene). Eller at det er veldig travle tider på jobb, så det er en mulighet for at jeg må jobbe den helga. Også så videre. Og har jeg takket ja, og så kommer det viktige ting opp som kolliderer, så vil jo gode venner skjønne at jeg faktisk må dra i barnedåp på andre siden av landet eller i 80årsdag til onkel Leif, eller at mannen må dra på et viktig jobboppdrag og jeg har ikke barnevakt. Anonymkode: 53564...9ac
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2022 #53 Skrevet 17. juni 2022 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Ja? Neste helg har de jo oversikt over! Trettende august aner de lite om. Anonymkode: 37428...1f0 Men om de ikke har en avtale den 13. august så takker de ja til vinkveld nå, og så har de en avtale. Man kan jo ikke avvente med å svarer fordi noe annet (og bedre?) kan dukke opp? Anonymkode: 37752...9bc
Sommerkroppen 2029 Skrevet 17. juni 2022 #54 Skrevet 17. juni 2022 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Noe «bedre»? Kommer jo an på hvem du spør. Sønnen min venter på et behandlingsopplegg som vi håper skal komme i gang i august. Han trenger meg der når det starter. Hjemme har jeg et byggeprosjekt på gang, der håndverkere vil komme i mange runder. Vi vet ikke helt når, men vi vil måtte skreddersy ferien rundt dem. Og hvis dette tar opp mye plass i juli, så er det i august vi tar ferie. Så har vi pappa - han har bursdag i starten av august. Hvis han vil feire den på en bestemt lørdag, kan jeg ikke si «nei, da har jeg vinkveld med venninner». De er ikke over ham, og det ville være rart å tro det. Det handler virkelig ikke om at noe «gøyere» eller «bedre» kommer, men noe viktigere. Jeg liker veldig godt å ha et sosialt liv, men det kommer faktisk på åttendeplass, der nede under ungene, mannen mim, jobben, foreldrene mine, annen familie, husdyra mine og hjemmet mitt. Det er på kontoen for overskudd. Når det ikke er mer å hente, så er det ikke mer. Så jeg kan si ja til mye rart ganske spontant når der er ei luke, men jeg kan ikke bestemme meg for å møte 4 venner to måneder før, nei. Så viktige kan de ikke vente å være. Anonymkode: 37428...1f0 Du gjør en enkel sak om til noe veldig problematisk og omstendelig. Alle skjønner at du ikke kan komme hvis noe familiært kommer i veien. Jeg skjønner ikke den store problemstillingen din her. Alle har omstendigheter som hele tiden kan komme i veien for noe sosialt. Det er helt vanlig. Men man trenger ikke avskrive hyggelige ting bare fordi tante Olga kan dø akkurat den dagen, eller at pappa kanskje muligens feire bursdag den dagen. Svar « i utgangspunktet har jeg ingenting jeg vet om akkurat nå, så jeg takker ja» eller « livet mitt er fylt med diverse utfordringer i hverdagen akkurat nå, så jeg må velge å hoppe over denne gangen.»
Sommerkroppen 2029 Skrevet 17. juni 2022 #55 Skrevet 17. juni 2022 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Nei, som damen over påpeker, det går ikke an å låse en dato til noe sånt. Man har andre forpliktelser, og en «venninnekveld» er ikke like viktig som ganske mye annet. Anonymkode: 37428...1f0 Nei men da svarer du bare det. Enkelt og greit😉
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2022 #56 Skrevet 17. juni 2022 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Men er det ikke bare å sette av datoen til vinkveld, også si at du har andre forpliktelser som kan gjøre at du ikke kan likevel, for det er for tidlig å si. Da et datoen åpen hvis noe viktigere dukker opp, men likevel satt av til vinkvelden. Anonymkode: d773b...01a HI gjør et nummer av at alle må være med. Da er det dumt å si ja om man dypest sett vet at det er usikkert. Anonymkode: 37428...1f0
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2022 #57 Skrevet 18. juni 2022 Anonym bruker skrev (14 timer siden): Det der er bare en unnskylding for å vente på noe bedre. Anonymkode: 397d4...2c6 "Noe bedre" kan for eksempel være vaktliste på jobb, ungenes ferieplaner, datoen for barnas danseforestilling, at svigermor kanskje kommer på besøk da osv. Vinkveld med venninner er hyggelig, men det er ikke en så stor greie at man dropper alt annet for å få det til. Anonymkode: ba054...ca7
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2022 #58 Skrevet 18. juni 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): "Noe bedre" kan for eksempel være vaktliste på jobb, ungenes ferieplaner, datoen for barnas danseforestilling, at svigermor kanskje kommer på besøk da osv. Vinkveld med venninner er hyggelig, men det er ikke en så stor greie at man dropper alt annet for å få det til. Anonymkode: ba054...ca7 Jeg har et kronisk sykt barn, gamle og skjøre foreldre så om noe skjer akkurat den dagen jeg har invitert til vinkveld, så må jeg avlyse. Sånn er jo livet. Men jeg går ikke og forventer at noe kan skjære seg. Gjør det det, så gjør det det. Mine venninner vil ha forståelse for at det da ikke blir noe, på lik linje som jeg vil forstå dersom noe viktig skulle dukke opp hos dem. HI Anonymkode: 6f1f8...9de
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2022 #59 Skrevet 18. juni 2022 Så rart at det skal være så vanskelig å takke ja eller nei. Litt oversikt har man da to måneder frem i tid, og det er jo ikke sånn da tydeligvis at de er åpne for noe bedre. Da tenker dere på uforutsette hendelser, men hvis de skulle oppstå, så må en jo avlyse når den tid kommer, det er ikke verre enn det. Jeg syns det vitner om lite tanke på den som inviterer. Alt handler liksom om hvordan en selv veger å forholde seg til innbydelsen. Anonymkode: b9290...f71
HeiteH Skrevet 18. juni 2022 #60 Skrevet 18. juni 2022 Anonym bruker skrev (16 timer siden): Det der er bare en unnskylding for å vente på noe bedre. Anonymkode: 397d4...2c6 Jeg kan ikke svare på noe som skal skje i august. Det er ikke fordi jeg venter på noe bedre, men fordi jeg har en jobb hvor det kan dukke opp feks en reise på kort varsel. Da kunne jeg selvsagt sagt nei til å reise pga. et bryllup feks, men ikke for reker og vin hos en venninne. Da holder det å invitere en uke i forveien, og går det så går det.
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2022 #61 Skrevet 18. juni 2022 HeiteH skrev (3 minutter siden): Jeg kan ikke svare på noe som skal skje i august. Det er ikke fordi jeg venter på noe bedre, men fordi jeg har en jobb hvor det kan dukke opp feks en reise på kort varsel. Da kunne jeg selvsagt sagt nei til å reise pga. et bryllup feks, men ikke for reker og vin hos en venninne. Da holder det å invitere en uke i forveien, og går det så går det. Men det vet vel venninnene dine og så tar dere det derfra. For de fleste så dukker det ikke opp jobbreiser og store feiringer slik at man ikke vet hvilke forpliktelser man har et par mnd fremover. Vi hadde for eksempel personalfest på fredag. Det var planlagt for to mnd siden og da takket jeg jo selvsagt nei til å gå ut og spise med venner når den invitasjonen kom etterpå. Det er slik voksne folk organiserer livet sitt. Dukker det opp noe viktig avlyser man avtaler, dukker det opp noe mer fristende takker man nei og holder seg til den første avtalen. Anonymkode: 37752...9bc
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2022 #62 Skrevet 18. juni 2022 Det kommer litt an på hvor jeg får invitasjonen. Er det på Facebook er jeg elendig til å svare. Facebook bruker jeg bare for å hente informasjon om barnas aktiviteter. Da kan jeg slumpe til å se en melding og tenke at det får jeg ta siden for så å glemme det. Da forsvinner det jo fra feeden. Får jeg melding er jeg flinkere til å svare. Pleier å bruke noen dager for å avklare med min mann om vi har sagt ja til andre ting/jobbreiser/aktiviteter for barna. Anonymkode: 24eee...419
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2022 #63 Skrevet 18. juni 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Så rart at det skal være så vanskelig å takke ja eller nei. Litt oversikt har man da to måneder frem i tid, og det er jo ikke sånn da tydeligvis at de er åpne for noe bedre. Da tenker dere på uforutsette hendelser, men hvis de skulle oppstå, så må en jo avlyse når den tid kommer, det er ikke verre enn det. Jeg syns det vitner om lite tanke på den som inviterer. Alt handler liksom om hvordan en selv veger å forholde seg til innbydelsen. Anonymkode: b9290...f71 Jeg vet ikke en gang hva jeg skal studere om 2 mnd. Anonymkode: ba054...ca7
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2022 #64 Skrevet 18. juni 2022 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Dukker det opp noe viktig avlyser man avtaler, dukker det opp noe mer fristende takker man nei og holder seg til den første avtalen. Anonymkode: 37752...9bc Det er jo det mange her prøver å si. At det ikke handler om noe "mer fristende", men om noe viktigere. Og at det derfor heller ikke er naturlig å binde seg opp måneder i forveien. Men det er visst utrolig frekt at man ikke finner en venninnekveld viktig nok til å feie kalenderen ren. Anonymkode: 37428...1f0
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2022 #65 Skrevet 18. juni 2022 Anonym bruker skrev (45 minutter siden): Det er jo det mange her prøver å si. At det ikke handler om noe "mer fristende", men om noe viktigere. Og at det derfor heller ikke er naturlig å binde seg opp måneder i forveien. Men det er visst utrolig frekt at man ikke finner en venninnekveld viktig nok til å feie kalenderen ren. Anonymkode: 37428...1f0 Man feier ikke kalenderen ren om man takker ja til å møtes en dag i august hvor man ellers ikke har andre planer? Hvor vanskelig kan det være, virkelig? Jeg syns det er viktig å være sammen med venner og med mange travle damer er det ofte lurt å sette en dato langt frem. Da vet vi hva vi har å forholde oss til, og skulle det dukke opp noe viktig som kommer i veien mellom planleggingen og gjennomføringen så tar vi det som det kommer. Vi takker ikke nei fordi det potensielt kan oppstå noe uforutsett. Da kan man jo ikke planlegge noe, da. Anonymkode: 37752...9bc
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2022 #66 Skrevet 18. juni 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Man feier ikke kalenderen ren om man takker ja til å møtes en dag i august hvor man ellers ikke har andre planer? Hvor vanskelig kan det være, virkelig? Jeg syns det er viktig å være sammen med venner og med mange travle damer er det ofte lurt å sette en dato langt frem. Da vet vi hva vi har å forholde oss til, og skulle det dukke opp noe viktig som kommer i veien mellom planleggingen og gjennomføringen så tar vi det som det kommer. Vi takker ikke nei fordi det potensielt kan oppstå noe uforutsett. Da kan man jo ikke planlegge noe, da. Anonymkode: 37752...9bc Uviktige ting kan man ikke planlegge, nei Anonymkode: 37428...1f0
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2022 #67 Skrevet 18. juni 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Uviktige ting kan man ikke planlegge, nei Anonymkode: 37428...1f0 Der er man jo tydeligvis forskjellige. Jeg planlegger gjerne for å kunne tilbringe tid med folk jeg liker. Anonymkode: 37752...9bc
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2022 #68 Skrevet 18. juni 2022 Anonym bruker skrev (17 minutter siden): Der er man jo tydeligvis forskjellige. Jeg planlegger gjerne for å kunne tilbringe tid med folk jeg liker. Anonymkode: 37752...9bc Jeg også. Og det tror jeg de fleste andre, utenom folk her inne, tydeligvis, gjør. Vi er en liten jente(dame)gjeng som møtes sånn omtrent 3 ganger i året. Og da avtaler vi neste gang når vi møtes. Vi styrer selvfølgelig unna helger / dager vi vet det er bursdager, konfirmasjoner og andre ting. Og den avtalen er da høyt prioritert. Om da tante Kristin eller min mor eller svigermor plutselig finner ut at hun skal feire den "ikke-runde" bursdagen sin akkurat da, eller at andre ting dukker opp, prioriteres avtalen med jentene for den ble avtalt først. Selvfølgelig kan det dukke opp noe som gjør at jeg må avlyse jentehelga, men det skal mye til. Anonymkode: 53564...9ac
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2022 #69 Skrevet 18. juni 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Der er man jo tydeligvis forskjellige. Jeg planlegger gjerne for å kunne tilbringe tid med folk jeg liker. Anonymkode: 37752...9bc Jeg har også glede av venner. Men de kommer som sagt på 8.plass. Anonymkode: 37428...1f0
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2022 #70 Skrevet 18. juni 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Jeg har også glede av venner. Men de kommer som sagt på 8.plass. Anonymkode: 37428...1f0 Såpass ja. 8 plass? Ikke særlig prioritert da nei. Anonymkode: f46b3...14f
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2022 #71 Skrevet 19. juni 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Såpass ja. 8 plass? Ikke særlig prioritert da nei. Anonymkode: f46b3...14f Som nevnt er venner der nede under ungene, mannen mim, jobben,foreldrene mine, annen familie, husdyra mine og hjemmet mitt. Det er på kontoen for overskudd. Hvilke av disse ville DU ha prioritert bort? Noe av dette kan du faktisk ikke velge vekk, der er jo steder du har forpliktelser og ansvar. Men informer meg gjerne om hvem eller hva du ville ha forsømt for å dyrke venninnene i stedet? Anonymkode: 37428...1f0
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2022 #72 Skrevet 19. juni 2022 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Som nevnt er venner der nede under ungene, mannen mim, jobben,foreldrene mine, annen familie, husdyra mine og hjemmet mitt. Det er på kontoen for overskudd. Hvilke av disse ville DU ha prioritert bort? Noe av dette kan du faktisk ikke velge vekk, der er jo steder du har forpliktelser og ansvar. Men informer meg gjerne om hvem eller hva du ville ha forsømt for å dyrke venninnene i stedet? Anonymkode: 37428...1f0 Nå møter jeg ikke venner så ofte at jeg trenger å forsømme noe som helst, både familie, foreldre og husdyr tåler at jeg har venninnekveld en gang i mnd og sommerfest med dem en gang i året. Å være sosial gir meg overskudd og det er fint å ha noe som er bare mitt. Resten får nok av meg uansett og ingen blir forsømt. Anonymkode: 37752...9bc
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2022 #73 Skrevet 19. juni 2022 Jeg tror flere av de som svarer her kommer fra forskjellige ståsted. Noen har rett og slett store forpliktelser (som omsorgsoppgaver) og har lite tid til venninnekvelder selv om de verdsetter disse. Har man det slik der man vet at sjansene for at noe kommer i veien når det er så langt frem i tid så er det mange som ikke kan svare ja. Det kan f.eks være en rekke hendelser, der det som utløste det (f.eks. en syk slektning) ikke nødvendigvis kommer i konflikt med venninnekvelden, men om man har måtte løpe fra jobb til omsorgsoppgaver som ikke er gyldig fravær (som alvorlige syke foreldre eller andre slektninger man er nærmeste pårørende til, barn over 12 eller 18 osv) så har man timer/vakter man må jobbe inn igjen. Det går på sannsynlighet og det at folk blir skuffet ved avbud, selv om de har forståelse. Er man i en slik situasjon takker man selvsagt for invitasjonen, men sier man må holde den åpen til det nærmer seg. Først da kan man svare ja. Man setter selvsagt av kvelden og prøver å få det til og det er ikke slik at man venter på noe bedre. Noen her skrev at da må man takke nei, men det vil ekskludere mange i denne situasjonen. Det er nok mange flere i disse situasjonene enn det mange er klar over. F.eks. nå som man får barn senere havner flere i situasjoner med hjemmeboende barn man har mye forpliktelser med samtidig som man har eldre og syke foreldre. Er man i en mer forutsigbar situasjon der uforutsette ting er mer unntaket enn regelen eller man har flere som kan steppe inn når uforusette ting skjer så er det jo klart man kan svare ja og heller melde avbud om noe skjærer seg. Anonymkode: c6c04...f8f
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2022 #74 Skrevet 19. juni 2022 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Nå møter jeg ikke venner så ofte at jeg trenger å forsømme noe som helst, både familie, foreldre og husdyr tåler at jeg har venninnekveld en gang i mnd og sommerfest med dem en gang i året. Å være sosial gir meg overskudd og det er fint å ha noe som er bare mitt. Resten får nok av meg uansett og ingen blir forsømt. Anonymkode: 37752...9bc Hvem, konkret, ville du avvist til fordel for denne kvelden? Anonymkode: 37428...1f0
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2022 #75 Skrevet 19. juni 2022 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Som nevnt er venner der nede under ungene, mannen mim, jobben,foreldrene mine, annen familie, husdyra mine og hjemmet mitt. Det er på kontoen for overskudd. Hvilke av disse ville DU ha prioritert bort? Noe av dette kan du faktisk ikke velge vekk, der er jo steder du har forpliktelser og ansvar. Men informer meg gjerne om hvem eller hva du ville ha forsømt for å dyrke venninnene i stedet? Anonymkode: 37428...1f0 Jeg ville hatt venninnekveld fordi det gir meg energi. Og mann, barn familie osv ser man og bruker tid på mye ellers så en venninnekveld er ikke å forsømme andre. Anonymkode: f46b3...14f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå