Gå til innhold

Fikk syltetøy i gave!

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Enig! Ikke alle som har forstått omtanken det ligger i slike gaver. Hi er tydeligvis en av dem.

Anonymkode: 94259...8db

For tiende gang : det er ingen omtanke. Det er en praktisk ordning. Null og niks omtanke mer enn at hun nok håper det smaker.

Skulle ønske du og andre her skjønte at ikke alt man lager selv er lagd med omtanke for Gud og hver mann. Hvem har innbilt dere det egentlig? 

Anonymkode: 88e27...98b

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

For tiende gang : det er ingen omtanke. Det er en praktisk ordning. Null og niks omtanke mer enn at hun nok håper det smaker.

Skulle ønske du og andre her skjønte at ikke alt man lager selv er lagd med omtanke for Gud og hver mann. Hvem har innbilt dere det egentlig? 

Nettopp. Jeg har flere ganger fått hjemmestrikkede plagg til sønnen min som er hyperallergisk mot alt av ull. Det viste giverne, men likevel var det jo "så koselig å gi noe hjemmelaget - se hvor nydelig genser/sokker osv det ble". Jepp, det så veldig nydelig ut på hylla i bruktbutikken dagen etterpå. Hva er omtanken med en slik gave?

Anonymkode: a07e8...eaf

Skrevet
Just now, Anonym bruker said:

Har du asberger eller noe? 

Hva som er oppfattes som omsorg er faktisk ikke likt for alle. 

Prøv å lese om de forskjellige kjærlighetsspråkene, mulig du vil forstå verden og folk bedre av det. 

Anonymkode: c18ee...b1a

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Nei, det er du som ikke forstår begrepet omtanke når det kommer til slike hjemmelagede gaver. Det er jo helt greit at du ikke forstår det, men de fleste forstår det faktisk.

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Nettopp. Jeg har flere ganger fått hjemmestrikkede plagg til sønnen min som er hyperallergisk mot alt av ull. Det viste giverne, men likevel var det jo "så koselig å gi noe hjemmelaget - se hvor nydelig genser/sokker osv det ble". Jepp, det så veldig nydelig ut på hylla i bruktbutikken dagen etterpå. Hva er omtanken med en slik gave?

Akkurat. Du må nok takke og bukke uansett så lenge de har lagd det. Egoistisk rett og slett.

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Har du asberger eller noe? 

Hva som er oppfattes som omsorg er faktisk ikke likt for alle. 

Prøv å lese om de forskjellige kjærlighetsspråkene, mulig du vil forstå verden og folk bedre av det. 

Så du begynner å diagnostisere meningsmotstandere når du kommer til kort? Hm. Håper ikke det var du som dro dannelse inn i diskusjonen. Tror du også bør innse at de patetiske kjærlighetsspråkene selvsagt er noe stort tull. Ikke at det overrasket meg at sånt idioti også kom inn i diskusjonen. Bevare meg vel. 

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Nei, det er du som ikke forstår begrepet omtanke når det kommer til slike hjemmelagede gaver. Det er jo helt greit at du ikke forstår det, men de fleste forstår det faktisk.

Jaja, det får nå bli din påstand. Når jeg leser i denne tråden så tenker jeg og noen få til, absolutt mer på andre enn flesteparten her gitt. Høfligere i tråden er vi også. Så ja... 🙂

Skrevet

Jaja, bevare meg vel. For noe patetisk idioti. Så ja..... 😊

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Dette er tanker jeg aldri har hatt, derfor er det vanskelig å relatere til at man faktisk rangerer gaver etter hvor mye arbeid det er lagt i det å skaffe dem. 

Anonymkode: 57e73...97c

Her også. 

Anonymkode: 1b19f...740

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Hvor kaller jeg meg selv takknemlig? 

Anonym bruker skrev (På 14.6.2022 den 22.29):

Ja, det koster også litt å finne en gave i butikken som mottager vil like også. Dessuten elsker hun å holde på med det, akkurat som jeg liker å lage likør og tørke ulike urter. Det er en hobby.

Vi velger jo ikke hva vi føler, og det er jo ikke sånn at jeg forteller henne hva jeg mener. Jeg viser takknemlighet, og mer kan man ikke forlange! 

Okay, her skjønner jeg - du kaller ikke deg selv for takknemlig, men forteller at du er i stand til å SPILLE takknemlig.

Godt jobba. 
Kort sagt bør du vel egentlig ikke få gaver i det hele tatt, verken syltetøy eller noe annet. Du er jo bare dårlig oppdratt. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Okay, her skjønner jeg - du kaller ikke deg selv for takknemlig, men forteller at du er i stand til å SPILLE takknemlig.

Godt jobba. 
Kort sagt bør du vel egentlig ikke få gaver i det hele tatt, verken syltetøy eller noe annet. Du er jo bare dårlig oppdratt. 

Du spiller nok du også, såfremt du er sammen med andre. Du lyver og later som og pynter på. Det må vi alle gjøre for å ikke være rett ut hensynsløse og uhøflige. Så ja, jeg spiller så klart som det er forventet av meg. Ikke alltid selvfølgelig, men sant å si så er det ganske vanlig i sosiale settinger. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Akkurat. Du må nok takke og bukke uansett så lenge de har lagd det. Egoistisk rett og slett.

Så du begynner å diagnostisere meningsmotstandere når du kommer til kort? Hm. Håper ikke det var du som dro dannelse inn i diskusjonen. Tror du også bør innse at de patetiske kjærlighetsspråkene selvsagt er noe stort tull. Ikke at det overrasket meg at sånt idioti også kom inn i diskusjonen. Bevare meg vel. 

Jaja, det får nå bli din påstand. Når jeg leser i denne tråden så tenker jeg og noen få til, absolutt mer på andre enn flesteparten her gitt. Høfligere i tråden er vi også. Så ja... 🙂

Jeg har heller aldri forstått det med "kjærlighetsspråkene". Det ER et stort tull. Det spiller vel ingen rolle hva ditt kjærlighetsspråk er. Når du gjør noe mot andre, må du ta utgangspunkt i hvordan de oppfatter det og hva de trenger, ikke hva du vil, trenger og føler. Alt annet er egoistisk. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Du spiller nok du også, såfremt du er sammen med andre. Du lyver og later som og pynter på. Det må vi alle gjøre for å ikke være rett ut hensynsløse og uhøflige. Så ja, jeg spiller så klart som det er forventet av meg. Ikke alltid selvfølgelig, men sant å si så er det ganske vanlig i sosiale settinger. 

Nei, jeg lyver ikke, det trenger jeg aldri. Siden jeg har andre verdier enn du, har jeg aldri behov for å spille takknemlig, jeg ER takknemlig. Og jeg tenker ikke så stygge ting om mine venner som du gjør, så jeg trenger ikke pynte på sannheten. 
Men hvis jeg var så opptatt av overfladiskhet, penger, ting og status som du, så ville jeg kanskje ha måttet lyve. Om ikke annet, så for å fremstå litt mer dyp. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Godt jobba. 

Når man får en ræva gave og takker i lange setninger, så spiller man jo også. Hva er forskjellen?

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Nei, jeg lyver ikke, det trenger jeg aldri. Siden jeg har andre verdier enn du, har jeg aldri behov for å spille takknemlig, jeg ER takknemlig. Og jeg tenker ikke så stygge ting om mine venner som du gjør, så jeg trenger ikke pynte på sannheten. 
Men hvis jeg var så opptatt av overfladiskhet, penger, ting og status som du, så ville jeg kanskje ha måttet lyve. Om ikke annet, så for å fremstå litt mer dyp. 

Så hvis noen gir deg noe som sårer deg dypt, er du TAKKNEMLIG? 

Skrevet
VeslePesle skrev (Akkurat nå):

Jeg har heller aldri forstått det med "kjærlighetsspråkene". Det ER et stort tull. Det spiller vel ingen rolle hva ditt kjærlighetsspråk er. Når du gjør noe mot andre, må du ta utgangspunkt i hvordan de oppfatter det og hva de trenger, ikke hva du vil, trenger og føler. Alt annet er egoistisk. 

Å være et menneske med egne egenskaper og verdier, og innse at andre individer også er det, er ikke egoistisk. Det blir det heller aldri, så sant man klarer å være så raus og avslappet at man skjønner at vi er ulike og at et glass syltetøy var godt ment. 
Når man nekter å se det, og insisterer på at man har «rett» til å være misfornøyd, insisterer på at det kun er blakke studenter som kan gi billige gaver, eller kaller det å «slippe unna» - da er man egoistisk selv. 

Skrevet
VeslePesle skrev (2 minutter siden):

Når man får en ræva gave og takker i lange setninger, så spiller man jo også. Hva er forskjellen?

At ingen gaver er «ræva», kanskje? Ikke i mine øyne i alle fall. Siden jeg har mitt verdisyn, da.

Skrevet

Du skjønner ikke. 
Jeg er TAKKNEMLIG fordi jeg LEVER. Dette siden jeg har sett mange unge dø.

Jeg har heller aldri vært borti en gjenstand som sårer meg dypt. 

Skrevet
VeslePesle skrev (3 minutter siden):

Helt riktig! Gjør ikke mot andre som du vil de skal gjøre mot deg, men gjør det de ønsker du skal gjøre mot dem. Sånn helt enkelt. 

Du lyver akkurat her og nå. Det var ved første anledning det. Jeg er nok ikke så opptatt av overfladiskhet, ting og status som du påstår. Fordi du ikke ser nyanser og tolker ting i en retning som ikke er objektiv, faller det meg lett å tenke at nettopp du nok vrir på sannheten mer enn hva som er gjennomsnittlig også. 

Skrevet

Å være et menneske med egne egenskaper og verdier, og innse at andre individer også er det, er ikke egoistisk. Det blir det heller aldri, så sant man klarer å være så raus og avslappet at man skjønner at vi er ulike og at et glass syltetøy var godt ment. 
Når man nekter å se det, og insisterer på at man har «rett» til å være misfornøyd, insisterer på at det kun er blakke studenter som kan gi billige gaver, eller kaller det å «slippe unna» - da er man egoistisk selv. 

Men et menneske eksisterer ikke i et vakuum. Hvis ditt "kjærlighetsspråk" kolliderer totalt med ønskene til en person du ønsker å glede, bør du ikke fortsette å ture frem som du gjorde tidligere og unnskylde deg med at dette er ditt "kjærlighetsspråk". Tenk hvis kjærlighetsspråket til din mann er gaver. Du har høy lønn og alt du trenger, og du liker ikke å motta gaver. Du ønsker mer tid med mannen din, turer i fjellet, rolige kvelder ved TV'en, lange samtaler. Han fortsetter å jobbe mye overtid slik at han kan fortsette å gi deg dyre gaver, som da er hans kjærlighetsspråk. Vil dette bli et godt forhold, eller synes du han er egoistisk som gjør det HAN vil og forventer at du skal være fornøyd, selv om du ønsker noe helt annet?

Skrevet

Du skjønner ikke. 
Jeg er TAKKNEMLIG fordi jeg LEVER. Dette siden jeg har sett mange unge dø.

Jeg har heller aldri vært borti en gjenstand som sårer meg dypt. 

Du er altså takknemlig for absolutt alt som kommer din vei her i livet? Da er du det utrolig smale unntaket fra den store hovedregelen. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

At ingen gaver er «ræva», kanskje? Ikke i mine øyne i alle fall. Siden jeg har mitt verdisyn, da.

Det er nevnt slankepulver til ei som sliter med selvbildet, klær i for stor størrelse og klær som mottaker er allergisk mot. Mener du at slike gaver ikke er ræva? Hvis noen hadde gitt deg en eske konfekt som gikk ut på dato for flere måneder siden - hvordan ville du ha klassifisert denne gaven? Hva er omtanken med den, og hvor "lite ræva" er en slik gave som går rett i søpla?

Skrevet

Du lyver akkurat her og nå. Det var ved første anledning det. Jeg er nok ikke så opptatt av overfladiskhet, ting og status som du påstår. Fordi du ikke ser nyanser og tolker ting i en retning som ikke er objektiv, faller det meg lett å tenke at nettopp du nok vrir på sannheten mer enn hva som er gjennomsnittlig også. 

Det er ikke noe løgn i at du framstår slik. Jeg refererer til min oppfatning av deg. Du har brukt 7 sider på å hamre den inn, og for å være ærlig fortjener du den beskrivelsen du får mer og mer. Særlig fordi du uttrykker deg på den måten du gjør: Da kan hun "slippe unna med" en hjemmelaget gave og "ingen kan si noe på" det. For å bruke denslags uttrykk om gaver, da er man langt over gjennomsnittet overfladisk! Man kan aldri "si noe på" en gave! Det ligger liksom i ordet; det er en GAVE, ikke en vare på bestilling! Og om man kan "slippe unna med det" , altså, hva??? Hadde du sett for deg at det gikk an å kritisere gaven og be om noe annet og ikke la giveren "slippe unna"?

Skrevet
VeslePesle skrev (4 minutter siden):

Men et menneske eksisterer ikke i et vakuum. Hvis ditt "kjærlighetsspråk" kolliderer totalt med ønskene til en person du ønsker å glede, bør du ikke fortsette å ture frem som du gjorde tidligere og unnskylde deg med at dette er ditt "kjærlighetsspråk".

Jeg har vel prøvd å si til HI at hun bør be noen gjester som vet hva hun liker, siden hun er så spesifikk. Jeg syns det er veldig rart at man snur dette til å låte som om giveren av et glass syltetøy har "turet frem" eller "unnskyldt seg med" noe som helst. Hun er kanskje bare litt mindre materialistisk? Det er ikke å "ture frem". Man har ikke krav på gaver.

Skrevet

Jeg har vel prøvd å si til HI at hun bør be noen gjester som vet hva hun liker, siden hun er så spesifikk. Jeg syns det er veldig rart at man snur dette til å låte som om giveren av et glass syltetøy har "turet frem" eller "unnskyldt seg med" noe som helst. Hun er kanskje bare litt mindre materialistisk? Det er ikke å "ture frem". Man har ikke krav på gaver.

Selvfølgelig har man ikke krav på gaver. Men det er kutyme å ta med seg en oppmerksomhet til bursdagsbarnet når man drar i en bursdag. 

Skrevet
VeslePesle skrev (4 minutter siden):

Det er nevnt slankepulver til ei som sliter med selvbildet, klær i for stor størrelse og klær som mottaker er allergisk mot. Mener du at slike gaver ikke er ræva? Hvis noen hadde gitt deg en eske konfekt som gikk ut på dato for flere måneder siden - hvordan ville du ha klassifisert denne gaven? Hva er omtanken med den, og hvor "lite ræva" er en slik gave som går rett i søpla?

Herregud. Dette blir så hypotetisk at jeg virkelig ikke kan relatere til det. Ber du giftige og frekke folk i bursdag, som uttrykker sin spydighet via gaver??? Enten har jeg glupere venner enn du, eller så er jeg såpass snill og populær at ingen ønsker å såre meg.

Og i tillegg er jeg såpass raus at jeg skjønner at noen aldri helt tar inn info om andres allergier. Det er ikke vondt ment, de bare klarer ikke å skjønne det. Mormor ba broren min slå plenen i 35 år, selv om han hadde høysnue.

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Er det vanlig å få gaver som sårer en? Det har jeg aldri opplevd, så det blir også en absurd tanke. 

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Har du aldri fått en gave hvor du har skjønt at giveren helt åpenbart har hatt deg i tankene da den ble kjøpt eller lagd? 

Jo, det har jeg. Men jeg har ALDRI fått en gave som har fått meg til å tenke at det var en ræva gave. Jeg har faktisk aldri vært misfornøyd med en gave noen gang. Om den ikke treffer helt så kan det nok være at jeg gir den videre til noen som kan tenkes å like den, men det kan jeg heller ikke huske å ha gjort.

VeslePesle skrev (3 minutter siden):

Om gavene er gitt med ond hensikt så er jeg enig i at det er ræva gaver, men tror du virkelig at det finnes mange slike mennesker? Jeg fikk ofte gammel sjokolade osv av min gamle mormor. Det var jo ikke av vond vilje, men hun var gammel og klarte ikke å følge helt med. Jeg tenkte da ikke at det var dårlige gaver av den grunn.

Raushet og vennlighet, vet du, det kommer man lengst med. 

Anonymkode: 57e73...97c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...