Gå til innhold

Cobberdog

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har erfaring med denne rasen, og vil fortelle meg litt om den?

Anonymkode: e0be9...962

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kjenner ei som er hundefrisør, og hun sier at du virkelig må passe på å kjøpe fra noen som har peilig.

For det er jo en blandingshund, og de har ingen garantier for hvordan pelsen blir. Noen har en veldig slitsom pels, som bare floker seg og nærmest er umulig å gre.

Det har blitt noen kyniske valpefabrikker på dem etter at de ble så populære, så ikke kjøp ukritisk.

Den ene kollegaen min har en, nydelig hund med godt gemytt. Men de klipper den helt ned et par ganger i året, for pelsen er slitsom.

Anonymkode: 95cde...63b

Skrevet

Kjenner flere som har og det er familievennlige hunder som stort sett er greie å ha med å gjøre har jeg inntrykk av. Men er det egentlig en egen rase? Er det ikke egentlig en blanding?

Anonymkode: baf8b...6c5

Skrevet

Det er ikke en rase, men en blandingshund. Kennelen som pusher disse later som det er en rase, setter vanvittige restriksjoner på hva kjøper "får lov til" og tar blodpris. 

Oh, ja. Jeg glemte nesten: svært nær å være valpefabrikk.

Anonymkode: 4fe00...89c

Skrevet

Vi har, og jeg har blitt kjent med flere andre som også har denne typen hund. Om det er en rase eller ei kan sikkert diskuteres, men den er ikke anerkjent som egen rase av norsk kennelklubb. Nå er det uansett så mange av dem at det blir underlig å kalle det blandingshund også. Alle hunderaser har jo på et tidspunkt vært en miks av andre typer, men når man er kommet til 7-8 generasjon + av nøyaktig samme blanding, har stamtavler osv, har det ikke da blitt en ny rase?

Uansett, det er vel bare kort tid siden det stod en artikkel om at rase har null å si for for en hunds personlighet. Derimot er cobberdog mikset av raser som er intelligente, apporterende og glad i vann, og det preger dem. De er lettlærte, glad i folk og elsker å bære på ting, og de fleste trives godt i vann. De fleste har hår, ikke pels, og må derfor klippes med jevne mellomrom, og børstes. Til gjengjeld røyter de ikke, og ingen av våre tre allergikere reagerer på vår (5 år gammel nå). Fordi de er relativt smarte, krever de en del mental trening for å være lykkelige, men de er også veldig lettlærte. Vi er veldig fornøyde i hvert fall, og vi fikk en veldig trygg og godt sosialisert valp fra oppretter. 

Anonymkode: dc143...ee0

Skrevet

Cobberdog er en blandingshund, altså en bastard, og ikke en rase. 

Du kan være heldig, og få en valp med det beste fra de innblandede rasene, eller du kan være uheldig, og få det absolutt motsatte. Med en rasehund har du mye større forutsigbarhet. 

Cobberdogs er mote, og bastardvalper selges for usannsynlige priser. 

Anonymkode: e7016...c8f

Skrevet

Teit spørsmål… er det alle blandingshunder som kalles cobberdog eller en bestemt blanding 

Anonymkode: eb786...18a

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Cobberdog er en blandingshund, altså en bastard, og ikke en rase. 

Du kan være heldig, og få en valp med det beste fra de innblandede rasene, eller du kan være uheldig, og få det absolutt motsatte. Med en rasehund har du mye større forutsigbarhet. 

Akkurat det er vel motbevist nå, rase har ikke betydning for lynnet til hunden, bare egenskaper. 

Skrevet

Teit spørsmål… er det alle blandingshunder som kalles cobberdog eller en bestemt blanding 

Anonymkode: eb786...18a

Det er en bestemt type blanding som nå har vært stabil de siste 10-15 årene. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det er ikke en rase, men en blandingshund. Kennelen som pusher disse later som det er en rase, setter vanvittige restriksjoner på hva kjøper "får lov til" og tar blodpris. 

Restriksjonene går ut på at kjøpere ikke får parre hundene nettopp fordi dette skal etableres som en rase og det er da oppdretterne som har kontroll på hvilke hunder som kan parres - det er jo for å unngå innavl. Det er flere oppdrettere i Norge og kun Drøbak som fremstår som «valpefabrikk», det kan jeg være enig i. 
Til hi - vi har en cobberdog på snart 4 år, og føler at vi har VERDENS BESTE HUND. Ubeskrivelig bra gemytt, veldig enkel å ha med å gjøre, enkel å oppdra, snill og blid, tilpansningsdyktig, sunn og frisk. Grer pelsen et par ggr i uka og klipper hos frisør 3 ggr i året. Etter å ha hatt en «renraset» hund tidligere er jeg ikke i tvil om hva jeg vil anbefe, verdt hver eneste krone❤️

Anonymkode: a9450...1fb

Skrevet

Cobberdog er ingen rase. Siden det ikke er en rase anerkjent av NKK, så kan avl være helt tilfeldig. De er ikke mer allergivennlige og man kan ikke si at det som er positivt med puddel og det som er positivt med med labrador er resultatet. Det kan være egenskapene man ikke ønsker ved begge rasene som kommer fram. Størrelsen er også litt vanskelig å beregne, så jeg har sett labradoodle på 15 kilo og labradoodle på 45 kilo. 

Anonymkode: 6b3d7...fed

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Jøss. Mye fordommer her…

Alle «raser» er blandinger, altså. 

Anonymkode: c0603...e2e

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Cobberdog er ingen rase. Siden det ikke er en rase anerkjent av NKK, så kan avl være helt tilfeldig. De er ikke mer allergivennlige og man kan ikke si at det som er positivt med puddel og det som er positivt med med labrador er resultatet. Det kan være egenskapene man ikke ønsker ved begge rasene som kommer fram. Størrelsen er også litt vanskelig å beregne, så jeg har sett labradoodle på 15 kilo og labradoodle på 45 kilo. 

Anonymkode: 6b3d7...fed

Bare det at du ikke vet forskjellen på labradoodle og cobberdog diskvalifiserer deg jo til å i det hele tatt uttale deg. Avl er heller ikke tilfeldig.

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Selvsagt. Da slipper man jo innavl og arvelige sykdommer som man har i de såkalte «rasehundene».

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Bare det at du ikke vet forskjellen på labradoodle og cobberdog diskvalifiserer deg jo til å i det hele tatt uttale deg. Avl er heller ikke tilfeldig.

Det var vel ikke helt saklig.

7FD722FC-9BB5-4258-AB03-95DBC53CE648.jpeg

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det var vel ikke helt saklig.

7FD722FC-9BB5-4258-AB03-95DBC53CE648.jpeg

Hvis du leter litt videre, vil du se at dette ikke stemmer helt. Det er avlet inn en del flere raser i en cobberdog enn i en labradoodle. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hvis du leter litt videre, vil du se at dette ikke stemmer helt. Det er avlet inn en del flere raser i en cobberdog enn i en labradoodle. 

Vel. Hvor stort presisjonsnivå mener du man trenger for å gi HI et godt svar på om denne passer i hennes familie? Info om hver eneste rase som er tatt med inn i cobberdog i en miniprosentdel? 

Skrevet

Takk for svar! Mener å ha lest at NKK har vurdert å anerkjenne cobberdog som en rase? 
Vurderer å få oss hund. Savner en «tur kompis». Nå er ungene så store at vi føler vi har både tid og overskudd til det. Kan man klippe de selv? Eller er det greit å gjøre det hos veterinæren? Har ingen hundefrisør her vi bor.

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Takk for svar! Mener å ha lest at NKK har vurdert å anerkjenne cobberdog som en rase? 
Vurderer å få oss hund. Savner en «tur kompis». Nå er ungene så store at vi føler vi har både tid og overskudd til det. Kan man klippe de selv? Eller er det greit å gjøre det hos veterinæren? Har ingen hundefrisør her vi bor.

Anbefaler cobberdog. Nydelig familiehund og hvis dere er flinke med å gå på valpekurs og grunnkurs, øve på lydighet, rotrening og gjøre «alt riktig» det første året får dere en herlig hund.

Vi har en cobberdog på snart 2 år. Nydelig frøken og vi jobbet godt gjennom det første året for å få den hunden vi ønsket. Anbefaler VELDIG Kennel Cunard på Nesodden. De gjør en fantastisk jobb med valpene de første 8 ukene.

Anonymkode: 1d43e...f60

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Hva med portugisisk vannhund?

Du kan uansett klippe selv med litt trening og rett utstyr. Bare pass på å ta det ofte nok og prioriter tid på børsting så de ikke får knuter/matter i pelsen.

Hunden til kollegaen min klarer de ikke børste nok, den floker seg bare den er ute. De klipper den veldig ofte.

Anonymkode: 95cde...63b

Skrevet
Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Vi klippet vår selv de første fire årene, men så måtte jeg kaste inn håndkleet pga. skade i skulderen. Man får kanskje ikke like pen klipp selv, men det gjør jo ikke noe.

Jeg tviler på at NKK vil anerkjenne cobberdog som rase, på tross av at det har vært systematisk avl, med stamtavler, i mange år nå. Det har gått sport i å insistere på at akkurat cobberdog er en blandingshund, men jeg merker at det egentlig betyr lite når jeg ser hva NKK faktisk tillater av avl innen enkelte raser som overhodet ikke er spesielt moralsk forsvarlig. 

Skrevet (endret)

Hvorfor skal alle ha disse puddelblandingene??? Naboen kjøpte seg akkurat en «cockapoo» til 50 000kr! Hvis målet er en røytefri hund så kan man vel bare kjøpe en puddel. Da er man jo faktisk sikker på at den er røytefri også, og det er man ikke med alle disse blandingene. Jeg har ingenting i mot blandingshunder, har en selv, men den er et «uhell» og ikke et resultat av uvettig avl. 

Endret av Blondzilla
Skrevet
Blondzilla skrev (20 minutter siden):

Hvorfor skal alle ha disse puddelblandingene??? Naboen kjøpte seg akkurat en «cockapoo» til 50 000kr! Hvis målet er en røytefri hund så kan man vel bare kjøpe en puddel. Da er man jo faktisk sikker på at den er røytefri også, og det er man ikke med alle disse blandingene. Jeg har ingenting i mot blandingshunder, har en selv, men den er et «uhell» og ikke et resultat av uvettig avl. 

Men cobberdog er ikke uvettig avl, tvert imot er det veldig god kontroll der. Hvordan det er med cocapoo, aner jeg ikke, men cobberdog har blitt avlet systematisk og kontrollert i veldig mange år nå.

Skrevet
Blondzilla skrev (3 timer siden):

Cockapooen er jo supersøt og trivelig. Så hvorfor ikke? 

Skrevet

Cockapooen er jo supersøt og trivelig. Så hvorfor ikke? 

Problemet er at dette er mote. Du risikerer å få problemer med useriøse «oppdrettere»/valpefabrikker. Når du kan selge en valp for 50 000kr så er det sikkert en del som ikke akkurat setter dyrevelferd høyt som ser sitt snitt til å tjene mye penger. Valpen til naboen har ingen papirer fra noen av foreldrene, og var ikke en gang vaksinert når den ble solgt. I tillegg er det aspektet med røytefri og allergivennlig. Man vet rett og slett ikke om det er tilfellet. Hvis man vil ha en røytefri hund finnes det allerede. Puddel, portugisisk vannhund, shitzu for å nevne noen. De koster halvparten også…

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...