Gå til innhold

Hva synes dere om de nye aldersgrensene på EL sparkesykkel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Veldig bra med aldersgrense, men den burde vært 16 år som i mange andre land.

Veldig bra at det har blitt påbudt med ansvarsforsikring.

Anonymkode: 1b151...872

Skrevet

Den burde vært høyere, minst 16 år, men bra det har kommet i det minste.

Anonymkode: 674d0...587

Skrevet

Helt vanvittig. 10-åringen her bruker en til og fra skolen for det er så langt å gå. Han har alltid vært ansvarlig av seg. Jeg gleder meg til frp kommer i regjering igjen og får gjort noe med disse latterlige lovene som innføres nå.

Anonymkode: 8260a...a17

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Helt vanvittig. 10-åringen her bruker en til og fra skolen for det er så langt å gå. Han har alltid vært ansvarlig av seg. Jeg gleder meg til frp kommer i regjering igjen og får gjort noe med disse latterlige lovene som innføres nå.

Han kan sykle?

Anonymkode: ddeec...072

Skrevet

For lav grense. Seneste i forrige uke var det en ulykke med en på 13 uten hjelm. Han hadde englevakt sa ambulansefolka. Kun brudd i en arm og sprekk i hodeskallen. Foreldrene var overbevist om at han alltid brukte hjelm, den var jo alltid på hjemmefra??? Viste seg at han gjemte den hos en kompis på vei til skolen. Det viser jo bare at de er ikke modne for slikt ansvar. 
Han jeg snakker om kan se langt etter en slik igjen. 

Anonymkode: 48b06...d18

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Han kan sykle?

Anonymkode: ddeec...072

Han orker ikke, sier han. Det er en lang oppoverbakke for å komme hjem. Så det har vi full forståelse for.

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Han orker ikke, sier han. Det er en lang oppoverbakke for å komme hjem. Så det har vi full forståelse for.

Ååååå. Stakkars. Blir sliten han. 😂😂😂 Gud forby at ungene må bruke kroppen for å komme seg frem. 

Anonymkode: 48b06...d18

Skrevet

Orker ikke?  Hvordan skal det gå med de som vokser opp nå og som er sliten hele tiden 

Anonymkode: da51b...167

Skrevet

Helt idiotisk. Det er jo fulle voksne og bykjøring som er problemet. 

Anonymkode: a4676...34a

Det er det ikke her vi bor. Synes det skulle være 16 års grense. Barna kjører i vill fart, tar ikke hensyn til de som går. Både jeg og sønnen min har blitt kjørt ned, og da av barneskolebarn. Vet ikke hvor mange ganger det er store grupper med barneskolebarn som kjører sikk sakk midt i veien, og bryr seg ikke om bilene som da må kjøre sakte bak de, og da der det er 50 og 60 i fartsgrense. Og det er brede fortau ved siden av. 

Og selvfølgelig nekter foreldrene, for at barna deres gjør sånn. Selv om vi er flere som har sett det.

Anonymkode: 3c41d...e5c

Skrevet

Helt idiotisk. 

Anonymkode: aab64...1b2

Skrevet
Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Orker ikke fordi det er oppoverbakke? Og det har du full forståelse for? 
Det er helt utrolig. 

Skrevet

Jaja det skjer ulykker med vanlig sykler også. Barnet mitt ble nylig påkjørt av en annen elev som hadde vanlig sykkel. Han på sykkelen hadde litt for god fart å klarte ikke bremse skikkelig tydligvis.

Anonymkode: 59318...48a

Skrevet

Hva skjer hvis politiet da f.eks ser et barn på el sparkesykkel? Spør de hvor gammel han/hun er? Og om han/hun er 11, hva skjer da? 

Anonymkode: ba40c...39b

Skrevet

Synes det er fryktelig irriterende. Har to skolebarn som nå må parkere sine elsparkesykler. Blir som å si til en som har hatt moped i et år, at nå øker de aldersgrensene og du må parkere det neste året. Eller til de som har gått på pub i et år, at nå må du være 21 for å drikke, så du må vente to år til. 

Forstår at dette er et problem i byer og at det ikke er ok med promille. Men her vi bor (lita bygd) er det ingen problem å la barna kjøre disse. 

Anonymkode: d5c18...4ef

Skrevet
Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Jaja det skjer ulykker med vanlig sykler også. Barnet mitt ble nylig påkjørt av en annen elev som hadde vanlig sykkel. Han på sykkelen hadde litt for god fart å klarte ikke bremse skikkelig tydligvis.

Anonymkode: 59318...48a

Ja, det skjer ulykker med vanlig sykkel også, men de har vell beregnet at faren er ca 7 ganger så stor på elektrisk sparkesykkel.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Ja, det skjer ulykker med vanlig sykkel også, men de har vell beregnet at faren er ca 7 ganger så stor på elektrisk sparkesykkel.

Det føles helt feil ut i og med at en sykkel er mye større. Sikker på at det ikke er omvendt?

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det føles helt feil ut i og med at en sykkel er mye større. Sikker på at det ikke er omvendt?

Tror nok det handler om fart i mange tilfeller og kombinasjonen leketøy/ fremkomstmidel. Vi diskuterte det i lunsjen på jobb i dag, og vi hadde alle vært i nestenulykker med unger på elsparkesykkel. Jeg kjører eller sykler med hjertet i halsen mange ganger. De kommer susende over gangfelt uten å se seg for, ut fra hekker og gårdsplasser, vingler rundt på parkeringsplasser og kjører to på en sykkel. Når det er sagt så gjelder dette også de som er over 12. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (47 minutter siden):

Hva skjer hvis politiet da f.eks ser et barn på el sparkesykkel? Spør de hvor gammel han/hun er? Og om han/hun er 11, hva skjer da? 

Anonymkode: ba40c...39b

Ja, de spør om de er i tvil. Om barnet er under 12 år så kontakter politi foreldrene. 

Jeg hadde i utgangspunktet dødd av skam over å kjøpe batteridrevet fremkomstmiddel til mitt funksjonsfriske barn og om jeg fikk tilsnakk av politi for å tillate barnet å bryte loven - oh my😳

Anonymkode: 31623...319

Skrevet

Burde vært 16år, det sier selv ungdommene her i huset. 17åringen somkjører moped sier det er kaos rundt skolene hver morgen. To barneskoler og en ungdomskole på veien til vidregående her, så hun møter endel. Rart det ikke er flere alvorlige ulykker sier hun, noe det faktisk har vært i byen her i det siste. 

Ungene mine er også oppgitt over venner som mener det er så slitsomt å bruke vanlig sykkel. Trene på treningstudio gjør de, men klare å sykle en bakke klarer de ikke. Da burde de kanskje ta hintet at kroppen deres bør trimmes mer og litt anderledes. Og jeg må si meg enig, for både barn og voksne orker ikke gjøre noe som gjør de litt slitene. Og ja, de første ukene er bakken kanskje slitsom, men plutselig er den bakken helt grei.  19åringen min kjører bil, men hun tar sykkelen for å komme seg rundt her i byen. Svigersønn må låne min sykkel, for min datter gidder ikke kjøre om det er greit vær. 

Anonymkode: abb25...227

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Woooooow 😂😂😂😂 Stakkars. da skjønner jeg også, uff a meg! 🙄🙄

Anonymkode: ffb48...987

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Ja, de spør om de er i tvil. Om barnet er under 12 år så kontakter politi foreldrene. 

Jeg hadde i utgangspunktet dødd av skam over å kjøpe batteridrevet fremkomstmiddel til mitt funksjonsfriske barn og om jeg fikk tilsnakk av politi for å tillate barnet å bryte loven - oh my😳

Anonymkode: 31623...319

Hvordan skal du dokumentere overfor politiet at du er over 12? Skal barna ha med seg pass overalt hvor de ferdes?

Anonymkode: 43787...523

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Woooooow 😂😂😂😂 Stakkars. da skjønner jeg også, uff a meg! 🙄🙄

Anonymkode: ffb48...987

Så ekle folk er her, altså. Det er ikke rart det er mobbing i skolen, med dere som foreldre. Hva har du med denne anonymes hjemmeforhold å gjøre? Du selv gjør sikkert alt riktig, dine barn spiser utelukkende sunn mat, har kun toppkarakterer, aldri gjør noe galt og alltid legger seg klokka 20 på kvelden? 

Anonymkode: 43787...523

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...