Gå til innhold

Fikk syltetøy i gave!

Anbefalte innlegg

Skrevet
VeslePesle skrev (1 minutt siden):

Selvfølgelig har man ikke krav på gaver. Men det er kutyme å ta med seg en oppmerksomhet til bursdagsbarnet når man drar i en bursdag. 

Damen i denne tråden GJORDE det.

Anonymkode: 1b19f...740

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

For tiende gang : det er ingen omtanke. Det er en praktisk ordning. Null og niks omtanke mer enn at hun nok håper det smaker.

Skulle ønske du og andre her skjønte at ikke alt man lager selv er lagd med omtanke for Gud og hver mann. Hvem har innbilt dere det egentlig? 

Anonymkode: 88e27...98b

Det ligger omtanke i å finne frem og ta med noe hun tror du vil like. Du forventet jo ikke gave I det heletatt, men blir likevell fornærmet for å få syltetøy. For meg virker det helt merkelig.

Anonymkode: 66a97...cce

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Du er altså takknemlig for absolutt alt som kommer din vei her i livet? Da er du det utrolig smale unntaket fra den store hovedregelen. 

Anonymkode: a07e8...eaf

Ja, jeg skjønner at jeg ikke ligner deg, eller HI, eller VeslePesle. Men de øvrige i tråden her er nok litt mer som meg. De takker for småting, er glade for at gjesten tar seg tid til et besøk, og legger ikke så mye i verken prisen eller om gaven traff deres smak. Det er på symbolnivå uansett, og om de ikke liker syltetøy, så eter sikkert barna deres det.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Herregud. Dette blir så hypotetisk at jeg virkelig ikke kan relatere til det. Ber du giftige og frekke folk i bursdag, som uttrykker sin spydighet via gaver??? Enten har jeg glupere venner enn du, eller så er jeg såpass snill og populær at ingen ønsker å såre meg.

Og i tillegg er jeg såpass raus at jeg skjønner at noen aldri helt tar inn info om andres allergier. Det er ikke vondt ment, de bare klarer ikke å skjønne det. Mormor ba broren min slå plenen i 35 år, selv om han hadde høysnue.

Det trenger jo ikke være venner, men familie? Ikke alle har et godt forhold til familien sin. Og nei, man trenger ikke bestandig å være raus mot andre. Hvis normalt oppegående folk med gjennomsnittlig IQ ikke tar til seg gjentatte beskjeder, så VIL de ikke ta dem til seg. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Er det vanlig å få gaver som sårer en? Det har jeg aldri opplevd, så det blir også en absurd tanke. 

Jo, det har jeg. Men jeg har ALDRI fått en gave som har fått meg til å tenke at det var en ræva gave. Jeg har faktisk aldri vært misfornøyd med en gave noen gang. Om den ikke treffer helt så kan det nok være at jeg gir den videre til noen som kan tenkes å like den, men det kan jeg heller ikke huske å ha gjort.

Om gavene er gitt med ond hensikt så er jeg enig i at det er ræva gaver, men tror du virkelig at det finnes mange slike mennesker? Jeg fikk ofte gammel sjokolade osv av min gamle mormor. Det var jo ikke av vond vilje, men hun var gammel og klarte ikke å følge helt med. Jeg tenkte da ikke at det var dårlige gaver av den grunn.

Raushet og vennlighet, vet du, det kommer man lengst med. 

Anonymkode: 57e73...97c

Just det.

Skrevet
VeslePesle skrev (Akkurat nå):

Det trenger jo ikke være venner, men familie? Ikke alle har et godt forhold til familien sin. Og nei, man trenger ikke bestandig å være raus mot andre. Hvis normalt oppegående folk med gjennomsnittlig IQ ikke tar til seg gjentatte beskjeder, så VIL de ikke ta dem til seg. 

Å herre gud. 

Du, helt ærlig: de familiemedlemmene jeg syns er ubehagelige, dem ber jeg heller ikke. Og hvis noen ga meg slankepulver ville jeg ikke lyve, men spørre om hen syns jeg burde slanke meg. (Og sannsynligvis le rått. Det er ikke en dyd å være ømskinnet.)

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Det er ikke noe løgn i at du framstår slik. Jeg refererer til min oppfatning av deg. Du har brukt 7 sider på å hamre den inn, og for å være ærlig fortjener du den beskrivelsen du får mer og mer. Særlig fordi du uttrykker deg på den måten du gjør: Da kan hun "slippe unna med" en hjemmelaget gave og "ingen kan si noe på" det. For å bruke denslags uttrykk om gaver, da er man langt over gjennomsnittet overfladisk! Man kan aldri "si noe på" en gave! Det ligger liksom i ordet; det er en GAVE, ikke en vare på bestilling! Og om man kan "slippe unna med det" , altså, hva??? Hadde du sett for deg at det gikk an å kritisere gaven og be om noe annet og ikke la giveren "slippe unna"?

Jeg tenker alltid på hva mottager liker, og så gir jeg den gaven til vedkommende. Så gir jeg likør eller urter osv ved siden av. Jeg syns uansett at tanken bak er det viktigste. Kan du peke på hva som er overfladisk med dette? Hvor kommer status inn? Jeg er veldig glad for blant annet en tegning, så nei, jeg er ikke utakknemlig heller. Du har tatt feil × 3 her. Du fortsetter å påstå, så da lyver du.

Slutt å kverulere på opplagte ting i det minste. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 14.6.2022 den 20.24):

I et glass med pyntet lokk. Utenpå sto det på en deko papirlapp " Karis hjemmelagde " Nå er det fint å få forbruksvarer, men er ikke akkurat dette og andre hjemmelagde ting som karameller, knekk og kjeks noe en bør gi ved siden av en ordentlig gave? Jeg ville skjønt det om det var fra en ung person som fattig student eller noen. Fra voksne med normal til god økonomi syns jeg dette er veldig merkelig? 

Anonym bruker skrev (På 14.6.2022 den 20.38):

Bursdag. 

Det er ikke sååå godt, men helt ok. Jeg skjønner ikke hvorfor noen velger å gi sånt i gave. At de gir det ved siden av som en ekstra og hyggelig oppmerksomhet kan jeg forstå. Men som eneste gave? Det er sånne gaver man blir takknemlige for fra folk man vet sliter økonomisk. 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker alltid på hva mottager liker, og så gir jeg den gaven til vedkommende. Så gir jeg likør eller urter osv ved siden av. Jeg syns uansett at tanken bak er det viktigste. Kan du peke på hva som er overfladisk med dette? Hvor kommer status inn? Jeg er veldig glad for blant annet en tegning, så nei, jeg er ikke utakknemlig heller. Du har tatt feil × 3 her. Du fortsetter å påstå, så da lyver du.

Slutt å kverulere på opplagte ting i det minste. 

Se uthevede områder. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Å herre gud. 

Du, helt ærlig: de familiemedlemmene jeg syns er ubehagelige, dem ber jeg heller ikke. Og hvis noen ga meg slankepulver ville jeg ikke lyve, men spørre om hen syns jeg burde slanke meg. (Og sannsynligvis le rått. Det er ikke en dyd å være ømskinnet.)

Jeg hadde gjort det samme. Det var bare en kommentar til at "alle gaver er fantastiske uansett, og vi er alltid glade og takknemlige, og spiller aldri". ALLE spiller, flere ganger i løpet av uka. Vi smiler og sier "hei" til kollegaen som vi ønsker dit pepperen gror, vi sier oss enige med eldre kranglevorne slektninger, selv om vi er uenige, bare for å få slutt på diskusjonen. Vi later som barnets saging i falske noter på fiolin er like fantastisk som Yehudi Menuhin, og vi ifører oss et hyggelig smil når noen kommer med "konstruktiv kritikk" til det vi gjør.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Se uthevede områder. 

Ja...men det er jo også sant. Gi det som ekstra oppmerksomhet. Jeg vil jo heller snu dette rundt og si at den som gir dette kun av praktiske hensyn og gjerrighet er de som er overfladiske. Det kommer nok an på hvem, og øyet som ser. 

Skrevet

Når jeg leser alt drama rundt bursdager, er jeg sjeleglad for at jeg har valgt å ikke feire egne bursdager :D Da unngår man misforståelser, skuffelser og annen drama. Nydelig!

Skrevet
VeslePesle skrev (2 minutter siden):

Når jeg leser alt drama rundt bursdager, er jeg sjeleglad for at jeg har valgt å ikke feire egne bursdager :D Da unngår man misforståelser, skuffelser og annen drama. Nydelig!

Ironisk nok så lar jeg de feire av hensyn til deres tradisjoner. Det er jo barn inne i bildet her som syns det er hyggelig også, så jeg bare jatter med. For min del hadde jeg ikke behøvd å feire annet enn barn og runde bursdager. 

Skrevet

Jeg anbefaler å feire (egen) bursdag med å gå på restaurant med venner. Alle betaler sin egen mat, så da blir det ikke noe press om at det må gis gaver for å "gjøre opp" for mat og forberedelser og sånt som den som feirer har gjort. Bursdagsbarnet velger restaurant og det er nok presang.

Etter at vi begynte å gjøre det sånn i vennegjengen har det blitt mye hyggeligere og ikke minst mye mindre stress. Vi er alle voksne og i full jobb og har ikke behov for noe som helst som vi ikke kan kjøpe selv.

Anonymkode: 61537...6da

Skrevet
VeslePesle skrev (35 minutter siden):

Jeg hadde gjort det samme. Det var bare en kommentar til at "alle gaver er fantastiske uansett, og vi er alltid glade og takknemlige, og spiller aldri". ALLE spiller, flere ganger i løpet av uka. Vi smiler og sier "hei" til kollegaen som vi ønsker dit pepperen gror, vi sier oss enige med eldre kranglevorne slektninger, selv om vi er uenige, bare for å få slutt på diskusjonen. Vi later som barnets saging i falske noter på fiolin er like fantastisk som Yehudi Menuhin, og vi ifører oss et hyggelig smil når noen kommer med "konstruktiv kritikk" til det vi gjør.

Nei, dette er feil. 
Jeg SYNS alle gaver er fantastiske, for jeg velger å leve livet mitt slik. Og jeg syns det blir helt rart med «hva hvis du fikk en fornærmelse pakket inn i gavepapir?» Altså, ja, hva da? Hvor langt har du tenkt å dra det hypotetiske idiotiet nå, da? Hva hvis du fikk en hundelort i en pose? Hva hvis noen fiket til deg i presang? Hva hvis julaften faller på påskeaften i år? Dette blir bare rart og fjernt. HI fikk gave, den var kanskje billig, men den var ingen krenkelse. At jeg personlig ville takket for billige ting og ikke ser en krenkelse i det, er bare sånn jeg er. Og at jeg aldri får «sårende gaver» er heller ikke flaks. Det er helt naturlig, siden jeg omgås med fine folk og kutter ut de slemme. Så nei, jeg banner ikke inni meg når jeg ser den dumme kollegaen - jeg skaffer meg en jobb der jeg kan trives. Og siden jeg underviser små barn i musikk, er det ikke fake applaus de får av meg, de får ros for alle utviklingstrinn de mestrer. Selv uten å spille perfekt. Hvor har du det fra at hyggelighet og ros liksom «må» være falsk og påtatt? Tror du ikke på at noen av oss ER positive mot omverdenen? Selv når vi får billige gaver…??

(Mht den gamle slektningen så tror jeg aldri i livet at DU sier deg enig for å få slutt på diskusjonen. Det ville være out of character…) 

Skrevet
Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Ironisk nok så lar jeg de feire av hensyn til deres tradisjoner. Det er jo barn inne i bildet her som syns det er hyggelig også, så jeg bare jatter med. For min del hadde jeg ikke behøvd å feire annet enn barn og runde bursdager. 

Da er det dobbelt så merkelig at du tillater deg å være kritisk til presangene… 😮😮😮😮

Skrevet
VeslePesle skrev (29 minutter siden):

Så lenge bursdagsbarna selv klarer å unngå å lage drama, så greier sikkert gjestene det også.

Skrevet
Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Ja...men det er jo også sant. Gi det som ekstra oppmerksomhet. Jeg vil jo heller snu dette rundt og si at den som gir dette kun av praktiske hensyn og gjerrighet er de som er overfladiske. Det kommer nok an på hvem, og øyet som ser. 

Nei, du klagde over PRISEN. To ganger, til og med.

(Et par sider seinere husket du på at du heller ikke likte matvaren….)

Skrevet

Nei, dette er feil. 
Jeg SYNS alle gaver er fantastiske, for jeg velger å leve livet mitt slik. Og jeg syns det blir helt rart med «hva hvis du fikk en fornærmelse pakket inn i gavepapir?» Altså, ja, hva da? Hvor langt har du tenkt å dra det hypotetiske idiotiet nå, da? Hva hvis du fikk en hundelort i en pose? Hva hvis noen fiket til deg i presang? Hva hvis julaften faller på påskeaften i år? Dette blir bare rart og fjernt. HI fikk gave, den var kanskje billig, men den var ingen krenkelse. At jeg personlig ville takket for billige ting og ikke ser en krenkelse i det, er bare sånn jeg er. Og at jeg aldri får «sårende gaver» er heller ikke flaks. Det er helt naturlig, siden jeg omgås med fine folk og kutter ut de slemme. Så nei, jeg banner ikke inni meg når jeg ser den dumme kollegaen - jeg skaffer meg en jobb der jeg kan trives. Og siden jeg underviser små barn i musikk, er det ikke fake applaus de får av meg, de får ros for alle utviklingstrinn de mestrer. Selv uten å spille perfekt. Hvor har du det fra at hyggelighet og ros liksom «må» være falsk og påtatt? Tror du ikke på at noen av oss ER positive mot omverdenen? Selv når vi får billige gaver…??

(Mht den gamle slektningen så tror jeg aldri i livet at DU sier deg enig for å få slutt på diskusjonen. Det ville være out of character…) 

Du er et unikum. Jeg kjenner ellers ingen mennesker som liker alt og synes at alt i livet er absolutt fantastisk. Og du motsier deg selv i siste kommentar - du misliker jo meg, men fortsetter å "omgås meg" på nett. Hvorfor gjør du det, når jeg ikke gir deg noe positivt? Eller synes du at jeg også er fantastisk?

Skrevet

Så lenge bursdagsbarna selv klarer å unngå å lage drama, så greier sikkert gjestene det også.

Selvfølgelig. Men som sagt, jeg unngår alt av drama når jeg ikke feirer :) Så får jeg heller feire de andre og prøve å tilpasse meg deres tradisjoner og ønsker.

Skrevet
VeslePesle skrev (Akkurat nå):

Du er et unikum. Jeg kjenner ellers ingen mennesker som liker alt og synes at alt i livet er absolutt fantastisk. Og du motsier deg selv i siste kommentar - du misliker jo meg, men fortsetter å "omgås meg" på nett. Hvorfor gjør du det, når jeg ikke gir deg noe positivt? Eller synes du at jeg også er fantastisk?

Ok. Synd for deg at du ikke kjenner glade mennesker. Vi er flere enn du tror. Jeg påsto aldri at jeg elsker alt og alle, jeg sa at de som er som meg, er rause og lar det gå hvis det ikke er viktig.

(Jeg misliker ikke deg. Jeg registrerer bare at du ALDRI lar en mulighet for diskusjon og motsigelse slippe ut av dine hender. Selv når den innebærer at du må dikte opp irrelevante sammenligninger for å få poenget til å klistre seg. Så jeg tror bare ikke på at det er du og ikke gamle tante som gir seg først.) 

Skrevet
VeslePesle skrev (2 minutter siden):

Selvfølgelig. Men som sagt, jeg unngår alt av drama når jeg ikke feirer :) Så får jeg heller feire de andre og prøve å tilpasse meg deres tradisjoner og ønsker.

Ja, og så slipper du å klage på gavene, og å kalle det «å ture frem» når de gir deg en hjemmelaget ting. 

Skrevet

Ja, og så slipper du å klage på gavene, og å kalle det «å ture frem» når de gir deg en hjemmelaget ting. 

Merkelig nok får jeg omtenksomme gaver både fra mannen, barna, min mor og et par venninner, selv om jeg er klar på at jeg ikke ønsker å ha feiring. Jeg har også fått hjemmelagede ting som er tilpasset behov og ønsker, og barna gir meg ofte noe gratis - et kort, noe de har laget på skolen osv. Veldig fine gaver :) 

Skrevet
VeslePesle skrev (3 minutter siden):

Merkelig nok får jeg omtenksomme gaver både fra mannen, barna, min mor og et par venninner, selv om jeg er klar på at jeg ikke ønsker å ha feiring. Jeg har også fått hjemmelagede ting som er tilpasset behov og ønsker, og barna gir meg ofte noe gratis - et kort, noe de har laget på skolen osv. Veldig fine gaver :) 

Ok, i din egen logikk bør du be dem slutte å «ture frem» sånn, siden de da ikke lytter til deg eller skjønner ditt kjærlighetsspråk. Du vil jo ikke ha feiring. Det er da egoistisk av dem å lage en feiring, intet annet. Hvis du altså står for det du sier et annet sted i tråden her. 

Skrevet

Ok, i din egen logikk bør du be dem slutte å «ture frem» sånn, siden de da ikke lytter til deg eller skjønner ditt kjærlighetsspråk. Du vil jo ikke ha feiring. Det er da egoistisk av dem å lage en feiring, intet annet. Hvis du altså står for det du sier et annet sted i tråden her. 

Det er jo ingen som lager feiring? Ingen baker kake, kommer i feiring hit eller inviterer meg bort. At min mann kjøper gave eller barna mine gir kort, er ikke en "feiring". Hvor skrev jeg at de laget en feiring for meg? Det er nettopp det motsatte - de respekterer at jeg ikke ønsker feiring og gjør ikke stort ut av dagen. Men de ønsker likevel gi meg oppmerksomhet på dagen min, og det er hyggelig.

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Nei, dette er feil. 

Dette lyser selvgodhet  🙂

Du er blid og raus og velger å være takknemlig for alle gaver. Du omgir deg med fine folk, og du gir små barn ekte applaus og ros. 

Kjære vene 😂

Du har nok reddet ti kattunger fra å dø og en valp fra å bli påkjørt også. Sikkert fordi du valgte å være på rett plass til rett tid. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...