Anonym bruker Skrevet 15. juni 2022 #1 Skrevet 15. juni 2022 https://www.nrk.no/ytring/i-kveld-kan-han-sende-sjokkbolger-inn-i-verdensokonomien-1.16002613 I artikkelen beskrives det hvordan høye priser gjør at folk kjøper mindre og det igjen har negative effekter på både nasjonal og internasjonal økonomisk vekst. Hvorfor må man da i tillegg øke rentene og ytterligere bidra til å svekke folks kjøpekraft? Det står ofte at renteøkning skal dempe at økonomien overopphetes, men når prisøkningen er høyere enn lønnsøkning, hvordan overopphetes økonomien? Jeg hadde skjønt renteøkningen hvis lønningene fortsatte å stige, men prisene holdt seg stabile. Kan noen som er gode på økonomi forklare meg dette? Anonymkode: fc6af...e77
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2022 #2 Skrevet 15. juni 2022 Uten at jeg skal påta meg noen ekspertrolle her, for det er en litt diffus makroverden. Inflasjon samtidig som økonomien stagnerer er det de forsøker å hindre. De to sammen, stagflasjon, har historisk gitt noen skikkelig kriser i økonomien. Derfor må de dempe inflasjonen, som kommer av flere årsaker. Råvaremangel, nedstengning av havner, krig, etterslep fra korona, lave renter over lang tid. Alt dette presser prisene opp. Men fremdeles har mange nok god nok økonomi til at de presses videre opp og i tillegg retter investorene seg mot råvarer, som olje, fordi det er en tryggere investering. Når de satt ned renten under korona, var det riktig for noen få, men mange fikk bare bedre økonomi av det. Ved å øke renten, reduseres kjøpekraften. Det må de gjøre tidsnok, for spinner inflasjonen ut av kontroll (det er den vel i ferd med å gjøre og vi har nok allerede ventet litt for lenge før renten som har vært unaturlig lav ble økt) samtidig som det stagnerer i økonomien, da blir det en hard høst for mange. Arbeidsledigheten øker, folk mister kjøpekraft for helt nødvendige behov. Anonymkode: 17279...d2f
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2022 #3 Skrevet 15. juni 2022 Takk for svar, skjønner det litt bedre nå, men fortsatt ganske komplisert. Anonymkode: fc6af...e77
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2022 #4 Skrevet 15. juni 2022 Jeg synes også det er litt for komplisert for ikke-økonomer…Hva er sammenheng med å redusere kjøpekraft og på denne måten refusere inflasjonen, når årsaken til inflasjonen ligger i sammensatte forhold utenfor Norge som krig, råvarepriser osv. Hvordan kan økt rente og redusert kjøpekraft hjelpe mot f eks energikrise i Europa pga redusert tilgang på olje/gas f eks… jeg ser virkelig ikke sammenheng Anonymkode: 443a9...b67
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2022 #5 Skrevet 15. juni 2022 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Jeg synes også det er litt for komplisert for ikke-økonomer…Hva er sammenheng med å redusere kjøpekraft og på denne måten refusere inflasjonen, når årsaken til inflasjonen ligger i sammensatte forhold utenfor Norge som krig, råvarepriser osv. Hvordan kan økt rente og redusert kjøpekraft hjelpe mot f eks energikrise i Europa pga redusert tilgang på olje/gas f eks… jeg ser virkelig ikke sammenheng Anonymkode: 443a9...b67 Det er jo ikke så rart at du lurer, selv eksperter er uenige på det området. Noen mener jo det er feil virkemiddel. Hva som er riktig klarer ikke jeg heller å få helt tak på. Men jeg vil tro vi har holdt renta for lav for lenge. Litt hard motbakke tilbake til normalen. Pr nå er jo renta fremdeles lavere enn før pandemien. Anonymkode: 17279...d2f
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2022 #6 Skrevet 15. juni 2022 Jeg håper på en skikkelig krasj så de rike mister en del av formuene de har hoardet. Noe må gjøres med de enorme ulikhetene i samfunnet. Det er mange fattige som lider i dag. Anonymkode: 49340...f91
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2022 #7 Skrevet 15. juni 2022 Anonym bruker skrev (37 minutter siden): Jeg håper på en skikkelig krasj så de rike mister en del av formuene de har hoardet. Noe må gjøres med de enorme ulikhetene i samfunnet. Det er mange fattige som lider i dag. Anonymkode: 49340...f91 Det er alltid de fattige som lider mest i kriser, så pass på hva du egentlig ønsker deg. Anonymkode: 17279...d2f
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2022 #8 Skrevet 16. juni 2022 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Jeg håper på en skikkelig krasj så de rike mister en del av formuene de har hoardet. Noe må gjøres med de enorme ulikhetene i samfunnet. Det er mange fattige som lider i dag. Anonymkode: 49340...f91 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Det er alltid de fattige som lider mest i kriser, så pass på hva du egentlig ønsker deg. Anonymkode: 17279...d2f Holder med d2f her altså. Fattige er generelt alltid mest skadelidende i kriser. Ville heller ikke tatt for gitt at regjeringen ville swoopet inn og hjulpet hvermannsen nevneverdig om det skulle kollapse økonomisk i landet. Vern om deg og dine egne. Anonymkode: 11b4f...8b8
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2022 #9 Skrevet 16. juni 2022 I USA nå er det vel inflasjonen som er i ferd med å kræsje økonomien, de har lettere panikk og hever renten i et vannvittig nivå i håp om å bremse ødeleggelsene. Det er det de prøver å stoppe i Norge før vi når USA sitt nivå av problemer som inflasjonen fører med seg Anonymkode: 54f3e...c6b
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2022 #10 Skrevet 16. juni 2022 Norges bank bruker økte renter for å hindre inflasjon (galloperende prisvekst på alt) som løper løpsk.. Problemet her er at økt prisstigning IKKE skyldes at folk har økt forbruket av varer og tjenester. Når økonomien blir opphetet fordi folk stadig har råd til å kjøpe mer og mer og priser presses opp grunnet etterspørsel og da "varemangle",- DA er det løsningen å øke renter. Slik at folk blir oppmuntret til å sette penger på sparekonto heller enn å ta opp litt mer lån og kjøpe hytte,- for å sette det på spissen. Ser vi litt tilbake så skulle renteøkningen kanskje ha kommet for både 5 og 8 år siden. (Det var vel en kort periode med økte renter for en god del år tilbake, men den stoppet opp og renten ble satt ned til et lavere nivå enn noensinne på kort tid,- noe av begrunnelsen var at folk og bedrifter ikke hadde råd til renteoppgangen og konsekvensene ble for store.Her er det mulig jeg bare husker helt fei altså) I dag har vi en galopperende prisvekst og dermed et økt forbruk,- men det er ikke et økt forbruk av(eller etterspørsel etter) varer og tjenester som har ført til prisoppgang,- det er varemangel og et ikke ønsket økt forbruk av penger. Vi har altså (mange av oss) faktisk redusert forbruket vår kraftig,- men allikevel så bruker vi mer penger enn før (ergo sier man at forbruket har økt....). Når man øker renten så mener mange at man kun ser på den siste faktoren,- vi bruker så innmari mye penger, vi må folk til å slutte med det og spare mer,- vi setter opp rentene så oppmuntrer vi til det.. Men med tanke på at mange nå ikke har mer forbruk å kutte ned på, så blir jo dette en fremprovosert krise for mange..Og uansett hvor høye renter så har man jo ikke penger og spare lenger,- sett bort fra de aller rikeste da kanskje.... Rentejusteringen er ikke ensidig negativ, og det ar mange flere faktorer en den ene her som er årsak,- men dette er liksom "grunnregelen" for hvordan og hvorfor man øker og senker renter i et land. Jeg er ikke noe markedsøkonom,- men jeg tror fokuset nå bør være å få folk gjennom krisa. Økte renter bør bli satt på vent,- men når vi igjen har fått mer normale tilstander her til lands,- DA bør nok renta opp... ( Med "krise over" da tenker jeg ikke nødvendigvis at priser og varetilbud blir som før. Heller at ting er blitt mer stabilt og forutsigbart igjen, som at strømpriser er så stabile slik at man har mulighet til å beregne kostnader på vinteren, det samme med drivstoff, byggvarer, innsatsfaktorer i landbruket osv osv Nå har vi så store svingninger og plutselig prisøkninger at det er umulig for både næringsdrivende og private og planlegge eller lage seg budsjett eller legge planer frem i tid),- Det er ikke sunt med nullrente eller tilnærmet nullrente som normalen, som en kriseløsning i kort periode kanskje,- men ikke så lenge som vi har hatt det nå,- det normale er kanskje en 4-5% på et huslån, med bunner på 3 og topper mot 6-7..... Jeg tror vi bør forvente oss det,-men jeg tror samtidig det blir krise om det gjøres nå.mange har allerede havnet i krisa.. Spennende og skumle tider vi er inne i, på mange områder. Privatøkonomi er jo veldig nært og sårt,- også ser vi liksom at enda større monstre stå i kø å lure i skogen...Ikke rart man blir bekymret. Anonymkode: 1224c...c10
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2022 #11 Skrevet 16. juni 2022 Jess.... https://www.tv2.no/nyheter/14871695/ Dette høres lovende ut! Anonymkode: 49340...f91
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2022 #12 Skrevet 16. juni 2022 Virkelig bra! https://www.tv2.no/nyheter/14872093/ Anonymkode: 49340...f91
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2022 #13 Skrevet 16. juni 2022 Anonym bruker skrev (8 timer siden): I dag har vi en galopperende prisvekst og dermed et økt forbruk,- men det er ikke et økt forbruk av(eller etterspørsel etter) varer og tjenester som har ført til prisoppgang,- det er varemangel og et ikke ønsket økt forbruk av penger. Vi har altså (mange av oss) faktisk redusert forbruket vår kraftig,- men allikevel så bruker vi mer penger enn før (ergo sier man at forbruket har økt....). Når man øker renten så mener mange at man kun ser på den siste faktoren,- vi bruker så innmari mye penger, vi må folk til å slutte med det og spare mer,- vi setter opp rentene så oppmuntrer vi til det.. Men med tanke på at mange nå ikke har mer forbruk å kutte ned på, så blir jo dette en fremprovosert krise for mange..Og uansett hvor høye renter så har man jo ikke penger og spare lenger,- sett bort fra de aller rikeste da kanskje.... Det er dette jeg synes er viktig og ikke snakkes om, det høye forbruket skyldes ikke at folk har for mye penger og bruker de ukritisk, det skyldes mange faktorer og spes at tilgangen på varer er redusert. Hi Anonymkode: fc6af...e77
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå