Gå til innhold

Er denne kjolen fin?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Du må nesten utdype. Det var et svar til personen som mente denne moten er kommet som en støtte til Ukraina. Slike broderier har vært populære i flere år. Kjolen det vises til har ikke typisk ukrainsk broderi, og broderinger på klær er like tradisjonelt i Russland som Ukraina. Dermed faller det på sin egen urimelighet. 

Anonymkode: 3926e...6e4

Du tolker litt i vilden sky her.

Jeg sier at broderte klær har fått en oppsving pga støtten til Ukraina.

Ja, det finnes forskjellige typer broderier. Ja, det har eksistert broderte klær i årevis. Ja, deres popularitet har gått i bølger gjennom mange sesonger, som mote generelt.

Men, pga støtten til Ukraina har mange begynt å gå i broderte klær, trendsettere og populære mennesker. Da får det et oppsving. Da også broderier som overhodet ikke har noe med Ukraina å gjøre, det bare brer litt om seg, og broderier blir mer populært enn det kanskje ellers ville vært.

https://www.nrk.no/urix/kjendiser-kler-seg-i-vyshyvanka-i-solidaritet-med-krigsherjede-ukrainere-1.15982930

Det starter med broderte tradisjonsplagg fra Ukraina, og fortsetter med broderte klær generelt.

Anonymkode: e4c69...1cf

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (På 15.6.2022 den 13.01):

Ja, og nå er de mote fordi mange kjendiser osv går med broderte bluser og kjoler for å støtte Ukraina. Når trendsetterne går foran og baner vei blir ting moderne, det er jo sånn det fungerer.

Zimmermann og Isabel Marant har laget kjoler, bluser, topper og skjørt med slike broderier i en årrekke. Ikke noe nytt nå pga. Krigen. Er i så fall fått en ny mening nå fordi folk nå legger meninger til kjolen. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Du tolker litt i vilden sky her.

Jeg sier at broderte klær har fått en oppsving pga støtten til Ukraina.

Ja, det finnes forskjellige typer broderier. Ja, det har eksistert broderte klær i årevis. Ja, deres popularitet har gått i bølger gjennom mange sesonger, som mote generelt.

Men, pga støtten til Ukraina har mange begynt å gå i broderte klær, trendsettere og populære mennesker. Da får det et oppsving. Da også broderier som overhodet ikke har noe med Ukraina å gjøre, det bare brer litt om seg, og broderier blir mer populært enn det kanskje ellers ville vært.

https://www.nrk.no/urix/kjendiser-kler-seg-i-vyshyvanka-i-solidaritet-med-krigsherjede-ukrainere-1.15982930

Det starter med broderte tradisjonsplagg fra Ukraina, og fortsetter med broderte klær generelt.

Vyshyvanka er ikke synonymt med broderte klær. Bunader er også broderte, du kunne like godt sagt at denne kjolen var en bunad og at folk tok den på seg på 17.mai. Det ville være like sant som å påstå at den har noe til felles med ukrainske folkedrakter.

Anonymkode: fccc0...d2c

Skrevet
Elina skrev (27 minutter siden):

Zimmermann og Isabel Marant har laget kjoler, bluser, topper og skjørt med slike broderier i en årrekke. Ikke noe nytt nå pga. Krigen. Er i så fall fått en ny mening nå fordi folk nå legger meninger til kjolen. 

Den ligner jo ikke på en ukrainsk nasjonaldrakt overhodet. Så da tillegger de den mening basert på egen kunnskapsmangel.

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 15.6.2022 den 13.49):

Jeg kjøpte min første kjole med «øst-europeiske» broderier for tre år siden, og har sett flere slike de siste somrene. Du vet disse broderiene like gjerne kunne vært russiske?

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Du må nesten utdype. Det var et svar til personen som mente denne moten er kommet som en støtte til Ukraina. Slike broderier har vært populære i flere år. Kjolen det vises til har ikke typisk ukrainsk broderi, og broderinger på klær er like tradisjonelt i Russland som Ukraina. Dermed faller det på sin egen urimelighet. 

De kunne ikke "like gjerne" vært russiske, ettersom de ikke ligner på det som er tradisjon i Russland. 

Faktisk kunne ikke disse broderiene vært "like gjerne" noe som helst  - de er nydesignete maskinbroderier. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Disse broderiene ligner ikke ukrainske folkedrakter. 

Nettopp. Jeg som ER fra Øst-Europa ser jo tydelig forskjell. Vyshivanka-broderimønstre har ingenting med disse kjolene å gjøre. 

Anonymkode: 0c1d1...b4f

Skrevet

Men det er da ingen som har sagt at disse kjolene ligner ukrainske nasjonalklær, det eneste som er sagt er at broderte klær har fått en oppsving i motebildet pga støtten til Ukraina.

Jøss, så bokstavelig alt skulle tolkes i dag da.

Skrevet
Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Men det er da ingen som har sagt at disse kjolene ligner ukrainske nasjonalklær, det eneste som er sagt er at broderte klær har fått en oppsving i motebildet pga støtten til Ukraina.

Jøss, så bokstavelig alt skulle tolkes i dag da.

Og dersom det ble sagt, så er det beviselig FEIL. Det er ikke "broderte klær" som har fått oppsving av den grunn. Men det er flere som viser seg i vyshyvanka (som er noe annet enn "broderte klær") på grunn av krigen.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Den ligner jo ikke på en ukrainsk nasjonaldrakt overhodet. Så da tillegger de den mening basert på egen kunnskapsmangel.

Tror ikke det menes at den kjolen eller andre plagg ligner men at plagget har samme typen broderier. Mange av plaggene til Isabel Marant spesielt men også zimmermann har lignende broderier. Men det har vi også tradisjoner for i Norge.......

https://www.google.com/search?q=ukraine+national+clothes&client=ms-android-motorola-rev2&hl=no&prmd=imnv&sxsrf=ALiCzsaSITh-Lg9wxa_J-fsB6Q8JpktBwQ:1655393018032&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwiJsLbGo7L4AhUIBxAIHXtuCIUQ_AUoAXoECAIQAQ&biw=360&bih=568&dpr=3

Skrevet

Kjolen er tilgjengelig nå. Jeg har bestilt min😊

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (5 timer siden):

Kjolen er tilgjengelig nå. Jeg har bestilt min😊

Har lyst på, men den ser i grenseland kort ut. Hvor høy er du? Gi gjerne rapport når du mottar kjolen. 

Anonymkode: 28d46...ae4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...